inst. elektryczna 3x4 czy 2x 3x2,5

1. Data: 2007-11-29 12:45:28

Temat: inst. elektryczna 3x4 czy 2x 3x2,5
Od: "TomaSz." <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Robię remont kuchni w nowym budownictwie i chcę od razu pociągnąc nową
instalację elektryczną i zastanawiam się, jakie rozwiązanie wybrać:

jedna linia przewodem 3x4 na wszystkie gniazdka w kuchni

czy 2 linie przewodami 3x2,5 - na jednej zmywarka i kuchenka i połowa
gniazdek pod mniej prądożerne urządzenia, na drugiej mikrofala, lodówka i
pozostałe gniazdka.

Wersja pierwsza jest łatwiejsza do wykonania (płytsze bruzdy) i nieco
droższa,
druga wydaje się być sensowniejsza użytkowo, mimo większego nakładu pracy i
odrobinę tańsza.

Dodam, że się na tym średnio znam i samo podłaczenie zlecę elektrykowi, ale
chciałbym wcześniej położyć przewody i kłaść już płytki.

Która opcja wydaje się być optymalniejsza?

--
TomaSz.

2. Data: 2007-11-29 14:23:44

Temat: Re: inst. elektryczna 3x4 czy 2x 3x2,5
Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TomaSz." <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> jedna linia przewodem 3x4 na wszystkie gniazdka w kuchni

I ciekaw jestem miny twojego elektryka jak zobaczy wystające z puszek
druty 4mm2 i usłyszy, że tak, do nich właśnie ma przykręcać osprzęt
:-)
To nie ma sensu głównie z powodu, że ów elektryk na widok takich
grubych przewodów w puszkach albo ucieknie albo zażyczy sobie zapłaty
za punkt x2 (a jak chcesz wiedzieć, dlaczego, to kup metr takiego
przewodu, jakąś sztywną puszkę i spróbuj zasymulować sobie jego
robotę: podłączenie gniazdka i upchnięcie tego potem w puszce,
pamiętając przy tym, że kabel poza puszką jest "na sztywno" pod
tynkiem). Druga sprawa to fakt, że u ciebie zapewne będą bezpieczniki
16A, a do nich przewód grubszy niż 2,5mm2 nie ma sensu.

> [...]
> połowa
> gniazdek pod mniej prądożerne urządzenia, na drugiej mikrofala,

Zdecydowanie lepsza opcja. Rozdzielenie tych gniazdek na dwa obwody to
bardzo dobry pomysł, ale jeśli nawet zdecydujesz się na oszczędności,
to danie tego na jednym obwodzie i przewodzie 2,5mm2 też będzie
działać, jedynie z tym "ale", że włączenie naraz wszystkich
odbiorników spowoduje przeciążenie bezpiecznika. On mimo wszystko nie
powinien wypaść, ale grzać się wtedy już będzie.
A i jeszcze jedno: pisząc o kuchence masz na myśli mam nadzieję
normalną kuchenkę gazową co najwyżej z elektrycznym piekarnikiem? Bo
jeśli to ma być kuchenka w pełni elektryczna, to do niej powinny być
osobno doprowadzone trzy fazy, a jeśli masz tylko jedną, to na
kuchenkę musisz dać osobny obwód i wtedy już faktycznie przewód
3x4mm2, zabezpieczenie 25A na tym i w tym momencie przedlicznikowe
musisz mieć 32A i odpowiedni przydział mocy z elektrowni.

J.

3. Data: 2007-11-30 08:28:51

Od: "TomaSz." <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 29-11-2007 nikt nawet nie przypuszczał, że napisane
wówczas przez agenta o pseudonimie 'Jarek P.' słowa
spowodują takie konsekwencje. A brzmiały one:

> [...]
> odbiorników spowoduje przeciążenie bezpiecznika. On mimo wszystko nie
> powinien wypaść, ale grzać się wtedy już będzie.

Dzięki za odpowiedź - nie zamierzam włączać wszystkiego naraz :)

> A i jeszcze jedno: pisząc o kuchence masz na myśli mam nadzieję
> normalną kuchenkę gazową co najwyżej z elektrycznym piekarnikiem?

Tak, elektryczny tylko piekarnik, palniki klasyczne - gazowe.

> [...]
> 3x4mm2, zabezpieczenie 25A na tym i w tym momencie przedlicznikowe
> musisz mieć 32A i odpowiedni przydział mocy z elektrowni.

No i to są już zabawy i koszty, których właśnie chcę uniknąć :)

Dziękuję jeszcze raz :)

--
TomaSz.

