epilepsja - padaczka

1. Data: 2002-04-24 22:04:23

Temat: epilepsja - padaczka
Od: " > Paszko <" <p...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Mam dwa pytania do znajacych sie na chorobie padaczce:

Czy tomografia komputerowa wykaze zmiany dotyczace padaczki i jej stopien
zaawansowania?

Czy wynik z EEG mowiacy o podejrzeniu padaczki u pacjeta moze byc miarodajny
mimo iz wczesniej nie bylo zadnych objawow tej choroby?

Dzieki za odpowiedzi
PAwel

2. Data: 2002-04-24 22:58:07

Temat: Re: epilepsja - padaczka
Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik " > Paszko <" <p...@h...com> napisał w wiadomości

> Czy tomografia komputerowa wykaze zmiany dotyczace padaczki i jej stopien
> zaawansowania?

Tomografia komputerowa ma za zadanie wykluczyc padaczke objawowa - czyli
padaczke na podlozu guza, niedokrwienia, blizny, czy czegokolwiek takiego.
Powinna byc wykonana z kontrastem.
TK nic nie powie o "zaawansowaniu padaczki". O ile proces chorobowy dajacy
napady jako objaw moze sie nasilac - to i napady moga byc czestsze albo i
zmieniac charakter, ale to nie jest kwestia "zaawansowania padaczki".
(pisze o doroslych).

> Czy wynik z EEG mowiacy o podejrzeniu padaczki u pacjeta moze byc
miarodajny
> mimo iz wczesniej nie bylo zadnych objawow tej choroby?

Jesli EEG bylo prawidlowo wykonane i opisane, to wynik jest miarodajny. ALE:
Jezeli nie ma napadow padaczkowych, to nie ma padaczki. NIE LECZY SIE EEG.
Nikt nie rozpozna (nie powinien rozpoznac) padaczki na podstawie samego EEG.
Co wazne - napady padaczkowe moga byc niezauwazalne dla samego chorego.
Wtedy decyduje wywiad od swiadkow zdarzenia / zdarzen, od rodziny itd.
Ale o czym ja tu... przeciez pytanie bylo o EEG...

Pozdrawiam

m.

3. Data: 2002-04-25 01:32:20

Od: "Voyt" <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marek Bieniek <m...@p...onet.pl>

> Co wazne - napady padaczkowe moga byc niezauwazalne dla samego chorego.
> Wtedy decyduje wywiad od swiadkow zdarzenia / zdarzen, od rodziny itd.

Na czym polega taki napad ?

Voyt

4. Data: 2002-04-25 09:54:41

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik "Voyt" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

> Na czym polega taki napad ?

Napad padaczkowy polega na niekontrolowanym szerzeniu sie pobudzenia komorek
kory mozgowej. Zaleznie od tego jaki obszar ono obejmuje i w jakiej okolicy
sie pojawił - objawy moga byc nieslychanie roznorodne. Poza pewnymi
szczegolnymi postaciami napadow elementem stalym sa zaburzenia swiadomosci -
czyli pacjent jest bez kontaktu w czasie napadu i nie pamieta jego
przebiegu. Tak zwane napady nieswiadomosci na przyklad maja postac
kilkusekundowego 'wylaczenia' chorego (przestaje mowic, parzy nieobecnym
wzrokiem gdzies 'w dal', ale nic innego sie nie dzieje, po ustapieniu napadu
moze nawet kontynuowac wczesniej rozpoczeta wypowiedz), ktorego sam chory
nie jest swiadomy, moze tylko na przyklad dziwic sie, ze "inni dziwnie na
niego patrza".

Z tego co wiem jest sporo popularnych wydawnictw o padaczce dla pacjentow -
jesli Cie to interesuje - poszukaj. Niestety nie mam czasu ich czytac, ale
mysle, ze powinny byc sensowne.

Pozdrawiam

m.

5. Data: 2002-04-25 10:59:19

Od: "Robert Drygała" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy wynik z EEG mowiacy o podejrzeniu padaczki u pacjeta moze byc
miarodajny
> mimo iz wczesniej nie bylo zadnych objawow tej choroby?

