Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.
pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "mania" <m...@a...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: głask - iskanie ;)
Date: Mon, 5 May 2003 06:17:04 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 76
Message-ID: <b94ok7$7v1$1@atlantis.news.tpi.pl>
References: <b90p80$ft5$1@atlantis.news.tpi.pl> <b91akn$pc5$1@news.onet.pl>
<b91b24$a72$1@news.onet.pl> <b91rcf$p1b$1@news.onet.pl>
<b92g33$c3q$1@atlantis.news.tpi.pl> <b93a5o$4ei$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: pv140.dhcp.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1052108232 8161 217.98.41.140 (5 May 2003 04:17:12 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 5 May 2003 04:17:12 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2720.3000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:200818
Ukryj nagłówki
"cbnet" news:b93a5o$4ei$1@news.onet.pl...
> mania:
> > ... przeczytaj ten niezadługi text,
>
> OK, przeczytalem.
> 1) nieadekwatnosc 'metody' wzmocnien pozytywnych w sytuacjach
> krytycznych - powoduje ze zastosowanie jej moze wydac sie atrakcyjne
> dla tych ktorym nieobce jest pewne powiedzmy 'wariactwo' w podejsciu
> do otoczenia (odpowiednik temperamentu melancholicznego), :))
staram się zrozumieć :)
zdaje się, że określiłeś moje przekonania mianem 'metody' wzmocnień
pozytywnych - nie mogę się z tym do końca zgodzić, ponieważ
rozgrzebywanie teraz przeze mnie wzmocnienia to coś o czym jeszcze
nie wiele wiem :o)
wygląda na to, że Tobie przydarzyła się przygoda z wyobrażeniem :)
opisz mi jaką dokładnie masz sytuację na myśli
> 2) przewrotnosc niezaluzonych glaskow - osoba w miare inteligentna
> powinna bez problemu wyczuc tu ewidentny podstep, co raczej spowoduje
> efekt odwrotny do zamierzonego (metoda skuteczna w przypadku ~idiotow,
> jak kazda naiwna proba manipulacji), ;D
w rozumieniu Byrna termin "głask" jest odpowiednikiem okazania
uwagi, czy sądzisz, że okazanie komuś uwagi może być" niezasłużone"?
podejrzewam, że masz na myśli komplementy - sądzę, że ta kwestia
została w miarę konkretnie wyjaśniona w zlinkowanym przeze mnie tekście;
zacytować?
> 3) niska efektywnosc w przypadku krotkotrwalej wymiany informacji
> - no niestety, to chyba oczywiste. :)
znajduję w tym trafne określenie: "informacja"
w relacjach międzyludzkich jednym z najistotniejszych
jest komunikat emocjonalny; komunikat ten decyduje
o poczuciu bezpieczeństwa bądź zagrożenia i determinuje
reakcję zwrotną;
jeśli zechcesz podać konkretny przykład sytuacji, będziemy mogli
ją dokładniej dookreślić
> 4) kwestia wolnej woli (oczywiscie!) - bezwzgledne wykorzystywanie
> metody wzmocnien pozytywnych okrada czlowieka z mozliwosci
> decydowania o sposobie reakcji w konkretnej sytuacji. :)))
:o) myślisz o manipulacji?
bez wiedzy i swiadomości poziom wolnej woli i tak jest mocno
ograniczony niezależnie od metod komunikacyjnych :)
tutaj przyszedł mi do głowy fajny paradox :o): "manipulowanie"
(od manualności) kształtujące wolna wolę i kreatywność :)
> 5) pedagogom trudno byloby zrezygnowac z wystawiania
> ocen ponizej powiedzmy 4-ki. Zwroc uwage ze ocena 6
> stracilaby swoj obecny walor (znaczenie) w sytuacji
> bezwzglednego wykorzystania wzmocnien wylacznie
> pozytywnych w procesie nauczania...
stąd ocena opisowa w nauczaniu początkowym :)
system ocen związany jest z gratyfikowaniem działań
pożądanych i wykazywaniu niepożądanych; wiąże się
on jednak z pułapką mylenia konsekwencji, w wyniku
czego szkolnictwo ugruntowuje przekonanie, że podwyższanie
poziomu wiedzy podwyższa ocenę, w związku z czym
uczymy się dla splendoru, a nie dla wiedzy :) itd.
> Oczywiscie skutecznosc takich poczynan, pomimo
> Twoich ~entuzjastycznych zapewnien jest nadal sprawa
> otwarta.
eee? ;)
Mania
PS podzielisz się refleksjami po przeczytaniu linki?
|