Re: Wszechmocny Bóg - fragment

1. Data: 2009-09-30 07:41:02

Temat: Re: Wszechmocny Bóg - fragment
Od: "Robakks" <R...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"bahram" <b...@W...gazeta.pl>
news:h9u4hk$2hp$1@inews.gazeta.pl...

> A czy to jest najważniejsze ?
>

> pozdrawiam
> bahram

Najważniejsze jest umieć odróżnić:
<> mądrość od głupoty,
<> dobro od zła,
<> być od istnieć.
. . .
pozdrawiam,
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~ c:psf,psp
miłośnik mądrości

2. Data: 2009-09-30 08:56:35

Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robakks" <R...@g...pl> napisał w wiadomości
> "bahram" <b...@W...gazeta.pl>

> Najważniejsze jest umieć odróżnić:
> <> mądrość od głupoty,
> <> dobro od zła,
> <> być od istnieć.
> . . .
> pozdrawiam,
> Edward Robak* z Nowej Huty
> ~>°<~ c:psf,psp
> miłośnik mądrości

Najważniejsze, to posiąść wszystkie 5 mądrości :), które są jedną:
- Mądrość rzeczywistości(wszechprzenikająca)
- Mądrość rozróżniajaca - tę często podkreślasz, jak wyżej.
- Mądrość równości(współczucia)
- Mądrość podobna zwierciadłu
- Mądrość doświadczenia(urzeczywistnienia)

Mały cytacik wyjaśniajacy:
"Trzeci rodzaj to madrość równości. Jest to zrozumienie, że "ja" i inni są
sobie równi. Wgląd ten polega na tym, że nie oddzielamy siebie od innych.
Kolejna madrość to madrość rozróżniajaca, dzięki niej jesteśmy w stanie
opisać wiele rzeczy."

3. Data: 2009-10-01 06:59:53

Od: "Robakks" <R...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Redart" <r...@o...pl>
> [...]

> opisać wiele rzeczy."

> - Mądrość rzeczywistości(wszechprzenikająca)

Jakie byłyby skutki dla człowieka, gdy tej mądrości nie było, a więc
gdyby nie było wszechprzenikającej mądrości rzeczywistości?
Czy ktoś zauważyłby zmianę? :-)
To pytanie o różnicę pomiędzy BYĆ (fizycznie) a ISTNIEĆ (psychicznie)

> - Mądrość rozróżniajaca - tę często podkreślasz, jak wyżej.

Rozróżnienie nie jest możliwe bez podziału:
rozróżniające -> rozróżniane. "kto rozróżnia i co rozróżnia" :-)

> - Mądrość równości(współczucia)

Poczucie wspólnoty. :-)

> - Mądrość podobna zwierciadłu

Naśladownictwo (także: odzwierciedlenie) :-)

> - Mądrość doświadczenia(urzeczywistnienia)

Wiedza praktyczna. :-)

PS. Wybacz szczerość, ale wygląda na to, że osoba, która tłumaczyła
zacytowaną przez Ciebie klasyfikację - nie bardzo rozumiała czego
dotyczą używane pojęcia, a więc wykonała tłumaczenie mechanicznie. ;)
pozdrawiam,
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości

4. Data: 2009-10-02 10:07:19

Od: "Redart" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> zacytowaną przez Ciebie klasyfikację - nie bardzo rozumiała czego
> dotyczą używane pojęcia, a więc wykonała tłumaczenie mechanicznie. ;)

Czuję, że chciałbyś ją zastąpić - no to jazda :)

5. Data: 2009-10-02 10:36:12

Od: "Robakks" <R...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Redart" <r...@o...pl>
> "Robakks" <R...@g...pl>

> Czuję, że chciałbyś ją zastąpić - no to jazda :)

OK ale...

ale?

ale proszę Cię byś się nie śmiał z banalności tego co przeczytasz
poniżej, to znaczy możesz się śmiać - lecz szczerze...

