dom ciepły, pasywny albo 3 lub 5 litrowy

1. Data: 2005-12-19 13:31:05

Temat: dom ciepły, pasywny albo 3 lub 5 litrowy
Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Elo

W związku z stale rosnącymi cenami oleju opałowego zamierzam budować dom
ciepły. To znaczy taki który do ogrzania m2 zużyje ok 3 lub 5 litrów oleju
opałowego w całym sezonie. Od jakiś 2 tygodni szukam w necie informacji o
domach 3 lub 5 litrowych. Na dzień dzisiejszy spotkałem się tylko z opiniami
cyt: "nie wiem co to dom 3 litrowy, albo budowa domu 3 litrowego jest 300%
droższa niż normalnego, albo Czy dom 3 litrowy to taki co ma ściany 3
warstwowe ??"
Czy ktoś z was zbudował buduje albo będzie budował dom ciepły 3 lub 5
litrowy i może podać namiary na kogoś kto dysponuje gotowymi projektami ??
Czy ktoś z was ma jakieś doświadczenia w tym temacie ??
Bo mnie już ręce opadają, wszyscy dookoła Niemcy, Szwajcarzy, Skandynawowie,
Rosjanie, Ukraińcy, budują już nawet domy pasywne, a my tymczasem chwalimy
się domem który spala 18-25 litrów oleju opałowego na m2 na sezon. Przecież
pogrubienie izolacji i założenie wentylacji z odzyskiem ciepła to tylko
wzrost kosztów o 5% od ceny domu. Taka inwestycja zwróci się w 2 lub 3 lata.

--
Marcin Popławski
Łódź

2. Data: 2005-12-20 06:31:50

Temat: Re: dom ciepły, pasywny albo 3 lub 5 litrowy
Od: P...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

"Marcin P." napisał(a):

> [...]
> ciepły. To znaczy taki który do ogrzania m2 zużyje ok 3 lub 5 litrów oleju

Jak wygląda sprawa przy opalaniu gazem ziemnym ? Nie mam pod ręką
wartości opałowych.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:

3. Data: 2005-12-20 07:18:56

Od: P...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

"Marcin P." napisał(a):

> [...]
> Rosjanie, Ukraińcy, budują już nawet domy pasywne, a my tymczasem chwalimy
> się domem który spala 18-25 litrów oleju opałowego na m2 na sezon.

Porównałem sobie wartości opałowe oleju i gazu ziemnego; energia 1 l
oleju opałowego lekkiego odpowiada 1.2 m^3 gazu ziemnego
wysokometanowego. Zrobiłem to z ciekawości, jak to wygląda u mnie. Za
rok cały rok 2004 zużyłem 872 m^3 gazu; poza sezonem grzewczym średnio 1
m^3 na dobę: CWU + gotowanie; stąd do ogrzania ( temperatury dyżurne
rzędu 22 stopni ) wyszło mi 507 m^3 gazu. Przy powierzchni lokalu 78 m^2
daje 6.5 m^3 gazu na m^2 lub 5.4 litra oleju opałowego na m^2. Lokal to
jest mieszkanie w nowoczesnym budownictwie, z własnym kotłem CO, ale bez
fajerwerków typu rekuperacja, hiperoszczędne okna czy 30 cm styropianu.
Stąd podane przez Ciebie wartości 18-25 litrów są jakby zawyżone.

4. Data: 2005-12-20 07:35:33

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Lokal to
> jest mieszkanie w nowoczesnym budownictwie, z własnym kotłem CO, ale bez
> fajerwerków typu rekuperacja, hiperoszczędne okna czy 30 cm styropianu.

I już masz odpowiedź zamiast super grubej izolacji masz obok sąsiadów którzy
cię dogrzewają, lub którzy utrzymując podobną temperaturę w swoich
mieszkaniach co likwiduje całkowicie przenikanie ciepła. Zastosuj tą samo
wyliczenie do domu jednorodzinnego wolno stojącego.
tu masz kalkulator który sam przelicza zużycie ciepła
http://www.rockwool.pl/sw49580.asp#

5. Data: 2005-12-20 07:53:32

Od: P...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

"Marcin P." napisał(a):

> I już masz odpowiedź zamiast super grubej izolacji masz obok sąsiadów którzy
> cię dogrzewają, lub którzy utrzymując podobną temperaturę w swoich
> mieszkaniach co likwiduje całkowicie przenikanie ciepła.

