jakie badanie?

1. Data: 2008-02-25 07:22:43

Temat: jakie badanie?
Od: "Ewa Grotowska" <e...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakie badanie krwi trzeba zrobic żeby wykryc czy jest stan zapalny? Ponoc to
się nazywa faza ostrego bialka. Tylko nie wiem czy to o to chodzi. Dziecko
strasznie boli kolano zanim w RTG nic nie wyszlo.
Dzieki za pomoc
Ewa

2. Data: 2008-02-25 07:39:48

Temat: Re: jakie badanie?
Od: "Aneta" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Grotowska" <e...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> Jakie badanie krwi trzeba zrobic żeby wykryc czy jest stan zapalny? Ponoc
> się nazywa faza ostrego bialka. Tylko nie wiem czy to o to chodzi. Dziecko
> strasznie boli kolano zanim w RTG nic nie wyszlo.

CRP

3. Data: 2008-02-25 07:47:23

Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aneta" napisał:

> CRP

... czyli jedno z _białek ostrej fazy_.

--
Pozdrawiam - Aicha

4. Data: 2008-02-25 18:43:31

Od: La Luna <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego wieczoru Mon, 25 Feb 2008 07:22:43 +0000 (UTC) wiedźmin zdziwił się
nieco, gdy strzyga która wyskoczyła na niego z pl.sci.medycyna zamiast
rzucić mu się do gardła, dygnęła, przedstawiła się jako Ewa Grotowska, a
następnie wyśpiewała przytupując wdzięcznie:

> Dziecko
> strasznie boli kolano zanim w RTG nic nie wyszlo.

Ja bym jeszcze sprawdzila ASO i zrobila zwykla morfologie z rozmazem.
Poza CRP.

--
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Mockałło

5. Data: 2008-02-25 19:24:41

Od: biggero <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

RTG rzadko wykryje przyczynę takiego bólu - tylko gdy kość by mu pękła
lub się odłupała - lub rzeczywiście byłoby duże zapalenie ze
zwapnieniami. Przyczyny bólu możesz nie wykryć badaniami krwi - nie
napisałaś, czy ten stan zapalny jest po kontuzji, czy samoistny.
Jeśli w tym kolanie wystąpiła kontuzja (nie napisałaś), to bardziej
finezyjnym badaniem jest USG (które też nie zawsze wszystko wykryje),
a później rezonans magnetyczny. Mogło też nie być kontuzji - tylko ma
wadę anatomiczną - występują np. nieraz kłykcie, zahaczające o
chrząstkę.
Tak więc skoro jest to dziecko, to bardziej prawdopodobne jest, że
jest to kontuzja, niż zakażenie lub reumatyzm (chociaż nie można
wykluczyć).
Jeśli chodzi o badanie krwi - wpierw morfologia, OB, CRP, RF. ASO
chyba dopiero później po interpretacji tamtych wyników.

6. Data: 2008-02-26 14:13:30

Od: "Ewa Grotowska" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Stan zapalny jesli jest na pewno nie jest po kontuzji. Corka nagle zaczela sie
skarzyc na bol kolana po tym jak lekarz zalecil noszenie wkladek
ortopedycznych. stwierdzil ze nalezy bo duzy paluch odgina sie w zla strone i
moze powstac halluks. Po 2 tyg. noszenia wkladek zaczelo bolec kolano. Byc
moze powstaly jakies naprezenia, napiecia miesni i przenioslo sie na kregoslup
a kolano zareagowalo.
Nie bylo zadnej kontuzji, ani zwichniecia, ani skrecenia. Noga nie jest
spuchnieta, ani zaczerwieniona, zasiniala tez nie. Temp. stopy i kolana
normalna. Zrobilismy badanie na kwas moczowy -> jest w normie. ASO tak samo. W
USG i RTG wszystko OK. zostaje pelna morfologia w takim razie.
Chyba ze ktos jeszcze ma jakies sugestie to bede wdzieczna.
Pozdrawiam
Ewa

7. Data: 2008-02-27 15:26:25

Od: biggero <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

OK, więc wygląda to jest jednak na kontuzję kolana. Jest to jednak
kontuzja bez zniszczenia struktur, tylko spowodowana uciskiem /
zahaczaniem o siebie tych struktur, co powoduje zapalenia -> obrzęk ->
jeszcze większe zahaczanie -> obrzęk itd. Może być spowodowana wadą
anatomiczną.

Moja rada jest taka: wpierw usunąć prawdopodobną przyczynę tego stanu
i zobaczyć, co z tego wyjdzie.
A więc córka powinna przestać nosić tą wkładkę, przynajmniej na
razie.
Jesteś pewna, że to jest wkładka? Dziwne - zazwyczaj stosuje się
odciągacze palucha stosowane na noc, gdzie nie zaburzają właśnie
równowagi i rozkładu ciężaru ciała na nogi. Może córka zacznie później
stosować właśnie to? Ponadto lepiej zapobiegać halluksowi przez
noszenie odpowiednich butów - ich znalezienie nie jest proste - muszą
to być półbuty lub adidasy z bardzo szeroką podeszwą, nieraz robią
takie dziwne butki z prawie kwadratowym nosem - i takie są najlepsze.
Noszenie szpilek, butów na wysokim obcasie ze szpiczastym noskiem jest
zabronione. Nieraz jest to także uwarunkowane genetycznie (babcia,
matka to ma, córka też będzie mieć), a więc należy to potraktować
poważne i być gotowym na operację zanim będzie za późno - znam
przypadek gdzie dziewczynka nie mogła chodzić, takie miała halluksy.
Ale to tylko ku przestrodze, wpierw trzeba wypróbować najprostsze
środki.

Aby kolano zaczęło pracować normalnie, potrzebna jest rehabilitacja.
Powinna polegać ona np. na jeżdżeniu na rowerku (stacjonarnym może
być), pływaniu na basenie, wykonywaniu ruchów w odciążeniu, czyli
ruszamy nogą w kolanie w powietrzu, ale też nie za szybko, aby nie
zerwać tam czegoś szybkim ruchem. Problem w tym, że nawet w powietrzu
napinamy ścięgna, a więc kolano, więc najlepiej jak ktoś z zewnątrz
rusza kolanem, a więc rehabilitant. Można iść na rehabilitację ew.
nawet płatną - tam by to zrobili najlepiej.
Poza tym okłady z lodu - wiele razy tutaj opisywane, ale powtórzę:
najlepiej do zimnej wody wrzucić kawałki lodu, do torebki z grubego
plastiku. Przykładać przez ściereczkę, wpierw 5-10 minut. Później
15-20. Czas i "zimność" okładu trzeba dopasować samemu.

Dopiero gdy te najprostsze środki zawiodą, można iść dalej: rezonans
magnetyczny, zażywanie preparatów glukozaminy (np. arthrostop), a może
nawet artroskopia.
Piszę tutaj hasłowo i to nie znaczy, że trzeba to zrobić wszystko od
razu, ale oznacza to, że można to zrobić, jeśli tak będzie nakazywać
logika.

W każdym razie, ważne jest aby tego nie zaniedbać, bo jak zapalenie w
stawie jest nieleczone, to może spowodować zwyrodnienia, spluszowienie
chrząstki i inne nieprzyjemne rzeczy.

słodycze, syf i sport
[Wrocław] Dobry dermatolog
utrata przytomności u 12-latka