4. Data: 2007-12-01 16:52:01

Od: "Chiron" <eleuzis@nospam_polbox.com> szukaj wiadomości tego autora

> Dzięki za odpowiedź - nie zamierzam włączać wszystkiego naraz :)

Ja bym jeszcze dodał coś, co widziałem na ziemiach zachodnich w
poniemieckich, takich bogatszych domach: ŻADNYCH złączek przewodów- wszystko
skręcone i lutowane. I w poprzednim i obecnym mieszkaniu coś takiego właśnie
wykorzystałem: robi się wolno, ale nie ma prawa nic się z tym zadziać- ani
teraz, ani za 100lat. A wszelkie złączki zmuszają do konserwacji co kilka
lat- czego zapewne nie robi prawie nikt.

pozdrawiam

Chiron

5. Data: 2007-12-03 08:23:10

Od: "TomaSz." <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 01-12-2007 nikt nawet nie przypuszczał, że napisane
wówczas przez agenta o pseudonimie 'Chiron' słowa

No to tutaj zdania są podzielone :)
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic386563-0.html

--
TomaSz.

6. Data: 2007-12-03 20:43:19

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

TomaSz. <u...@o...pl> wrote:

> No to tutaj zdania są podzielone :)
> http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic386563-0.html

Piekna dyskusja i dokładnie taka jak możnaby się spodziewać po
elektrodzie - to super forum dotyczące elektroniki, ale n/t
instalacji elektrycznych proponowałbym jednak forum ISE - tam
będzie mniej domorosłych elektryków, a więcej fachowców z
prawdziwego zdarzenia.

A zresztą wystarczy pomyśleć: jaka jest powierzchnia styku między
drutami przy połączeniu skęcanym, a jaka przy "kostce", gdzie
przewód jest dociśnięty śrubką na raptem jednym milimetrze
kwadratowym. Lutowanie, kapturki - czemu nie (choć mi osobiście
wydają się zbędne), kostki - NIE!

J.

7. Data: 2007-12-04 09:15:09

Od: "Chiron" <eleuzis@nospam_polbox.com> szukaj wiadomości tego autora

> No to tutaj zdania są podzielone :)
> http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic386563-0.html

No to mamy tak, że skrętka lutowana i zaizolowana w puszce- to najpewniejszy
i najtrwalszy sposób. Wady: trudna rozbudowa, pracochłonne. Jeśli chodzi o
łączenie AL-Cu, no to uważam to za prowizorę w każdy sposób (oczywiście
skręcanie nie wchodzi tu w rachubę)- przewody Al należy bezwzględnie
wymienić. Jeśli chodzi o złączki- wszystko zasadza się na jakości sprężynek.
Patrząc na ogólne tendencje w przemyśle do zastępowania dobrych materiałów
gorszymi, istnieniem na naszym rynku dużej ilości podrób- nie uważam, żeby
to był sposób trwały łączenia przewodów, choć na pewno jest szybki i daje
łatwe możliwości rozbudowy.

Chiron

8. Data: 2007-12-04 09:23:24

Od: "TomaSz." <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 04-12-2007 nikt nawet nie przypuszczał, że napisane
> [...]

> No to mamy tak, że skrętka lutowana i zaizolowana w puszce- to najpewniejszy
> i najtrwalszy sposób. Wady: trudna rozbudowa, pracochłonne.

Dzięki Panowie,
przekonaliście mnie co do tego lutowania, zwłaszcza, że to instalacja w
"wielkiej płycie" i puszeczki płyciutkie, jak tylko można było, więc
upychanie po nich kostek to spore wyzwanie :)

--
TomaSz.

9. Data: 2007-12-04 09:24:32

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 12/4/2007 10:15 AM, Chiron napisał(a):
> Użytkownik "TomaSz." <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> No to mamy tak, że skrętka lutowana i zaizolowana w puszce- to najpewniejszy
> i najtrwalszy sposób. [...]
No więc nie "mamy tak", tylko ty tak uważasz. A zdania wśród elektryków
są podzielone, co widać zarówno na forum Elektrody, jak i w dyskusjach
tutaj i na pl.misc.budowanie.

MS

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

10. Data: 2007-12-04 15:12:25

Od: "Piotrek" <...@...ru> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dociśnięty śrubką na raptem jednym milimetrze kwadratowym. Lutowanie,
> kapturki - czemu nie (choć mi osobiście wydają się zbędne), kostki - NIE!

no nie zgadzam sie:)
po pierwsze nie jest to styk tylko na srubce, bo nawet jesli kable
wprowadzamy do kostki z dwoch stron to kazdy kabel z jednej strony dociska
sruba, ale dociska ja do metalu po drugiej stronie zacisku:)
czyli jest o wiele wiekszy punkt styku niz na samej srubce(jesli ktos laczy
kable stykajac je w kostce(po jednej srubie na kabel, albo.....
wprowadza sie oba kable z jednej strony kostki i skreca dwoma srubami
rownoczesnie.
plusy takie ze dociskaja obydwa kable dwie sruby jednoczesnie, po drugie
obydwa kable stykaja sie ze soba na dlugosci powiedzmy 1-1,5 cm oraz styk na
przeciwleglej sciance kostki.

przy obydwu sposobach masz punkt styku o wiele wiekszy niz tylko srubka jak
piszesz.

--
pzdr
piotrek