glutaminian sodu

1. Data: 2000-09-23 20:09:32

Temat: glutaminian sodu
Od: "pablo" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Ostatnio robilem zakupy w Klifie (w-wa) i bardzo mnie ucieszylo jak wreszcie
znalazlem kilka przypraw ktorych szukalem od dawna (np. pakowana w wiekszych
ilosciach kora cynamonu i caly kardamon), jest tam mnostwo fajnych rzeczy.
Ale nie o to chodzi jakiez bylo moje oslupienie jak zobaczylem na dolnej
polce woreczki z napisem Glutaminian Sodu, czysty poprawiacz smaku za 400 g
krysztalkow trzeba zaplacic niecale 10 zl. Na opakowaniu napisali ze mozna
go uzywac zamiast soli. Ja osobiscie jestem przeciwnikiem obecnosci tego
zwiazku i uzywania go w kuchni i to jest gwozc do mojej trumny. z drugiej
strony korci mnie aby poeksperymentowac: wziac jakas obrzydliwa rzecz
nafaszerowac glutaminianem i zobaczyc czy ktos zje moze nawet bedzie komus
smakowalo. W sumie sa osoby ktorym wszystkom jedno co jedza i bez tego
zwiazku chyba by umarlu z glodu.
Moze ktos ma jakis ciekawy sposob na "pobawienie sie czystym poprawiaczem
smaku"?

pablo

2. Data: 2000-09-23 21:37:37

Temat: Re: glutaminian sodu
Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

"pablo" <p...@p...fm> wrote in message news:39ccfec0@news.vogel.pl...
| Ostatnio robilem zakupy w Klifie (w-wa) i bardzo mnie ucieszylo jak
wreszcie
| znalazlem kilka przypraw ktorych szukalem od dawna (np.

[ciach]
pakowana w wiekszych

| Ale nie o to chodzi jakiez bylo moje oslupienie jak zobaczylem na dolnej
| polce woreczki z napisem Glutaminian Sodu, czysty poprawiacz smaku

To nie jest poprawiacz smaku (bo to by była jakaś uniwersalna super
przyprawa), tylko wzmacniacz smaku. Osobiście nie korzystam, ale jego
występowanie na półkach sklepowych nie jest jakoś strasznie rzadkie.
Więcej pewnie napisze Włądysław :-)

pzdr

--
K o n r a d J . B r y w c z y ń s k i
private velvet animal oldsmobile mind

3. Data: 2000-09-24 15:30:25

Od: Aneta Reluga <a...@a...w.sygnaturce.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemiła osoba, chcąca być znana jako Konrad Brywczyński,
napisała w artykule <c...@K...Brywczynski>:

> To nie jest poprawiacz smaku (bo to by była jakaś uniwersalna super
> przyprawa), tylko wzmacniacz smaku. Osobiście nie korzystam, ale jego
> występowanie na półkach sklepowych nie jest jakoś strasznie rzadkie.

Co też nie powiesz :) A ja właśnie szukam czystego glutaminianu
(no co. mam prawo do swoich małych zboczeń) od dłuższego czasu
i NIGDZIE nie mogę znaleźć :( Może dobra dusza podpowie, gdzie
w Trójmieście można takowy zanabyc?
An.
--
a...@r...mif.pg.gda.pl | Ta krowa była wymierzona we mnie!...
-------------------------' (Fox Mulder)

4. Data: 2000-09-25 07:45:29

Od: "Michal Kupski" <m...@r...gliwice.pik-net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć !

Aneta Reluga napisał(a) w wiadomości: <8ql6mh$kp$1@sunrise.pg.gda.pl>...
> [...]
>(no co. mam prawo do swoich małych zboczeń) od dłuższego czasu
>i NIGDZIE nie mogę znaleźć :( Może dobra dusza podpowie, gdzie

Sądząc z zawartości strony
http://www.vegan-straight-edge.org.uk/soyfood.htm
(część zatytulowana MSG FAQ)
to glutaminian sodu nie jest zbyt zdrowym dodatkiem do żywności,
skoro powoduje niszczenie neuronów. Podobnie aspartam i in.

Pewnie, że masz prawo do swoich małych ten tego... :)
ale może lepiej już tego nie szukać ?

Michał -- Tarnowskie Góry --

5. Data: 2000-09-25 14:58:59

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:c...@K...Brywczynski..
.
> To nie jest poprawiacz smaku (bo to by była jakaś uniwersalna super
> przyprawa), tylko wzmacniacz smaku. Osobiście nie korzystam, ale jego
> występowanie na półkach sklepowych nie jest jakoś strasznie rzadkie.

Ostatnio grupa naukowcow badajacych zjawisko smaku zdefiniowala gs jako nowy
rodzaj smaku podstawowego (mamy wiec slodki, gorzki, kwasny i glutamianowy),
tak wiec okazuje sie, ze jest to nieco wiecej niz wzmacniacz. Stosowanie w
nadmiarze moze doprowadzic do utraty/pogorszenia smaku.

