Wysoka liczba plytek (PLT)

1. Data: 2003-05-31 21:47:38

Temat: Wysoka liczba plytek (PLT)
Od: "Pawel Sokolowski" <P...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Wiem, ze powinienem z tym pytaniem zwrocic sie do hematologa, ale do
poniedzialku nie wytrzymam.
Czy ktos moze mi powiedziec jakie sa mozliwe opcje.
Przyblize troche :

PLT + 625 x10^3 / uL
dziecko 13 miesieczne, chlopiec, alergiczny, w zasadzie nigdy nie chorowal.
ostatnio tylko zapalenie ucha obustronne, ktore jeszcze chyba do konca nie
przeszlo.
8 zabkow, teraz ida nastepne, 3 "czworki",
przed pobraniem krwi smarowanie "Emla" i godzinny spacer "na piechote".
(wyczytalem ze wysilek moze zwiekszyc ilosc plytek)
waga miedzy 10 kg (miedzy 50 a 75 percentylem)
pozostale wyniki podobno w normie.

Prosze, napiszcie, ze to niekoniecznie musi byc bialaczka.
Co moze powodowac taki wysoki poziom plytek.
Badanie robione maszynowo, podobno reczne metody sa pewniejsze, czy moze to
byc pomylka maszyny ?

Pozdrawiam
Pawel Sokolowski

2. Data: 2003-06-01 12:06:45

Temat: Re: Wysoka liczba plytek (PLT)
Od: "monika" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel Sokolowski" <P...@g...net> napisał w wiadomości
> [...]
> Co moze powodowac taki wysoki poziom plytek.
> Badanie robione maszynowo, podobno reczne metody sa pewniejsze, czy moze

bialaczka objawia się zupelnie inaczej: są objawy ogolne w postaci gorączki
, spadku masy ciala , oslabienie , pojawiaja sie wybroczyny i siniaki na
skorze oraz dochodzi tutaj do spadku liczby plytek!!!! - (stad siniaki) i
spadku liczby erytrocytow(czerwone krwinki)- ( stad niedokrwistosc), a
prawie zawsze znacznego wzrostu leukocytow (biale cialka).
monika

3. Data: 2003-06-01 13:26:19

Od: "Darek Dąbrowski" <t...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pawel Sokolowski" <P...@g...net> napisał w wiadomości
> Badanie robione maszynowo, podobno reczne metody sa pewniejsze, czy moze
> byc pomylka maszyny ?

Aparaty najlepiej radzą sobie z pcjentem "statystycznym ".
Każda nietypowość może powodować złą interpretację wyniku.
Duża ilość płytek w wyniku może być spowodowana zniszczonymi krwinkami które
aparat zakwalifikuje jako płytki.
Spotyka się to w wynikach chorych dializowanych lub innych osób u których
przetacza się krew pompami .
Zresztą podobny efekt mogą dać zwykłe zanieczyszczenia probówki lub naczynek
użytych do rozcieńczenia próbki.
Nawet kwiatek stojący nad aparatem .
Stąd analiza pod mikroskopem choć mniej dokładna zawsze pozwala wyeliminować
te błędy.

Pozdrawiam,
Darek

4. Data: 2003-06-02 07:02:58

Od: "Pawel Sokolowski" <P...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> spadku liczby erytrocytow(czerwone krwinki)- ( stad niedokrwistosc), a
> prawie zawsze znacznego wzrostu leukocytow (biale cialka).

Z tego co wiem, sa rozne rodzaje bialaczek.
Przy jednych jest za malo plytek, a w innych za duzo.

Pozdrawiam
Pawel Sokolowski

5. Data: 2003-06-02 09:16:02

Od: "Mich'ata " <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pawel Sokolowski <P...@g...net> napisał(a):

> PLT + 625 x10^3 / uL

> Prosze, napiszcie, ze to niekoniecznie musi byc bialaczka.

