boli ząb :( proszę - poradźcie !

1. Data: 2006-01-29 08:41:14

Temat: boli ząb :( proszę - poradźcie !
Od: "Bartek" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Mam problem, bardzo proszę o poradę...
Ząb 6stka na dole, jakiś czas temu leczony kanałowo,
kilka dni temu zaczął boleć przy nagryzaniu,
natychmiast odwiedziłem stomatologa który otworzył zęba,
pooglądał, stwierdził że nic niepokojącego nie widać,
włożył do środka jakieś białe wypełnienie i założył "opatrunek",
następnie kazał zrobić prześwietlenie i przyjść ze zdjęciem,
była to sobota więc w poniedziałek rano zrobiłem prześwietlenie
i wróciłem do stomatologa, pooglądał zdjęcie i stwierdził
że wszystko jest w porządku i na zdjęciu również nie widać
nic niepokojącego, wspomniał coś o konieczności poszerzania
kanałów (?? nie wiem czy dobrze zapamiętałem ?),
wtedy, gdy byłem u stomatologa ze zdjęciem, ząb praktycznie wogóle
nie bolał, mogłem normalnie jeść i wogóle nie czułem aby bolał
przy nagryzaniu, tak więc dostałem termin wizyty na 2'giego lutego,
5 dni chodziłem z tym "opatrunkiem" w zębie i wszystko było ok,
wczoraj zaczelo dosyć mocno pobolewać, dzisiaj rano obudziłem
się z mocnym bólem, cały czas czuje "kłucie" w zębie,
reaguje on też na nagryzanie - wtedy ból się nasila,
oczywiście nie będę czekał do 2'giego lutego tylko jutro rano pojade
do dentysty, ale chciałem zapytać Grupowiczów co może być przyczyną
że ząb leczony kanałowo boli, bardzo się boje ze bede musial go usunac,
czy jesli na zdjeciu nie widac zadej ropy itp. to jest szansa ze zeba uda
sie
jeszcze uratowac ? Jakim cudem ząb który jest już pozbawiony unerwienia
może boleć ? i czy to "tymczasowe" wypełnienie wlozone przez stomatologa
do zeba przed zalozeniem opatrunku ma jakis "ziolowy" sklad ?
poniewaz od kilku dni cały czas wyczuwam w ustach dosyć nieprzyjemny
posmak, wg. mojego odczucia jest to smak jakiegos lekarstwa "ziolowego",
z góry bardzo dziękuje za odpowiedzi na moje pytania,
pozdrawiam serdecznie !
Bartek

2. Data: 2006-01-29 09:47:41

Temat: Re: boli ząb :( proszę - poradźcie !
Od: "Radosław Rossa" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ząb pozbawiony unerwienia może boleć, chociażby wtedy kiedy "coś się
dzieje" w przyzębiu okołowierzchołkowym.
Jest bardzo dużo białych wypełnień. A jeżeli chodzi o opatrunek, to mogę
domniemyać, że został założony do kanału. I tutaj też masz wybór -
wodorotlenek wapnia, czy chociażby pasty kortykosteroidowo-antybiotykowe.
Kanały trzeba dobrze opracować (poszerzyć), bo opracowanie mechaniczne
odgrywa zasadniczą rolę w usuwaniu drobnoustrojów. Naturalnie używa się
jednocześnie środków chemicznych.
Ziołowy smak... Może założył wypełnienie z tlenku cynku z eugenolem
(olejkiem goździkowym). Nigdy się nie zastanawiałem nad smakiem wypełnień.
Zobacz, czy masz w kuchni goździki, porównaj smak/zapach. Jeżeli jest
podobny, to masz odpowiedź.

3. Data: 2006-01-29 10:43:17

Od: "Bartek" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radosław Rossa" <rrossa@.pl> napisał w wiadomości
> Ząb pozbawiony unerwienia może boleć, chociażby wtedy kiedy "coś się
> dzieje" w przyzębiu okołowierzchołkowym.

Witam,
dziekuje Ci bardzo za odpowiedz,
rozumie ze jesli stomatolog powiedzial ze w zębie jest "miejsce"
zeby te kanaly jeszcze "opracować", narazie nie muszę się zamartwiać
koniecznością usunięcia tego ząbka ?
Pozwole sobie zadac jeszcze jedno pytanie,
czy to prawda ze ząb wyleczony kanałowo ma mniejsza "żywotność"
niż zdrowy ząb ?
dziękuję i pozdrawiam
Bartek

4. Data: 2006-01-29 11:09:36

Od: "Radosław Rossa" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Teoretycznie nie ma mniejszej "żywotności", praktycznie często ma. Leczenie
kanałowe nie należy (moim zdaniem) do najłatwiejszych. Wymaga dużej
precyzji, cierpliwości i staranności. Niestety nie zawsze wykonywane jest
tak jak należy. Pomijając przypadki (które widziałem) "opracowania" i
wypełnienia zęba wielokanałowego w czasie mniejszym, niż pół godziny (co
moim zdaniem jest niewykonalne), gdzie materiałem wypełniającym był cement
fosforanowy (co jest niedopuszczalne - kwaśne pH, nieszczelność, resorpcja
etc.). Łatwo jest zrozumieć dlaczego tak się dzieje - cena takiego
"leczenia" potrafi byc mniejsza od 50 PLN (za całość), co przy cenie od 100
PLN za kanał, za leczenie "poprawne" wydaje się być usługą darmową .
Oczywiście nie chciałbym Ciebie zrazić do leczenia kanałowego, jeżeli będzie
tańsze. Znam wielu stomatologów, którzy stosują z powodzeniem metodę jednego
ćwieka (obecnie raczej nie zalecaną) i mają w tej kwestii całkiem spore (i
dobre) doświadczenie. Dla pocieszenia i porównania - w USA leczenie kanałowe
np. dolnej szóstki potrafi kosztować ok. 600 USD i nie jest to cena
najwyższa.
Nie ma w zasadzie przeskód, żeby kanały opracowywać szeroko. W zasadzie
szerokie opracowanie daje większą pewność, jeżeli chodzi o jałowość kanałów,
a kanały szeroko opracowane znacznie łatwiej się wypełnia. Co do zbyt
szerokiego opracowania kanałów - nie martw się na zapas. Wszystkimi
procedurami rządzą jakieś zasady, które zostaly określone po to, żeby
pacjenta (zanadto ;-) nie skrzywdzić.
Pozdrawiam.

