dieta bogata w żelazo - prośba...

1. Data: 2002-01-02 18:50:35

Temat: dieta bogata w żelazo - prośba...
Od: "tysia" <j...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Mam do szanownych grupowiczów małą prośbę.
Czy ktoś z Was stosował może jakąś dietę złożoną
z produktów bogatych w żelazo? Czym najlepiej
uzupełnić niedobór tego pierwiastka w organizmie?
Za wszelkie rady wielkie dzięki, pozdrawiam

tysia

*** Próżnowanie jest początkiem
wszelkiej psychologii. Jakże to ? czyżby
psychologia była zdrożnością? (F.Nietzsche) ***

2. Data: 2002-01-02 19:56:34

Temat: Re: dieta bogata w żelazo - pro?ba...
Od: "wilicki tomek" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tysia" <j...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> z produktów bogatych w żelazo? Czym najlepiej
> uzupełnić niedobór tego pierwiastka w organizmie?
> Za wszelkie rady wielkie dzięki, pozdrawiam

jeśli masz niedobory żelaza to raczej skontaktuj się z lekarzem i spróbuj
znaleźć inne możliwe przyczyny niedoboru tego pierwiastka.
najprawdopodobniej blokujesz przyjmowanie tego pierwiastka jakimś dodatkiem
tianina, składnik herbaty potrafi doprowadzić do anemii poprzez zablokowanie
wchłaniania, dlatego poleca się picie dużych ilości herbaty osobom ze zbyt
wysokim stężeniem żelaza (nadmiar ż. powoduje silne zatrucie). jeśli chcesz
napisz na priv to poszukam jakie konkretnie są zależności wchłaniania żelaza

ah, i był prowadzony eksperyment w Chinach - badano obszerne grupy ludności.
największe niedobory żelaza mieli jedzący duże ilości mięsa, najmniejsze
wegetariańścy chłopi. a moja koleżanka na diecie wegańskiej miała zbyt
wysoką zawartość.

no i jeszcze jedno - u kobiet bardzo dużo zależy od innych czynników...

tomek

3. Data: 2002-01-03 10:58:57

Temat: Re: dieta bogata w żelazo - prośba...
Od: Yano <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Persona o nazwie tysia naskrobała:

> [...]
> z produktów bogatych w żelazo? Czym najlepiej
> uzupełnić niedobór tego pierwiastka w organizmie?
> Za wszelkie rady wielkie dzięki, pozdrawiam

cytat:

"Wśród potraw mięsnych jedynie nerki i wątroba zawierają żelazo
w dużych ilościach (8000-11500 ug/100 g). Pozostałe rodzaje potraw
mięsnych, w porównaniu do roślinnych, zawierają mniejsze, lub co
najwyżej zbliżone ilości, rzędu (2000-3000 ug/100 g). Dla przykładu
produkty zbożowe (płatki, chleb i mąka z pełnego przemiału) zawierają
tyle samo 2000-3000 ug/100 g żelaza, a nie są rekordzistami. Większe
ilości żelaza zawierają strączkowe (5000-9000), mak (9500), pestki
dyni (11200), tymianek (22000 !), ziarno sezamowe (10000). Dobrym
źródłem żelaza są też wszelkie zielone części roślin (sałata, szpinak,
botwinka). Wprawdzie ilości żelaza są tu mniejsze, ale zielone części
roślin zawierają spore ilości witaminy C ułatwiającej przyswajanie
żelaza przez organizm. Mięso praktycznie tej witaminy nie zawiera.
Trzeba jeszcze wspomnieć, że w normalnej sytuacji organizm przyswaja
około 10% dostarczonego z pokarmem żelaza. Jednak w sytuacji
wystąpienia wyraźnych braków tego pierwiastka, uruchamia specjalne
mechanizmy trawienne, dzięki którym procent przyswajanego żelaza
wzrasta do 40."

cytat z http://faq.vege.pl

--
Yano
http://www.vege.pl

4. Data: 2002-01-03 11:26:59

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Czy ktoœ z Was stosował może jakšœ dietę złożonš
> z produktów bogatych w żelazo? Czym najlepiej
> uzupełnić niedobór tego pierwiastka w organizmie?

