Wędliny domowe bez wędzarki.

31. Data: 2012-03-11 20:23:05

Temat: Re: Wędliny domowe bez wędzarki.
Od: Anai <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11.03.2012 19:39, Ikselka pisze:

> A dodałaś do masy mięsnej WODĘ albo wywar z kości? - trzeba, poniewaz
> inaczej mięso będzie suche i twardawe.

TAK

Anai

*****e-mail: www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ ******gg:1737648******
***** http://photo-of-anai.gu.ma/ *****
"Tylko pokłady bezinteresownego skurwysyństwa mają nieograniczone
możliwości regeneracyjne."

32. Data: 2012-03-11 20:23:23

Od: KRZYZAK <k...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 10 Mar 2012 04:18:10 -0800 (PST), JaMyszka napisał(a):

> Szukam woreczków do pieczenia, które są wygodniejsze do takich celów.

Nie oplaca sie. Woreczki do pieczenia maja wytrzymac 400 stopni. Do lazni
wodnej wystarcza woreczki polietylenowe, ktore sa tansze i wygodniejsze. 25
sztuk na znanym serwisie kosztuje 4zl.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

33. Data: 2012-03-11 20:24:28

Od: Anai <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11.03.2012 19:44, Ikselka pisze:

> To nie jest żart.

Co nie zmienia wcale faktu, że mnie rozbawiło :)

34. Data: 2012-03-11 20:42:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Mar 2012 21:24:28 +0100, Anai napisał(a):

> Co nie zmienia wcale faktu, że mnie rozbawiło :)

Hehe :-)
--

XL

35. Data: 2012-03-11 21:10:16

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dnia Sat, 10 Mar 2012 21:52:27 +0100, Stefan napisał(a):
> Nieprawda.
> Niejednokrotnie w dawnych czasach "wyrób" zamarzł i odmarzł, po czym
> ponownie był wędzony. Spiżarnie nie miewały c.o., a i w kominie
> wędzarniczym przechowywane (co typowe) wisiały sobie dosyć długo,
> zabezpieczone tam dobrze przed robactwem - a mróz niejednokrotnie robił
> swoje 3-)
Swego czasu zjeździłem sporo terenu szukając starych domów. Niejednokrotnie
widziałem spiżarnie różnych konstrukcji, ale w żadnej temperatura nie miała
prawa opaść poniżej zera. Od chłodzenia to były lodownie (nie myl z
lodówką).

> Odkąd pamiętam (a zwłaszcza odkąd nie pamiętam) na wsi się dotykało -
> kiełbasy wielkanocne robiło się przed samymi świętami, bo lodówek kiedyś
> nie było 3333-).
jak mi powiesz, że w Wielkim Tygodniu jeszcze się świnie biło, to nie
uwierzę...
pozdr
Stefan

36. Data: 2012-03-11 21:20:25

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-03-11 19:44, Ikselka pisze:

> To nie jest żart.
>
> A wybieg z rybą analogiczny, jak w żydowskim kawale - rybie, co się
> "salceson" nazywała 3-)

Ba. Dziś w Ranczu nowy wikary mówił o kaczkach, że z nimi w
średniowieczu te same numery robiono. Nie wiem, czy to prawda, ale jako
żywo kojarzy mi się marchewka jako owoc i ślimak jako ryba - nihil novi
sub sole :D

37. Data: 2012-03-11 22:58:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Mar 2012 22:10:16 +0100, Stefan napisał(a):

> Swego czasu zjeździłem sporo terenu szukając starych domów. Niejednokrotnie
> widziałem spiżarnie różnych konstrukcji, ale w żadnej temperatura nie miała
> prawa opaść poniżej zera.

O mrozie dotyczyło komina.
:->

> Od chłodzenia to były lodownie (nie myl z
> lodówką).

Ty nie myl, bo głupstwa wypisujesz.
O tym dalej.

> jak mi powiesz, że w Wielkim Tygodniu jeszcze się świnie biło, to nie
> uwierzę...

Ja Ci nic nie powiem, ja tylko na wsi chowana, to wiem 3-)

http://www.bck.lbl.pl/tanew/2009/sty_kwie_2009.pdf
"W Wielkim Tygodniu robiono także świniobicie przygotowywano więc mięsa i
kiełbasy. W ostatnich dniach tygodnia przygotowywano też(...)"

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20
100325/INNEMIASTA13/610177864
"Kulinarne przygotowania do świąt rozpoczynały się w Wielkopolsce, a więc i
na ziemi mogileńskiej, od świniobicia w tygodniu przed Niedzielą Palmową,
albo w pierwszy dzień Wielkiego Tygodnia. Do Wielkanocy przerób mięsa
musiał być zakończony, by kiełbasy i szynki zdążyły dobrze przeschnąć do
wędzenia."

http://www.przylek.pl/upload/kult_wspom.htm
"W wielkim tygodniu zaczęło się bicie świń na święta. Przeważnie zmawiali
się w 4-rech po 1/4, gdyż prócz mocnego solenia innych sposobów
przechowywania mięsa nie znano. Wobec tego ćwiartowano świnie na żniwa,
kopania ziemniaków i na Boże Narodzenie. Czyli imprezy świniobicia odbywały
się 4 razy do roku."

