jakie podłoże pod basen?

11. Data: 2009-03-12 10:33:09

Temat: Re: jakie podłoże pod basen?
Od: Rafal <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:
> Użytkownik "Rafal" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
>
> Proponuję zdjąć z miejsca basenu humus - po pracach rozsiać na działce
> lub zniwelować przy jego pomocy resztę powierzchni działki.

To już jest zrobione + palisada dębowa dookoła
na zasypanym ogrodzie właśnie kiełkuje łubin, jak coś podrośnie to wezmę
się za robienie trawników.

> Miejsce
> wybrane - przerobić z cementem (można w betoniarce zalewając małą ilością
> wody) i wyłożyć miejsce skąd to podłoze pobierano - udeptać, lub jeszcze
> lepiej ubić "skoczkiem" - przejdzie on przez piwnice, podobnie jak inne
> ręczno-spalinowe ubijaczki. Pielęgnować zraszając wodą aż do związania
> podłoża w beton.

właśnie chciałem coś podobnego zrobić, ale z ~10cm piasku+cement

Jak z kolejnością prac?
moja koncepcja:
-wyrobisko zagęścić jakimś ubijakiem mechanicznym(np skoczek)
-zasypać piaskiem do odp. poziomu
-dosypać cementu i porządnie wymieszać (można kupić odp mieszankę już
gotową, ale jak przyjdzie deszcz przed ułożeniem kostki to będę miał
problem:( )
-zagęścić
-ułożyć kostkę granitową 4/6
-zasypać pisakiem granitowym
-ubić
-zalać wodą lub poczekać na deszcz

Zamiast kostki 4/6 rozważam użycie tzw kostki nieregularnej(odpadów) -
znaczna oszczędność, ale nie wiem czy nie odbije się to na zmniejszonej
wytrzymałości(tworzenie się dziur, wypadanie kostki)

Cały czas mam dylemat czy do ogrodu wysypywać cement? Jak za jakiś czas
przyjdzie mi do głowy inny pomysł zagospodarowania terenu, albo zacznie
się dziać coś złego z kostką, to zostanę z betonową płytą:(
No i tak jak pisałem wcześniej, co z odprowadzeniem wody? pod basenem
muszę mieć poziomo - czyli woda nie spłynie, wsiąknąć też będzie miała
problem bo beton pod spodem. W lecie pół biedy, ale jak będą przymrozki
to woda która wejdzie pod kostkę narobi bałaganu:(

> Wykonać pokrycie trwałe, to może być nawet kolorowa mozaika z terrakoty.

terakotę sobie odpuszczę;)

Dzięki za rady
czekam na więcej - nadal jestem otwarty na alternatywne rozwiązania
nawierzchni
Pozdrawiam
Rafał

12. Data: 2009-03-12 10:42:25

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> >

> terakotę sobie odpuszczę;)
>
> Dzięki za rady
> czekam na więcej - nadal jestem otwarty na alternatywne rozwiązania

Na utwardzone podłoże sypiesz piasek i dopiero na nim układasz dowolną
kostkę. Beton moze być 20-30cm ponizej poziomu gruntu. Kupujesz dowolną
pompkę np. zanurzeniową i wypompowywujesz wodę do kanalizacji. Można też
podlać trawnik - tą samą pompką. Żaden problem. pompka może być wrzucona do
basenu lub do małej studzienki pod wylotem spustowym z basenu.
http://www.skapiec.pl/site/cat/411/comp/176336_komen
tarze/

13. Data: 2009-03-12 10:45:12

Od: Rafal <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aaron pisze:
> "Rafal" wrote...

> Mała koparka załatwi sprawę w godzinkę, dwie, po co kombinować?
> A jak nie koparka i piękny żwirek/piaseczek, to pozostaje ta
> nieszczęsna kostka, ale bez porządnego "ubicia" po kilku latach się
> rozleci, pod kostkę TEŻ trzeba przygotować podłoże!
> Dla leniucha zostają jeszcze dechy, ale dalej to rozwiązanie ma wady w
> postaci wypoziomowania, a potem "korozji". Pod asfalt lub beton
> podłoże też trzeba zrobić, no niestety roboty ziemne tak czy inaczej
> Cię czekają jeśli chcesz to zrobić w miarę dobrze i solidnie :)
> [...]

Koparka nie wjedzie, ale kopanie to najmniejszy problem
Ubicie da się załatwić.
Problematyczny jest materiał pod nawierzchnią
Asfalt/beton(w jakiejkolwiek postaci) odpada ze względów estetycznych.

na tapecie puki co:
-kamień(granit)
-kamień(żwir) - ale nie wiem czy nadążę go wybierać z basenu;)
-drewno
-...

Hmm tak sobie teraz myślę czy jak by zrobić podest drewniany na małych
fundamentach, tak aby całość w efekcie końcowym była na poziomie
gruntu... muszę sobie przeliczyć koszty
a w między czasie czekam na wady takiego rozwiązania, wiem że będzie
ślisko...

