jak utrzymać wrzosy?

1. Data: 2006-08-29 22:20:57

Temat: jak utrzymać wrzosy?
Od: "Grek" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

kilka razy próby spęzły na niczym,

jak można utrzymać wrzosy dłużej niż 1 rok?
(za każdym razem po zimie mi giną;-( )

Mieszkam w zachodniej Polsce, więc nie ma tu najgorszego klimatu chyba - co?

a mimo wszystko nie jestem w stanie utrzymać wrzosów,
mają ziemię przeznaczoną dla wrzosów i rodonendronów (są też razem posadzone
z rododendronami), miejsce osłonięte od wiatrów, słoneczne (niezacienione).

macie może jakieś sugestie co one lubią, a czego nie lubią?

pozdrawiam
GW

2. Data: 2006-08-30 06:58:28

Temat: Re: jak utrzymać wrzosy?
Od: "YOU_rek" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> macie może jakieś sugestie co one lubią, a czego nie lubią?

Okrywanie na zimę. ; )

Pozdr.
YOU_rek

3. Data: 2006-08-30 09:19:18

Od: "Grek" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Okrywanie na zimę. ; )

wystarczą gałązki iglaka?
bo być może ta zima była zbyt ostra, ale nie pomogło

pozdr
GW

4. Data: 2006-08-30 09:42:39

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> macie może jakieś sugestie co one lubią, a czego nie lubią?
> pozdrawiam
> GW

Polecam lekturę:
http://wolski.com.pl/teoria.html

Jeśli przykryte wymarzły, to albo okryłeś za mocno i zgniły, albo miały
sucho jesienią. Albo wyschły wiosną...
Przyczyn może być wiele. A gdzie kupiłeś wrzosy? Jeśli w punkcie handlowym
to mogły być sprowadzone z Holandii. Zawsze upewniaj się, że wrzosy są
wyłącznie polskie!

--
Pozdrawiam, Rafał Wolski
http://wrzosowisko.pl/sklep/ - sklep z wrzosami

5. Data: 2006-08-30 09:45:34

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> macie może jakieś sugestie co one lubią, a czego nie lubią?
> pozdrawiam
> GW

A jeszcze jedno.
Pamiętaj, że wrzosów nie wolno prtzycinać jesienią. I nie wolno nawozić ich
nawozami z azotem (nawet małymi ilościami) po 31 lipca.

Przyczyn może być mnóstwo. A sam fakt, że zginęły na wiosnę nie przesądza
tego, że zmarzły - tym bardziej, że okryłeś je na zimę. Czy były przykryte
śniegiem? Jeśli tak to tym bardziej wątpliwym jest, by przyczyną był mróz.

6. Data: 2006-08-30 11:25:27

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Grek wrote:
(...)

> a mimo wszystko nie jestem w stanie utrzymać wrzosów,
> mają ziemię przeznaczoną dla wrzosów i rodonendronów (są też razem posadzone
> z rododendronami), miejsce osłonięte od wiatrów, słoneczne (niezacienione).

Mieszkam w środkowej Polsce, miejsce słoneczne ale wietrzne, nie nawożę
wrzosów ani ich nie okrywam - rosną jak na drożdżach.

> macie może jakieś sugestie co one lubią, a czego nie lubią?

Wychodzi, że lubią piaskową, kwaśną ziemię, ściółkowanie korą
i podcinanie w maju :)

Najpiękniejszą muzyką przed snem

7. Data: 2006-08-30 12:57:12

Od: "MM" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Może mają za mało wilgoci. Wrzosowiska naturalne, to zazwyczaj miejsca
wilgotne...

8. Data: 2006-08-30 14:30:17

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Aug 2006 11:45:34 +0200, Rafał Wolski napisał(a):

Rafale jak jesteś tu to ja się podepnę:)
Moje wrzosy łysieją w środku - podejrzewam, że ze starosci, kupiłam duże
(ponoć 4-letnie) sadzonki kilka lat temu. Efekt jest taki, że środek
krzewinki jest mocno zdrewniały i zbrązowiały a na około ma cztery
ukorzenione dość płytko nowe wrzosy:) Najchętniej zasypałabym ten środek
ziemią i korą, ale te bidactwa na bok nie maja miejsca coby się rozrastać.
Można je jakoś wiosną przesadzić, rozdzielić?Pytam, bo nie chciałabym ich
zmarnować, całkiem ładne są:)

Pozdrawiam,
Marta
--
http://tabaza.sapijaszko.net/

9. Data: 2006-08-30 16:21:00

Od: "Rafał Wolski" <rafal.wolski@nie_spamowi_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> Można je jakoś wiosną przesadzić, rozdzielić?Pytam, bo nie chciałabym ich
> zmarnować, całkiem ładne są:)
> Pozdrawiam,
> Marta

Wrzosy obumierają wewnątrz krzewu (podobnie jak iglaki), to naturalny
proces, a jeśli zrobiła się martwa plama, ale są ukorzenione odrosty to
koniecznie przesadź je na miejsce docelowe. Powinny rosnąć bez najmniejszego
problemu. Tylko z terminem nie umiem dobrze doradzić. Wydaje się, że jesień
zawsze jest najlepsza na przesadzanie, ale przy wrzosach może być to groźne.
Ja przesadziłbym chyba wiosną dopiero.
W każdym razie jestem przekonany, że poradzisz sobie z wrzosami w sposób
absolutnie wzorowy! :-)

10. Data: 2006-08-30 16:53:58

Od: Dobranoc <a...@a...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grek wrote:
> mają ziemię przeznaczoną dla wrzosów i rodonendronów (są też razem posadzone
> z rododendronami), miejsce osłonięte od wiatrów, słoneczne (niezacienione).

Moim zdaniem ziemia dla Rh nie jest najlepsza dla wrzosów - one wolą
bardziej piaszczystą. Zawsze sama przygotowuję dla nich mieszankę z
piasku, kwasnego torfu i rodzimej piaszczysto-gliniastej ziemi. Zreszta
dla Rh również nie stosuję gotowej ziemi prosto z worka.

> macie może jakieś sugestie co one lubią, a czego nie lubią?

Lubią słońcem ale umiarkowanie, zachodnia ekspozycja jest najlepsza. Pod
południową ścianą dobrze sobie radzą tylko niektóre odmiany. Swoich
wrzosów i wrzośców nigdy nie okrywam na zimę i nie zdarzyły mi się żadne
straty na wiosnę. Być może przesadziłeś z nawożeniem lub zrobiłeś to za
późno. One sprawują się dobrze bez nawożenia i bez podlewania.

Pozdrawiam
Baśka

co to za trawa?
Pomidor drzewiasty