cisnienie krwi - zasada pomiaru

1. Data: 2001-05-02 22:04:57

Temat: cisnienie krwi - zasada pomiaru
Od: "Johnny" <j...@o...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy cisnienie krwi jest mierzone wzgledem cisnienia atmosferycznego, czy
jest to cisnienie bezwzgledne (tzn. wzgledem prozni).
BTW, czy moglby ktos napisac cos o metodach pomiaru cisnienia krwi.
Pozdrawiam
JD

2. Data: 2001-05-03 21:03:01

Temat: Re: cisnienie krwi - zasada pomiaru
Od: eclipse <e...@i...owg.pl> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <9cq09f$ge9$1@news.tpi.pl>, Johnny napisał(a):

> Czy cisnienie krwi jest mierzone wzgledem cisnienia atmosferycznego, czy
> jest to cisnienie bezwzgledne (tzn. wzgledem prozni).

Ciśnienie krwi jest mierzone "względem" ciśnienia wywieranego przez mankiet
sfigmomanometru na tętnicę. Mankiet założony np. na przedramię i napompowany
powietrzem wywiera nacisk na tętnicę ramienną. Kiedy ciśnienie wywierane
przez mankiet przekroczy ciśnienie krwi, następuje zamknięcie światła tętnicy.
Następnie powoli spuszczamy z mankietu powietrze - w chwili gdy ciśnienie
prądu krwi nieco przekrocza ciśnienie powietrza w mankiecie, pojawi się
przepływ krwi (na zgięciu łokciowym słychać poajwienie się szmeru). Ta wartość
ciśnienia to ciśnienie skurczowe. Przy dalszym wypuszczaniu powietrza z
mankietu szmer coraz bardziej słabnie, a zanika gdy ciśnienie powietrza w
mankiecie jest równe (odrobine niższe) ciśnieniu rozkurczowemu.

Wartości prawidłowe:
ciśnienie skurczowe: < 140 mm Hg
ciśnienie rozkurczowe: < 85 mm Hg

--
[ e...@i...owg.pl ] [ 608-610-581 ]
[ registered linux user: 205102 ]

3. Data: 2001-05-04 08:48:48

Od: "<<<Miko>>>" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eclipse" <e...@i...owg.pl> napisał w wiadomości
row...
> W artykule <9cq09f$ge9$1@news.tpi.pl>, Johnny napisał(a):
>
> Ciśnienie krwi jest mierzone "względem" ciśnienia wywieranego przez
mankiet

Z tego wynika ze jest to cisnienie "bezwzgledne" panujace w mankiecie
wyskalowane w [ mm Hg ]. Zero na manometrze jest rowne cisnieniu
atmosferycznemu (no bo jakze by inaczej ;-)). Skala w [ mm Hg ] odpowiada
dawnej skali przyrzadow do pomiaru cisnienia atmosferycznego. Na przyklad 76
[ mm HG ] to jest 0,1 atmosfery i taki nacisk jest wywierany na reke,
rozlozony na powierzchni przylegajecego mankietu.
.... Czy dobrze rozumiem ?
No i tak na marginesie, kazano nam zmienic jednostki na megapascale [ MP ] ,
jakim "cudem" taka zmiana nie weszla do medycyny w tym przypadku ?
Powiesz - zaduzo "zamieszania" - ok , ale bylo i "u nas" a "starzy" do dzis
posluguja sie [ mm HG ] przy ocenianiu zmian pogody, maja to we krwi.
Pytam tylko z ciekawosci....

4. Data: 2001-05-04 12:50:56

Od: eclipse <e...@i...owg.pl> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <9ctqeg$acb$1@zeus.polsl.gliwice.pl>, j...@p...onet.pl
napisał(a):

> Z tego wynika ze jest to cisnienie "bezwzgledne" panujace w mankiecie
> wyskalowane w [ mm Hg ].

Tak.

> [...]
> Powiesz - zaduzo "zamieszania" - ok , ale bylo i "u nas" a "starzy" do dzis
> posluguja sie [ mm HG ] przy ocenianiu zmian pogody, maja to we krwi.

Powiem: za dużo zamieszania :)
Ale tak na powaznie to nie wiem. Ostatnio słyszałem, że jakiś czas temu w USA
któraś z organizacji lekarskich zaprotestowała przeciwko normie nakazującej
określaniu wartości badań laboratoryjnych wg norm SI (imho to dobrze - też wolę
mg/dl niż mmol/l :) Jednym z argumentów było to, że "stare" jednostki
funkcjonują już od dłuższego czasu, a w związku z wprowadzeniem nowych może
dojść do wielu niebezpiecznych dla życia pacjentów wypadków. Bo przecież
wprowadzenie nowych jednostek wiąże się z opracowaniem i upowszechnieniem
całego szeregu nowych wartości referencyjnych dla wyników poszczególnych badań
laboratoryjnych.

5. Data: 2001-05-04 21:13:02

Od: "<<<Miko>>>" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eclipse" <e...@i...owg.pl> napisał w wiadomości
row...
> a w związku z wprowadzeniem nowych może
> dojść do wielu niebezpiecznych dla życia pacjentów wypadków.

To jest zdrowe myslenie, zaspokoiles moja ciekawosc dzieki, niech moc bedzie
z Toba ;-))

6. Data: 2001-05-04 23:44:00

Od: "Johnny" <j...@o...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> wyskalowane w [ mm Hg ]. Zero na manometrze jest rowne cisnieniu
> atmosferycznemu (no bo jakze by inaczej ;-)).

