jakie wino do piwnicy ?

1. Data: 2001-03-28 15:49:14

Temat: jakie wino do piwnicy ?
Od: "Grzegorz" <g...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś się może orientuje jakie wina, z dostępnych na sklepowych półkach,
nadają się do odłożenia do leżakowania (np. na parę lat). Jak poznać takie
wino ?

Grzegorz

1. Data: 2001-03-28 20:41:09

Temat: Re: jakie wino do piwnicy ?
Od: "Horrendum" <h...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

hmmm. skomplikowane pytanie, zwlaszcza ze w sklepach dostaniesz wszystko od
sophii do petrusa. Zeby bylo smeiszniej, duzo zalezy od "piwnicy" i okresu
na jaki chcesz lezakowac (pol roku czy dwadziescia lat). MUSISZ SPRECYZOWAC
SWE PRAGNIENIA, DODATKOWO POWIEDZ ILE CHCESZ WYDAC NA BUTELKE ...

H.

p.s. soory, wszedl caps lock ...

Użytkownik Grzegorz <g...@...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:99t178$mc$...@s...silesia.pik-net.pl...

1. Data: 2001-03-30 14:35:39

Od: "Grzegorz" <g...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hmm, skomplikowane pytania ;)
Powiedzmy że odkładam 1 butelkę na każde pełne urodziny, co 10 lat :) (5
butelek?)
Chcę wydać tyle ile to konieczne, a co do "piwnicy" to domyślam się że muszą
być odpowiednie i stałe warunki temperaturowo-wilgotnościowo-świetlane .
Może można gdzieś w sieci poczytać na ten temat jeśli to taka złożona sprawa
?

GM

Użytkownik Horrendum <h...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:99ti09$qmj$...@n...tpi.pl...

1. Data: 2001-03-30 15:19:03

Od: Marek Drabik <m...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

Grzegorz wrote:

> Czy ktoś się może orientuje jakie wina, z dostępnych na sklepowych półkach,
> nadają się do odłożenia do leżakowania (np. na parę lat). Jak poznać takie
> wino ?

Teoretycznie kazde wino mozna lezakowac. Oczywiscie nie stanie sie tylko
przez to Gran Reserve, bo do tego trzeba beczki i to najlepiej z
francuskiego debu. Ale lezakowanie pomaga. Wiem, bo doswiadczylem. Nawet
zwykle domowe wino trzymane przez 15 lat w chlodnym zacienionym miejscu
nabiera zaskakujacych walorow.
Wracajac do pytania - IMHO najbardziej do lezakowania nadaje sie porto.
Trudno je spaprac samym przechowywaniem, byle recz jasna zaciemnione,
suche i chlodne miejsce. Z porto jest tak, ze inwestujesz w butelke na
jaka cie stac, a potem w miare fanaberii albo ja wypijasz, alob
odsprzedajesz z zyskiem. Moj znajomy ma juz 5 letnia butelke, ktora lezy
12 lat. A jaka jest cena 17 letniego porto sprawdz sobie sam w
specjalistycznym sklepie winiarskim. Poniewaz roczna produkcja porto
jest limitowana, jego wartosc rosnie w miare ubywania zapasow.
Pozdr, MDR

1. Data: 2001-04-02 08:03:42

Od: "Andrzej" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ogólnie - wino do leżakowania rozlewane jest do butelek z dużym wklęśnięciem
w dnie - i po tym można je poznać. Butelki o płaskim dnie zawierają wino do
szybkiego spożycia, nie przewidywane do długotrwałego przechowywania. Ważną
informacją jest także to, że na wino szkodliwie działają duże i gwałtowne
zmiany temperatury, piwniczka powinna więc być chłodna, sucha i ciemna a
przede wszystkim zabezpieczona przed nagłymi wahaniami temperatury,
zaopatrzona w półki, na których butelki układa się na leżąco. Dobrze jest
kupować po kilka butelek tego samego wina - ja kupuję 2-4,

powodzenia

Andrzej Paweł

1. Data: 2001-04-03 08:53:20

Od: <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

> Czesc,

Bardzo duzo zalezy od rodzaju winifikacji. Np. niektore wina Bordeaux musza
lezec co najmniej kilka lat zanim nadaja sie do picia. Inne Bordeaux
winifikowane sa do (w miare) szybkiej konsumpcji. Polega to glownie na dluzszym
czasie przebywania wina razem ze skorkami w kadzi po wycisnieciu soku, co
powoduje zwiekszenie poziomu garbnika. Ten garbnik gwarantuje dlugie
przechowywanie, ale powoduje ze wino mlode nie nadaj sie do picia. W miare
latwym wskaznikiem jest cierpkosc (nie kwasowosc) wina.

Zle przechowuja sie wina mieszane z innymi. Zdarza sie, ze dla obnizenia ceny
miesza sie szlachetny gatunek z tanim winem (rzedu 10 % tego ostatniego).
Czesto przy probowaniu trudno odroznic od oryginalu, natomiast po roku-dwoch
wino jest nie do picia.