5. Data: 2006-01-29 13:47:35

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bartek" <b...@o...pl> wrote in message
> Witam,
> Mam problem, bardzo proszę o poradę...
> Ząb 6stka na dole, jakiś czas temu leczony kanałowo,

zalezy jak byl tez zab leczony kanalowo. Jesli nie byl doleczony
do szczytow kazdego z kanalow, a w dolnej szostce moze byc ich
niekiedy 4, to bedzie taki zab nie jest wyleczony. jesli mozesz
dowiedz sie kto w Twojej okolicy specjalizuje sie albo wykonuje
prawidlowo leczenia kanlowe. kiedys tu na grupi podawano link z
lekarzami (endodontami) (endodoncja.pl czy cos takiego). szukaj
kogos kto ma w gabinecie lapme rtg albo digital, i w czasie leczenia
wykonuje kontrolne zdjecia oceniajce jak przebiega leczenie.
kanaly nie tylko trzeba wyleczyc "do konca" ale i odpowiednio
wlasnie poszerzyc. poza tym chodzenie z opatrunkiem moze
doprowadzac do nadkazenia zeba. po wyleczeniu kanalowym trzeba
go w miare szybko szczelnie zamnkac, (ploma/korona).

iwon(k)a

6. Data: 2006-01-29 15:03:34

Od: "Radosław Rossa" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W zasadzie się zgadza to co piszesz o "leczeniu do szczytów", ale
przestrzegałbym przed samodzielną oceną prawidłowego wypełnienia kanałów na
podstawie RTG.
RTG nie jest jedyną, a na pewno nie powinno być samodzielną metodą
określania długości kanału. Na RTG bowiem jesteśmy w stanie ocenić jedynie
położenie wierzchołka radiologicznego. Otwór anatomiczny może znajdować się
nieco bliżej komory. A kanał w wielu przypadkach opracowujemy do tzw. otworu
fizjologicznego, który znajduje się jeszcze bliżej. Także kanał, który na
RTG wydaje się być niedopełniony może byc w rzeczywistości wypełniony
prawidłowo.
Reasumując: RTG to jedno, a endometr to drugie. Zarówno badanie przy pomocy
endometru, jak i RTG jest obarczone błędem, a dla zminimalizowania
możliwości pomyłki powinno stosowac się i jedno i drugie.

7. Data: 2006-01-29 15:11:36

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Radoslaw Rossa" <r...@g...pl> wrote in message
> [...]
> RTG nie jest jedyną, a na pewno nie powinno być samodzielną metodą
> określania długości kanału. Na RTG bowiem jesteśmy w stanie ocenić jedynie

a nie, to oczywiste ta ocena miala nalezec do lekarza, ktory zna sie
na rzeczy. zwykle jesli chodzi o ocene RTG to prawidlowe
leczenie to takie kiedy material wypelniajacy znajduje sie od .5 do 1 mm
od szczytu radiologicznego. plus ma miec odpowiednia szerokosc,
nie mowiac juz o ocenie tego wypelnienia, czy tez wypalnienia
korony zeba. przeviekajaca korona, czy plomba to tez nieudane leczenie
kanlowe.
iwon(k)a

8. Data: 2006-01-29 15:16:50

Temat: Re: boli ząb :( proszę - poradźcie ! OT
Od: LM <p...@n...sig> szukaj wiadomości tego autora

Radosław Rossa pisze 29-01-2006 16:03:
> [...] ciach topposting
Radek, ja Cię bardzo proszę, pisz _pod_cytatem_

--
Nieustannie pozdrawiam
Leszek Maszczyk

9. Data: 2006-01-29 16:34:49

Od: "Radosław Rossa" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Radek, ja Cię bardzo proszę, pisz _pod_cytatem_
OK. Już sie poprawiam.

10. Data: 2006-01-29 16:50:25

Od: "Iwona_s" <i...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radosław Rossa" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> Dla pocieszenia i porównania - w USA leczenie kanałowe np. dolnej szóstki
> potrafi kosztować ok. 600 USD i nie jest to cena najwyższa.

W Australii, pare dni temu moja siostra placila za kanalowe 1200 AUD.
Natomiast , o dziwo, wybielanie zebow kosztuje w przeliczeniu mniej wiecej
tyle co u nas (!) Czyli maja tanie jak barszcz.
W Niemczech tez pewnie leczenie jest drogie i dlatego coponiektorzy
przyjezdzaja do Polski ;)

No, ale co tu porownywac, my mamy relatywnie nizsze zarobki... ;(

Iwona
// Gdy widzimy juz tylko to, co chcemy widziec, osiagnelismy duchowa slepote
//
Marie von Ebner-Eschenbach

Naczynioruchowy niezyt nosa
TEST
Soczewki Protetyczne Pytanie ???
Objawy pęknięcia czaszki
dgc ***Hot stuff - check this out !!! dgc