Żarówki LED

1. Data: 2007-07-28 08:20:34

Temat: Żarówki LED
Od: MK <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
chciałem zapytać czy używacie żarówek LED zamiast np. halogenów w domu?
Jak wygląda jakość oświetlenia? Dają podobną jasność do zwykłych żarówek?
Można je instalować do podświetlenia blatów roboczych w kuchni? Albo np.
pomieszczeń jako światła w suficie?
MK

2. Data: 2007-07-28 14:53:40

Temat: Re: Żarówki LED
Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij> szukaj wiadomości tego autora

Osoba MK napisała na pl.rec.dom:

> [...]
> żarówek? Można je instalować do podświetlenia blatów roboczych w
> kuchni? Albo np. pomieszczeń jako światła w suficie?
Przede wszystkim dioda LED nie świeci na biało. Nie świeci również na
żółto. W najlepszym przypadku na jasnoniebiesko. Cytat z wiki:
Diody emitują promieniowanie w bardzo wąskim przedziale widma: od 490
nm ? kolor niebieski do 950 nm ? bliska podczerwień.
Marcin Kocur

3. Data: 2007-07-28 21:29:49

Od: geyb <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie, moim skromnym zdaniem na obecnym etapie rozwoju "białe" LED-y
nadają się do latarek i oświetlenia dekoracyjnego, a nie jako zamiennik
żarówek halogenowych.

g.

4. Data: 2007-07-28 22:36:35

Od: "Andrzej B" <t...@u...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Diody emitują promieniowanie w bardzo wąskim przedziale widma: od 490
> nm ? kolor niebieski do 950 nm ? bliska podczerwień.

Trochę mało precyzyjna odpowiedź i nie wiem nawet o co ci chodziło. Świecą
tak jak ją zaprojektuje producent może mieć jedynie problem z
odzwierciedleniem całego widma barwy tak jak i świetlówka która zawiera
kilka rodzajów luminoforu i wydaje się że jest to światło białe o żądanej
barwie( temperaturze) ale widmo barw nie jest równomierne tak jak w świetle
dziennym ale można robić i diody LED białe o CRI 99 jest to bardzo wysoki
wskaźnik oddawania barw było kilka wzmianek w necie a wykorzystywały one aż
5 barw aby uzyskać światło białe ( skala do 100 gdzie 100 to światło dzienne
a świetlówki zaliczone juz do dobrze oddających barwę mają CRI >95) wiec z
barwą nie zawsze jest źle.
Diody LED jak najbardziej są robione o różnym odcieniu koloru białego te
najtańsze zawsze miały wąskie widmo i odcień jasno niebieski. Nie posiadam
oświetlenia na LED ale mówię na podstawie latarek z LED których miałem w
historii ponad 10 szt. najlepsze były chyba z diodami LUXEON-a i te z 1,25W
dioda maja wyraźnie inna barwę niż diody innych producentów ostatnio
pojawiły się powszechnie latarki z diodami 3W tego producenta. Mi już
wystarczyły te 1W z dobrze wyprofilowanym reflektorkiem trzymały ciągle
wyraźny punkt na obiektach oddalony ponad 100 m i go oświetlały w całkowitej
ciemności biorąc pod uwagę rozmiary i czas pracy były rewelacyjne, czego nie
potrafiły zrobić inne z kilkoma diodami. Postęp w tej dziedzinie jest
widoczny niemal z każdym miesiącem. Przed chwilą google wyrzuciło kilka
wątków o dyskusji gdzie padało m.innymi " Ale możesz też kupić Luxeon 1.3W w
wersji WarmWhite - o bardziej zrównoważonym widnie i temperaturze barwowej
ok. 3300K - zbliżonej do halogena." więc nie jest tak źle z ta barwą co
prawda tylko z lepszymi diodami.

Nie widziałem w sklepach zamienników żarówek halogenowych do zastosowań
domowych ale widziałem już z kilkadziesiąt rodzajów kompletnych reflektorków
i świateł mającym podobne zastosowania jak halogeny domowe. Niestety robiły
gorsze wrażenie niż halogenki ale rodzajów już jest na rynku dość dużo i
można coś wybrać do odpowiednich zastosowań. Wiele z nich właśnie służyło do
oświetlania blatów roboczych ale chyba ich plusem były wymiary, kształt,
niezawodność, barwa światła ( niektóre z ustawianą barwą) ale rzadko jeden
model łączył w sobie te wszystkie plusy razem. Innym rodzajem były żarówki
wkręcane w normalny gwint o kolorze białym składające się z kilkudziesięciu
białych diód i ozdobne z kilkudziesięciu różnokolorowych potrafiące się
mienić barwami tęczy. Niestety moja wiedza dotyczy innego rynku niż polski
bo USA a tu nie dba się o oszczędność energii bo jest tańsza niż w Polsce i
kilka lat temu jak powszechnie już stosowało się energooszczędne żarówki w
stanach były one ekstrawagancją i były nawet droższe niż u nas.

Pozdrowienia A.

