grzyb-co mi urosło?

71. Data: 2006-05-29 16:00:03

Temat: Re: grzyb-co mi urosło?
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> wrote in message
news:XCEeg.50634$P2.35524@tornado.ohiordc.rr.com...

> Nie znalazłem aktualnych statystyk, ale ze 20 lat temu _wszystkie_
> śmiertelne zatrucia grzybami w Polsce były spowodowane muchomorami
> sromotnikowymi. Nie oznacza to, że inne trujące grzyby nie są
> śmiertelnie trujące, ale są one trudniejsze do pomylenia z jadalnymi.
>
> Pozdrowienia,
> Michał

Nie. Większość zatruć od IIWŚ to olszówki...

72. Data: 2006-05-29 16:31:12

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:

> Nie. Większość zatruć od IIWŚ to olszówki...

Śmiertelnych?

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

73. Data: 2006-05-29 16:37:46

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Śmiertelnych?

Bardzo dużo...

74. Data: 2006-05-29 16:48:52

Od: "Jacek Gucio" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> napisał(a):

> Nie znalazłem aktualnych statystyk, ale ze 20 lat temu _wszystkie_
> śmiertelne zatrucia grzybami w Polsce były spowodowane muchomorami
> sromotnikowymi.

Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne: _Atlas grzybów_
Wydany w 1986 roku: (&#8230;) Zatrucia śmiertelne określone są w 80% jako
zatrucia muchomorem sromotnikowym, na dalszych miejscach są takie
gatunki, jak muchomor plamisty, piestrzenice, krowiak podwinięty lub
białe lejówki.(&#8230;)

Ja bym przestrzegał jeszcze przed muchomorem jadowitym i wiosennym. Oba
gatunki łatwo pomylić z pieczarką polną.

Pozdrawiam, Jacek

75. Data: 2006-05-29 16:59:30

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:

> Bardzo dużo...

Wygooglowałem dość aktualne dane, ale była tylko kopia strony:
http://64.233.167.104/search?q=cache:M8eOPdB4IYEJ:cz
ytelnia.esculap.pl/med_rodz/1999/02/09.html+%22zatru
cia+grzybami%22+dane&hl=pl&gl=us&ct=clnk&cd=2
Autor powołuje się na pracę: Jaraczewska W., Czerczak S.: The patern of
acute poisoning in Poland, Vet. Human Toxicol, 1994, 36:3:
"W latach 1989-1991 w regionalnych ośrodkach toksykologicznych
hospitalizowano od 204 do 360 pacjentów zatrutych grzybami. Zatrucia
muchomorem sromotnikowym stanowiły od 9,3 do 12,8% tych zatruć. Jednak
prawie wszystkie zatrucia zakończone zgonem (90-95%) były spowodowane
spożyciem muchomora sromotnikowego i jego odmian."

Pozdrowienia,
Michał

76. Data: 2006-05-29 17:04:51

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek Gucio" <j...@g...pl> wrote in message

> [...]
>
> Ja bym przestrzegał jeszcze przed muchomorem jadowitym i wiosennym. Oba
> gatunki łatwo pomylić z pieczarką polną.

Krowiak podwinięty, czyli olszówka, zbierany przez mnóstwo ludzi (miejscowi
tłumaczyli, że kapelusze wygladają tak samo, ale trujący ma grubszy trzon.
Trucizna jest rozpuszczalna w wodzie i ludzie zmieniają nawet do siedmiu
razy wodę gotując. Tak, że ilośc trucizny się zmniejsza, ale nadal truje.
Pomylić muchomory z pieczarką może pomylić człowiek zupełnie nie znający się
na grzybach...
Pieczarka nigdy nie wyrasta z pochwy...

77. Data: 2006-05-29 17:14:10

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> prawie wszystkie zatrucia zakończone zgonem (90-95%) były spowodowane
> spożyciem muchomora sromotnikowego i jego odmian."

Dane od 1989. Dawniej nie było zatruć?

78. Data: 2006-05-29 18:24:10

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:

> Dane od 1989. Dawniej nie było zatruć?

Podałem to, co znalazłem. Dawniej tak samo zatrucia były
i jak już pisałem, pamiętam, że zatrucia śmiertelne były
praktycznie wyłącznie muchomorem sromotnikowym. Były to
lata sześćdziesiąte lub siedemdziesiąte.

Nie wykluczam, że wcześniej mogło być inaczej. Niemniej nasza
dyskusja toczy się o czasasch dzisiejszych, kiedy raczej ludzie
nie jedzą z głodu wszystkiego, co się podwinie pod rękę.

Pozdrowienia,
Michał

79. Data: 2006-05-29 20:41:05

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacek Gucio napisał:

> Chcę przypomnieć, że równie niebezpieczne są inne grzyby: muchomor
> wiosenny, jadowity, plamisty, czerwony i królewski; chełmówka
> obrzeżona; piestrzenica kasztanowata i nabiegła; zasłonek rudy,
> żółtobrzegi i szpiczasty; krowiak podwinięty i aksamitny; lejówka
> biała i ostra; grzybówka i strzępiak.

W Szwecji zbierają piestrzenice i 3 razy gotują.
Dla mnie jest to niepotrzebne ryzyko.

Pozdrawiam, Barbara

80. Data: 2006-05-29 23:39:59

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja bym przestrzegał jeszcze przed muchomorem jadowitym i wiosennym. Oba
> gatunki łatwo pomylić z pieczarką polną.
>
> Pozdrawiam, Jacek

Równie łatwo pomylić jabłko z gruszką, kurę z kaczką, kaczkę z Pre...
Pozdrawiam.Mirzan

ile kosztuje kompost w sklepach ogrodniczych?
Poszukiwany powojnik "Kardynał Wyszyński"
Wasze opinie na temat niemarkowych kos spalinowych
kilka roślin do identyfikacji
Lawenda - długo wschodzi ?