Wpływ helu na zdrowie czlowieka

1. Data: 2002-05-27 14:39:42

Temat: Wpływ helu na zdrowie czlowieka
Od: "Janek" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnimi czasy daje sie zauwazyc zabawy z helem w naszych mediach. Co
powoduje w ludzkim organizmie po glebokim jego wdechu? Jak niekorzystny
wplyw ma na organizm?

2. Data: 2002-05-27 19:06:47

Temat: Re: Wpływ helu na zdrowie czlowieka
Od: "Norbert" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie ma niekorzystnego wplywu. Gaz szlachetny wiec nie wchodzi w zadne
reakcje w organiznie. Ewentualine mozna sie udusic, gdybys wdychal 2 min
czysty He ;)

3. Data: 2002-05-27 19:19:10

Od: Michauer <m...@r...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

27 maj 2002 Janek wrote:

> Ostatnimi czasy daje sie zauwazyc zabawy z helem w naszych mediach. Co
> powoduje w ludzkim organizmie po glebokim jego wdechu? Jak niekorzystny
> wplyw ma na organizm?

Hel jest gazem szlachetnym i jest obojetny dla organizmu. Nie wchodzi w
zadne reakcje. Jest stosowany w butlach do oddychania dla pletwonurkow.
Wiecej informacji mozna znalezc w kartach charakterystyki np. tu:
http://www.voltaix.com/msds/newhe.htm

--
Michal Nejman (Michauer)
mailto:m...@r...com.pl

4. Data: 2002-05-27 20:28:06

Od: "J'an W'erbinski - hello from kill file :-\)" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Norbert" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
> Nie ma niekorzystnego wplywu. Gaz szlachetny wiec nie wchodzi w zadne
> reakcje w organiznie. Ewentualine mozna sie udusic, gdybys wdychal 2 min
> czysty He ;)

Nawet kilkutrotne nabranie czystego helu do płuc może skończyć się śmiercią,
wystarczy kilkanaście-kilkadziesiąt sekund.

Hel tak łatwo rozpuszcza się w krwi, że przez pewien czas krew jest nasycona
helem a nie powietrzem (w tym tlenem). Powoduje to, że nawet po zaprzestaniu
oddychania helem, zanim dojdzie do ponownego nasycenia krwi powietrzem
nastąpi śmierć mózgu. Wystarczy oddychać ZNACZNIE KRÓCEJ NIŻ 1 MINUTA.
Jest wiele przypadków śmierci (zwykle dzieci) tym spowodowanej. W niektórych
krajach do napełniania balonów nie wolno używać czystego helu, tylko
mieszankę z powietrzem lub tlenem.
Prawdopodobnie żaden lekarz nie pomoże głupkowi, który nawdychał się helu.
Zanim krew odgazuje się z helu i odzyska właściwe nasycenie tlenem minie
zbyt dużo czasu. Sztuczne oddychanie chyba nie pomoże.

Do bezpiecznej zabawy w kaczora donalda należy użyć mieszanki z zawartością
tlenu 20-50%. Efekt kaczora występuje już chyba przy 50% helu.

--
Jan Werbinski +48 68 3630000 606269777 j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl
Strona prywatna w trakcie budowy http://pa54.zgora.sdi.tpnet.pl/jw/

5. Data: 2002-05-27 21:31:35

Od: "Wasiuk" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A jak to sie dzieje ze powstaje efekt kaczora Donalda, czy to jakos na
struny glosowe dziala czy jak ???

Wasiuk

6. Data: 2002-05-28 06:14:04

Od: "J'an W'erbinski - hello from kill file :-\)" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A jak to sie dzieje ze powstaje efekt kaczora Donalda, czy to jakos na
> struny glosowe dziala czy jak ???

W rzadkim helu dźwięk rozchodzi się szybciej. to jest chyba główny powód
ciekawego efektu. Szybsze rozchodzenie zmienia częstotliwości jakie
wytwarzają struny głosowe.

--

Użytkownik "Wasiuk" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

7. Data: 2002-05-28 09:36:32

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> oddychania helem, zanim dojdzie do ponownego nasycenia krwi powietrzem
> nastąpi śmierć mózgu. Wystarczy oddychać ZNACZNIE KRÓCEJ NIŻ 1 MINUTA.
[..]>
Prawdopodobnie żaden lekarz nie pomoże głupkowi, który nawdychał się helu.
> Zanim krew odgazuje się z helu i odzyska właściwe nasycenie tlenem minie
> zbyt dużo czasu. Sztuczne oddychanie chyba nie pomoże.

Jest i na to metoda.
Wsadza sie delikwenta do komory hiperbarycznej
i daje do oddychania czysty tlen.

Przy cisnieniu ok. 3,5 ata do oddychania wewnetrznego wystarcza
tlen rozpuszczony fizycznie w osoczu.
Nie potrzeba wtedy hemoglobiny, wystarczy zeby
w naczyniach plynelo samo osocze.