5. Data: 2007-07-30 17:39:30

Od: LukiX <l...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

MK napisał(a):
> [...]
> Można je instalować do podświetlenia blatów roboczych w kuchni? Albo np.

Spalił mi się halogen z gwintem GU10. Szukałem energooszczędnego
zamiennika - kupiłem takiego LED'a i szybciutko oddałem. Świetne są do
oświetlania jakiś elementów z bardzo małej odległości ale w warunkach
domowych np. do łazienki czy przedpokoju - kompletnie nie. Za mała
jasność i kąt pracy. Przynajmniej tak było jeszcze 4 miesiące temu.

Z ciekawych zamienników - w jakimś markecie widziałem neonówkę zwiniętą
w spirale i upchniętą w oprawę z gwintem GU10. Miała to trochę wyższy
profil.

pzdr
Łukasz

6. Data: 2012-09-07 10:59:55

Od: Nawrocki <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu sobota, 28 lipca 2007 10:20:34 UTC+2 użytkownik MK napisał:
> [...]
> Można je instalować do podświetlenia blatów roboczych w kuchni? Albo np.

LEDy są całkiem niezłym zamiennikiem dla halogenowych żarówek. Warto zajrzeć np. do
sklepu www.sklep.ledsgroup.pl i poszukać odpowiednich dla nas żarówek.
Polecam ciepłe światło żółte lub białe z jak największą jasnością.

7. Data: 2012-09-07 19:51:02

Od: ax12 <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Unikaj tanich LEDów - posiadam w salonie zainstalowane lumenmaxy i spokojnie dają
radę. Różnica niewielka (2 dni i nie zauważałem różnicy w świeceniu, światło
komfortowe), różnica w rachunkach zauważalna. Miesiąc temu zainstalowałem w sypialni
i coś mnie pokusiło żeby kupić tańsze. Jak wiadomo chytry dwa razy traci i zamawiam
te co mam w salonie.

Link do tych co mam u siebie - http://www.sklep.lumenmax.pl/SMD/Zarowka-LED-GU10-EL
-SMB09-5W-350lm.html

8. Data: 2012-09-08 14:15:13

Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 7 września 2012 21:51:03 UTC+2 użytkownik ax12 napisał:
> Unikaj tanich LEDów - posiadam w salonie zainstalowane lumenmaxy i spokojnie >dają
radę. Różnica niewielka (2 dni i nie zauważałem różnicy w świeceniu, światło
>komfortowe), różnica w rachunkach zauważalna.
Rachunek za światło 5 razy mniejszy źródło światła 10 razy droższe. Sens ekonomiczny
żaden. Ale jak kto lubi;)

9. Data: 2012-09-09 08:07:05

Od: ax12 <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> Rachunek za światło 5 razy mniejszy źródło światła 10 razy droższe. Sens
ekonomiczny żaden. Ale jak kto lubi;)

Rachunek za prąd zjechał mi w dół o 20zł/mc - policz sam :) Zwrot różnicy w zakupie
ledów do salonu mam po 8 miesiącach.

10. Data: 2012-09-09 10:32:26

Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu niedziela, 9 września 2012 10:07:06 UTC+2 użytkownik ax12 napisał:

> Rachunek za prąd zjechał mi w dół o 20zł/mc - policz sam :)
Jesli piszesz o samym salonie to znaczy że oświetlenie salonu kosztowało Ciebie ok.
25-30zł miesięcznie przed zakupem ledow. Przyjmijmy 1zł dziennie to jest ok 2kWh. 2
godziny dziennie średnio światło w salonie niech będzie ze się świeci to ok 1000w na
godzinę. Miałeś 10szt 100W żarowek w salonie przed wymiana na ledy?

> Zwrot różnicy w zakupie ledów do salonu mam po 8 miesiącach.

Liczę więc. 5 halogenów gu10 w kuchni, 5 halogenów gu10 w łazience, 3 gu10 w drugiej
łazience, 3 gu 10 w korytarzu. Razem 16sztuk * 40W =0,64kW. W kuchni średniorocznie
światło pewnie nie dłużej niż 1 godzina dziennie, w łazienkach to samo w korytarzu
sporo krócej. Ale przyjmijmy z górką 1 godzinę dziennie na każdy halogen. Czyli koszt
prądu dziennie dla halogenow to 0,064kW* 0,6zł=38gr. miesięcznie 11zł. Koszt 16
halogenów to 16*3zl=48zł. Led smd 5w to 16*30=480. Różnica ok 430zl.
Halogeny zużywaja prądu miesięcznie za 11zł, ledy 8 razy mniej przyjmijmy czyli
1,3zł. Róznica w kosztach miesięcznie 9,7zł.
Zwrot więc po 44 miesiącach
Warto więc inwestować 430zł więcej dla zwrotu po 4 latach?

Szpary między balami
Gdzie kupić
Lodówka ARDO COO 2210 SHC (kremowa) - opinie
[Wroclaw] (oddam) gruz i (wywioze) smieci - jaka firma?
Napęd do drzwi garazowych FAAC 531