Wrzody

1. Data: 2002-05-22 17:43:41

Temat: Wrzody
Od: "hAo" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś mi mógłby przybliżyć problematykę wrzodów dwunastnicy:
- czego nie jeść
- co można jeść
- skąd czerpać witaminy
- sprawa piwka (czy i jak pić)
- co z owocami
- ostre potrawy
- jaka szansa prowadzenia normalnego trybu życia (może żadna)

Dziękuję z góry i pozdrawiam.

2. Data: 2002-05-22 18:07:18

Temat: Re: Wrzody
Od: "Sajmon Templer" <d...@...LOVE.SPAM.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

> - sprawa piwka (czy i jak pić)

Najlepiej przez słomkę! ;-)

pzdr
--
Sajmon Templer
d...@i...pl

3. Data: 2002-05-23 08:57:25

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

hAo wrote:

> Czy ktoś mi mógłby przybliżyć problematykę wrzodów dwunastnicy:
> - czego nie jeść
> - co można jeść
> - skąd czerpać witaminy
> - sprawa piwka (czy i jak pić)
> - co z owocami
> - ostre potrawy

Generalnie jest tylko jedno zalecenie dietetyczne: nie należy spożywać
tych pokarmów, które szkodzą bardziej niż inne pokarmy (szkodzą, czyli
wywołują dolegliwości: bóle, mdłości, uczucie przepełnienia, dyskomfort
itd itp). W tej grupie u większości pacjentów znajdą się potrawy mocno
przyprawiane (głównie ostre; ale mogą być także słone oraz inne, które
skutecznie wzmacniają wydzielanie kwasu żołądkowego) oraz potrawy
kwaśne.

Do tego należy znaleźć sobie lekarza, który umie leczyć chorobę.

Zasadniczo nie zaleca się spożywania alkoholu, choć nie wiem za bardzo,
jakie są ku temu naukowe podstawy doświadczalne (bo jakie są
teoretyczne, to wiem).

> - jaka szansa prowadzenia normalnego trybu życia (może żadna)

Przy dobrym lekarzu - 99%.. 1% pozostawiłem na przypadki nietypowe.

Leszek

4. Data: 2002-05-24 18:09:55

Od: "hAo" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

- skąd czerpać witaminy skoro nie można jeść owoców

5. Data: 2002-05-24 21:15:35

Od: "Bogna" <b...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

hAo <h...@p...onet.pl> napisał(a):

> Czy ktoś mi mógłby przybliżyć problematykę wrzodów dwunastnicy:
> Dziękuję z góry i pozdrawiam.
Wszystkie interesujące cię informacje znajdziesz pod adresem:
http://republika.pl/edytor4/wrzody1.htm
Pozdr. Bogna

6. Data: 2002-05-25 18:42:51

Od: "hAo" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

BArdzo dziękuję - czegoś takiego szukałem. Jak by były jeszcze takiego typu
strony w internecie to proszę o kontakt.

Pozdrawaim

http://www.gazeta.pl/usenet/

7. Data: 2002-05-27 07:30:02

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

hAo wrote:

> BArdzo dziękuję - czegoś takiego szukałem. Jak by były jeszcze takiego typu
> strony w internecie to proszę o kontakt.

Niedobra strona, prezentuje stan poglądów sprzed co najmniej 20 lat.
1) zupełnie pomija Helicobacter pylori jako czynnik wywołujący chorobę (stąd
łatwo mi podać te 20 lat)
2) wymienia badania radiologiczne jako metodę rozpoznawczą - obecnie jest to
przeżytek, ważna jest TYLKO gastroskopia.
3) oprócz kilku prawdziwych, ale trudno stosowalnych porad typu "redukcja
stresu" proponuje rozbudowane zalenia dietetyczne z licznymi wykluczeniami.
Tymczasem dieta nie ma istotnego znaczenia w leczeniu choroby wrzodowej w
czasach, w których znacznie skuteczniejszą kontrolę wydzielania kwasu
żoładkowego zapewnia farmakologiczne zablokowanie receptora H2 (ranitydna,
famotydyna) czy pompy protonowej (jeszcze lepiej, choć drożej: omeprazol,
lansoprazol, itd.). W badaniach naukowych różne diety nie wykazały istotnego
wpływu na przebieg choroby. Poza tym opieranie się na ustępowaniu objawów jako
głównym kryterium skuteczności leczenia jest błędne.

Wybór metody leczenia to oczywiście sprawa pacjenta. Pytałeś jednak "jaka
szansa prowadzenia normalnego trybu życia". Nie bardzo rozumiem, czy ideałowi
"normalnego trybu życia" bliższa jest drakońska dieta, czy przyjmowanie 1
tabletki dziennie.

Zdrowia życzę

Leszek

8. Data: 2002-05-27 16:48:56

Od: "hAo" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niedobra strona, prezentuje stan poglądów sprzed co najmniej 20 lat.
> 1) zupełnie pomija Helicobacter pylori jako czynnik wywołujący chorobę
(stąd
> łatwo mi podać te 20 lat)

A zna pan jakieś źródło danych, z którego mógłbym leczyć się sam (lekarze
zwykle sobie bagatelizują - ale chodzę bo co mam zrobić).

