Data: 2004-12-30 18:43:17
Temat: Re: dwa twierdzenia
Od: "Pyzol" <n...@s...ca>
Pokaż wszystkie nagłówki
"tren R" <p...@b...plasio> wrote in message
news:a3a427a787aaf25e13d7db07575f0457@news.home.net.
pl...
> a. NLP jest techniką wpływania na innych ludzi i na świat poprzez
> programowanie swoich na ten temat wyobrażeń.
Az sie prosi zacytowac dzisiejszego Filipa z innego watku:
....................................................
.....
Intelektualizacja
(od łac. intellectus, pojmowanie) - Jeden z mechanizmów obronnych znanych w
psychologii.
Polega on na uciekaniu od rzeczywistych przykrych zdarzeń do przestrzeni
abstrakcyjnej, dzięki czemu następuje ich odrealnienie.
Przykład 1: (tzw. gra w psychiatrię - autentyczne zdarzenie). Psycholog z
radością
nazywa po imieniu wszystkie swoje zaburzenia psychiczne i rozwodzi się nad
nimi. Nic
jednak nie robi, żeby z nimi walczyć.
Przykład 2: Tzw. knajpiany filozof, który z lubością rozwodzi się nad
problemami
świata, dzięki czemu nie musi myśleć o własnych, alkoholowych.
Specyficzną i niebezpieczną formą intelektualizacji jest dehumanizacja.
Innym jej
rodzajem jest symbolizacja.
Dehumanizacja
(od łac. humanus, ludzki)
1. Pozbawianie kogoś cech ludzkich.
2. Zanik u kogoś cech uznawanych za typowe dla rozwiniętego kulturalnie
człowieka.
3. W psychologii - odmiana psychologicznego mechanizmu obronnego zwanego
intelektualizacją. O ile klasyczna intelektualizacja przenosi w przestrzeń
abstrakcyjną myśli i zdarzenia, o tyle dehumanizacja robi to samo z ludźmi.
Inni
ludzie przestają posiadać w świadomości danej jednostki cechy ludzkie, są
uważani za
przedmioty, zwierzęta, podludzi. Takie nastawienie może służyć jednostce do
uzasadniania poniżania, wrogości bądź okrucieństwa wobec tych ludzi. W
słabszej
wersji dehumanizacja jest bardzo rozpowszechniona. Można ją zaobserwować na
przykład
w urzędach, gdzie z jednej strony petenci są traktowani przez urzędników
jako
"przypadki do załatwienia", z drugiej strony urzędnicy są utożsamiani przez
petentów
z instytucją, którą reprezentują.
....................................................
................
Kaska
|