cala soja zmodyfikowana ?

1. Data: 2001-10-12 15:29:08

Temat: cala soja zmodyfikowana ?
Od: "sceptyk" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepraszam, jezeli pisze nieco off topic, ale wlasnie natrafilem na
informacje, ze praktycznie caly import soji do Polski to GMO.
A moze zyje w niewiedzy i zywnosc zmodyfikowana genetycznie to juz
codziennosc. Czy w Polsce ktokolwiek oznacza zywnosc modyfikowana, czy tez
takowej nie ma ?
Ktokolwiek wie, ktokolwiek slyszal ....

pozdrawiam
sceptyk
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
----- od 28.08 - nowa, lepsza wersja -----

1. Data: 2001-10-12 15:50:03

Temat: Re: cala soja zmodyfikowana ?
Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

sceptyk wrote:

> [...]
> A moze zyje w niewiedzy i zywnosc zmodyfikowana genetycznie to juz
> codziennosc. Czy w Polsce ktokolwiek oznacza zywnosc modyfikowana, czy tez

och oczywiscie ze nas zalewa. ustawa sobie zycie sobie. w polsce nie ma jak
ustawy egzekwowac wiec sie nia nikt nie przejmuje...
ostatnio sie przeciez wydalo ze w produktach sante chyba 4 % soi jest
modyfikowana...
zreszta chyba do 1% zawartosci skladnikow modyfikowanych produkt i tak ma
prawo sie nazywac: zywnosc niemodyfikowana genetycznie
zreszta zastanow sie - prawa rynku: zywnosc jest, gdzies trzeba ja
sprzedac, jesli nie w europie zach. to ....
no wlasnie. obawiam sie ze wlasnie u nas....

i nie tylko o soje chodzi, wiec jesli ktos sie boi GMO, to nie wystarczy
unikac tylko soi.

pat
--
Puszatkowo http://www.puszatkowo.prv.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2001-10-13 20:46:40

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

"PatryCCCja" <k...@s...pl> wrote in message
> zreszta zastanow sie - prawa rynku: zywnosc jest, gdzies trzeba ja
> sprzedac, jesli nie w europie zach. to ....
> no wlasnie. obawiam sie ze wlasnie u nas....

A można wiedzieć, co w GMO jest takie nicht kosher?

--
Konrad J. Brywczyński No use to complain
b...@w...pdi.net If you're caught out in the rain

1. Data: 2001-10-14 09:04:27

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Konrad Brywczyński wrote:
> A można wiedzieć, co w GMO jest takie nicht kosher?

o to chodzi ze nie wiadomo. nie zostalo to zbadane a produkt zostal
radosnie rzucony na rynek. wiec niektorzy sie obawiaja.
bo jesli podmontwujesz np. do kukurydzy gen wiruska jakiegos to naprawde
mozna sie obawiac jakie to bedzie mialo konsekwencje dla nas, zjadaczy tej
kukurydzy.
dla mnie, jak jz chyba mowilam, najgorsze jest jesli modyfikacja ma na celu
np. uodpornienie rosliny na jakis oprysk.... a tak wlasnie przynajmniej raz
juz bylo - chyba w wyborczej pisali o tym. jakas firma zmodyfikowala cos
zeby bylo odporne na jakis oprysk produkowany przez ta wlasnie firme...
pozniej pozostajetylko pytanie jakiej jakosci produkt dociera do
konsumenta.

pat

1. Data: 2001-10-14 10:13:29

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zeby bylo odporne na jakis oprysk produkowany przez ta wlasnie firme...
> pozniej pozostajetylko pytanie jakiej jakosci produkt dociera do

Nie słyszałem o uodparnianiu na opryski, raczej na szkodniki. Niemniej cała
rzecz sprowadza się do bardziej metodycznego szczepienia, które to znane
jest choćby sadownikom od n lat. Metody genetyczne są dziś niezbędne do tego,
by przyspieszyć proces wymiany gatunków, gdyż ich żywotność się bardzo
skróciła (dziś już niemal nie ma jabłek, które jedliśmy jeszcze paręnaście
lat temu). Od modyfikacji genetycznej już chyba nie ma odwrotu.

--
K o n r a d J . B r y w c z y ń s k i
private velvet animal empty t. v.

