cystografia mikcyjna+badanie izotopowe nerek

1. Data: 2002-12-27 22:15:35

Temat: cystografia mikcyjna+badanie izotopowe nerek
Od: "Gzesiek" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moje pytanie nie dotyczy badan jak w temacie w odniesieniu do ich walorow
diagnostycznych oraz zasady dzialania ale ich szkodliwosci dla organizmu.
Moj syn (3,5 roku) ma miec te badania przeprowadzone dzien po dniu!
Prosze o odpowiedz jak zminimalizowac do min skutki napromieniowania w
czasie zdjec (cystografia) oraz po badaniu izotopowym nerek oraz czy czasami
nie przesunac na inny termin aby nie byly dzien po dniu.
Podstawowe moje pytanie to jakie skutki uboczne moze wywolac takie
kumulowanie badan?
Prosze rowniez odpowiedziec na co zwrocic uwage w trakcie badan.

Prosze mi jednak nie odpowiadac, ze dawki sa male i do pominiecia bo pomimo,
ze nie jestem lekarzem ani radiologiem moja wiedza na temat promieniowania
(czasteczkowego jak i elektromagnetycznego) jest wystarczajaca aby
dyskutowac.
Jedyne czego nie wiem to wlasnie tego o co pytam (szkodliwosci dla zdrowia).

Z gory dziekuje za kazde rzeczowe odpowiedzi.
Mam nadzieje, ze czytaja ta grupe takze radiolodzy.

Gzesiek

PS. Mam nadzieje, ze nie pomylilem grup dyskusyjnych

Chcac do mnie napisac na priva prosze wyciac "nospam" z adresu.

2. Data: 2002-12-27 23:07:59

Od: "Tomasz Bandurski" <t...@n...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gzesiek" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ze nie jestem lekarzem ani radiologiem moja wiedza na temat promieniowania
> (czasteczkowego jak i elektromagnetycznego) jest wystarczajaca aby
Nie bardzo wiem o czym chcesz dyskutowac, bo jedyne co mozna napisac to, ze
dawki sa male i do pominiecia i oznacza to wlasnie ni mniej ni wiecej, ze
najrozsadniej jest nie zawracac sobie glowy teoretycznymi rozwazaniami na
temat szkodliwosci radiacji podczas cum i renoscyntygrafii, jezeli te
badania sa uzasadnione (a nie ma podstaw zeby przypuszczac ze jest inaczej).
Obowiazuje zasada ALARA. To ze sa dzien po dniu nie ma znaczenia, jesli sa w
takiej kolejnosci (rtg, potem izopowe) .
Przygotuj lepiej dziecko psychicznie do badania cum - jest dosc
nieprzyjemne, zwlaszcza jezeli nie bedzie przygotowane na to co go czeka
(cewnikowanie i koniecznosc oddania moczu na stole) nawet jak ma 3 latka.
Podczas renoscyntygrafii bedzie mial wykonany zastrzyk dozylny (tez nalezy
go uprzedzic i przygotowac). Zeby przyspieszyc wydalanie izotopu warto zeby
tego dnia pil wiecej plynow po badaniu.

T.

3. Data: 2002-12-27 23:48:24

Od: "Gzesiek" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Tomasz Bandurski" <t...@n...gda.pl> napisal(a)...

> [...]
> Obowiazuje zasada ALARA. To ze sa dzien po dniu nie ma znaczenia, jesli sa
> takiej kolejnosci (rtg, potem izopowe) .

Zasada ALARA, o ktorej piszesz ma miejsce jesli bedziemy miec do czynienia z
odpowiednim sprzetem i personelem.
A mnie chodzi o to jak to poznac. Przy obecnym stanie polskiej medycyny
mozna spotkac skrajnosci - super nowy sprzet i super personel albo inwersja
poprzednich.
Moze powiesz, ktore Osrodki w Polsce polecasz.

