Data: 2012-03-26 11:28:57
Temat: Re: dlaczego potrzebujemy piękna
Od: Nemezis <s...@g...com>
Pokaż wszystkie nagłówki
Chiron napisał(a):
> Użytkownik "Nemezis" <s...@g...com> napisał w wiadomości
> news:7946f576-a4cc-4ebe-9f47-0c687ed00544@a5g2000vbl
.googlegroups.com...
>
>
> Chiron napisał(a):
> > Użytkownik "Nemezis" napisał w wiadomości grup
> > dyskusyjnych:fa36ecfc-bf1e-4b7c-a890-8db310a3c001@9g
2000vbq.googlegroups.com...
> >
> >
> >
> > Chiron napisał(a):
> > > U�ytkownik "Przemys�aw D�bski" <p...@g...pl> napisa� w
> > > wiadomo�ci
> > > news:jklnct$6v1$1@inews.gazeta.pl...
> > > > Chiron pisze:
> > > >> http://www.youtube.com/watch?v=Ygy-mePN9v0&feature=g
-all-u&context=G2fef0bbFAAAAAAAABAA
> > > >> czyli- dlaczego s�oiczek z (za przeproszeniem) siu�kami autora-
> > > >> nie
> > > >> jest
> > > >> pi�kny
> > > >
> > > > Klik�em, ale 58 minut mnie odstraszy�o i wy��czy�em. I
> > > > powiem
> > > > Ci tak (a
> > > > wiem co m�wi� gdy� nie obejrza�em) - je�li kto� przez 57
> > > > minut robi siku
> > > > do s�oiczka, to jest to pi�kne.
> > > >
> > > > Za przeproszeniem
> > > > D�bska
> > >
> > > Coďż˝ w tym jest
> > > :-)
> > >
> > > --
> > >
> > > za przeproszeniem
> > >
> > > Chiron
> >
> >
> > Dzisiaj zupełnie nietypowo. A bo i czasy takie, nie za bardzo
> > sprzyjające spokojowi. W naszych mediach masakra jakaś. Trwa chocholi
> > taniec panów w sukienkach, którym się wydaje, że ciągle będą rządzić
> > naszym biednym kraikiem bo ludzie i tak są jacyś durni i na wszystko
> > jak zwykle pozwolą. Aż malować się nie chce, tylko zaszyć gdzieś,
> > najlepiej ... choćby w mysiej dziurze. Żeby tylko nie słyszeć i nie
> > widzieć tego zakłamania.
> >
> >
> >
> > Natknąłem się niedawno na niezwykłą akwafortę, to ta obok, autorstwa
> > wielkiego mistrza hiszpańskiego Francisco Goyi , zatytułowaną " Gdy
> > rozum śpi, budzą się demony ", czasami tłumaczoną jako " Kiedy rozum
> > śpi, budzą się upiory " (hiszp. El sueno de la razón produce
> > monstruos ) - namalowaną pomiędzy 1797 a 1798 rokiem, pochodzącą z
> > cyklu grafik Kaprysy (hiszp. Los Caprichos ). Jest najbardziej znanym
> > obrazem z tej serii.Obraz przedstawia autoportret artysty. Jego głowa
> > spoczywa na biurku, na którym leżą porzucona kartka papieru i pióro.
> > Jest on atakowany przez upiory (m.in. nietoperze i sowy). Na biurku
> > widnieje napisany po hiszpańsku tytuł obrazu. Wymowa obrazu wiąże się
> > z panującą wówczas w Europie Inkwizycją, którą uosabiają w obrazie
> > upiory. Goya sprzeciwiał się jej stanowczo uznając za bezrozumną, gdyż
> > jej ofiarami stawali się artyści i naukowcy (m.in. Galileusz).Był
> > jednak wobec niej bezsilny. No właśnie.
> > Prawie półtora wieku później, i na naszym podwórku miało miejsce coś
> > podobnego. Kiedyś, dawno temu, nasz niezwykły i bardzo utalentowany
> > mistrz Witold Gombrowicz , napisał w swoich słynnych " Dziennikach
> > 1953-1956 " taką oto interesującą kwestię.
> > " Mnie, który jestem okropnie polski i okropnie
> > przeciw Polsce zbuntowany,zawsze drażnił
> > polski światek dziecinny, wtórny, uładzony
> > i pobożny. Polską nieuchronność w historii
> > temu przypisywałem. Polską impotencję w
> > kulturze -- gdyż nas Bóg prowadził za rączkę.
> > To grzeczne polskie dzieciństwo przeciwstawiałem
> > dorosłej samodzielności innych kultur.
> > Ten naród bez filozofii, bez świadomej historii,
> > intelektualnie miękki, duchowo nieśmiały, naród,
> > który zdobył się tylko na sztukę 'poczciwą'
> > i 'zacną', rozlazły naród lirycznych wierszopisów,
> > folkloru, pianistów, aktorów, w którym
> > nawet Żydzi się rozpuszczalii tracili jad ".