Prawdopodobnie nie masz niedoboru żelaza w organiźmie, ale zbyt mały poziom
hemoglobiny.
Hemoglobina ssaków zawiera zwykle 96% białka globiny i 4% hemu. Masa
cząsteczkowa hemohlobiny wynosi 64 500 do 68 000.
Każda cząsteczka hemoglobiny zawiera cztery grupy hemowe, a każda grupa
hemowa jeden atom żelaza.
Tak więc nie brak żelaza stanowi problem w budowie hemoglobiny, ale brak
aminokwasów, bo hemoglobina to białko składające się z aminokwasów.
Pod koniec lat siedemdziesiątych pod kierownictwem prof. Henryka Rafalskiego
przeprowadzono w Łodzi ( na włókniarkach) doświadczenie z dożywianiem ich
preparatami zawierającymi żelazo, a dodawanymi do bułek. W trakcie tych
doświadczeń anemia wśród włókniarek zamiast się zmniejszyć, to się nasiliła.
Na skutek zwiększonego spożycia węglowodanów wzrosło zużycie aminokwasów w
organiźmie do budowy enzymów koniecznych do ich spalenia. Aminokwasów tych
nie było w bułkach. Zmniejszyła się więc możliwość organizmu do budowy
hemoglobiny.
Niewiele tu da zwiększone spożycie szynki z bułeczką, bo efekt będzie ten
sam.
Radzę więc więcej żółtek, wątróbki, a najlepiej rosołki na kościach
szpikowych, a mniej chlebka, bułeczek, ziemniaczków, wszelkich słodyczy i
t.p.

Pozdrawiam
Leszek

P.S. Wolne żelazo w organiźmie jest bardzo szkodliwe powodując katalizowanie
reakcji produkujących wolne rodniki.

5. Data: 2002-01-03 15:45:34

Od: Wojciech Gołąbowski <w...@g...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yano"
> "Wśród potraw mięsnych jedynie nerki i wątroba zawierają żelazo
> w dużych ilościach (8000-11500 ug/100 g).
[ciach]
> Większe
> ilości żelaza zawierają strączkowe (5000-9000), mak (9500), pestki
> dyni (11200), tymianek (22000 !), ziarno sezamowe (10000).
> Yano

Tylko weź jeszcze pod uwagę objętość tych 100g produktu... Np. takiego
tymianku... :)

Wojtek
--
, Wojciech "Voqo" Gołąbowski
. / ,'. ,'| ,'. http://www.golabowski.art.pl/

6. Data: 2002-01-04 00:28:28

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yano" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
.
> [...]
> botwinka). Wprawdzie ilości żelaza są tu mniejsze, ale zielone części
> roślin zawierają spore ilości witaminy C ułatwiającej przyswajanie

Akurat ta informacja rozpowszechniana przez wegetarian jest diametralnie
sprzeczna z informacją podaną na seminarium dotyczącym wegetarianizmu w
SGGW. Podano tam, że żelazo z warzyw jest przyswajalne w ok. 1% , z nasion
strączkowych 3-5%, a z mięsa ok. 15%.

> cytat z http://faq.vege.pl

Dużo jeszcze na tej stronce podobnych idiotyzmów?

Pozdrawiam
Leszek

7. Data: 2002-01-04 04:13:00

Od: Yano <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Persona o nazwie Wojciech Gołąbowski naskrobała:

> Użytkownik "Yano"
>
> Tylko weź jeszcze pod uwagę objętość tych 100g produktu... Np. takiego
> tymianku... :)

objętość nie ma znaczenia, 100g to standardowa ilosć substancji dla której
oblicza się zawartości składników. Nikt nikomu nie każe jeść na raz 100g
tymianku, ani też dyni.

--
Yano
[Człowiek bez religii jest jak ryba bez roweru]

8. Data: 2002-01-04 10:30:26

Od: Wojciech Gołąbowski <w...@g...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yano"
> [...]
której
> oblicza się zawartości składników. Nikt nikomu nie każe jeść na raz 100g

Nie ma znaczenia? Mówisz o teorii czy praktyce? Jeśli o praktyce, to
jeśli ktoś potrzebuje określonej dziennej dawki żelaza, to chyba
łatwiej ją przyjąć w mniejszej objętości pożywienia?
Dla przykładu (dane z powyższych): 10000 ug Fe jest w ~100g nerek/
wątroby oraz w ~50g tymianku. Co z tych dwóch łatwiej skonsumować?

Wojtek

9. Data: 2002-01-04 10:58:12

Od: Yano <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Dla przykładu (dane z powyższych): 10000 ug Fe jest w ~100g nerek/
> wątroby oraz w ~50g tymianku. Co z tych dwóch łatwiej skonsumować?

Ani to a ni to. Żelazo można jeść pod wieloma postaciami, niekoniecznie
trzeba żywić się cudzymi nerkami ani jeść garściami tymianek. Jest jeszcze
mak, strączkowe, sezam, dynia, itp. A tymianek, jak kto lubi, można użyawać
co jakiś czas po trochu, jako dodatek do różnych tam dań.

I proszę nie robić problemu tam gdzie go nie ma.

10. Data: 2002-01-04 16:42:05

Od: "ALF" <z...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> P.S. Wolne żelazo w organiźmie jest bardzo szkodliwe powodując
katalizowanie
> reakcji produkujących wolne rodniki.

Nareszcie ktos wytlumaczyl fenomen szkodliwosci szabli,
nozy i innych podobnych narzedzi...
W odroznieniu od wysoce toksycznego olowiu zawartego w
kulach pochodzacych z broni palnej nie bylo dotychczas to
takie oczywiste...

;-))

tycie
kalorie