Re: jakanie u dziecka

From: nonnocere <madziach1@_bezspamu_gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: jakanie u dziecka
Date: Sun, 26 Sep 2004 07:49:41 +0200

ania foxy wrote:

> Syn poszedł do pierwszej kalsy.i "pojawiło się " jąkanie" Lubi szkołę, ale
> nie wiem czy to emocje, czy nagły nadmiar wiadomości..jąka się.a może tylko
> jest to zacinanie się. Mówi płynnie jak śpiewa. Jak recytuje wiersz, jak
> bawi sie sam i gada do siebie czy jak mówi szeptem. Czy mogę mieć nadzieję,
> że to samo ustąpi, czy zdecydowanie od razu do logopedy. Jest dzieckiem b.
> wrażliwym i nadruchliwym. Co robic?

Lepiej IMO skonsultować się z pedagogiem/psychologiem szkolnym lub
poradnią PP. Jąkanie jeśli się przeciąga może powodować dużo dodatkowych
problemów - na przykład w relacjach z rówieśnikami, czy w związku z
samooceną. Dlatego im szybciej się zareaguje, tym mniejsze te inne
następcze konsekwencje. Potem może się okazać, że te inne problemy
nasilą same jąkanie. Także lepiej wcześniej przerwać ewentualne takie
błędne koło. Jak się skonsultujecie z logopedą może się okazać, że
wystarczy tylko parę wskazówek i sami sobie dacie radę, ale lepiej
wiedzieć jak sobie z tym poradzić.
--
Pozdrawiam, Magdalena S. (dzidzia ~IX,X 2004)