Wapnowanie

1. Data: 2002-10-04 20:44:32

Temat: Wapnowanie
Od: "j709" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mchy opanowują mi trawnik, a 300 m piachu z drzewkami owocowymi przy kawałku
lasu iglastego (napalmem - Roundup-em zniszczyłem kozią bródkę a ostatnio i
inne; po wygrabieniu wygląda jak po depilacji) jest kwaśne. Chcę wszystko
potraktować wapnem. Ale dolomit (0.5 - 1 kg/mkwadratowy) w torebkavh po 5 kg
pochłonie majątek.
Nigdzie nie ma wapna, bo podobno rolnicy dostają dotacje, więc wapno się
załatwia tylko przez gminę i pewno tylko na parę hektarów. W workach jest w
składach budowlanych - ale to chyba NIE TO.
Poradzicie ? Z góry dziękuję.
JAnusz

2. Data: 2002-10-04 20:54:42

Temat: Re: Wapnowanie
Od: "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

I to wapno, i to wapno, różna jest tylko zawartość "cukru w cukrze". Ale nie
polecam, ponieważ schemat takiego wapnowania będzie taki: wapno+woda= silna
zasada czyli Ca(OH)2, co = spalone rośliny i sianie trawy od początku. Tu
spróbuj kredy. Na ugór możesz stosować wapno budowlane, to ze składu.
Pozdrawiam
Michał

3. Data: 2002-10-04 22:16:13

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"j709" <j...@w...pl> writes:

> Ale dolomit (0.5 - 1 kg/mkwadratowy) w torebkavh po 5 kg pochłonie
> majątek.

Wiosną kupowałem w opakowaniach po 10 kg. 2.14 zł za
opakowanie.

> Nigdzie nie ma wapna, bo podobno rolnicy dostają dotacje, więc wapno
> się załatwia tylko przez gminę i pewno tylko na parę hektarów.

Rolnicy dostają dotację. Ponoć. Aby ją uzyskać wystarczy przebadać
glebę w stacji rolnej. Nawet służę takim zaświadczeniem uprawniającym
do zakupu. Chcesz? Tylko że o wapnie z dotacjami w okolicznych
sklepach/centralach rolnych nikt nie słyszał.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Były trzy Lizy. Raz a'propos Liz
Powiedział ktoś na Akropolis:

4. Data: 2002-10-06 05:54:22

Od: Krzysztof Marusiński <o...@k...pkobp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "j709" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> potraktować wapnem. Ale dolomit (0.5 - 1 kg/mkwadratowy)

To chyba jakies nieporozumienie.
1 kg dolomitu na 1 metr kwadratowy?
Powinno byc ok 250 gram na 1 metr.
Przy tym, dolomit słuzy razej do wzbogacania podłoża w magnez. Jeżeli chodzi
o odkwaszenie to lepiej robic to tańszym wapnem.

w torebkavh po 5 kg
> pochłonie majątek.
> Nigdzie nie ma wapna, bo podobno rolnicy dostają dotacje, więc wapno się
> załatwia tylko przez gminę i pewno tylko na parę hektarów.

U nas, po polach i w krzakach leżą tony wapna rolniczego, które nie zostało
rozsypane na uprawy.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

5. Data: 2002-10-06 08:45:10

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Marusiński <o...@k...pkobp.pl> writes:

> To chyba jakies nieporozumienie.
> 1 kg dolomitu na 1 metr kwadratowy?
> Powinno byc ok 250 gram na 1 metr.

Nie, niekoniecznie. Ilość wapna powiązałbym z odczynem gleby. Po
badaniach w ubiegłym roku w zaleceniach nawozowych uzyskanych ze
stacji rolnej stało, że ilość czystego CaO jaką należy wysiać to 3.5
tony na 1 ha, co daje 0.35 kg na 1 m^2. Wapno magnezowe zawiera coś
ok. 50% (ale to z pamięci piszę) tlenku wapnia, co daje ok. 0.7 kg
dolomitu na 1 m^2. Jednocześnie należy pamiętać, aby nie przewapnować
gleby -- w jednorazowej dawce nie powinno być więcej niż 0.25 kg
czystego CaO na 1 m^2.