No i na koniec polecam uwadze tom trzeci "Chłopów" Reymonta, rozdział
drugi:

"Nazajutrz była Palmowa Niedziela.
Jeszcze dobrze przed słońcem, ale już o dużym dniu, wyjrzała z Borynowej
chałupy Hanka(...)
Skoro się rozeszły kobiety, wraz też przyszła kowalowa posiedzieć przy
chorym, Hanka zaś z Józką udały się do chlewu wieprzka oglądać.
Wypuściły go na podwórze, ale że świńtuch był spasiony, to uwalił się zaraz
w gnojówce i ani chciał się ruszyć.
- Nie dawaj mu już dzisiaj jeść, niech się oczyści.
- Akuratnie i zapomniałam dać mu po połedniu...
- To i dobrze na ten raz, trza by go jutro sprawić. Wołałaś Jagustynki?
- Przyjść obiecała jeszcze dzisiaj, na odwieczerzu...
- Odziej się i bieżyj do Jambroża, niech jutro, choćby i po mszy, a
przychodzi ze statkami oporządzić wieprzka.
- Będzie to mógł, kiej dobrodziej zapowiadał, co jutro dwóch księży
przyjedzie słuchać spowiedzi?
- Czas znajdzie!... wie, że gorzałki żałować nie będę, a on jeno poradzi
galanto szlachtować i mięso sprawić. Jagustynka też pomoże.
- To bym raniuśko jechała do miasta po sól i przyprawy...
- Zachciało ci się przewietrzyć!... nie potrza: wszystkiego dostanie u
Jankla, sama tam zaraz pójdę i przyniesę.(...)"

--

XL coś jeszcze wyjaśnić? 333-)

38. Data: 2012-03-11 23:39:00

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 11 Mar 2012 23:58:21 +0100, Ikselka napisał(a):

> [...]
> - Zachciało ci się przewietrzyć!... nie potrza: wszystkiego dostanie u
> Jankla, sama tam zaraz pójdę i przyniesę.(...)"

...i o zgrozo, sklep u Jankla był czynien w Niedzielę Palmową 3-)
--

XL

39. Data: 2012-03-12 00:33:15

Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 11 marca 2012, 21:23:23 UTC+1 użytkownik KRZYZAK napisał:
> Nie oplaca sie. Woreczki do pieczenia maja wytrzymac 400 stopni. Do lazni
> wodnej wystarcza woreczki polietylenowe, ktore sa tansze i wygodniejsze. 25
> sztuk na znanym serwisie kosztuje 4zl.

Thx :)
Wezmę to pod uwagę.

--
Pozdrawiam :)
JM

40. Data: 2012-03-12 08:46:12

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

100325/INNEMIASTA13/610177864

> ...i o zgrozo, sklep u Jankla był czynien w Niedzielę Palmową 3-)
> --
Aby skonczyć. Ja napisałem "A poza tym, według rodzinnej tradycji w Wielkim
Tygodniu mięsa się nie
dotyka," nie pisałem że u nas na wsi... Po prostu w rodzinie mamy taki być
może dziwaczny zwyczaj. Co prawda najstarszy ślad metrykalny nazwiska
znalazłem z 1811 roku we Frampolu ale to też miasto było.
Według wielu etnologów, etnografów i innych etno Wielki tydzień zaczyna się
we wtorek a kończy w Poniedziałek Wielkanocny.
W wielu miejscach Wielki Tydzień zaczyna się w Palmową, potem wtorku i srody
jakby nie było, dopiero Wielki Czwartek.
Od wielu lat pomagałem przy organizacji Korowodu Palmowego w Krakowie.
Rozmawiałem z wieloma nestorami zespołów z szeroko pojętej Małopolski,
filmuję, nagrywam te rozmowy, mało kto mówi o biciu żywca w Wielkim
Tygodniu, większości to po prostu nie przystoi.Jedna z pań z okolic
Krzeszowic powiedziała tak - im byli biedniejsi tym później bili, bo już się
robota masarzom przewaliła, świnki tańsze były "jak kto nie miał gdzie
uchować, to kupował, żeby i u niego choć raz w roku było po pańsku"
A sklep (karczma) Jankiela? Ciekawe, przeanalizujmy...
"Nazajutrz była Palmowa Niedziela" czyli rozmowa toczy się w sobotę, gdyż
"jutro po mszy" ma przyjść Ambroży.
Jankiel był Żydem, a jako Żyd powinien święcić szabas od zmroku w piątek do
zachodu słońca w sobotę. Więc co, nie był pobożnym Żydem, tak w kilku
miejscach twierdzi Autor?
W Niedzielę karczma (i sklep zarazem) była otwarta, to normalny dzień
handlu, chyba że dziedzic albo proboszcz mu tego handlu zabronili...
I to by było na tyle o wyższości Wielkiej Nocy nad BożyMNarodzeniem(pseudo
Stanisławski)
pozdrawiam
Stefan

naleśniki na indukcji
Zelmer Diana
Belfort DigiWx Ellen H. Robinson LOVES BLACK PRICK SEMEN JISM
Kuchnia gazowa z piekarnikiem do pieczenia chleba
Ziemniaki