Podwyższona liczba płytek to nie białaczka.
Zwiększone PLT to może być nadpłytkowość (samoistna lub objawowa).
Należy zrobić dokładne badania. Być może trzeba będzie pobrać dziecku szpik
by dokładnie określić co jest przyczyną.
Nie ma co siać paniki. Najpierw dokładna diagnoza.
Miałam już 2100 x 10^3/uL i żyję:)

> Co moze powodowac taki wysoki poziom plytek.
Przyczyny mogą być różne. Efekt "polekoway" lub samoistna nadprodukcja
megakariocytów przez szpik.Radzę zapytać lekarza.

> Badanie robione maszynowo, podobno reczne metody sa pewniejsze, czy moze to
> byc pomylka maszyny ?

Przy takim wyniku laboratorium powinno pobrać krew jeszcze raz i policzyć
ręcznie. Każde szanujące się laboratorium tak robi.

Mich'ata

6. Data: 2003-06-02 16:21:51

Od: "monika" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> gorączki
>
> Z tego co wiem, sa rozne rodzaje bialaczek.
> Przy jednych jest za malo plytek, a w innych za duzo.
>
> Pozdrawiam
> Pawel Sokolowski
w bialaczkach jest albo spadek liczby plytek , albo w normie. wzrost liczby
plytek jest w innych chorobach krwi np. w nadplytkowosciach o roznej
etiologii, w czerwienicy i niektorych innych nowotworach krwi.
pozdrawiam , monika

7. Data: 2003-06-02 19:03:15

Od: "Pawel Sokolowski" <P...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> plytek jest w innych chorobach krwi np. w nadplytkowosciach o roznej
> etiologii, w czerwienicy i niektorych innych nowotworach krwi.

Nie jestem fachowcem, przytaczam jedynie to co wyczytalem w internecie.
np.
http://www.novartis.pl/index.php?subpage=http://www.
novartis.pl/leki/glivec/
bialaczka.php
"Przewlekła białaczka szpikowa (pbs) jest schorzeniem nowotworowym, w którym
dochodzi do klonalnego rozrostu komórek wielopotencjalnych szpiku.
Charakteryzuje się zwiększoną proliferacją linii mieloidalnej. Podwyższonej
liczbie leukocytów często towarzyszy nadpłytkowość, a niekiedy także
nadkrwistość. "

a to o czym mowimy, to chyba nadplytkowosc.
Oczywiscie chcialbym, zebys miala racje.
Okaze sie jutro po wizycie u hematologa, co jest przyczyna takiego stanu
rzeczy.

Pozdrawiam
Pawel Sokolowski

8. Data: 2003-06-03 07:51:44

Od: "Mich'ata " <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Charakteryzuje się zwiększoną proliferacją linii mieloidalnej. Podwyższonej
> liczbie leukocytów często towarzyszy nadpłytkowość, a niekiedy także

Nie czytasz uważnie. I niepotrzebnie szargasz sobie nerwy.
Nadpłytkowość, czerwienica prawdziwa i przewlekła białaczka szpikowa
są chorobami mieloproliferacyjnymi. Jednak nadpłytkowość i przewlekła
białaczka to nie to samo. Zupełnie inaczej się ją leczy.
Ale lekarz z pewnościa dokładnie wytłumaczy Ci różnicę.

Pozdrawiam,
M.

9. Data: 2003-06-22 20:41:00

Od: "Aneta" <a...@i...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mich'ata " <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Przy takim wyniku laboratorium powinno pobrać krew jeszcze raz i policzyć
> ręcznie. Każde szanujące się laboratorium tak robi.

http://www.gazeta.pl/usenet/

Ludzie!U dzieci taka wartość płytek poprostu się zdarza, nie świadczy to o
białaczce, tylko może być efektem zwykłego przeziębienia, jest mnóstwo
dzieci z taką ilością płytek i są zupełnie zdrowe, nie ma się czym martwić,
co najwyżej za jakiś czas powtórzyć badania...niepokojąca byłaby ilość 1 150
000/uL a nie 625 000/uL

Re: [albertan] finansowanie dobra
Re: [albertan] finansowanie dobra
Hydroxyzyna a kaszel