Jader

6. Data: 2000-09-25 16:32:09

Od: Aneta Reluga <a...@a...w.sygnaturce.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemiła osoba, chcąca być znana jako Michal Kupski,
napisała w artykule <8qn02j$r86$1@info.nask.pl>:

> [...]
> skoro powoduje niszczenie neuronów. Podobnie aspartam i in.
> Pewnie, że masz prawo do swoich małych ten tego... :)

Nie powiem, żebym cierpiała na nadmiar neuronów :) ale jakoś
podejrzewam, że seta wódki niszczy ich więcej, niż pół szczypty
na wielki gar jadła... :) Biorąc pod uwagę fakt, że alkoholu
nie piję (no... w zasadzie; kieliszek wina od czasu do czasu
to chętnie) - na taką małą dewiację mogę sobie chyba pozwolić?
Mogę? :)

An.

7. Data: 2000-09-25 23:20:54

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 25 Sep 2000 09:45:29 +0200, "Michal Kupski"
<m...@r...gliwice.pik-net.pl> wrote:

> [...]
>to glutaminian sodu nie jest zbyt zdrowym dodatkiem do żywności,
>skoro powoduje niszczenie neuronów. Podobnie aspartam i in.

To by znaczylo ze jedna czwarta twojego ciala usiluje cie otruc...
Kwas glutaminowy jest jednym z czterech podstawowych aminokwasow. W
zwiazku z tym szkodliwy byc nie moze - szkodliwe moze byc co najwyzej
nadmierne spozywanie samego glutaminianu bez pozostalych aminokwasow -
nadmiar kwasu glutaminowego nie moze zostac wbudowany w bialka i
poniewiera sie po organizmie zanim spalony nie zostanie (a aminokwasy
to jakby troche dalej w kolejce do przemiany materii - najpierw ida
cukry, pozniej tluszcze...). troche zwieksza przewodnictwo nerwowe -
dlugotrwale utrzymywanie wysokiego poziomu wolnego kwasu glutaminowego
w organizmie faktycznie moze miec niekorzystny wplyw na uklad nerwowy.
Ale to wszystko przy dlugotrwalym i powaznym naduzywaniu!

--
Darek

8. Data: 2000-09-26 06:58:41

Od: "Michal Kupski" <m...@r...gliwice.pik-net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz K. Ladziak napisał(a) w wiadomości:
<3...@n...tpi.pl>...
>To by znaczylo ze jedna czwarta twojego ciala usiluje cie otruc...

I trzy czwarte producentów żywności ? :)

>Kwas glutaminowy jest jednym z czterech podstawowych aminokwasow. W
>zwiazku z tym szkodliwy byc nie moze - szkodliwe moze byc co najwyzej
>nadmierne spozywanie samego glutaminianu bez pozostalych aminokwasow -

Owszem, ale weź pod uwagę, że znakomita większość produktów typu chipsy
itp. doprawiane są glutaminianem, który powoduje że ludzie się tym
zażerają a nie ma w nich praktycznie nic wartościowego.
Można powiedzieć "Sam smak" ;)
(A d... rośnie ;)

>dlugotrwale utrzymywanie wysokiego poziomu wolnego kwasu glutaminowego
>w organizmie faktycznie moze miec niekorzystny wplyw na uklad nerwowy.
>Ale to wszystko przy dlugotrwalym i powaznym naduzywaniu!

2 torby chipsów dziennie ? :))

PS. Czy kwas glutaminowy a glutaminian sodu to dokładnie to samo
czy jednak są różnice w oddziaływaniu na organizm ? Ktoś wie ?

Michał -- Tarnowskie Góry --

9. Data: 2000-09-26 07:03:05

Od: "Michal Kupski" <m...@r...gliwice.pik-net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć !

Aneta Reluga napisał(a) w wiadomości: <8qnum9$9lq$3@sunrise.pg.gda.pl>...

> [...]
>nie piję (no... w zasadzie; kieliszek wina od czasu do czasu
>to chętnie) - na taką małą dewiację mogę sobie chyba pozwolić?

No przecież napisałem że możesz i masz prawo :)
Osobiście unikam 'glutu' ;) bo zwykle znajduje się w produktach,
które jedynie zmuszają mnie potem do spalania zbędnych kalorii...
typu chipsy, chrupki itp. i tak się jakoś uprzedziłem... :)

Michał -- Tarnowskie Góry --

10. Data: 2000-09-26 10:22:49

Od: ":::wojmat:::" <w...@g...NOSPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz K. Ladziak <l...@w...pdi.net> w wiadomości
news:39cfd800.18914491@news.tpi.pl napisał(a):
(...)
> To by znaczylo ze jedna czwarta twojego ciala usiluje cie otruc...
> Kwas glutaminowy jest jednym z czterech podstawowych aminokwasow.

kwas owszem ale nie sól sodowa. to zdaje się nie to samo.

wojmat

acha. ja staram się tak gotować żeby smak pochodził ze składników
podstawowych i prostych tradycyjnych przypraw. źle mi się g.s. kojarzy. może
to uprzedzenia ;-)

-
"weź kęsa bez mięsa ;-)" http://puszkkka.spinacz.pl
wegetariańska baza przepisów i informacji kulinarnych
-

cebula
GYROS lub KEBAB
pikle