Pozdrawiam
Rafał

14. Data: 2009-03-12 10:49:33

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> gruntu... muszę sobie przeliczyć koszty
> a w między czasie czekam na wady takiego rozwiązania, wiem że będzie

Nie podoba ci się kostka Bauma?
Określ dokładniej co chcesz mieć, miejsce pod basen (nie podałeś wymiarów)
czy też palcyk z ławeczkami i obok piaskownicę... Dla dzieci wnuków. Czy też
utwardzone i wypoziomowane stanowisko do obrony plot z PKMZ...

15. Data: 2009-03-12 10:50:45

Od: Rafal <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> podlać trawnik - tą samą pompką. Żaden problem. pompka może być wrzucona do
> basenu lub do małej studzienki pod wylotem spustowym z basenu.

Chodzi mi o wodę opadową po sezonie basenowym, z basenu spuścić to nie
problem, zakładam wąż na korek spustowy drugi koniec do kanalizacji i
idę spać:)

Sugerujesz żeby jednak w beton zamienić warstwę ziemi pod piaskiem?
jakiej grubości musiała by być ta warstwa "betonu"?

16. Data: 2009-03-12 10:58:03

Od: Rafal <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie podoba ci się kostka Bauma?

Nie

> Określ dokładniej co chcesz mieć, miejsce pod basen (nie podałeś wymiarów)
> czy też palcyk z ławeczkami i obok piaskownicę... Dla dzieci wnuków. Czy też
> utwardzone i wypoziomowane stanowisko do obrony plot z PKMZ...

napisałem dokładnie w pierwszym wątku
cytuje:

"Basen ma średnicę 3,5m czyli wypadało by utwardzić około 20m2
Poza sezonem basenowym w tym miejscu planuje postawić stół, grila, czy
inne graty ogrodowe.
Obciążenie tego terenu raczej nikłe(w przypadku basenu dodatkowo bardzo
równomierne(głębokość ~70cm) )
Grunt pod humusem dość piaszczysty, od dawna nie było kopane głębiej niż
na jedną sztychówkę więc nie powinno osiadać."

dodatkowo w którymś z kolejnych wątków podałem to co jest już zrobione

odpowiedzi na pozostałe pytania:
piaskownica już stoi obok:)
dla dzieci - na wnuki przyjdzie mi poczekać jeszcze _przynajmniej_
paręnaście(oby) lat;)
przed nikim się bronić nie muszę:)

17. Data: 2009-03-12 11:15:38

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Sugerujesz żeby jednak w beton zamienić warstwę ziemi pod piaskiem?
> jakiej grubości musiała by być ta warstwa "betonu"?

Nie musi byc gruba, wszak będzie tylko trzymala poziom, a basen nie będzie
dawal punktowych nacisków. Powinno wystarczyć 5 - 10 cm.

18. Data: 2009-03-12 11:20:54

Od: Darek Pakosz <d...@d...abc.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 12 Mar 2009, Rafal wrote:

> To już jest zrobione + palisada dębowa dookoła
> na zasypanym ogrodzie właśnie kiełkuje łubin, jak coś podrośnie to wezmę
> się za robienie trawników.

Ja to zrobiłem tak:
1.wyrównanie terenu.
2.polozenie cienkiej foli.
3.polozenie zielonej wykladziny -miekka, syntetyczna.
4.rozlozenie rollborderów.
5.ustawienie basenu głębokość 90 cm , średnica 4m.

Zajęło 2 popołudnia.

D.P.

19. Data: 2009-03-12 12:04:27

Od: Rafal <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja to zrobiłem tak:
> 1.wyrównanie terenu.
> 2.polozenie cienkiej foli.
> 3.polozenie zielonej wykladziny -miekka, syntetyczna.
> 4.rozlozenie rollborderów.
> 5.ustawienie basenu głębokość 90 cm , średnica 4m.
>
> Zajęło 2 popołudnia.
>
> D.P.

W poprzednich dwóch sezonach miałem:
-folia
-styropian 3cm przycięty do rozmiarów basenu, wystająca folia zawinięta
na styropian i przyklejona taśmą
-basen
-czas rozłożenia z napełnianiem jedno popołudnie
-czas w jakim ludzie się pytali co za ufo wylądowało w ogrodzie - do
następnego rozłożenia basenu

styropian jest super wynalazkiem pod basen - bardzo miękkie i przyjemne
w dotyku dno! dodatkowo izoluje termicznie, woda nie wyziębia się tak
szybko, można złożyć i użyć w następnym sezonie - trzeba sobie tylko
poznaczyć co by wiedzieć jak go ułożyć ponownie.

Jednak ja szukam rozwiązania żeby uniknąć efektu lądowiska ufo

20. Data: 2009-03-14 19:20:54

Od: "Jerzy Nowak" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal <r...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> poznaczyć co by wiedzieć jak go ułożyć ponownie.
>
> Jednak ja szukam rozwiązania żeby uniknąć efektu lądowiska ufo

Na taki typ basenu to najlepszy sposób, drugi to zamiast styropianu można użyć
watę szklaną.
pozdr. Jerzy

Maliny
Pnące rosliny na płot