czy soda zmiekcza wode?

1. Data: 2005-07-06 13:42:00

Temat: czy soda zmiekcza wode?
Od: "Ada" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

czy cos to da jak sie jej doda do proszku do prania?

2. Data: 2005-07-11 08:11:32

Temat: Re: czy soda zmiekcza wode?
Od: "Chiron" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ada" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> czy cos to da jak sie jej doda do proszku do prania?
Witam!
Oczywiście. Jednak- są różne sody spotykane w handlu. Soda oczyszczona (ta
spożywcza) do tego się nie nadaje.
Dostępna jest soda amoniakalna (Na2CO2- węglan sodowy)- która zmiękcza wodę-
i ułatwia pranie. Jeszcze silniej i skuteczniej robi to soda kaustyczna
(wodorotlenek sodu, popularny krecik)- jednak w jednym i drugim wypadku-
należy bardzo uważać (groźba zniszczenia tkaniny)- poza tym- współczesne
środki do prania nie koniecznie lubią silnie zasadowe środowisko prania- to
może wręcz pranie utrudnić (zniwelowanie działania niektórych detergentów).
Lepiej więc używać calgonu. Z własnej praktyki: rzeczy białe (te, które
można gotować- len, bawełna)- zamoczone na 2 godziny w wodzie z sodą
amoniakalną- wystarczy wyprać z mniejszą ilością proszku, bez prania
wstępnego w 50 stopniach.
pozdrawiam
Chiron

3. Data: 2005-07-11 09:14:41

Od: "joanna stachura" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

a gdzie taka sode mozna kupic? o calgonie duzo zlego sie nasluchalam, podobno
nic nie daje....

4. Data: 2005-07-11 09:21:59

Od: Adam Głaszcz <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "joanna stachura" <k...@g...pl> napisał w
wiadomości news:datda1$6pi$1@inews.gazeta.pl...
>a gdzie taka sode mozna kupic? o calgonie duzo zlego sie nasluchalam,
>podobno
> nic nie daje....

Jak najbardziej daje - tylko po co wydawać ileś tam (nie wiem ile kosztuje)
skoro ten sam efekt można uzyskać taniej. Ja np robie raz na miesiąc-dwa
pranie na butelce octu. Kamienia brak a butelka nie wiem czy kosztuje nawet
1pln.

Adam

5. Data: 2005-07-11 10:27:06

Od: "Chiron" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
wiadomości news:datda1$6pi$1@inews.gazeta.pl...
>a gdzie taka sode mozna kupic? o calgonie duzo zlego sie nasluchalam,
Witam!
Calgon? Może tak- efekt niezbyt proporcjonalny do uzyskanych efektów. Soda
zawsze była bardzo tania- nie wiem, skąd jesteś, ale w Łodzi bez problemu
kupuję w sklepach wyspecjalizowanych w chemii- ew. prywatnych z farbami. W
czasach komuny - kiedy nie było niczego praktycznie- sodę zawsze można było
nabyć, a używało jej się (oprócz prania z resztkami mydeł:-) ) do mycia
naczyń (za wyjątkiem aluminiowych!).
pozdrawiam
Chiron

6. Data: 2005-07-11 10:28:26

Od: "Chiron" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "joanna stachura" <k...@g...pl> napisał w
wiadomości news:datda1$6pi$1@inews.gazeta.pl...
Ojjj- chodziło mi oczywiście o wysoką cenę Calgonu...
Chiron

7. Data: 2005-07-11 11:14:26

Od: "Ada" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

wlasnie, cena Calgonu dosc wysoka, moze w sklepie z chemikaliami dostane? ile
kosztuje?

8. Data: 2005-07-11 11:22:12

Od: "A." <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Adam Głaszcz <a...@t...pl> napisał(a):

> [...]
> pranie na butelce octu. Kamienia brak a butelka nie wiem czy kosztuje nawet

hmmm... ale chyba nie razem z praniem tylko puszczasz pusty cykl?

9. Data: 2005-07-11 11:34:25

Od: Adam Głaszcz <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "A." <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> hmmm... ale chyba nie razem z praniem tylko puszczasz pusty cykl?

Oczywiście że tak!

Cena frontu kuchennego i płyty wiórowej
Przegradzanie chodnika
Podkład pod parkiet