> Przy tym, dolomit słuzy razej do wzbogacania podłoża w
> magnez. Jeżeli chodzi o odkwaszenie to lepiej robic to tańszym
> wapnem.

Już kiedyś o tym (o nawozach magnezowych) dyskutowaliśmy, Jerzy nawet
podsyłał jakiś url do rozporządzenia czy innej ustawy o nawozach -- ja
powiedziałbym, że wapno magnezowe (dolomit) spełnia obie funkcje:
zarówno odkwasza, jak i wzbogaca w magnez. Tego magnezu w dolomicie to
znowu tak dużo nie jest... Inna rzecz, że należałoby określić, czy
gleba tego magnezu potrzebuje.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewien straszny nikczemnik w Brnie
coraz głębiej w łajdactwa brnie.

6. Data: 2002-10-06 09:49:19

Od: Krzysztof Marusiński <o...@k...pkobp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> napisał w
wiadomości news:m1d6qo2bxl.fsf@sapijaszko.net...

> Nie, niekoniecznie.

Też myślę, że niekoniecznie, ale tak zaleca producent, może z uwagi na
magnez właśnie.
Przy większych zapotrzebowaniach na wapń, rozsądnym jest stosowanie tańszych
jego postaci handlowych.

>Ilość wapna powiązałbym z odczynem gleby.

Ja bym powiązał także z rodzajem gleby. Im gleba bardziej spoista tym
większe ilości wapna stosuje się.
Zdaje się, że j-ileśtam posiada podłoże piaszczyste, więc dawki wapna
powinny być z tych niższych półek.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

7. Data: 2002-10-07 08:15:38

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> Nigdzie nie ma wapna, bo podobno rolnicy dostają dotacje, więc
wapno się
> załatwia tylko przez gminę i pewno tylko na parę hektarów.

Dotacje??

No dobra powiem. Tona wapna kosztowała na wiosnę ok.26-37zł jeżeli
wykonało się badanie gleby (ok.8zł) to idąc z tym dokumentem do
wapiennika (palarni) otrzymuje się wapno w cenie 19zł/t. Odbiór w
workach 50kg.

> W workach jest w
> składach budowlanych - ale to chyba NIE TO.

To jest to - tylko że 'Wapno rolnicze' ma ok 20% CaO a budowlane
ok.90%CaO i trzeba go używać odpowiednio mniej. Ilość? - dostosowywać
do kwasowości gleby!!!

Pozdrawiam
Qwax

8. Data: 2002-10-07 21:41:28

Od: "Michał Łąpieś" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panowie!
I Wy macie racje i producent dolomitu. Dolomit i wapno magnezowe to nie to
samo, a raczej dokładnie nie to samo. Wapno magnezowe otrzymuje sie z
dolomitu różnica polega na tym, że dolomit zawiera Ca i Mg w formie
węglanowej, a w wapnie magnezowym są one w formie tlenkowej. Jest to różnica
zasadnicza co do właściwości( szybkości działania i dawki).
Pozdrawiam
Michał
Użytkownik "Krzysztof Marusiński" <o...@k...pkobp.pl> napisał w
wiadomości news:anp0qq$l4k$1@news.tpi.pl...

9. Data: 2002-10-08 08:35:45

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja bym może z taką pewną nieśmiałością zaproponował rozbić gipsowego
krasnala i posypać trawnik.
Jarek Siedlecki

10. Data: 2002-10-08 10:26:18

Od: Krzysztof Marusiński <o...@k...pkobp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Qwax" <...@...Q> napisał w wiadomości

> Pomysł nie jest najlepszy - gips (uwodniony siarczan wapnia) jest
> bardzo źle rozpuszczalny w wodzie a i to co pozostaje po rozpuszczeniu

Ja umyśle, że koledze Dirko przyświecał inny, ważniejszy cel niż tam jakiś
wpływ na odczyn gleby.
Gdyby nie to, ze nie lubię poklepywania to pewnie napisałbym o Nim coś
ciepłego.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

Zimno....