> [...]
> Podczas renoscyntygrafii bedzie mial wykonany zastrzyk dozylny (tez nalezy
> go uprzedzic i przygotowac). Zeby przyspieszyc wydalanie izotopu warto

Dzieki za odzew ale nadal nie wiem nic o szkodliwosci oraz na co zwrocic
uwage. Moze przyklad:
Mialem robione zdjecie RTG palca u reki. Gdybym sie nie spytal o fartuch
ochronny to bym go nie dostal (bagatelizowanie rozproszonego promieniowania
i bezsensownego napromieniania calego ciala nawet jesli jest to rozporoszone
i odbite i slabe).
W przypadku zdjecia przy cystografii mam sie upomniec o fartuch dla mnie i
oslone dla syna (np dla ochrony jader) czy nie?
W tonie Twojej wypowiedzi oraz domenie email dostrzegam, ze mam do czynienia
z kims z branzy ale widzacego problem tylko z jednej strony.

Gzesiek

4. Data: 2002-12-28 00:27:57

Od: "Tomasz Bandurski" <t...@n...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

inwersja
> poprzednich.
> Moze powiesz, ktore Osrodki w Polsce polecasz.
Jesli chodzi o cum, trudno mi powiedziec, jest zbyt wiele osrodkow. Jezeli
chodzi o badanie izotopowe to jak sadze z Twojego hosta moge smialo polecic
Zaklad Medycyny Nuklearnej w Swietokrzyskim Centrum Onkologii.

> [...]
promieniowania
> i bezsensownego napromieniania calego ciala nawet jesli jest to
Oczywiscie fartuch Ci sie nalezy i to wlasnie Ty powinienes przytrzymac syna
w trakcie badania cum.
Ze wzgledu na badana okolice nie na wyszystkich projekcjach da sie oslonic
jadra ale nie zaszkodzi zsugerowac to technikowi, jezeli masz jakies
watpliwosci.

> W tonie Twojej wypowiedzi oraz domenie email dostrzegam, ze mam do
czynienia
> z kims z branzy ale widzacego problem tylko z jednej strony.
Natomiast ja dostrzegam pewna psychologiczna gre u Ciebie. Doskonale wiesz
czego masz sie _teoretycznie_ obawiac, wiesz takze czego zadac od
wykonujacego badanie. A gdy probuje Cie uspokoic jako praktyk, zarzucasz mi
jednostronny punkt widzenia. Zapewniam Cie empatia nie jest mi obca, sam
bywam pacjentem i sam codziennie narazam sie na promieniowanie i jestem
swiadomy tego co robie.
A swoja droga czasem jest lepiej wiedziac mniej. Dlatego jak mawia moj
znajomy lekarz najszybciej zdrowieja lesnicy i hutnicy a z lekarzami sa
zawsze klopoty.
T.

5. Data: 2002-12-28 09:02:52

Od: Iwona <i...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gzesiek wrote:
> [...]
>
> PS. Mam nadzieje, ze nie pomylilem grup dyskusyjnych
>
> Chcac do mnie napisac na priva prosze wyciac "nospam" z adresu.

czes'c'!
ja jestem technikiem elektroradiologii i moge; Ci powiedziec', z.e nie ma
sie; czego obawiac'. Przy takim badaniu jest lekarz i jest technik, który
wykonuje zdje;cia. Przy badaniu CUM wykonuje sie; kilka zdje;c', w
zalez.nos'ci od lekarza, jakie sobie z.yczy zdje;cia i w zalez.nos'ci od
samego badania, tzn, czy wszysko idzie zgodnie z planem.
Moz.esz porozmawiac' z dzieckiem,bo be;dzie to dos'c' nieprzyjemne i
kre;puja;ce badanie. Dziecko zostanie zacewnkiowane i sam ten moment jest
bardzo nieprzyjemny i bol`acy dla dzieci. Potem be;dzie musia? susiac' w
pozycji lez.a;cej wie;c to tez moz.e okazac' sie; problemem. Z mojego
dos'wiadczenia wiem, z.e dzieci wtedy nie sikaja;, naste;puje jakas' blokada
i koniec, trzeba czekac' az sie; w kon'cu tak zachce, z.e juz d?uz.ej dziecko
nie wytrzyma,
Co do badania iziotopowego to niewiele moge powiedziec', bo ja tego nie
ywkonuje;, ale z tego co sie; orientuje; to badanie jest mniej skomplikowane.
Takz.e nie martw sie; szkodliwos'cia; badan', nic dziecku nie be;dzie.
Trzymam za Was kciuki i z.ycze; powodzenia.

