Ziola

1. Data: 2002-01-12 09:49:19

Temat: Ziola
Od: Bart <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Na wstepie chcialbym zaznaczyc ze troche niefortunnie wystartowalem na tej
grupie. Wyslalem posta o PizzaHut, ale go usunalem. Niestety niektore
serwery nadal beda go przechowywaly - tak wiec z gory przepraszam
podirytowanych grupowiczow :)

Mam pytanie dotyczace paru ziolek. Otoz jak i do wykorzystac te oto ziola:
czaber, rozmaryn, tymianek, estragon - wszystkie suszone. Jakos nie umiem
znalezc dla nich miejsca...

Dzieki

Bart

1. Data: 2002-01-12 13:44:26

Temat: Re: Ziola
Od: "iza" <i...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Bart!

podales bardzo interesujacy przepis na buleczki z farszem, jak zrobie
napisze ci jak wyszlo :)))

> Mam pytanie dotyczace paru ziolek. Otoz jak i do wykorzystac te oto ziola:

czaber
smak odrobine przypomina pieprz -wiec mozna go uzywac zamiast pieprzu.
Uzywa sie go razem z papryka, kolendra i biala gorczyca :)
ja dodaje do ogorkow kiszonych oraz marynowanych i papryki marynowanej i
czosnku marynowanego i.... wszystkiego co da sie zamarynowac :)

rozmaryn
marynaty wszelkiego rodzaju, pieczone ziemniaczki, pieczone (duszone
warzywka)
ponoc mozna go dodac do owocow ze smietana ale nie probowalam :)))

tymianek
o to moje ulubione ziolo :)))
dodaje go do wzsystkiegoco jest "bardzo ciezkie" jakies zawiesiste zupy czy
sosy, bigos, pizza, farsze z miesem i kapusta

estragon
troche pikantny wiec glownie do sosow (pod koniec duszenia) ale troche
gorzki wiec wymieszany z pietruszka :)
do pieczeni..

Najlepsze sa swieze ale kto ma czas i mozliwosci hodowac je w domu :(

iza
GG 879972

1. Data: 2002-01-12 16:43:35

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> czaber
> smak odrobine przypomina pieprz -wiec mozna go uzywac zamiast pieprzu.
Ma pikantny korzenny smak ale czy pieprzowy? Dla mnie nie. Zapach jednak
inny. Ale jak go stosować? piszę poniżej. Być może robisz to inaczej i
dlatego masz inne skojarzenia smakowe.

> Uzywa sie go razem z papryka, kolendra i biala gorczyca :)
> ja dodaje do ogorkow kiszonych oraz marynowanych i papryki marynowanej i
> czosnku marynowanego i.... wszystkiego co da sie zamarynowac :)
Cząber należy używać z umiarem, tak aby nie dominował nad innymi
przyprawami. Ponad to można go stosowac w postaci świeżej i suszonej [same
liście i z łodygami]. Nie należy go mleć ani kruszyć ponieważ gorzknieje.
Dodawac do potraw dopiero pod koniec unikając gotowania. Świeżym
przyprawia się fasolę i inne strączkowe. Dobry jest też i do grzybów (ale
nie do pieczarek), sałatek mięsnych [steków, kotletów, kiełbas, farszów
drobiowych, ragout] i ziemniaczanych [jak i pieczonych ziemniaków],
gotowanych ryb [zup rybnych], majonezu, warzyw w occie, kiszonej kapusty,
sera, grzanek i ze słonym pieczywem.

> rozmaryn
> marynaty wszelkiego rodzaju, pieczone ziemniaczki, pieczone (duszone
> warzywka)
> ponoc mozna go dodac do owocow ze smietana ale nie probowalam :)))
Polecam importowany z ciepłych krajów. Ten nasz jednak jest "inny" mniej
aromatyczny ale wcale nie gorszy, nie ma głębi tej głębi smaku pomimo iż
dobrze rośnie nawet w ogródkach i skrzynkach na balkonie. Ale uwaga, i ten
i ten w większych dawkach jest szkodliwy dla zdrowia.
Ponieważ ma lekko piekący i słodkawy smak oraz kamforowy zapach
[przypominający sosnę] to znalazł zastosowanie w farmacji i kosmetyce. W
kuchni [z umiarem] stosuje sie go jako dodatek do zup jarzynowych,
sałatek, farszów mięsnych, jagnięciny i baraniny, gulaszu wołowego,
pieczonego drobiu, grzybów, ryb gotowanych, białej i czerwonej kapusty
oraz marynat. Zupa pomidorowa dzięki niemu nabiera specyficznego smaku.
Podobnie ziemniaki i twaróg też zyskuja na smaku. Dodajemy go również do
wszelkich pieczeni z rożna lub rusztu, najlepiej w postaci całej gałązki
wrzuconej na rozżażony węgiel.

