astroskopia

1. Data: 2003-03-20 13:51:53

Temat: astroskopia
Od: "bibi" <b...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam czy ktos mogl by powiedziec na czym to polega??
Wiem, że autroskopje robi się w kolanie... ale co dokładnie to nie wiem...

z góry wielkie dzięki

bibi

2. Data: 2003-03-20 14:35:54

Temat: Re: astroskopia
Od: "Magda" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Artroskopia to badanie jamy stawowej za pomocą specjalnego rodzaju endoskopu
wprowadzonego do stawu poprzez tkanki miękkie otaczające staw.

Artroskop jest urządzeniem optycznym o wysoce zaawansowanej technice. W jego
skład wchodzi urządzenie optyczne pozwalające obserwować wnętrze stawu i
śledzić wewnątrzstawowe poczynania chirurga. Miniaturyzacja kamer
telewizyjnych pozwoliła na ich połączenie z optyką artroskopu, co umożliwia
śledzenie przebiegu operacji na kolorowym monitorze telewizyjnym. Istnieje
również możliwość zapisu przebiegu operacji na taśmie video. Wnętrze stawu
musi być oświetlone, służy do tego źródło tzw. światła zimnego, połączone z
pozostałą częścią artroskopu elastycznym światłowodem. Jama stawu wymaga
rozszerzenia i wypełnienia. Dokonuje się tego najczęściej za pomocą jałowego
roztworu soli fizjologicznej
Po operacji artroskokowej kolana można chodzić już w pierwszej dobie
pooperacyjnej. Ograniczenia dotyczące obciążania lub zginania kolana, jakie
czasami muszą być zastosowane, wiążą się z rodzajem rozpoznanej choroby lub
stopniem uszkodzenia elementów wewnątrzstawowych, a nie z przebytą operacją.
Artroskopia jest badaniem inwazyjnym, tj. wymagającym naruszenia powłok
ciała. Pozwala jednak na najdokładniejsze i najpewniejsze zbadanie
zawartości kolana, postawienie rozpoznania, a co najważniejsze na skuteczne
leczenie. W trakcie jednego zabiegu rozpoznajemy i usuwamy przyczynę
dolegliwości.
Niewielkie 3-5-milimetrowe rany pooperacyjne goją się w ciągu kilku dni.
Możliwość chodzenia i obciążania operowanej kończyny od pierwszych godzin po
zabiegu pozwala na szybki powrót do sprawności.
Artroskopia nie wymaga unieruchomienia kolana w gipsie i wielotygodniowej
rehabilitacji.
Badanie przeprowadza się na sali operacyjnej. Pacjent układany jest w
pozycji leżącej, dogodnej dla wziernikowania stawu, np. przy wziernikowaniu
stawu kolanowego kończyna jest nieco uniesiona i zgięta w stawie.
Powierzchnia skóry wokół badanego stawu jest obkładana serwetami
chirurgicznymi, natomiast skóra w miejscu przeprowadzania badania przemywana
jest środkiem dezynfekującym (np. jodyną). Jeśli to możliwe, powyżej
badanego stawu zakładana jest opaska uciskowa - tzw. opaska Esmarcha, celem
wywołania niedokrwienia i zmniejszenia ewentualnego krwawienia podczas
wziernikowania stawu. Aby wprowadzić artroskop do stawu wykonuje się
niewielkie nacięcia skóry i tkanek podskórnych w ściśle określonych
miejscach. Dla każdego stawu są wyznaczone punkty anatomiczne poprzez które
można bezpiecznie wprowadzić układ optyczny oraz narzędzia artroskopowe. Do
badanego stawu wprowadza się również odpowiedni wężyk lub wężyki, którymi
podawany jest w trakcie badania gaz (dwutlenek węgla) lub roztwór wodny
(0,9% roztwór chlorku sodu)
Zależnie od potrzeb gaz lub roztwór wodny jest wypuszczany przez odpowiedni
kanał z zaworem w artroskopie. Wypełnienie stawu roztworem wodnym lub gazem
ułatwia obejrzenie jego "wnętrza" przez układ optyczny artroskopu. Obecnie
używa się specjalnych torów wizyjnych, pozwalających przenosić obraz
artroskopowy na monitor telewizyjny oraz rejestrować przebieg badania na
taśmie video. W badaniu dokonuje się oceny struktur stawowych tj. chrząstki
stawowej, błony maziowej, więzadeł, ścięgien mięśni przechodzących przez
staw, łąkotek i innych struktur charakterystycznych dla badanego stawu. Po
obejrzeniu "wnętrza" stawu, badający może wykonać zabiegi naprawcze wewnątrz
stawu. W tym celu posługuje się specjalnymi narzędziami wprowadzonymi do
stawu niezależnie od artroskopu.
Badanie trwa do kilkudziesięciu minut
Najczęściej występującymi powikłaniami mogą być: krwiak stawu, wysięk w
stawie; bardzo rzadko może dochodzić do ropnego zapalenia stawu.

Ale generalnie jest OK, nie ma sie czym przejmować!!! :))

Pozdrawiam gorąco
Magda

3. Data: 2003-03-20 18:24:02

Temat: Re: astroskopia naderwanie wiazadel
Od: "Anna" <"NOSPAM"anna_23@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

korzystajac z okazji bo jestem swiezo po artroskopi
nie jest bezbolesna , balalo po operacji jak cholera a tak od razu to mozna
chodzic ale chyba o kulach i tak z problem, a mnie to akurat wsadzili gire w
gips na 3 tygodnie

pozdrawiam

anna

Skrzywienie przegrody nosa