> [...]
jako
> głównym kryterium skuteczności leczenia jest błędne.

Ale jak zjem coś czego nie powinienem to mnie boli. Czego objawem zatem jest
ból. Według mine jakiejś interakcji kwasu z wrzodkiem, więc czym mniej bólu
tym lepiej bo mniej nadrzerki (poprawcie mnie jeśli się mylę).

> [...]
ideałowi
> "normalnego trybu życia" bliższa jest drakońska dieta, czy przyjmowanie 1

Ideał w tym kontekscie dla mnie to życie bez troski o ból i jedzenie tego na
co ma się ochotę. Wiele słyszę od ludzi kiedyś miałem wrzody, a teraz jak
mam dolegliwości to biorę ze 3 razy ranigast i przechodzi na miesiące. To
ostatecznie mógłby być ideał pod warunkiem nieograniczania jedzenia.
Jednakże myślę że dieta jest ważna.

Pozdrawaim

9. Data: 2002-05-28 11:10:14

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

hAo wrote:

> A zna pan jakieś Ľródło danych,
> z którego mógłbym leczyć się sam

Tak i nie. Tak: podręczniki medycyny, np. gastroenterologia Yamady dwa tomy po
angielsku, 15 kilogramów żywej wiedzy (zważone ;-). Do tego niezbędne podstawowe
wykształcenie internistyczne, by zrozumieć, co tam piszą. Do tego polecam
regularną lekturę New England Journal of Medicine i The Lancet. Czyli właściwie
leczeniem zajmują się lekarze, a nie amatorzy.

> (lekarze zwykle sobie bagatelizują -
> ale chodzę bo co mam zrobić).

ZnajdĽ dobrego - to druga rzecz, którą ci napisałem.

> Ale jak zjem coś czego nie powinienem to mnie boli.

I to też napisałem - rzeczy, które ewidentnie szkodzą, można wykluczyć z diety -
do czasu wygojenia wrzodu (na marginesie: wrzód to taki kraterek drążący ścianę
od wnętrza żołądka lub dwunastnicy na zewnątrz. To nie jest wielka ropna krosta,
jak to sobie niektórzy pacjenci wyobrażają. Od wrzodu odróżniamy nadżerkę, która
jest zwykle małym, powierzchownym ubytkiem nabłonka błony śluzowej)

> Czego objawem zatem jest ból. Według mine jakiejś interakcji
> kwasu z wrzodkiem, więc czym mniej bólu
> tym lepiej bo mniej nadrzerki (poprawcie mnie jeśli się mylę).

Zasadniczo tak, ALE ... W części przypadków dolegliwości bólowe są nieduże, a
wrzód jak się patrzy. To zdarza się np. ludziom nadużywającym leków
przeciwbólowych (mechanizm działania takich leków równocześnie hamuje ból i
sprzyja powstawaniu owrzodzeń). Inni pacjenci mają duże dolegliwości bólowe, a w
badaniu gastroskopowym stwierdza się tylko nadżerki. Oczywiście ból jest ważny
dla pacjenta, bo może zupełnie obrzydzić życie (i jedzenie), ale ważne jest
RÓWNIEŻ, jakie zmiany znajduje się w żołądku. Wrzód może skończyć się przebiciem
ściany żołądka na wylot (perforacja, a popularnie zwane nieraz "pęknięciem
wrzodu") - perforacja na ogół kończy się zapaleniem otrzewnej i wymaga leczenia
operacyjnego, Wrzód może skończyć się przeżarciem naczynia krwionośnego i
krwotokiem. Nadżerki takich powikłań nie dają, i dlatego mniej się ich boimy.

> kiedyś miałem wrzody, a teraz jak mam dolegliwości
> to biorę ze 3 razy ranigast i przechodzi na miesiące.

Chyba niewłaściwa taktyka - ze 3 razy to wystarczy, żeby przygasić chorobę, ale
nie wystarczy do wygojenia owrzodzenia. Tak jak rana po otarciu kolana goi się
co najmniej tydzień, tak wrzód goi się nawet i cztery tygodnie. Obecnie stosuje
się krótsze leczenie, bo są bardzo silne leki hamujące wydzielanie kwasu
(omeprazol, pantoprazol, rabeprazol, lansoprazol itp.). Leczenie ranitydyną
trwało dłużej - cztery-sześć tygodni. Niestety, przedstawione tu podejście jest
doskonałym argumentem przeciw sprzedawaniu leków bez recepty: ludzie zażywają te
leki nieprawidłowo, często bardziej sobie szkodząc niż pomagając.

> Jednakże myślę że dieta jest ważna.

No to chyba EOT

Leszek

10. Data: 2002-05-29 23:30:05

Od: "hAo" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam jeszcze jedno pytanie:
- jakie skutki są zbyt częstego stosowania środków zobojętniających kwas
- jak często można to stosować
- jakie środki są najlepsze (do tej pory stosowałem rennie i alugastrin)
- czy jakaś różnica w płynie czy w tabletce
- czy np aluminium w alugastrin jest szkodliwe

palenie przy pigulkach
psyhiatria
angiogeneza-zbieram informacje
pozycja z taryfikatora ZUS