no to jazda :)

tłumaczony tekst:
0. "Najważniejsze, to posiąść wszystkie 5 mądrości :), które są jedną:
1. - Mądrość rzeczywistości(wszechprzenikająca)
2. - Mądrość rozróżniajaca - tę często podkreślasz, jak wyżej.
3. - Mądrość równości(współczucia)
4. - Mądrość podobna zwierciadłu
5. - Mądrość doświadczenia(urzeczywistnienia)"

tłumaczenie:
Człowiek mądry rozpoznaje różnicę pomiędzy tym na co patrzy
a tym co postrzega - treść i forma, substancja i kształt (1).
Postrzeganym obiektom, rzeczom i relacjom nadaje unikatowe
nazwy rozróżniające, poznaje ich cechy i właściwości (2).
Odbiera sygnały od innych ludzi i stwierdza: sam mogę niewiele
- wspólnie możemy więcej (3)
Uczy się więc od innych co dobre i co złe sam będąc także
nauczycielem. (4)
Swoją wiedzę, którą posiadł wykorzystuje praktycznie (5)
Wszystko to jest możliwe gdy jest przytomny i świadomy.
Mądrość jest w nas. (0)

PS. Tłumaczyłem na szybko, więc po łebkach. Śpieszę się bo dziś piątek.
Wieczorem zobaczę, czy coś odpisałeś. ;)
bywaj Redarcie,
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości

6. Data: 2009-10-03 18:24:01

Od: "Redart" <r...@t...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>

> PS. Tłumaczyłem na szybko, więc po łebkach. Śpieszę się bo dziś piątek.
> Wieczorem zobaczę, czy coś odpisałeś. ;)

To tłumaczenie wydaje się całkiem zgrabne ;)
Spotkałem się też z nieco innymi i jeśli wolno, wskażę
największą różnicę, którą udało mi się wychwycić ;)

(1) Mądrość rzeczywistości(wszechprzenikająca) powoduje,
że człowiek przenika zmysłami/intelektem/intuicją
rzeczywistość na wskroś, potrafi patrzeć w wielu kierunkach
jednocześnie. Mądrość ta jest jak światło, które oświetla
przedmioty równocześnie ze wszystkich stron i od środka ;)

Jeśli szanowny Edward sobie życzy, mogę spróbować
wskazać inne podobieństwa/różnice w tłumaczeniach ;)

7. Data: 2009-10-03 18:37:08

Od: "Redart" <r...@t...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Redart" <r...@t...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Jeśli szanowny Edward sobie życzy, mogę spróbować
> wskazać inne podobieństwa/różnice w tłumaczeniach ;)

Tymczasem spytam:
wyobraźmy sobie typową sytuację, że człowiek 'chce,
ale nie daje rady'. Czyli ktoś czuje, że również
jest miłośnikiem mądrości, ale pierwsza rzecz, którą
ta miłość mu podpowiada jest:
"Twoja mądrość jest niedoskonała i ułomna"
Czy szanowny Edward ma możliwość przytoczenia jakichś
wyjaśnień w tej kwesti ? Co należy robić, żeby
posiąść wszyskie rodzaje mądrości ? A może są nawet
jakieś możliwości specjalistyczne - czujemy, że
kiepsko u nas np. z mądrością podobną zwierciadłu
lub którąś z nich. Jak sobie poradzić z tym dylematem ?
Czy trzeba się urodzić mądrym (w każdym aspekcie),
czy mądrość można jakoś rozwijać, doskonalić ?

8. Data: 2009-10-03 19:01:31

Od: "Robakks" <R...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Redart" <r...@t...op.pl>
> [...]

> jednocześnie. Mądrość ta jest jak światło, które oświetla
> przedmioty równocześnie ze wszystkich stron i od środka ;)

Moje pobieżne tłumaczenie było krótsze:
"Człowiek mądry rozpoznaje różnicę pomiędzy tym na co patrzy
a tym co postrzega - treść i forma, substancja i kształt (1)."

Sądzę, że tym co łączy obie wypowiedzi jest świadomość.
U Ciebie: "człowiek przenika zmysłami/intelektem/intuicją"
u mnie: "rozpoznaje różnicę" - ale oba przypadki dotyczą
uświadomienia sobie czegoś co się odróżnia, wyłania, odsłania,
przy czym moja interpretacja wydaje się pełniejsza bo dotyczy
nie tylko samej czystej myśli ale także źródła, które tę myśl wywołuje...
hmmm... ale to już są moje prywatne odczucia. ;)

> Jeśli szanowny Edward sobie życzy, mogę spróbować
> wskazać inne podobieństwa/różnice w tłumaczeniach ;)

Tak. Bardzo sobie życzę, pragnę i chcę tego.
Rozmawiamy wszak o mądrości, a więc o pokarmie dla ducha. :-)
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości

9. Data: 2009-10-03 19:16:54

Od: "Robakks" <R...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Redart" <r...@t...op.pl>

> [...]
> Czy trzeba się urodzić mądrym (w każdym aspekcie),
> czy mądrość można jakoś rozwijać, doskonalić ?

