forszmak

1. Data: 2003-05-12 12:57:04

Temat: forszmak
Od: z...@o...pl (Monika Zarczuk) szukaj wiadomości tego autora

kochani listowicze
Ktoś kiedyś mówił mi o takiej zupie z piersi kurczaka, dodawało się tam dużo
ważyw i podobno na koniec dodawało się ser żółty. Podobno nazywa się to
forszmak. Czy ktoś zna może przepis? Albo ma jakieś swoje własne sposoby na
jej zrobienie? Z czym się ją je? jak smakuje? Bardzo proszę o ten przepis i
prawidłową nazwę tej zupy. Jeśli można, proszę nie odsyłać mnie do archiwum.
Jeżeli ten przepis już tu się przewinął, to bardzo proszę jakąś życzliwą
duszę, a już niejednokrotnie przekonałam się, że są tu takie, o podesłanie
mi tego przepisu na prv.
Pozdrawiam bardzo serdecznie

Monika

1. Data: 2003-05-12 16:34:08

Temat: Re: forszmak
Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Monika Zarczuk" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ważyw i podobno na koniec dodawało się ser żółty. Podobno nazywa się to
> forszmak. Czy ktoś zna może przepis? <...>

Jak dla mnie forszmak jest taka pasta sledziowa i tylko taka potrawe znam
pod ta nazwa... Jezeli chodzi o forszmak, to Qd kiedys podawala taki
przepis:
***************
Praprzepis:
wziąc śledzia solonego, jedną malą cebulkę, jedno jabłko kwaśne,jedną małą
suchą bułkę i mleka do namoczenia tej bułki, dwie łyżki oleju,łyżeczke do
kawy
octu, sól, pieprz do smaku, jajko gotowane na twardo do dekoracji.

Sledzia wymoczyć, oprawić, przepuscic przez maszynke razem z resztą
składników.
Pastę doprawic olejem i octem. Posypać posiekanym jajkiem na twardo.

Moje modyfikacje: śledź w gotowych płatach, ale jednak podmoczony, oliwa z
oliwek, ocet koniecznie jabłkowy, ciutka cukru ( tak, cukru) oprócz innych
przypraw i bułka tarta zamiast moczonej w mleku ( najwyżej półtorej łyżki
stołowej kopiatej); praprzepis lubił wydzielac płyny jak foszmak postał...
Jajko obowiązkowo. Qd
*****************************

Bozenka z Wilna ;o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2003-05-13 05:42:19

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> napisała:

> Jak dla mnie forszmak jest taka pasta sledziowa i tylko taka potrawe znam
> pod ta nazwa...

A ja spotkalam sie z takim forszmakiem, jaki opisuje Monika, czyli
byla to gesta zupa, ale nie tylko z piersi kurczaka, lecz i z drobno
pokrojonymi kawalkami wedlin. Niestety nie znam przepisu :-(

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2003-05-13 05:59:00

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Monika Zarczuk" <z...@o...pl> napisała:
> Bardzo proszę o ten przepis i prawidłową nazwę tej zupy.

Znalazlam przepis na forszmak na:
http://www.kafeteria.pl/bonappetit/przepisy/obiekt_i
nt.php?id_p=444

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2003-05-13 06:14:36

Od: z...@o...pl (Monika Zarczuk) szukaj wiadomości tego autora

A czy mogłabyś mi go wyciąć i wkleić do maila? Bardzo będę wdzięczna!

1. Data: 2003-05-13 13:38:15

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

> Jak dla mnie forszmak jest taka pasta sledziowa i tylko taka potrawe znam
> pod ta nazwa... Jez

Kewstia forszmaku byla tu gruntownie przedyskutowana 5 lata temu

<http://shorterlink.com/?O9JFPU>

Pozdrawiam

Wladyslaw

1. Data: 2003-05-13 14:07:41

Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lilla" l...@f...krasnik.pl napisał w wiadomości
> A ja spotkalam sie z takim forszmakiem, jaki opisuje Monika, czyli
> byla to gesta zupa, ale nie tylko z piersi kurczaka, lecz i z drobno
> pokrojonymi kawalkami wedlin. Niestety nie znam przepisu :-(

Slownik jezyka polskiego mowi tak:
*********************
forszmak m III, D. -u, N. ~kiem; lm M. -i
rzad. <potrawa z siekanych śledzi, ziemniaków, masła i jaj podawana jako
przystawka>
niem.
*******************
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=15439

Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego tez
twierdzi w podobnym stylu:
****************
forszmak sałatka śledziowo-mięsno-jajeczno-ziemniaczana.
Etym. - nm. Vorschlag 'przednia część (mięsa); przednutka; pierwsze
uderzenie; propozycja'; Vorschmack 'przedsmak'; vor 'przed'; Schlag
'uderzenie'; schmack(haft) 'smaczny'.
*************
http://minilien.com/?ra7omaf8Si

W sieci jest mnostwo przepisow na wszelakie forszmaki, ale prawie wszedzie
sa sledzie... i nie spotkalam przepisu na zupe... Przypuszczam, ze ktos
kiedys przez pomylke nazwal tak zupe, no i pod taka nazwa to przeszlo do
pamieci niektorych osob...

Sama jestem ciekawa jak to z tym jest, ale chyba to jednak salatko-pasta...

Bozenka z Wilna ;o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2003-05-13 14:24:18

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
>Bozenka z Wilna ;o)
>~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

to straszne...te sledzie to sie wkreca wszedzie, az sie boje
jesc jogurt na deser...

Trys
>ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
>www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk/
>~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-05-13 14:32:50

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> to straszne...te sledzie to sie wkreca wszedzie, az sie boje
> jesc jogurt na deser...

przecież jest nawet taka piosenka:

...bo ze słodyczy to najbardziej lubię śleeeedzie, lubię śleeedzie,
lubię śleeedzie
bo po śledziach to tak fajnie z mordy jeeedzie, z mordy jeeedzie, hej!

Waldek, różniczkujący

1. Data: 2003-05-13 21:59:51

Od: "jarek" <z...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Znalazlam przepis na forszmak na:
> http://www.kafeteria.pl/bonappetit/przepisy/obiekt_i
nt.php?id_p=444

Ten przepis przypomina mi Boeuf Stroganowa, a właściwie wariację na temat
:); w którymś z programów serwował go Makłowicz...

--
j. - bez siga

Szparagi ?
[P] ;-) gulasz "na-winie", czyli "oczyszczanie" zamrazarki ;-)
losos pod pierzynka
pytanie o śniadanie
Police Forensic and Eliminating software................ ..Download Now zzzzszzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzazzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzz [70/2]