dretwienie palcow

11. Data: 2002-11-09 14:05:35

Temat: Re: dretwienie palcow
Od: Marek Bieniek <mbieniek@poczta_nospam_onet.pl_invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 8 Nov 2002 22:19:55 +0100, EDXER wrote:

> Gdyby ENG wszystko wyjaśniało...
> Problem w tym że ludki nie chcom wiedzieć czy ENG jest prawidłowe, ale gdzie
> jest laesio.

A jak sprawdzisz gdzie jest laesio, nie robiąc przewodnictwa?
I jak Ci EMG wyjaśni gdzie jest laesio?
Wiem na czym polega i jedno i drugie, sam zlecam, i jestem zdania, ze w
podejrzeniu uszkodzenia nerwu obwodowego pierwsza rzeczą do zrobienia
jest przewodnictwo, a nie elektromiografia.

> Ad rem:
>
> Spontaneus activity
> Interference pattern
> MUP
> /
> EMG
> \
> MNCV
> SNCV
> F-wave
>
> I kilka innych technik.

Widze, że się nie zrozumieliśmy. Jeśli pod pojęciem EMG rozumiesz całą
elektrofizjologię (jak widać z powyższego schematu) - to OK, właściwie
masz rację. Ja po prostu rozróżniłem elektromiografię od
elektroneurografii, i uważam że przy izolowanym uszkodzeniu nerwu
obwodowego z powodzeniem wystarczy samo przewodnictwo.

> Ref.:
> 1.Anatomia człowieka A.Bochenek
> 2.Uszkodzenia nerwów obwodowych M. Mumenthaler
> 3.Merrit s neurology L.P.Rowland 10th ed.
> 4.Guidelines in Electrodiagnostic Medicine (Muscle Nerve 1999)
> 5.Laboratory reference for Clinical neurophysiology J.A. Liveson; Dong M.Ma

Dzięki, kurde;)
Do egzaminu specjalizacyjnego zakuję na pamięć:)

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)
"Rozmiary guza są niewielkie, zas położenie parszywe,..."
(dr D. J.)

12. Data: 2002-11-09 20:08:11

Od: "EDXER" <(nospam)Wadysaw.9358343@pharmanet.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" <mbieniek@poczta_nospam_onet.pl_invalid> napisał
w wiadomości news:1ed4tzbxjvtwb.tr1ac337xbmk.dlg@40tude.net...

>Jeśli pod pojęciem EMG rozumiesz całą
>elektrofizjologię
Elektrofizjologia (nn. i mm) to znacznie szersze pojęcie niż klasyczne
EMG; lista ciut długa , aby wymieniać - jestem leniwy.
Ref.
1.Electrodiagnosis in clinical neurology Michael J. Aminoff
2.Electrodiagnosis in Diseases of Nerve and Muscle Principles and Practice
J.Kimura

> A jak sprawdzisz gdzie jest laesio, nie robiąc przewodnictwa?
Znam takich , co w przypadku laesio plexii brach. np. posttraumatica robią
tylko mięśnie i poziom zgadza się intra opera... . Vide np. szef Pracowni
EMG, CZD albo CZMP - nie pamiętam dokładnie.

> I jak Ci EMG wyjaśni gdzie jest laesio?
Jesli uszkodzenie dotyczy włókien ruchowych to:
Wszystkie mm . zaopatrywane przez gałęzie odchodzące powyżej laesio mają
czynnośc prawidłową ,poniżej nieprawidłową

> Wiem na czym polega i jedno i drugie, sam zlecam, i jestem zdania, ze w
> podejrzeniu uszkodzenia nerwu obwodowego pierwsza rzeczą do zrobienia
> jest przewodnictwo, a nie elektromiografia.

Trzeba jedno i drugie ,a niekiedy znacznie więcej - inne techniki.
Chociaż podejście jest nadzwyczaj różne w róznych krajach/pracowniach.
Jedna z odpowiedzi w dyskusji za bajorem na temat:

Choice of muscles for L5 radiculopathy.
.Need a proximal muscle to r/o sciatic/peroneal lesion--therefore tensor
fascia lata.

2. Need a high sensitivity L5 muscle, therefore peroneus longus or EHL

3. Need to r/o S1 which could be confused clinically with L5 ( L4 would
not be confused clinically), therefore medial gastroc.

Too many false positives in LS paravertebrals, too many false negatives in
the hamstrings.

L5/S1 differentiation solely on EMG is always difficult due to overlap,
individual variation, and the possibility of multiple roots being affected
especially by paracentral discs.

..przy izolowanym uszkodzeniu nerwu
> obwodowego z powodzeniem wystarczy samo przewodnictwo.
Pytanie - od którego miejsca zaczyna się nerw obwodowy -:) ???