> > --
> >
> > Glob- czy zauważasz chociaż jedną różnicę pomiędzy sztuką socrealizmu a
> > sakralną? Choćby jedną podstawową, którą różnicowała twórcę sakralnego od
> > socrealistycznego czy faszystowskiego? Otóż dzieła sakralne tworzyli
> > oczywiście różni artyści, ale byli wśród nich także genialni. I ci
> > geniusze
> > wierzyli w swoją sztukę, w Boga. No ok- mogli nie lubić papiestwa, jak
> > Michał Anioł, ale wierzyli w Boga. A ileż głębokiej miłości do Boga
> > przemawia ze sztuki Davinci! Wśród twórców socrealizmu nie było wybitnych,
> > wierzących w socjalizm. Były albo miernoty, albo ludzie, których władza
> > sobie kupiła. W tych rzeźbach, obrazach, poezjach- brak jakiegokolwiek
> > polotu. Co przetrwało do dziś, i jest pokazywane jako dzieło mistrza- i
> > jest
> > socrealistyczne? Chyba nic, prawda. Arcydzieł sakralnych jest mnóstwo
> >
> > --
> >
> > Chiron
>
>
> "Nowocześnie myślący katolicy akcentują powiązanie służby Bożej
> ze sztuką, teologii z nauką, otwartość Kościoła na kulturę. A przy
> tym im samym przychodzi przyznawać, że najdawniejsze
> chrześcijaństwo nie wykazywało zainteresowania kulturą, i pisać iż
> jest to najlepsze potwierdzenie słów Jezusa: nie z tego świata.
> Najstarsi chrześcijanie oczekiwali w istocie rychłego końca świata
> i nie zależało im wcale na oświacie i kulturze (...) Jeszcze na
> przełomie II i III stulecia Tertulian uznaje wszystkich twórców sztuki
> za synów szatana (...) Gdy kilku spośród jego uczniów wyraża podziw
> dla alabastru, złota i marmuru, które zdobiły jerozolimską świątynię
> (...) Jezus odpowiada, że nie zostanie po niej kamień na kamieniu"
> K. Deschner [image]
> Nie jest prawdą twierdzenie, że gdyby nie działalność mnichów
> chrześcijańskich, to nic by nie przetrwało z pogaństwado naszych
> czasów. W rzeczywistości Kościół nie tyle zachował co niszczył.
> Zdecydowanie lepiej sprawa wyglądała na Wschodzie Europy, w Bizancjum,
> i u Arabów. Gdyby nie Arabowie zapewne nigdy nie poznalibyśmy dorobku
> Arystotelesa, który zajmował u nich miejsce szczególne, Platona znamy
> dzięki Bizancjum.
>
> http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,454
>
> ====================================================
==========
>
> No ale Bizancjum to jak najbardziej chrześcijaństwo. Glob- sytuacja
> wyglądała tak: Starożytność osiągnęła pewne apogeum i upadła. Na to przyszło
> Średniowiecze, które utrzymało dominację krajów naszej strony morza
> Śródziemnego nad Lewantem wyłącznie dzięki cementującej sile religii
> katolickiej- po przeciwnej stronie Lewant cementował islam. W Średniowieczu
> zdarzało się, że utrącano genitalia posągowi, ale częściej go ubierano.
> Lewantyńczycy- stosując dokładnie treść pierwszego i drugiego przykazania
> Dekalogu- pomniki niszczyli. Rządy oświeconych Arabów, zachwyconych naszą
> Starożytnością- skończyły się tam dość szybko. Mamelukowie, seldżucy, turcy,
> hunowie, etc- nie byli już takimi kulturalnymi ludźmi. Prawdę pisząc, mało w
> nich było z kultury. Wielu mnichów chrześcijańskich- szczególnie w
> Cesarstwie Wschodnim- było mecenasami kultury.
>
> --
>
> Chiron
Chrześcijaństwo niszczyło dorobek starożytości, gdyż wszystko co
wyrażali poganie było złem i poza Chrystusem jego przyjściem już nic
nie było ważne , przez kilka wieków wogóle nic nie tworzono, a jak
zaczęto to sięgano do wzorów pogaństwa i sztuka właśnie miała wyrażać
jedynie partyjniaków , czyli jak w komuniźmie naczelnych przodowników
i ideologię kk, co odbiegało od jedynie słusznej idei to na stos, to
nie Hitler niszczył dzieła tylko czarna zaraza z której Hitler brał
przykład. Dopiero renesans odkrywa na nowo resztki starożytności, gdyż
jednak ludzie są wygłodniali piękna i zrywa z teocentryzmem na rzecz
antropocentryzmu i mamy wybuch wielkiej twórczości, która przecież nie
może stać w miejscu tylko się rozwija. Ci co mają kasę są mecenasami
sztuki czyli najczęściej bogata arystokracja, szlachta, dwory
królewskie , kk jest nieprzychylny sztuce gdyż już nie wyraża
szpetoty, którą przez wieki wdrażał, ale jak zamawia pracę tak pilnuje
aby było jak on chce, czyli na dworze dama jest ładniejsza niż jest ,a
w kk jak zwykle ta sama nuda. Arabowie w tamtych czasach byli bardzo
tolerancyjni i cheścijanie to była przy nich chora, niehonorowa dzicz,
bo każda cywilizacja miała swój poziom a jedynie chrześcijanie to taki
wyzwolony proletariat, pełen nienawiści.
|