« poprzedni wątek | następny wątek » |
11. Data: 2005-04-27 21:46:32
Temat: Re: dla studentow medycyny - alternatywy dla wiwisekcji w edukacjiOn Wed, 27 Apr 2005, ika wrote:
> producenta, a kilka szczurów zdechło w reakcji na barbiturany. Czy
> komputer to potrafi? ;) Naśladować fizjologię i patologię z wszelkimi
> niespodziewanymi powikłaniami?
do konca nie, chociaz warto na pewno przed jakimikolwiek badaniami
na organizmach zywych przeprowadzac symulacje na modelach komputerowych.
Alternatywnie mozna prowadzic badania na liniach komorkowych i sztucznie
hodowanych tkankach, choc nie we wszystkich przypadkach zastapi to
badania na zwierzetach. Ostatecznie koncowy proces badawczy i tak
najpierw zmierza do badan nowego leku na zwierzetach (chociazby
aby ocenic prog dawki toskycznej czy teratogennosc) a nastepnie na
ludziach - zdrowych ochotnikach, potem dopiero mozna wdrozyc badania
na wybranych chorych w ramach dalszych prob klinicznych
P.>
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
http://www.am.torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
12. Data: 2005-04-28 06:53:25
Temat: Re: dla studentow medycyny - alternatywy dla wiwisekcji w edukacjianatomik napisał(a):
> Robert Pyzel napisał(a):
>
>> W artykule <d4nd4f$dj7$1@nemesis.news.tpi.pl> gzyra napisał(a):
>>
>>
>>>> dla mnie temat sam temat jest pretensjonalny, wrecz odpychajacy,
>>>> tracacy "nowo-mowa". Czy nie jest to jakas pseudonauka?
>>>
>>>
>>> Alternatywy nie polegaja na zakleciach i mantrach new-age'owych,
>>> wydaje mi sie, ze nie bardzo sie interesowales ta tematyka do tej
>>> pory. W ksiazce http://empatia.pl/str.php?dz=37&id=63 jest opis
>>> kilkuset takich alternatyw.
>>>
>>
>>
>>
>> "Siedem konkretnych przypadków, opisanych przez nauczycieli
>> uniwersyteckich, ktorzy przodują w nowej, etycznej metodzie nauczania
>> (7), pokazuje w jaki sposob alternatywne metody zastapiły szkodliwe
>> eksperymenty na zwierzętach i wydatnie poprawiły wyniki nauczania na
>> wydziałach, na których uczą wspomniani wykładowcy"
>>
>> Nauczyciele którzy są zwolennikami nowych metod, wprowadzają te metody i
>> mają lepsze wyniki, stosując metody, których są zwolennikami.
>> To istotnie dowodzi wyższości owych metod :-D
>>
>>
>> "Recenzje nastepujących autorów: .......
>> dr Barbara Smuts (biolog i *feministka*)"
>>
>> To jakiś żart? Moje dzieci np. leczy pediatra. Nie wiem czy katolicki,
>> feministyczny czy masoński.
>>
> Zwolennikow metod alternatywnych zapraszam na operacje np. serca,
> przeprowadzana przez chirurga wyuczonego medycyny (lub np. weterynarii)
> z kaset wideo i symulatorow. W trosce o wlasne bezpieczenstwo ja bym sie
> nie dal kroic.....
> Pozdrawiam
> anatomik
O ile problem ten nie dotyczy bezposrednio medycyny ludzkiej - choc nie
wiem dlaczego, edukowanie przyszlych kadr lekarskich w przedmiotach
zabiegowych odbywa sie na ludziach zywych- wlasciwie to mozna nazwac
eksperymentem - albo sie studentowi uda albo nie, a czlowiek to tez
zwierze - w medycynie weterynaryjnej robi sie to samo tylko, ze tam nikt
nie zastanawia sie czy pies to zwierze.
Pozdr.
