Re: antykoncepcja w zastrzykach

From: "Jola L-L" <j...@i...pl>
Newsgroups: pl.rec.uroda
Subject: Re: antykoncepcja w zastrzykach
Date: Wed, 16 Oct 2002 21:39:10 +0200

Użytkownik "Marcin Muszyński" <m...@a...waw.pl> napisał w wiadomości
news:aoj6s6$m5g$1@foka.acn.pl...
> To za bardzo nie na temat grupy, ale licze na przychylnosc Grupowiczek, bo
> gdzie indziej jak nie tu najlepiej mam sie zwrocic z ta prosba:
> Bardzo prosze o informacje a przede wszystkim opinie dotyczace srodka
> antykoncepcyjnego o nazwie Depo-Provera. Dotad udalo mi sie tylko znalezc
> urzedowy text informacyjny.
> pozdrawiam i dzieki za odpowiedzi.
> EMila

www.baba.org.pl
tam jest w ginekologii bogate archiwum na rozne tematy i ten Ciebie
interesujacy tez
jedynym utrudnieniem jest sposob wyszukiwania- dzialy tematyczne a nie
slowa-klucze
wkleje jedna z odpowiedzi na podobne pytanie( ludzie pytaja- lekarz
odpowiada):
Pozdrawiam Jola L-L

..."
Provera/Depo provera, jest to medroksyprogesteron - syntetyczna pochodna
progesteronu o przedłużonym działaniu, silniejsza od naturalnego hormonu,
pozbawiona działania estrogennego i androgennego i hamująca owulację.
Wykorzystywany w leczeniu macicznych krwawień czynnościowych, endomeriozy,
zaburzeń cyklu, zespole policystycznych jajników oraz jako lek
przeciwnowotworowy w leczeniu raka sutka, trzonu macicy, gruczołu krokowego,
nerki. Stanowi także komponentę gestagenową kilku preparatów stosowanych w
hormonalnej terapii zastępczej. Może być wykorzystany do antykoncepcji z
zastosowaniem samych gestagenów - szczególnie jeżeli istnieją
przeciwwskazania do preparatów dwuskładnikowych (np. okres karmienia
piersią, nietolerancja estrogenów). Podany domięśniowo wchłania się
bezpośrednio do krwi. Metabolizowany jest w wątrobie i wydalany z kałem.
Rodzinne obciążenie rakiem wątroby nie stanowi przeciwwskazania do
stosowania leku. DepoProvera występuje w kilku postaciach handlowych: -
ampułkostrzykawka 150 mg /ml i150 mg/3ml - fiolki: 150 mg/ml (op.1ml i
3,3ml), 50mg/ml (op. 3 ml) do iniekcji domięśniowych. Możliwe działania
uboczne: nudności, wymioty, bóle głowy (w tym migrenowe - rzadsze niż przy
stosowaniu dwuskładnikowych tabletek antykoncepcyjnych), stany depresyjne,
obniżenie popędu płciowego, plamienia-krwawienia międzymiesiączkowe,
podwyższenie temperatury ciała, zaburzenia gospodarki lipidowej,
nietolerancja glukozy, zwiększone ryzyko choroby zakrzepowo- zatorowej,
trądzik, nadmierne owłosienie ciała (rzadko). Niepożądane działania zależą
od dawki i długości stosowania preparatu. Przeciwwskazania: ciąża lub jej
podejrzenie, padaczka, nadwrażliwość na medroksyprogesteron, krwawienia z
dróg rodnych z niewyjaśnionych przyczyn, poważne schorzenia wątroby i naczyń
krwionośnych, aktualne lub w wywiadzie przebyte incydenty
zatorowo-zakrzepowe. Ostrożnie u chorych na cukrzycę i kobiet otyłych.
Działanie antykoncepcyjne polega z jednej strony na blokującym wpływie na
śluzówkę macicy, co czyni ją nieprzygotowaną na przyjęcie zapłodnionego
jaja, działaniu na śluz szyjkowy, który staje się nieprzepuszczalny dla
plemników, zmniejszeniu ruchliwości śluzówki jajowodów oraz, słabszym niż
przy stosowaniu preparatów dwuskładnikowych, blokowaniu jajeczkowania. W
celach antykoncepcyjnych podaje się dawkę 150 mg co 10-12 tygodni. Pierwsza
dawka - najlepiej w pierwszym dniu cyklu. Metoda niemal tak skuteczna jak
tabletki antykoncpcyjne (jednak o ułamek procenta skuteczność jest niższa -
głównie przy długotrwałym stosowaniu). Prawdziwą wadą metody jest brak
kontroli cyklu - krwawienia nie muszą wystąpić, a jeśli wystąpią wcale nie
muszą przypominać normalnych miesiączek - mogą to być dłuższe lub krótsze
brudzenia-plamienia. Jeśli są nadmiernie długie lub obfite, stosuje się
dodatkowo preparaty uszczelniające ścianę naczyniową.."