1. Data: 2001-10-15 07:46:32

Od: "sceptyk" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>zeby bylo odporne na jakis oprysk produkowany przez ta wlasnie firme...
>pozniej pozostajetylko pytanie jakiej jakosci produkt dociera do

Mysle, ze wiele osob czuje sie troche nieswojo, gdy slyszy o zywnosci
modyfikowanej genetycznie byc moze dlatego, ze w tle widzi Frankesteina ;-).
Przejrzalem kilka stron w sieci i rzeczowych argumentow (przeciw GMO) jakos

ie znalazlem. Jak sie okazuje plantacje "mutantow" nie sa w stanie przetrwac

bez opieki czlowieka, daleko wiec do inwazji odpornej na wszystko kukurydzy
czy soji. Tak naprawde modyfikacje genetyczne od lat przeprowadzali sami
sadownicy szcepiac drzewka. Z drugiej strony zbyt malo czasu uplynelo od
wprowadzenia GMO, aby mozna stwierdzic jaki wplyw na organizm czlowieka ma
tego rodzaju pozywienie.

1. Data: 2001-10-15 08:00:13

Od: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info) szukaj wiadomości tego autora

From: Konrad Brywczyński

> [...]
> jeszcze paręnaście
> lat temu). Od modyfikacji genetycznej już chyba nie ma odwrotu.

Ano nie ma. Ale Patrycccja ma rację - rośliny modyfikuje się
genetycznie, aby uodpornić je na działanie herbicydów, dzięki czemu
można stosować je łatwiej i w większych ilościach przeciwko chwastom.
Metoda wydatnie zwiększa wydajność upraw, ale ma swoje wady, m. in.
większe zanieczyszczanie środowiska, nie do końca poznane działanie
zmienionych roślin na organizm konsumenta, wreszcie możlwość (i to
całkiem duża) przeniesienia zmienionego genu na rośliny spokrewnione z
naszą uprawą (poprzez zapylenie jej pyłkiem).

Poza tym, modyfikuje się rośliny, aby wytwarzały substancje toksyczne
w stosunku do szkodników zwierzęcych. Ponoć nieszkodliwe dla ludzi,
ale mną targają wątpliwości. I jeszcze rośliny odporne na choroby
grzybowe, co w moich odczuciach jest bardzo dobre dla róż, ale raczej
bym ich nie zjadła.

W sumie nie ma co popadać w panikę, nasze zdrowie i życie jest i tak
narażone przez mase innych czynników, a chyba jednak lepiej jeść
zmodyfikowaną, tańszą żywność, niż nie jeść wogóle, co jest znacznie
bardziej szkodliwe i wyniszcza organizm w znacznie krótszym czasie
;-))

No, rozpisałam się...

--
Maya
"When God made man, she was only testing"

1. Data: 2001-10-15 08:46:45

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

sceptyk wrote:

> Tak naprawde modyfikacje genetyczne od lat przeprowadzali sami
> sadownicy szcepiac drzewka.

to nie sa modyfikacje genetyczne - w genach im nie szperasz.
tak samo nie jest modyfikacja jesli zapylimy jedna odmiane kukurydzy
pylkiem z innej odmiany. to jest krzyzowanie.
czesc ludzi sie zagolopowuje i wszystko pod modyfikacje genetyczne
podciaga. nie dajmy sie zwariowac.

> Z drugiej strony zbyt malo czasu uplynelo od
> wprowadzenia GMO, aby mozna stwierdzic jaki wplyw na organizm czlowieka ma
> tego rodzaju pozywienie.

otoz to.

pat

1. Data: 2001-10-15 08:54:17

Od: "ktabaczynski" <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sceptyk" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

[ciach]

> [...]
> wprowadzenia GMO, aby mozna stwierdzic jaki wplyw na organizm czlowieka ma

A pewnie taki sam jak wszystkie inne rośliny...
Przecież od "zawsze" jadamy rośliny i zwierzęta
zmodyfikowane genetycznie w stosunku do swoich
dzikich odpowiedników. Z roślin i zwierząt dzikich
jada się tylko produkty lasu i ryby. Cała reszta
jest zmodyfikowana genetycznie przez człowieka.

Pozdrowienia. Krzysztof.

1. Data: 2001-10-15 09:31:19

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

ktabaczynski wrote:
> [...]
> jada się tylko produkty lasu i ryby. Cała reszta
> jest zmodyfikowana genetycznie przez człowieka.

nie mylcie modyfikowania z krzyzowaniem i selekcja! ludzie, to zupelnie
inne procesy.

pat

--
Puszatkowo http://www.puszatkowo.prv.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl
SPINACZ http://www.spinacz.pl/

klopsiki w occie
Zalewa do stekow (proba nr 2)
ROKPOL-poratujcie fanke tego sera...
Dzem gruszkowy?
Przepis na papryke faszerowana - potrzebny