Re: jakie drzewka owocowe posadzic i kiedy?

From: Igor Kotlicki <t...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: jakie drzewka owocowe posadzic i kiedy?
Date: Thu, 17 Jan 2008 22:06:03 +0100

hans1 pisze:
> Mam kawałek działki i chciałbym wykorzystac ja na posadzenie drzewek
> owocowych zeby miec trochę swierzych owoców dla siebie mozliwie przez jak
> najdłuzszy okes czasu w ciagu roku. Ale kompletnie nie znam sie na nazwach
> odmian i okresach kiedy wydają owoce. Powiedzmuy ze chciałbym miec jabłka,
> gruszki, sliwki czeresnie wisnie itp w odmianach wczesnej, sredniej i
> poznej.
> Czy ktos mogłby mi podac nazwy odmian? Czy drzewka sadzi sie na wiosnę czy
> jesienią?

Ostatnio przerabialem :o)
Na poczatek kilka linkow:
http://www.przyrodapolska.pl/wrzesien04/anto.htm
http://www.2002.sadownictwo.com.pl
http://gorzelany.republika.pl/stare%20odmiany.htm
http://poradnikogrodniczy.pl/sadownicze.php

Generalnie to z moich badan wynika, ze odmiany mozna podzielic na:
- przemyslowe
- domowe
Podzial bardzo umowny, bo kto komu broni odmiane przemyslowa w
przydomowym ogrodku ... i na odwrot.
IMHO nie warto w ogrodzi sadzic odmian przemyslowych, bo zazwyczaj sa
choc sa bardziej odporne na rozne choroby, a owoce daja ladne to roznica
jest taka jak miedzy szynka ze sklepu a uwendzona samemu.
W sadzie przemyslowym obowiazuja jednak inne reguly, tam musi byc tanio
i szybko. Wiec drzewo musi miec taki ksztalt, aby dawalo sie jak
najwiecej prac przeprowadzic maszynowo. Do tego opryski sa regularne i
konieczne, aby uzyskac odpowiedniej jakosci owoce.
Kolejny zagadnienie to zapylacze. Drzewa owocowe zapylaja sie krzyzowo
tzn aby otrzymac owoce jednej odmiany, potrzebne sa drzewa innej
odmiany. Np dla jablek oliwka zolta, nazywana tez papierowka jest
rewelacyjnym zapylaczem dla wielu odmian.
Jak w sadzie przemyslowym jest kilka hektarow jakiejs odmiany, to sie
sadzi co ktores miejsce, odpowiedni zapylacz i jest OK. Zapylacz nie
musi miec ladnych owocow, bo do tego nie sluzy.
Zakladam, ze nie chcesz miec 50 roznych drzew, wiec tak musisz dobierac
odmiany, aby u Ciebie (albo u sasiada) zapylacz wystapil.
Kolejny temat to okresy owocowania, rozne odmiany maja rozne terminy i
odmiany pozne moga byc przetrzymywane najdluzej.
No i na koncu ... co Ci smakuje ... :o)

Ja wybralem:
jablka: oliwka zolta (papierowka, zap. koksa pomaranczowa, odm. letnia),
malinowa oberlndzka ( zap. koksa i oliwka, odm. jesienna), koksa
pomaranczowa (zap. oliwka, odm. wczesno zimowa)
gruszki: komisowka (zap. komisowka, jesienna), konferencja (zap.
komisowka, pozno jesienna)
sliwa opal (samopylna)

A teraz uwaga: !!!! smak jablka zalezy bardzo mocno od lokalnych
uwarunkowan tj grunt, naslonecznienie, sasiednie drzewa owocowe itp !!!
Jablko tej samej odmiany z dwu sadow moze smakowac bardzo rozne.

Powodzenia w badaniach, masz jeszcze troche czasu, bo starzy "gorale"
pisza na news grupach, ze drzewa najlepiej sadzic jesienia, choc wiosna
tez mozna.

BR
Igus'