Poza tym hel rozpuszcza sie fizycznie w osoczu,
a tlen laczy chemicznie z hemoglobina, wiec wzajemnie
sobie nie wchodza w droge :o)

pz

8. Data: 2002-05-28 20:21:24

Od: "J'an W'erbinski - hello from kill file :-\)" <j...@p...zgora.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> i daje do oddychania czysty tlen.
>
> Przy cisnieniu ok. 3,5 ata do oddychania wewnetrznego wystarcza

OK.
Zatem mamy sytuację:
W Zielonej Górze, w niedzielę wieczorem 22,00, ciemno, jest burza. Dziecko
nawdychało się helu z balonów i jest nieprzytomne.
Najbliższa komora hiperbaryczna, do której wpuszczą cywila jest w Gdyni.
Mamy maks 5 minut do śmierci mózgu = czas na uratowanie.
Transport do Gdyni szybkim samochodem łamiąc przepisy, to 4-6 godzin.
Helikopterem szybciej (chyba do 2 godzin) ale:
- i tak nie zdąży,
- nie dostanie zgody na start w związku z czasem i warunkami panującymi na
zewnątrz (ciemno, burza, wolny dzień pracy).

Sytuacja helikoptera oparta na faktach, które wydarzyły się w ub. roku.

No to sobie poteoretyzowaliśmy....
:-)

9. Data: 2002-05-28 22:44:47

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

> No to sobie poteoretyzowaliśmy....
> :-)

Jasne, to rozwazania czysto teoretyczne.
Niestety...

Hiperbaria tlenowa to prosty, relatywnie tani,
a czesto jedyny sposob leczenia niektorych chorob.

Przyklad z helem z balonika jest bardzo kazuistyczny,
ale zatrucie tlenkiem wegla, zgorzel gazowa,
zakazone rany pooperacyjne czy infekcje
beztlenowcowe to juz znacznie czestsze sytuacje.

W krajach zachodnich komory cisnieniowe sa w wielu
miastach, w wiekszych szpitalach, a leczenie tlenem
w nadcisnieniu jest uznana i ceniona metoda.
W Polsce jeden osrodek w Gdyni - chociaz
dobrze wyposazony zarowno w sprzet,
jak i - przede wszystkim - w doskonalych specjalistow,
nie jest w stanie wyleczyc pacjentow z calego kraju.

pozdrawiam

piotr

10. Data: 2002-05-29 10:22:45

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

"J'an W'erbinski - hello from kill file :-)" wrote:

> Nawet kilkutrotne nabranie czystego helu
> do płuc może skończyć się śmiercią,
> wystarczy kilkanaście-kilkadziesiąt sekund.

To mnie bardzo zaciekawiło, gdyż nie potrafię sobie wyobrazić mechanizmu śmierci
w takim przypadku. Zajrzałem do Medline i nie znalazłem prawie nic na ten temat.
Dowiedziałem się tylko, że oddychanie helem pod ciśnieniem prowadzi do zatorów
gazowych (to żadna rewelacja, podobnie będzie z każdym gazem rozpuszczającym się
w osoczu) i że zatory helowe mogą być groźniejsze niż np. zatory CO2. Znalazłem
także opis przypadku zatoru helowego w tętnicy mózgowej - facet oddychał helem z
butli pod ciśnieniem; skutek: ślepota. Chory był leczony czterema seansami w
tlenowej komorze hiperbarycznej (plus lidokaina), przy czym pierwszy seans
rozpoczęto 6 godzin po wypadku. Skutek leczenia: odzyskanie wzroku i ustąpienie
objawów radiologicznych zawału w obrębie kory mózgowej. [Mitchell SJ: Cerebral
arterial gas embolism by helium: an unusual case successfully treated with
hyperbaric oxygen and lidocaine. Ann Emerg Med 2000; 35(3): 300-3; niestety nie
mam dostępnu on-line, więc zapoznałem się tylko ze streszczeniem]

> Hel tak łatwo rozpuszcza się w krwi,
> że przez pewien czas krew jest nasycona
> helem a nie powietrzem (w tym tlenem).

Jak wskazał pezet, tlen jest przenoszony przez hemoglobinę (głównie) - a ty nie
piszesz, czy He blokuje wiązanie O2 do Hb. Jaki więc może być mechanizm?

> Powoduje to, że nawet po zaprzestaniu
> oddychania helem, zanim dojdzie do
> ponownego nasycenia krwi powietrzem
> nastąpi śmierć mózgu. Wystarczy oddychać
> ZNACZNIE KRÓCEJ NIŻ 1 MINUTA.

Poproszę o podanie źródła tej informacji!!!

Problem z chrapaniem
Osteoporoza
SZUKAM LEKARZA (PSYCHIATRY lub innego)
statystyka