Re: Wychowanie w socjalizmie skłania do nieuczciwości

From: rewers <r...@a...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Wychowanie w socjalizmie skłania do nieuczciwości
Date: Sun, 17 Aug 2014 08:42:52 +0200

W dniu 17.08.2014 o 08:30, m...@g...com pisze:
> Wychowanie w socjalizmie skłania do nieuczciwości
>
> 22 lipca 2014, 11:02 | Psychologia
> Xarax, GNU FDL
> uczciwość ? socjalizm ? kapitalizm ? Niemcy ? Berlin
>
> Osoby wychowane w systemie socjalistycznym częściej oszukują, by odnieść osobiste
korzyści. Takie wnioski wyciągnęli naukowcy, którzy przeprowadzili eksperyment na
mieszkańcach Berlina.

> Lars Hornuf z Uniwersytetu w Monachium oraz Dan Ariely, Ximena Garcia-Rada i
Heather Man z Duke University poddali eksperymentowi 250 Berlińczyków. Mieszkańcy
stolicy Niemiec brali udział w grze, w której mogli wygrać do 8 USD.

> Gra była niezwykle prosta. Każdy z uczestników miał 40 razy rzucić kostką i zapisać
wyniki na kartce. Im większa suma wyrzuconych oczek, tym wyższa wygrana. Naukowcy,
analizując rozkład statystyczny wyników zauważyli, że na wielu kartkach wyższe
wartości zapisano nieproporcjonalnie częściej niż niższe, co mogło sugerować, iż
gracze oszukiwali.

> Po zakończeniu rzutów kostką każdy z graczy wypełniał formularz, w którym pytano
m.in. o wiek oraz o miejsce zamieszkiwania w różnych dekadach. Okazało się, że osoby,
które mieszkały w NRD były dwukrotnie bardziej skłonne do oszustwa niż mieszkańcy
kapitalistycznego RFN. Co więcej, im dłużej badany żył w systemie socjalistycznym
przed upadkiem Muru Berlińskiego, tym większe było prawdopodobieństwo, że zapisał na
kartce wyniki znacznie odbiegające, na jego korzyść, od rozkładu statystycznego.

> Eksperyment wykazał związek pomiędzy życiem w kraju socjalistycznym, a
nieuczciwością, jednak nie dał odpowiedzi na pytanie o naturę tego związku.

> Autor: Mariusz Błoński
> http://kopalniawiedzy.pl/uczciwosc-socjalizm-kapital
izm-Niemcy-Berlin,20703

Tylko w której części Niemiec był większy socjalizm? Ja bym stawiał
raczej na RFN:)