6. Data: 2002-12-28 11:21:15

Od: "Gzesiek" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
polecic
> Zaklad Medycyny Nuklearnej w Swietokrzyskim Centrum Onkologii.

Wiem, ze maja niezly sprzet. Prawde mowiac mamy skierowanie do Centrum
Zdrowia Dziecka w Warszawie i tam chyba pojedziemy. Mam nadzieje, ze jest to
dobry Osrodek.

> [...]
> Ze wzgledu na badana okolice nie na wyszystkich projekcjach da sie oslonic
> jadra ale nie zaszkodzi zsugerowac to technikowi, jezeli masz jakies

Tak wlasnie zrobie.

> [...]
> jednostronny punkt widzenia. Zapewniam Cie empatia nie jest mi obca, sam
> bywam pacjentem i sam codziennie narazam sie na promieniowanie i jestem

Tego nie neguje.

> A swoja droga czasem jest lepiej wiedziac mniej. Dlatego jak mawia moj
> znajomy lekarz najszybciej zdrowieja lesnicy i hutnicy a z lekarzami sa
> zawsze klopoty.

Moje wypowiedzi wynikaja z obawy oraz moze i masz racje zbyt duzej wiedzy
teoretycznej.
Szczerze mowiac najwiekszy problem stanowi przygotowanie od strony
psychologicznej malego pacjenta - tego niestety nikt mi nie powiedzial jak
zrobic :-(

Dzieki za rady.

> T.

Gzesiek

7. Data: 2002-12-28 12:12:12

Od: Iwona <i...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gzesiek wrote:
> [...]
> Szczerze mowiac najwiekszy problem stanowi przygotowanie od strony
> psychologicznej malego pacjenta - tego niestety nikt mi nie powiedzial jak

powiedz dziecku na czym be;dzie polega?o badanie, z.eby nie by?o
zaskoczone. Powiedz z.e be;dzie sobie lez.a? na takim duz.ym stole, z.e pan
doktor wprowadzi mu ma?a; rureczke; i potem be;3dzie musia? siusiac':-)po to
robi sie; takie badanie z.ebys' by? zdrwoy i nic cie; nie bola?o a jak
be;dziesz dzielny to dostaniesz jaka;s' nagrod (która by?aby bardzo
wskazana, poniewaz. badanie jest tak jak mówi?am niezbyt przyjemne i
troszke; bolesne)
trzymajcie sie; czes'c'!

8. Data: 2002-12-28 12:54:48

Od: "Tomasz Bandurski" <t...@n...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wiem, ze maja niezly sprzet. Prawde mowiac mamy skierowanie do Centrum
> Zdrowia Dziecka w Warszawie i tam chyba pojedziemy. Mam nadzieje, ze jest
> dobry Osrodek.
Aaa jesli tak, to oczywiscie sa naprawde jedni z najlepszych jesli chodzi o
badania izotopowe dzieci. Maja tez dobry sprzet (Diacam i Mustispect 2
Siemensa). Wspanialy zespol technikow i lekarzy. Polecam. Mozesz ich
pozdrowic ode mnie :-))

> Moje wypowiedzi wynikaja z obawy oraz moze i masz racje zbyt duzej wiedzy
> teoretycznej.
No wlasnie, pomysl ile promieniowania rozproszonego moze powstac z wiazki
waskiej skolimowanej na palec w jego grubosci. Fakt ze na zimne nalezy
dmuchac... Przy zdjeciach brzucha (miekkie, wieksza grubosc) fartuch
powinni dac bez przypominania. Synka tez mozna przykryc, zwlaszcza szyje
(tarczyca).