Kilka razy w swoim żywocie widywałem foot drop ze współistnieniem prol n.
pulp reg l4/l5 ,który po fenestratio nie chciał ustępować a był początkiem
ALS ; to samo reg. C.
Pozdrowienia
EDXER

13. Data: 2002-11-09 21:28:33

Od: Marek Bieniek <mbieniek@poczta_nospam_onet.pl_invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 9 Nov 2002 21:08:11 +0100, EDXER wrote:

> [...]
> 1.Electrodiagnosis in clinical neurology Michael J. Aminoff
> 2.Electrodiagnosis in Diseases of Nerve and Muscle Principles and Practice

Fajnie, ale u nas raczej trudno dostępne...

> Znam takich , co w przypadku laesio plexii brach. np. posttraumatica robią
> tylko mięśnie i poziom zgadza się intra opera... . Vide np. szef Pracowni
> EMG, CZD albo CZMP - nie pamiętam dokładnie.

Właściwie logiczne...

> Jesli uszkodzenie dotyczy włókien ruchowych to:
> Wszystkie mm . zaopatrywane przez gałęzie odchodzące powyżej laesio mają
> czynnośc prawidłową ,poniżej nieprawidłową

Tez właściwie logiczne...

> Trzeba jedno i drugie ,a niekiedy znacznie więcej - inne techniki.
> Chociaż podejście jest nadzwyczaj różne w róznych krajach/pracowniach.

I to chyba najwłaściwsze podsumowanie:)

> ..przy izolowanym uszkodzeniu nerwu
> Pytanie - od którego miejsca zaczyna się nerw obwodowy -:) ???

Dobre pytanie:) Można by przyjąć, że po wyjsciu ze splotu...
Akurat w przypadku inicjatora wątku brał bym pod uwagę głównie
uszkodzenie ulnarisa w rowku - więc akurat tu to pytanie nie jest aż tak
istotne:)

> Kilka razy w swoim żywocie widywałem foot drop ze współistnieniem prol n.
> pulp reg l4/l5 ,który po fenestratio nie chciał ustępować a był początkiem
> ALS ; to samo reg. C.

Widziałem podobne przypadki... po operacjach u wojskowych...

Jesteś neurologiem, czy neurochirurgiem? :)
A mogę się Ciebie poradzić w razie kłopotów z obwodówką? :PP

14. Data: 2002-11-10 20:53:04

Od: "EDXER" <(nospam)Wadysaw.9358343@pharmanet.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Practice

> Fajnie, ale u nas raczej trudno dostępne...
Dostępne na zamówienie ,ale każdy podręcznik to kilkaset złotych ...

> Akurat w przypadku inicjatora wątku brał bym pod uwagę głównie
> uszkodzenie ulnarisa w rowku - więc akurat tu to pytanie nie jest aż tak
> istotne:)
Pradopodobnie ,ale trzeba wiedzieć ,że nie jest to jedyna możliwość.
> Jesteś neurologiem, czy neurochirurgiem? :)

neuro.*

> A mogę się Ciebie poradzić w razie kłopotów z obwodówką?
Jeśli potrafię ...,sam miewam niemałe kłopoty, w tym również z czasem.

Lista podręczników /skryptów zalecana przez AAN (American Academy of
Neurology)
do Residency Examination liczy 23 pozycje.
Z grubszych manuals zalecają m.in.:
Victor M. Ropper A. Adams RD, Victor s Principles of neurology. 7th ed. New
York: McGraw-Hill Co., 1994.
Graham DI, Lantos PL. Greenfield's neuropathology. 6th ed. New York: Oxford
University Press, 1997.
Kimura J. Electrodiagnosis in disease of nerve and muscle. Philadelphia: FA
Davis Co., 1989.
Parent A. Carpenter's human neuroanatomy. 9th ed. Baltimore: Williams &
Wilkins, 1996.
Testy poniżej wym. (lub nowsze edycje) trzeba zrobić ale sa stosunkowo
słabe w stosunku do tamtejszych wymagań.
1. SPECIALTY BOARD REVIEW
NEUROLOGY
4-th edition
800 Questions &Answers
by Barbara S. Giesser, Philip D.Kanof ,Mindy Lipson Aisen, Rene Elkin.
Appleton & Lange , 1996
2.MEDICAL EXAMINATION REVIEW
NEUROLOGY TENTH EDITION
by Paul S. Slosberg, MD ; Associate Clinical Professor of Neurology, Mount
Sinai School of Medicine , New York.

Tamtejsza II -ka jest nieporównywalnie trudniejsza i nie zdaje około 60%
But in the US they do not report the computer graded scores until January
21, 2002. 10 weeks to wait and wonder. Last year 42% of test takers were
not passed, and were forced to retake the writen exam. That alone makes me
anxious. If passing, our board charges us an additional $1250 dollars for
the oral ....

Pozdrowienia
EDXER

ile wazy ludzka glowa?