Niezupełnie; tak się składa że 3/4 obwodu mojego mieszkania to ściany
zewnętrzne, pozostała 1/4 to w zasadzie nieogrzewna klatka schodowa; z
sąsiadami mam styczność zaledwie poprzez 5 metrów bieżących ściany.
Pozostają stropy i sufity, ale ocieplone styropianem. Poza tym wśród
sąsiadów z pionu ( od parteru aż po dach ) nie ma jakichś kosmicznych
różnic w rachunkach za gaz; a można by oczekiwać że ci z góry, z
poddaszem użytkowym powinni płacić sporo więcej.

> Zastosuj tą samo
> wyliczenie do domu jednorodzinnego wolno stojącego.

Tak, kiedyś to sobie policzyłem korzystając z kalkulatora na stronach
miejscowego ZG i doszedłem do wniosku że ogrzanie domu ok. 150 m^2
trochę za dużo kosztuje.

6. Data: 2005-12-20 09:51:03

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niezupełnie; tak się składa że 3/4 obwodu mojego mieszkania to ściany

Z którego roku jest ten dom, w jakiej technologii są wykonane ściany, dachy
i okna ?? Czy wentylacja ma układ odzysku ciepła ??

7. Data: 2005-12-20 10:12:43

Od: P...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

"Marcin P." napisał(a):

> Z którego roku jest ten dom,

2002

> w jakiej technologii są wykonane ściany,

Niespecjalnie mnie to interesowało: max + 10 ( albo raczej 15 ) cm
styropianu.

> dachy

Nie wiem.

> i okna ??

Stolbud Włoszczowa, 2 szyby z argonem.

> Czy wentylacja ma układ odzysku ciepła ??

A skądże.

Biorąc pod uwagę niespecjalnie enerooszczędną konstrukcję, tym bardziej
jestem zaskoczony niskim zużyciem energii.

8. Data: 2005-12-20 10:35:09

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Biorąc pod uwagę niespecjalnie enerooszczędną konstrukcję, tym bardziej
> jestem zaskoczony niskim zużyciem energii.

Co ty pozazdrościć, 15 cm styropianu na maksie to jest naprawdę ciepła
ściana, + sąsiad który grzeje od dołu + stropodach wykonany raczej z podobną
izolacją jak ściany. Do kompletu brakuje jeszcze tylko rekuperacji która w
zimie grzeje w lecie chłodzi i masz naprawdę spoko dom.

9. Data: 2005-12-20 10:53:25

Od: P...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

"Marcin P." napisał(a):

> Co ty pozazdrościć, 15 cm styropianu na maksie to jest naprawdę ciepła
> ściana, + sąsiad który grzeje od dołu + stropodach wykonany raczej z podobną
> izolacją jak ściany.

To nie jest stropodach, tylko zwykła konstrukcja ciesielska. Pod dachem
jest jeszcze mieszkanie ze skosami, więc pewnikiem izolacja dachu
została solidnie zaprojektowana.

> Do kompletu brakuje jeszcze tylko rekuperacji która w
> zimie grzeje w lecie chłodzi i masz naprawdę spoko dom.

Rekuperacja w bloku - no chyba że zbiorcza, ale jakoś nie mogę sobie
tego wyobrazić. No i zasadnicze pytanie - przy takich kosztach
ogrzewania - czy jest sens ?

10. Data: 2005-12-20 14:00:17

Od: "Marcin P." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Rekuperacja w bloku - no chyba że zbiorcza,

Rekuperacja może być dla mieszkania a nawet tylko dla konkretnego pokoju. A
stosuje się ja dla poprawnej wymiany powietrza, dla zapewnienia komfortu
mieszkania w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Bez wietrzenia nie da się
mieszkać. Odzysk ciepła i mniejsze koszty ogrzewania to uboczny skutek
rekuperacji. Masz bardzo komfortową sytuację, wymaganą do korzystania z
oszczędzania ciepła. Sąsiad z dołu cię grzeje, sąsiad z góry cię grzeje,
obok klatka schodowa. Jedynie lokal gdzie jego właściciel może samodzielnie
sterować kosztami ogrzewani, pozwoli w pełni wykorzystać odzysk ciepła.

suszarka sufitowa
Jaką zmywarkę pod zabudow
Jak odnowic stara wanne ??
Jakie panele podłogowe?