co z biala kielbasa?

11. Data: 2008-03-22 17:52:29

Temat: Re: co z biala kielbasa?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi.

Ludek

12. Data: 2008-03-23 09:45:20

Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości
news:fs2ak2$lug$1@news.onet.pl...
> Witam,
>
> z ciekawosci sobie kupilem surowa biala kielbase, ktora podobno jest
> tradycyjna na polskim wielkanocnym stole. Ale na razie nie wiem, jak sie
> ja wielkanocnie przyrzadza. Gotuje sie ja? Czy smazy? Piecze? A moze je
> sie na surowo? Czy to jest zalezne od regionu Polski?
>
> Ludek

Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że klasyczna
biała kiełbasa jest robiona z wymion krowich
i nie jest wędzona[1]. W związku z tym jest bardzo
nietrwała. Jeśli została zrobiona w nocy, to
najpóźniej do godziny 12 powinna być zjedzona.

Najlepiej gotować wraz z boczkem wędzonym,
żeberkami i kawałkiem kiełbasy wędzonej
jako podstawa do żurku. Może być samodzielną
potrawą jeśli została ugotowana. Bardzo dobra
z czeską musztardą kremską[2] lub z chrzanem.
Pieczona z cebulką też może być.

[1] Oczywiście dzisiaj, niestety, mogą być
użyte inne surowce i duże ilości konserwantów.
[2] Osobiście wypróbowane... Słodka "Bavorska"
też bardzo dobrze pasuje do białej kiełbasy...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

13. Data: 2008-03-31 08:27:10

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ja wielkanocnie przyrzadza. Gotuje sie ja? Czy smazy? Piecze? A moze je
> sie na surowo? Czy to jest zalezne od regionu Polski?

Przepis "sprawdzony" osobiscie:
1. ok. 1 kg bialej surowej kielbasy
2. ok. kilograma cebuli
3. glowka czosnku
4. pieprz mielony
5. tymianek
6. rozmaryn
7. ziele angielskie
8. biala gorczyca
9. 2-3listki laurowe
10. jalowiec (owoce)

Naczynie zaroodporne wysmarowac tluszczem (moze byc smalec)
wysypac pokrojona w polplasterki cebula, na cebule wylozyc surowa biala
kielbase ponakluwana w wielu miejscach, "pomiedzy" powtykac zabki czosnku,
posypac przyprawami (jesli suszone - rozetrzec w rekach), nastepnie warstwa
cebuli... itd az do wypelnienia naczynia . Wierzchnia warstwe powinna
stanowic cebula. nastepnie polac wszystko tluszczem (ja uzywam oliwy z
wytloczek), wstawic do nagrzanego do 180 stopni piekarnika, piec od 1 do
1,5 godziny (ja "zblizam sie" do poltorej).
Podawac na cieplo z chrzanem. na zimno tez smakuje przednio, malo tego,
mozna odgrzewac wielokrotnie po przelozeniu do rondelka.
Smacznego

14. Data: 2008-03-31 10:44:39

Od: Holly <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

U mnie w domu zawsze jadało się parzoną białą kiełbasę - 20 minut we
wrzątku. I taką ewentualnie w plasterki do żurku.

Niektórzy nawet i grillują, ale średnio mi to smakuje.

15. Data: 2008-03-31 12:30:52

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Holly" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
googlegroups.com...
> U mnie w domu zawsze jadało się parzoną białą kiełbasę - 20 minut we
> wrzątku. I taką ewentualnie w plasterki do żurku.

> Niektórzy nawet i grillują, ale średnio mi to smakuje.

Jasne, ale w tym momencie musisz kupic juz przyprawiona biala kielbase, albo
wczesniej (do grillowania) ja zabejcowac... opczywiscie nacinajac ja
uprzednio zeby przyprawy przeszly do kielbasy.
ja kupuje biala surowa w Tesco (polecam jako jeden z nielicznych produktow
tescowych). Kiedys udalo mi sie w Plusie chyba (albo w Biedronce) kupic
wspaniala biala surowa ze spora juz iloscia przypraw (widac bylo zielone
kawalki ziol pod skorka)... ale to bylo raz czy dwa i dosc dawno - nigdy
pozniej nie udawalo mi sie jej tam znalezc...
A do zurku? Ok, moze byc i parzona...

16. Data: 2008-03-31 12:44:34

Od: Holly <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 31 Mar, 14:30, "Misiek" <p...@o...pl> wrote:

> A do zurku? Ok, moze byc i parzona...

No gotować jej nie ma co, bo się robi suchy wiór.

Przy okazji: ja mam gdzieś nawet przepis na kiełbasę od dziadka (jest
masarzem) - samemu można sobie spokojnie zrobić, bo to przecież bez
wędzenia, więc na dobrą sprawę nawet w piwnicy albo w kuchni da się
zrobić :)

17. Data: 2008-03-31 13:44:57

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 31 Mar, 14:44, Holly <k...@t...pl> wrote:

> [...]
> masarzem) - samemu można sobie spokojnie zrobić, bo to przecież bez
> wędzenia, więc na dobrą sprawę nawet w piwnicy albo w kuchni da się

Nic podobnego - białą kiełbasę zagotowuje się w wodzie, wyjmuje, wywar
zalewa zakwasem, tłuszczem ze skwarkami i dodaje kiełbasę pokrojoną w
plasterki.
A zrobić kiełbasę żadna sztuka - jakość zależy od jakości mięsa -
najlepsza z szynki i polędwicy.

Krem budyniowy do karpatki
ciasto dla cukrzykow
Życzenia