Chwileczke. Bezwzgledne, czyli "wzgledem" prozni. Jesli tak, to zero nie
moze odpowiadac cisnieniu atmosferycznemu. Moja watpliwosc bierze sie stad,
ze cisnienie atmosferyczne moze sie zmieniac - powiedzmy - o 40 mmHg (740 -
780 mmHg), a nawet wiecej. Gdyby pomiar cisnienia krwi byl odnoszony do
cisnienia atmosferycznego, to mielibysmy bardzo duzy blad. Z drugiej strony
nie wydaje mi sie, aby skala ze slupkiem rteciowym sfigmomanometru miala 140
mm (tyle ile moze wynosic cisnienie krwi). Czegos tu nie rozumiem.

> No i tak na marginesie, kazano nam zmienic jednostki na megapascale [ MP ]
,

To juz chyba wygodniej w kilopascalach lub w ostatecznosci w hektopascalach,
tak jak sie przyjelo w meteorologii.
Pozdrawiam
JD

7. Data: 2001-05-04 23:53:33

Od: "Johnny" <j...@o...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

eclipse <e...@i...owg.pl> wrote in message
row...

> Kiedy ciśnienie wywierane
> przez mankiet przekroczy ciśnienie krwi, następuje zamknięcie światła
tętnicy.

Skad o tym wiemy? (na medycynie znam sie tyle, co przecietny rolnik)

> [...]
> mankietu szmer coraz bardziej słabnie, a zanika gdy ciśnienie powietrza w
> mankiecie jest równe (odrobine niższe) ciśnieniu rozkurczowemu.

I potem dalej juz nic nie slychac?
A czy orientujesz sie, jak taki pomiar przebiega w elektronicznych
cisnieniomierzach. Tam AFAIR nie osluchuje sie pacjenta. Zupelna ciekawostka
jest pomiar cisnienia krwi w zegarkach Casio. Tam przyklada sie dwa palce do
specjalnych "okienek" i juz po chwili wszystko wiadomo.
Pozdrawiam
JD

8. Data: 2001-05-05 01:47:58

Od: "<<<Miko>>>" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Johnny" <j...@o...waw.pl> napisał w wiadomości

> Chwileczke. Bezwzgledne, czyli "wzgledem" prozni.

Bezwzgledne czyli rzeczywiste cisnienie panujace w mankiecie. Cisnienie
atmosferyczne dzialajace na cialo jest rownowazone przez organizm. Wiec
pomiar cisniena krwi jest zawsze prawidlowy. Nie mierzymy cisnienia krwi
jako takiego lecz reakcje cisnienia tetniczego tetnicy na przylozony nacisk
spowodowany mierzonym cisnieniem w mankiecie. Troche to jest skomplikowane i
latwo sie pomylic. Gdy mowimy o okreslonym cisnieniu krwi w tej metodzie
pomiarowej to jest to umowne twierdzenie. Oczywiste jest przeciez, ze
manometru nie wpinamy bezposrednio do tetnicy przez trojnik ;-))

MP ]
> ,
>
> To juz chyba wygodniej w kilopascalach lub w ostatecznosci w
> [...]
Sorki za blad w oznaczeniu jednostki -megapaskal [ MPa ],
jasne , ze nie pasuje ona do tematu, ale jej "pochodne" sa oczywiste.

9. Data: 2001-05-05 17:27:27

Od: eclipse <e...@i...owg.pl> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <9cvgsn$8ft$2@news.tpi.pl>, Johnny napisał(a):

> I potem dalej juz nic nie slychac?

Nic a nic :)

> A czy orientujesz sie, jak taki pomiar przebiega w elektronicznych
> cisnieniomierzach. Tam AFAIR nie osluchuje sie pacjenta.

Nie mam pojęcie - nigdy takiego nie używałem, i jakoś mnie do nich nie
ciągnie :) - najlepsze są sfigmomanometry rtęciowe.
Ale postaram się dowiedzieć - daj mi 2-3 dni.

> Pozdrawiam
Z wzajemnością.

10. Data: 2001-05-09 15:01:37

Od: eclipse <e...@i...owg.pl> szukaj wiadomości tego autora

A eclipse (e...@i...owg.pl) na to:

> Nie mam pojęcie - nigdy takiego nie używałem, i jakoś mnie do nich nie
> ciągnie :) - najlepsze są sfigmomanometry rtęciowe.

Oki, już co nieco wiem :)
Udało mi się znaleźć informacje na temat 2 aparatów elektronicznych:
Generalnie zasada działania jest identyczna, tylko aparat sam rejestruje
pojawienie się i zanik szmery wywołanego turbulentnym przepływem krwi
przez uciśniętą tętnicę. Jeden z tych aparatów zaopatrzony jest w klasyczną
'pompkę", drugi natomiast automagicznie wypełnia mankiet powetrzem i
dokonuje pomiaru. No i jak głosi reklamówka: "system Auto Fuzzy Logic
automatycznie rozpoznaje obwód ramienia, rozmiar mankietu, częstotliwość
pulsu i automatycznie reguluje szybkość spadku ciśnienia w mankiecie".

--
[ e...@i...owg.pl ] [ 608-610-581 ]
[ registered linux user: 205102 ]
[..but the sun is eclipsed by the moon..]

Jak depilować
Szukam zielnika
Stulejka-bis
ciaza???