Ziola suszone c.d.

1. Data: 2003-06-20 21:25:57

Temat: Ziola suszone c.d.
Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Kupilem pare dni temu torebke miety suszonej, aby zobaczyc co soba ten
towar przedstawia ;--). No i kompletne rozczarowanie - zero aromatu.
Po prostu trawa. Co ciekawe suszona mieta, ktora dostalem od znajomej
z ogrodka pachne cudnie. Tak sobie mysle, odnosnie dyskusji sprzed
jakiegos czasu, ze ziola (bazylia, oregano, ...) suszone, ktore mozna
kupic maja tak rozne smak od swiezej bazylii i innych bynajmniej nie
ze wzgledu na suszenie.....

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

- What about your soul?
- I'm an engineer.

1. Data: 2003-06-20 22:42:20

Temat: Re: Ziola suszone c.d./Dlugie
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

"Marcin E. Hamerla" wrote:

> [...]
> jakiegos czasu, ze ziola (bazylia, oregano, ...) suszone, ktore mozna
> kupic maja tak rozne smak od swiezej bazylii i innych bynajmniej nie

Problem polega na tym, ze ziola suszone maja "termin waznosci" okolo
roku, jesli sa suszone w optymalnych warunkach. Na opakowaniach z
ziolami przewaznie sa daty waznosci. Ja bym nie kupowala nic, co jest
wazne mniej niz szesc miesiecy. Jesli data waznosci wydaje sie byc
dluzsza niz jeden rok, to w ogole bym sie tego nie tknela.

Jesli chodzi o smak, to ziola suszone i swieze roznia sie bardzo,
czasami na gorzej, czasami na lepiej. Na przyklad suszony majeran,
tymianek, czy oregano maja duzo wiecej wartosci smakowych niz te same
ziola w postaci swiezej. Bazylia kompletnie traci na wartosci smakowej
podczas suszenia, tak samo pietruszka, koperek, czy estragon.

Rowniez wazne jest przestrzeganie zasady, ze ziola suszone dodaje sie na
poczatku gotowania, a ziola swieze pod koniec, w ten sposob uzyskujac
optymalne rezultaty z danego ziola.

Niektore ziola mozna zamrazac bez utraty wartosci smakowej, jak koperek,
a inne przez zamrozenie zamieniaja sie w obslizgly kompost, jak bazylia.
Jest to kwestia praktyki i znajomosci towaru.

Gotowanie z ziolami wzbogaca kazde danie, tworzy kuchnie bogata,
wielowarstwowa smakowo, i nieporownywalnie zdrowsza. Kazde z tych ziol,
ktore dodajemy do jedzenia dla ich walorow smakowych niesie ze soba
szeroka game walorow zdrowotnych.

Najlepsze ziola sa z wlasnej doniczki czy ogrodka, bo tylko wtedy
wiadomo, ze sa bez chemikaliow, naprawde swieze, lub kiedy byly suszone.

Najlatwiej suszyc ziola tworzac peczek zawiazany gumka i wlozony do gory
nogami w papierowa torebke, ktora, scisnieta jak kryza, tez obwiazac
gumka, tworzac w ten sposob woreczek na wysuszone opadajace liscie i
kwiatostan. O gumke zahaczyc papierowy spinacz, uformowany w haczyk i zawiesic.

Suche ziola przechowywac w szczelnie zamknietych, ciemnych pojemnikach,
w chlodnym miejscu.

Magdalena Bassett

1. Data: 2003-06-20 23:27:23

Od: Michał Kowalewski <M...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Skoro jestesmy przy ziolach...
Na bazylii zalegly mi sie jakies robaczki. Takie malusienkie. I raczej nieruchawe.
Blade w kolorze. Wiecie moze co to? I jak zwlaczyc?
Pozdrawiam!
Michal

1. Data: 2003-06-21 09:20:12

Od: "adal" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michał Kowalewski" <M...@a...waw.pl> napisał w
wiadomości news:3EF3985B.622A9A72@acn.waw.pl...
> [...]
nieruchawe.
> Blade w kolorze. Wiecie moze co to? I jak zwlaczyc?