> [...]
czy
> sosy, bigos, pizza, farsze z miesem i kapusta
Tymianek ma aromatyczny zapach i lekko gorzkawo-korzenny smak.
W kuchni jest polepszaczem smaku i przyspiesza trawienie. Najlepszy
dodatek do ptraw tłustych ale też i do jajecznicy i do pieczonych
ziemniaków, i zawiesistych zup [ktoś je jeszcze lubi poza mną?]
fasolowych, grochowych i z soczewicy. Wędliny, pasztety, grzyby,
dziczyzna, wieprzowina i baranina, smażone ryby, wątróbki [podroby
wszelakie], cielęcina a i jeszcze sosy wszelakie i sałatki ziemniaczane.

> estragon
> troche pikantny wiec glownie do sosow (pod koniec duszenia) ale troche
> gorzki wiec wymieszany z pietruszka :)
> do pieczeni..
Ocet, musztarda i mieszanki przyprawowe. Pachnie przyjemnie a smak ma
ziołowo-korzenny. Do użycia w niewielkich ilościach. Dobry do ryżu, ryb i
majonezu. Raczej używać w postaci octu estragonowego ale o tym już wiele
było... [marynowania ogórków, dyni, warzyw, do pomidorów, do sosów,
pieczarek kalafiorów, szparagów, fasoli, i mięsa cielęcego, jagnięciny i
baraniny, kurczaków [w śmietanie], krabów oraz podrobów, Aaaaa poprawia
smak golonki, boczku wieprzowego i wędlin. Jeśli stosujemy świeże zioło w
postaci listków zielonych to dobrze jest dodać parę kropli soku z cytryny
czyli skropić potrawę typu jajka, drób, mięsa, jasne sosy i wszelakie
sałatki. Można też zrobić masło ziołowe i takowego używać dalej.
Uffffffffff.
;-)))

> Najlepsze sa swieze ale kto ma czas i mozliwosci hodowac je w domu :(
Same rosną. ;-))) Wystarczy tylko podlewać. ;-)
pozdr. Jerzy

1. Data: 2002-01-13 18:39:07

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy wrote:
> [...]
[...]

Pieczarki z dodatkiem niewielkiej ilosci estragonu nabieraja bardzo
ciekawego smaku.
MB

1. Data: 2002-01-14 10:37:03

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

???

To nie ja napisałem ale Iza :-)))

> Pieczarki z dodatkiem niewielkiej ilosci estragonu nabieraja bardzo
> ciekawego smaku.
Pieczarki + estragon? Jak je robisz?
pozdr. Jerzy

1. Data: 2002-01-14 15:42:49

Od: Bart <g...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in news:a1q5fc$afj$2@sunsite.icm.edu.pl:

> Same rosną. ;-))) Wystarczy tylko podlewać. ;-)
> pozdr. Jerzy

Czy mozna rozsadzac te ziolka, ktore mozna dostac w sklepie?
Jak sie do tego zabrac?

Pozdrawiam

Bart

1. Data: 2002-01-14 16:17:59

Od: "Art(Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 12 Jan 2002 09:49:19 +0000 (UTC), Bart <g...@g...pl>
wrote:

>Witam!
ciach

> [...]
>czaber, rozmaryn, tymianek, estragon - wszystkie suszone. Jakos nie umiem

Galazka rozmarynu do butelki z oliwa ...

Art (Gruby)
"All quiet on the western front"

1. Data: 2002-01-16 23:36:29

Od: "Bee Jay" <n...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> napisał(a) /wrote/ ...
> [...]
> Dodawac do potraw dopiero pod koniec unikając gotowania. Świeżym
> przyprawia się fasolę i inne strączkowe.

Nie wyobrażam sobie zupy fasolowej, albo fasolki po bretońsku właśnie bez
cząbru, coć i majeranku nie należy skąpić. Póki co sypię suszony i to
szczególnie na własny talerz b. obficie.

> [...]
> drobiowych, ragout] i ziemniaczanych [jak i pieczonych ziemniaków],
> gotowanych ryb [zup rybnych], majonezu, warzyw w occie, kiszonej kapusty,

Osobiście lubię sałatkę z pomidorów (z cebulą i oliwą) właśnie posypaną
suszonym cząbrem. Ale lubię ten zapach - może dlatego.

Pozdrawiam,
Bolek J. or Bee Jay

e-mail: n...@k...net.pl

Wkupne :-)