Od 10 lat nie miałem ani jednego napadu epileptycznego mimo to EEG nie jest
idealne
( zapewne nigdy już nie będzie ) u wielu ludzi EEG nie jest takie jak
powinno.
Jeżeli jesteś zmęczony np: po jakiejś imprezie nie spałeś dwie noce ,
wypiłes 10 kaw
to twoje EEG może nie być idealne.

natomiast jeżeli wystąpia objawy epi najlepiej od razu udać sie do lekarza
dzięki temu , iż od razu po wystąpieniu 1 - go napadu rozpocząłem terapię
moje napady występowały co jakieś 6 miesięcy przez okres 4 lat także
niewiele.

6. Data: 2002-04-25 21:24:00

Od: " > Paszko <" <p...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za odpowiedz,
jeszcze w najblizszej przyszlosci odezwe sie

Pawel

7. Data: 2002-04-25 21:26:15

Od: " > Paszko <" <p...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> Tomografia komputerowa ma za zadanie wykluczyc padaczke objawowa - czyli
> padaczke na podlozu guza, niedokrwienia, blizny, czy czegokolwiek takiego.
> Powinna byc wykonana z kontrastem.

a bez kontrasu nie wyjdzie?
czy skaza bialkowa (dermatitis atopica) nie przeszkadza przy podaniu
kontrastu?

8. Data: 2002-04-25 21:32:36

Od: " > Paszko <" <p...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dzięki temu , iż od razu po wystąpieniu 1 - go napadu rozpocząłem terapię
> moje napady występowały co jakieś 6 miesięcy przez okres 4 lat także

jesli rozpoznanie z EEG jest: zapis patologiczny. Miernego stopnia zmiany
napadowe.

Nie majac nigdy napadow czy czegokolwiek zwiazanego z objawami padaczki
czy musze zaczac zazywac raz dziennie Tegretol cr200, ktory nieco usypia?

Czy jest jakakolwiek mozliwosc negatywnego zapisu na EEG przez wczesniejsze
codzienne podawanie w rehabilitacii
magnetroniku i terapulsu, czy moze miec jakis wplyw?

9. Data: 2002-04-25 22:25:33

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 25 Apr 2002, > Paszko < wrote:

> a bez kontrasu nie wyjdzie?
> czy skaza bialkowa (dermatitis atopica) nie przeszkadza przy podaniu
> kontrastu?

Kontrast daje wieksza pewnosc prawidlowego rozpoznania.
Jesli guz wyjdzie w badaniu bez kontrastu to wiadomo, ze jest
ale jesli nic nie wyjdzie to wzmocnienie obrazu kontrastem
moze ujawnic guz, ktory nie pokaze sie w badaniu bez kontrastu.
Moze tak tez byc, jak bylo w przypadku mojej bliskiej krewnej,
ze nawet wzmocnienie kontrastem nie wykazalo guza, ktory
ujawnil sie dopiero w NMR - ale to jest rzadkie. Badanie
KT z kontrastem mozna uznac za wystarczajaca czule.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

10. Data: 2002-04-26 11:59:33

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

> jesli rozpoznanie z EEG jest: zapis patologiczny. Miernego stopnia zmiany
> napadowe.

Troche malo danych, ale nic to, bo... ->

> Nie majac nigdy napadow czy czegokolwiek zwiazanego z objawami padaczki
> czy musze zaczac zazywac raz dziennie Tegretol cr200, ktory nieco usypia?

Jezeli nie bylo nigdy napadu padaczkowego, to _nie ma podstaw_ do wlaczania
leczenia.
A tegretol w dawce 200 mg na dobe to zadne leczenie padaczki - chyba, ze
jest to dawka wstepna, z docelowym zwiekszeniem do minimum tych 800 mg/dobe
(dorosly cicra about 70 kg).
Jesli _na pewno_ _nigdy_ nie miales napadow, a twoj lekarz chce ci wlaczyc
lek przeciwpadaczkowy na podstawie zapisu EEG - zmien lekarza.

> Czy jest jakakolwiek mozliwosc negatywnego zapisu na EEG przez
wczesniejsze
> codzienne podawanie w rehabilitacii
> magnetroniku i terapulsu, czy moze miec jakis wplyw?

Nie sadze. Nie spotkalem sie z takimi przypadkami. Madrzejsi ode mnie tez
nie.

Pozdrawiam

m.

komoreczki