Moim zdaniem Redarcie dobrą odpowiedzią na Twoje pytanie
jest porzekadło ludowe:
"człowiek całe życie się uczy, a głupi umiera"
Życiowe doświadczenia, wiedza praktyczna i teoretyczna,
a więc mądrości powszechne - tracą znaczenie wobec aktu śmierci.
Mądrość ułatwia i umila życie, jest i w profilaktyce i w postępie.
Oczywiście mądrość jest talentem, który można uzupełniać i rozwijać
ćwiczeniami. Zauważ, że te dwie rzeczy mają wspólną nazwę:
mądrość własna i mądrości zewnętrzne np. mądrość ludowa,
nauki stosowane i humanistyczne itp, wcale więc nie musi się
być omnibusem by czerpać i korzystać z mądrości innych. :-)
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości

10. Data: 2009-10-07 15:33:58

Temat: Re: Pięć Mądrości
Od: "Yelo vel Redart" <r...@c...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Tak. Bardzo sobie życzę, pragnę i chcę tego.
> Rozmawiamy wszak o mądrości, a więc o pokarmie dla ducha. :-)

Opowiem cosik jeszcze.
Zgodnie z tym, co mówią Twórcy takiego 'modelu mądrości'
pierwsza mądrość ma związek z 'szerokością spojrzenia'
na wszelkie zjawiska. Jest pewną podstawą dla pozostałych
mądrości, zawiera aspekt przestrzeni. Natomiast 'rozpoznawanie
różnicy' - niezaleznie od tego, czy dotyczy ona zjawisk 'zewnętrznych',
czy 'wewnętrznych', dotyczących własnego 'ja' - to mądrość
rozróżniająca.
Na kwestię podziału na podmiot i przedmiot, tego, kto postrzega
i tego, co jest postrzegane - rzuca nieco światła definicja mądrości
podobnej zwierciadłu. Mówi ona, że umysł, czyli podmiot - jest
jak lustro - potrafi wszystko zobaczyć, odbić a pozostaje przy tym
nienaruszony, bez rysy, nie oceniajacy obrazów. Lustro nie odrzuca
tego, co się w nim odbija. I tak, jak mówisz - jest to istotna cecha
'nauczyciela' - o czym niżej.
Mówi się, że umysł odbija nawet narodziny i śmierć, pozostając
nienaruszonym.

Twórcy tej koncepcji wiążą z pięcioma mądrościami pięć trucizn/zaciemnień
i w ten sposób podpowiadają, jak rozpoznać swoje ograniczenia
i przeszkody w rozwijaniu mądrości.

Można też spotkać klasyfkację tych mądrości na trzy grupy:
Mądrość wszechprzenikajaca daje przestrzeń, podstawę do manifestowania
się pozostałych mądrości. Mądrość ta daje człowiekowi mądremu głębię
spojrzenia i spokój - że rzeczy są na właściwych miejscach.

Mądrość rozróżniająca i mądrość równości powodują, że człowiek
mądry odczuwa wewnętrzną radość, błogość - czerpie satysfakcję
z rzeczywistości niezależnie od tego, co ona przynosi.

Mądrość podobna zwierciadłu i mądrość doświadczenia dają
człowiekowi mądremu środki do tego, by dzielić się mądrością
z innymi. Dzięki mądrości podobnej zwierciadłu nie odrzuca
uczniów ani ich nie faworyzuje - dzięki temu dociera do wielu
istot bez odwoływania się do chorej ambicji i skłonności
do porównywania się - uczniowie pozostają skupieni na
włąsnej indywidualnej, niepowtarzalnej kondycji, nie na
zewnętrznych pozorach. Mądrość doświadczenia zaś
daje mądremu człowiekowi głębokie zrozumienie ograniczeń
i potencjałów wynikajacych ze zmysłów, intelektu itp. cech
fizycznego ciała - dzięki czemu potrafi docierać do istot
pomimo swoich i ich ograniczeń.

ASZHERI
SYLINKOWI
DRAG SAS