> Szczerze mowiac najwiekszy problem stanowi przygotowanie od strony
> psychologicznej malego pacjenta - tego niestety nikt mi nie powiedzial jak
> zrobic :-(
Tak, bo jesli chodzi o narazenie na p.j to wiele sie nie da "zepsuc", ale
uraz psychiczny dziecka moze zostac. Cum nie jest mile wspominany przez
dzieci, i jest trudny technicznie do wykonania gdy dziecko nie moze/chce
oddac moczu. Mysle ze powinienes go uprzedzic ze beda mu zakladac rurke do
siusiaka i zostanie poproszony o sikanie na stol. Dzieci nie lubia sikac na
lezaco, otoczone dziwna apratura, gdy wlasnie nauczyly sie "poprawnego
zachowania". Nie wiem czy Twoj syn jest wstydliwym dzieckiem, czy raczej
rozbrykanym 3latkiem, ale tak czy inaczej wlasnie Ty go znasz i powienienes
go przygotowac na to co go czeka. W sumie nie jest to takie straszne, jezeli
wie sie czego sie spodziewac. Nikt i w zadnym wieku nie lubi utraty kontroli
nad sytuacja, ktora nas zaskakuje.
No i obowiazkowo nagroda za dzielnosc i odwage.
Pamietaj, ze koniecznosc dorobki jednego zdjecia (poruszonego, zle
zakontrastowanego etc. ) to dodatkowa dawka (mala, bo mala ale... po co?)

Pozdrawiam,
T.

9. Data: 2002-12-28 16:36:06

Od: "Gzesiek" <n...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> badania izotopowe dzieci. Maja tez dobry sprzet (Diacam i Mustispect 2
> Siemensa). Wspanialy zespol technikow i lekarzy. Polecam. Mozesz ich

Bede staral sie pamietac aby pozdrowic ale w tym stresie moze mi to umknac.

> [...]
> uraz psychiczny dziecka moze zostac. Cum nie jest mile wspominany przez
> dzieci, i jest trudny technicznie do wykonania gdy dziecko nie
[ciach]

> zakontrastowanego etc. ) to dodatkowa dawka (mala, bo mala ale... po co?)

Dzieki bardzo za wszystkie rady. Szczerze mowiac to ostatnio moja corka
(starsza od syna) miala ostatnio MR glowy.
Bardzo zaluje ze nie mozna tej technologii zastosowac do diagnostyki ukladu
moczowego. Bylem przy badaniu (przy monitorze) i jestem pod wrazeniem
sprzetu (wlasnie w Swietokrzyskim Centrum Onkologii).
Mam nadzieje, ze nastepne pokolenia beda mialy wlasnie przynajmniej taki
sprzet do diagnostyki albo lepszy zamiast wstrzykiwania sobie izotopow.

> Pozdrawiam,
> T.

Rowniez pozdrawiam

Gzesiek

10. Data: 2002-12-28 16:40:12

Od: Iwona <i...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gzesiek wrote:
> Uzytkownik "Iwona" <i...@i...com.pl> napisal(a)...

> pan

> Dzieki - Twoje rady oraz Tomka bardzo mi sie przydadza. Mysle, ze w
> niedalekiej przyszlosci sprzet diagnostyczny zmieni sie na mniej inwazyjny a
> nazwa radiologia pozostanie ze wzgledu na historie a nie ze wzgledu na
> wykorzystywane zjawiska fizyczne do diagnostyki.
>

> Gzesiek

nie maz za co i z.ycze powodzenia!

szukam dobrego ortodonty we wrocławiu-dla dorosłych
Altzheimer - nowy lek?
cefalosporyny
dziwna przypadlosc serce?
Do fizjoterapeutów