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
13. Data: 2005-04-28 22:18:07
Temat: Re: dla studentow medycyny - alternatywy dla wiwisekcji w edukacjiPiotr Kasztelowicz wrote:
>>Zechciej prosze spojrzec na strony http://www.interniche.org/pl
>>(tlumaczenie nie jest idealne, ale to mniej wazne)
>
> dlaczego mniej wazne?
Mozemy oczywiscie rozmawiac o defektach tlumaczenia zamiast kwestii
alternatyw, ale wyladujemy na poboczu. Zaoferowalem im pomoc przy
poprawkach.
> jakie zachodnie uniwersytety ucza medycyny wylacznie na podstawie
> tych metod - chodzi o rekomendacje, adresy uniwersytetow, na ktorych
> stronach WWW bedzie napisane, ze ucza wg. tej metody
InterNICHE nie jest metoda nauczania, jest organizacja, ktora wspiera
zmiane modelu nauczania na taki, w ktorym nie beda wykorzystywane w
sposob nieetyczny zwierzeta (bo nie chodzi o calkowite ich
wyeliminowanie, dokladny opis na ich stronach). I'NICHE dziala w 35
krajach - na roznym stopniu zaawansowania. Co do rekomendacji i
przykladow konkretnych uniwersytetow, ktore *calkowicie* wyeliminowaly
zwierzeta z nauczania medycyny - przekazalem pytanie do I'NICHE i czekam
na odpowiedz. Mysle, ze calkowite wyeliminowanie przez uczelnie to jest
jedno, a mozliwosc wyksztalcenia bez uzywania zwierzat - drugie. Moga
byc przeciez studenci, dla ktorych kwstia zabijania zwierzat jest
etycznie obojetna.
>>Naprawde, nie ograniczaja sie tylko do
>>gadania - wrecz przeciwnie, proponuja konkretne rozwiazania.
>
> jakie?
Cala ostatnia czesc ksiazki to wlasnie opis konkretnych rozwiazan,
produktow, z ktorych wiele jest do wypozyczenia. Spis obejmuje ok. 500
pozycji. Te propozycje, o ktorych pisze, to nie tylko ten zbior i caly
system wypozyczalni (wdrozony juz w wielu miejscach poza Polska), ale
tez organizacja wsparcia dla studentow, ktorzy chcac byc w zgodzie ze
swoimi przekonaniami, woleliby korzystac z alternatyw. Jesli jestes
naprawde zainteresowany ta tematyka i chcialbys jakos pomoc, przesle Ci
te ksiazke.
> nie spogladalem na strone, poniewaz wlasnie odstrasza mnie jezyk,
> konkretnie warstwa slowna jaka uzywasz. Co to za slowny neologizm
> "wypozyczanie alternatyw"? Czy nie mozna byloby napisac tego w jezyku
> polskim w sensie struktury slownej jezyka?
Moze postaraj sie jednak przez to przebrnac, w koncu to, ze jakies
okreslenie jest dla Ciebie nowe, nie oznacza, ze jest pozbawione sensu.
Cos dziwnego w okresleniu "wypozyczanie alternatyw"? Rzeczywiscie jest
to wypozyczanie i rzeczywiscie - mowiac w skrocie - alternatyw. Moge
oczywiscie uzyc slow: wypozyczanie produktow (tu opis
http://www.interniche.org/pl/alt_loan.htm) stanowiacych alternatywe
wobec wykorzystywania zwierzat w edukacji, ale pewnie rowniez mialbys
jakies pretensje. Nie o to chodzi. Zachecam jednak do przjerzenia stron
http://www.interniche.org/pl/ i http://empatia.pl/str.php?dz=26
gzyra
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
14. Data: 2005-05-03 21:29:36
Temat: Re: dla studentow medycyny - alternatywy dla wiwisekcji w edukacjigzyra wrote:
> Wkrotce na naszych stronach pierwsza czesc
> polskiego tlumaczenia ksiazki "Od krolika doswiadczalnego do myszy
> komputerowej"
No i wlasnie jest juz na naszych stronach pierwsza czesc tego
tlumaczenia: http://empatia.pl/str.php?dz=37&id=340
gzyra
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
« poprzedni wątek | następny wątek » |