chleb pleśnieje zbyt szybko

1. Data: 2010-10-07 07:27:18

Temat: chleb pleśnieje zbyt szybko
Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

upiekłem chleb
z żytniej, przennej, bułki tartej (nadmiary), trochę margaryny
nasiona lnu, dodalem tez niezbyt świeży sezam

chcleb po 3 dniach niezbyt ładnie pachnie i robi się bardzo kleisty, który
składnik ma na to wplyw?

2. Data: 2010-10-07 08:25:19

Temat: Re: chleb pleśnieje zbyt szybko
Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nasiona lnu, dodalem tez niezbyt świeży sezam
>
> chcleb po 3 dniach niezbyt ładnie pachnie i robi się bardzo kleisty, który

wszystkie "niezbyt swieze"
pewnie bulka tarta, na pewno niezbyt swiezy sezam, pewnie i margaryna (po
kiego grzyba margaryna?)

3. Data: 2010-10-07 09:26:41

Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

w jakimś przepisie była margaryna
bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
chyba żeby formę wysmarować margaryną
czy może coś źle robię?

chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
najwyżej z dodatkiem tym zrobię
jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia

ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

4. Data: 2010-10-07 09:35:13

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

>w jakimś przepisie była margaryna
> bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
> chyba żeby formę wysmarować margaryną
> czy może coś źle robię?

nie lepiej dac oliwy po prostu? zamiast truc sie margaryna?
Przepisy czasem trzeba modyfikowac :-)

> chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
> najwyżej z dodatkiem tym zrobię
> jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia
>

> ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
> da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

wywalic na zbity (piiii). :-)
Nie jest on chyba az tak drogi by go probowac ratowac za wselka cene...

5. Data: 2010-10-07 11:33:08

Od: " oli" <o...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

zlotowinfo <u...@g...pl> napisał(a):

> [...]
> nasiona lnu, dodalem tez niezbyt świeży sezam
>
> chcleb po 3 dniach niezbyt ładnie pachnie i robi się bardzo kleisty, który

Za dużo lnu. Nie potrzeba
bułki tartej i margaryny, za to
drożdże i trochę mleka zsiadłego.
\oli

6. Data: 2010-10-07 13:02:03

Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> w jakimś przepisie była margaryna
> bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
> chyba żeby formę wysmarować margaryną
> czy może coś źle robię?

wysmaruj formę masłem (serio) i wysyp cienko mąką, a margarynę zostaw do
celów technicznych. Dodawanie tłuszczu do ciasta chlebowego (poza
odrobiną oliwy w niektórych przepisach) to herezja.

> chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
> najwyżej z dodatkiem tym zrobię
> jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia

bułka powoduje chłonięcie wilgoci przez upieczony chleb, stąd kleistość.
Ale co kto lubi...

> ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
> da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

sezamem możesz posypać chleb w formie przed pieczeniem (i wygładzić
mokrą łyżką). Ale o wiele lepsze są pestki dyni czy słonecznik. Poza tym
sezam nadaje się do sezamek (jeśli chodzi o wypieki), do ciasta
chlebowego w żadnym wypadku.

A co do meritum: chleb "martwy" pieczony z użyciem nadmiaru spulchniaczy
i ulepszaczy pleśnieje momentalnie (można sprawdzić na typowym krojonym
z folii) . Chleb "żywy" zwł. pełnoziarnisty pieczony na zakwasie
(drożdżowego to nieco mniej dotyczy) starzeje się z wdziękiem,
nabierając szlachetnego smaku; zawartość kwasu mlekowego, ew. alkoholu
etylowego i wyższorzędowych alkoholi, nawet śladowa, skutecznie chroni
przed pleśnią i obcymi bakteriami. Łatwo sprawdzić, że taki chleb może
najwyżej wyschnąć, ale nie spleśnieje nawet po miesiącu.
Jeśli zrobisz chleb na uczciwie przefermentowanym zakwasie, wytrzyma o
wiele dłużej niż trzy dni. Jeśli używasz wyłącznie chemicznego
spulchniacza to się nie dziw ;-). W necie jest sporo niezłych przepisów
na "żywy" chleb; następnym razem zrób to porządnie.

7. Data: 2010-10-07 15:41:09

Od: Qrczak <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2010-10-07 15:02, niebożę Jakub Tarczewski wylazło do ludzi i marudzi:

> wysmaruj formę masłem (serio) i wysyp cienko mąką, a margarynę zostaw do
> celów technicznych. Dodawanie tłuszczu do ciasta chlebowego (poza
> odrobiną oliwy w niektórych przepisach) to herezja.

Przy dobrych foremkach wystarczy delikatne maźnięcie owych oliwą.

> [...]
> spulchniacza to się nie dziw ;-). W necie jest sporo niezłych przepisów
> na "żywy" chleb; następnym razem zrób to porządnie.

Potwierdzam. Chleb żytni na zakwasie po dwóch tygodniach tylko bardziej
się "zestala" (co mu w sumie wychodzi na dobre, bo można naprawdę
cienkie kromki kroć). I nie mają na to wpływu różne dodatki: całe
ziarno, siemię, orzechy czy prażona cebulka.

Qra

8. Data: 2010-10-08 07:44:57

Od: "zs" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kromki kroć). I nie mają na to wpływu różne dodatki: całe ziarno, siemię,

A moze robisz chleb na zakwasie w maszynie? Ja próbuje ale nie zawsze
wychodzi dobry. Na 10 chlebów moze 2 byly bardzo dobre. Reszta albo za
kwaśna albo nie wyrasta jak trzeba lub opada. Choć wszystkie dało się zjeść

9. Data: 2010-10-08 16:19:42

Temat: Re: chleb ple?nieje zbyt szybko
Od: Qrczak <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2010-10-08 09:44, niebożę zs wylazło do ludzi i marudzi:

Nie, używam michy, łychy i piekarnika.

Qra

10. Data: 2010-10-11 12:10:31

Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

"Misiek" 4cad83ef$0$27029$6...@n...neostrada.pl

składnik ma na to wplyw?

> wszystkie "niezbyt swieze"

W czasie pieczenie szkodniki (bakterie i grzyby) nie zostaną pozabijane?
Moim zdaniem brak.... Konserwantów. :)

--
^ 750 . . nw 25 27 . .04 . 749 ^c 440
. 438
| 740 . .1213 . . 2021 .iy . 06 08 739 F|l 430 .
. . . 433
| 730 11 15 en24 26 29 październik 07 729 E|i 420 29
. 02 05 0708 422
P|l 720 wrzesień'10 16 1819 i 28 30 02 719 V|t 410 28
01 04 06 412
E|/ 710 17 22mk 01 03 05 709 |r 400wrze
03 403
F|m 700 10 14 au 699 1|y 390sień

Antywibrator z wibrobetonu...
Koszt energii z gazu dogonił koszt z prądu
skąd wieje?
Cheap D&G shoes D&G jeans D&G handbags www.shoestrade.biz
działka budowlana 200 metrów od masztu GSM