Pewnie mszyca. Napusc na te robale pare biedronek, bedzie ekologicznie i
pewnie skutecznie ;-)
Adal

1. Data: 2003-06-21 10:54:09

Od: Michał Kowalewski <M...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

adal wrote:

> [...]
> nieruchawe.
> >
> Pewnie mszyca. Napusc na te robale pare biedronek, bedzie ekologicznie i

A mniej ekologicznie? Bazulia jest malutka i zanim znajde biedronki,
zmarnieje mi.
Michal

1. Data: 2003-06-21 11:25:00

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 21 Jun 2003 12:54:09 +0200, Micha? Kowalewski
<M...@a...waw.pl> wrote:

>A mniej ekologicznie? Bazulia jest malutka i zanim znajde biedronki,
>zmarnieje mi.
>Michal

wytluc rekami, tez bedzie ekologicznie, ja pstrykam w paczki
rozy, gdzie ciagle mam mszyce. nie pryskam bo mam pajaki ukochane
no i przylatuja ptaszki. delikatnie pospstrykaj albo pojedynczo
palcami sciagac, a jak male to cos to patyczkem z wata umoczonym
w wodzie jak do mycia garow (tzn z odrobinenka plynu do mycia
naczycn...raz przedobrzylam, dalam wiecej niz kilka kropli na
filizanke wody i zabilam cala rosline), na inne insekta dobrze
dziala taki patyczek umoczony w alkoholu ale taka maniunia
bazylia takiego pijanstwa moze nie przezyc ;)

Pierz

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-06-21 11:36:51

Temat: Re: Ziola suszone c.d.
Od: "Marta MJ" <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marcin E. Hamerla" <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> wrote in message
> [...]
> jakiegos czasu, ze ziola (bazylia, oregano, ...) suszone, ktore mozna
> kupic maja tak rozne smak od swiezej bazylii i innych bynajmniej nie

Jesli chodzi o suszone ziola, to mam wrazenie, ze jest z nimi troche tak,
jak z herbata, ktora mozna kupic u nas w sklepach, zreszta podobnie jak z
wieloma produktami, ktore sa u nas pakowane/wytwarzane itp. Na poczatku
wprowadzenia na rynek sa swietne, a potem zaczynaja tracic na jakosci.
Oregano kupione u nas rozni sie mocno od tego, ktore dostalam z Wloch. Moze
to byc sprawa slonca, nasion itp, ale moze nie tylko. W sumie w takim suszu
nikt nie pozna czy jest to oregano samo, czy przemiesane z trawa.
Co do miety, to jezeli kupisz herbatke mietowa herbapolu, tylko musi byc
SWIEZA, to powinna byc dobra, ja zazwyczaj na dobra trafialam.

Pozdrawiam,

Marta

1. Data: 2003-06-21 11:56:55

Od: Michał Kowalewski <M...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson wrote:

> na inne insekta dobrze
> dziala taki patyczek umoczony w alkoholu ale taka maniunia
> bazylia takiego pijanstwa moze nie przezyc ;)

O! Z tym alkoholem - dobre! Przy okazji ja skorzystam ;))

1. Data: 2003-06-21 14:17:51

Od: "IDa" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
nieruchawe.
> Blade w kolorze. Wiecie moze co to? I jak zwlaczyc?

Jakis czas temu ktos podawal na grupie sposob, polegajacy na spryskaniu
bazylii woda ze zmiksowana glowka czosnku. Niestety nie wiem na ile to
skuteczne.

pozdrowienia
IDa

1. Data: 2003-06-21 15:13:56

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 21 Jun 2003 13:56:55 +0200, Micha? Kowalewski
<M...@a...waw.pl> wrote:

>O! Z tym alkoholem - dobre! Przy okazji ja skorzystam ;))
>Pozdrawiam,

nalewke na mszycach? to jest mysl! tylko zeby Ci zadna biedronka
tam nie wleciala ;)

Pierz
K.T. - starannie opakowana

zzz