Dlatego warto przeznaczac do lezakowania wino na ktorego etykietce widnieje
konkretny producent u ktorego wino bylo lezakowane, a nie hurtownia czy
handlowiec.

Warto tez zwrocic uwage na korek. Dobre korki sa wycinane z kory debu
korkowego. Wystepuja tez korki klejone z okruchow korka, te zachowuja sie duzo
gorzej z czasem. Oba rodzaje latwo odroznic wzrokowo. Dobry producent nie
wyposazy wina w korek klejony, to oznaka tanich win (oszczednosc rzedu
kilkudziesieciu groszy na butelce).

Nieprawda jest ze piwnica musi byc chlodna i sucha. Sucha wrecz nie powinna
byc, wilgoc dobrze oddzialywuje na korki. Chlod moze byc, ale nie jest
obowiazkowy: wazna jest stala temperatura.

Niektore gatunki wina nie przechowuja sie wiecej niz kilka lat. W madrych
ksiazkach mozna znalezc odpowiednie krzywe. Gdy wino jest zbyt stare, traci
aromat, w przypadku win czerwonych nabiera charakterystycznego koloru,
podobnego troche do dachowek z gliny. Niewiele win bialych wytrzymuje wiecej
niz kilka lat (brak garbnika).

Do dlugiego lezakowania polecam wino typu Bordeaux. Przy krotszym okresie, na
przyklad Cotes du Rhone, juz po 2-3 latach mozna miec przyjemna niespodzianke.
Nie najlepiej sie przechowuja wina z regionu Beaujolais (nie tylko Beaujolais
Nouveau).

Porto jest to wino zmieszane z alkoholem destylowanym, dlatego zachowuje sie
zupelnie inaczej, w handlu mozna znalezc nawet stuletnie butelki. Niestety po
paru latach trudno zaobserwowac istotna zmiane jakosci.

Lacze pozdrowienia,

Marek

1. Data: 2001-04-04 12:05:40

Od: Marek Drabik <m...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

s...@h...com wrote:
> Nieprawda jest ze piwnica musi byc chlodna i sucha. Sucha wrecz nie powinna
> byc, wilgoc dobrze oddzialywuje na korki.

Po to butelki leza na boku, aby korek nie wysychal. Jesli nie mowimy o
warunkach ekstremalnych, taki zabieg zwykle wystarcza. Ale szczerze
mowiac, niz znajduje argumentow na tak potwierdzajacych zalety "suchego
miejca", wiec pewnie masz racje.

> Chlod moze byc, ale nie jest
> obowiazkowy.

Tu sie jednak nie zgodze. Rekomendowana temperatura do przechowania win
to c.a. 12-13 stopni C.
Dla mnie jednak jest to chlodne miejsce. Generalnie nie nalezy
przekraczac 22 st C, bo to juz moze winu zaszkodzic.

> : wazna jest stala temperatura.

Zdecydowanie.

> [...]
> podobnego troche do dachowek z gliny. Niewiele win bialych wytrzymuje wiecej

Jednym z lepiej wytrzymujacych jest Sauternes.

> Porto jest to wino zmieszane z alkoholem destylowanym, dlatego zachowuje sie
> zupelnie inaczej, w handlu mozna znalezc nawet stuletnie butelki. Niestety po
> paru latach trudno zaobserwowac istotna zmiane jakosci.

Trudno mi dyskutowac o jakosci, bo nigdy nie pilem starszego niz 3
letnie, ale rynek istnieje, wiec zakladam, ze sa powody, chocby snobizm
;)

> Lacze pozdrowienia,
Ja rowniez :)
> Marek
Marek :)

1. Data: 2001-04-04 13:12:48

Temat: Re: jakie wino do piwnicy ?- wnioski winespectator [ANG]
Od: Marek Drabik <m...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

znalazlem jeszcze cos takiego na www.winespectator.com :

Young wines can weather less-than-ideal storage better than
older wines. This is certainly a good thing, as the
shipping process entails
certain temperature fluctuations, vibrations, etc.
Beyond that, a full-bodied
Cabernet has a better chance of holding up to extended
storage at room
temperature than a lighter-bodied wine like Pinot Noir.

Fortified wines, such as Port and Madeira, are the most
impervious of all,
as they can withstand temperature fluctuations and even
exposure to
oxygen due to their higher alcohol levels.

White wines, on the other hand, are generally the most
susceptible to
oxidation, because, unlike reds, they don’t have enough
tannins to tie up
oxygen molecules.

Of course, no wine is indefinitely resilient to poor
storage; even a young
Cabernet is going to lose some appeal after a few
month’s residence on top
of your refrigerator. So, regardless of the wine in
question, the sooner you
get the bottle off the dealer’s shelves and into a cool,
dark place, the better
it will taste in the long run.
Milych degustacji,
Pozdr, MDR

1. Data: 2001-04-04 15:33:30

Temat: Re: jakie wino do piwnicy ? [link]
Od: Marek Drabik <m...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

obiecuje, ze juz nic nie dodam :)
Pozdr, MDR

http://www.winespectator.com/Wine/Spectator/Feature/
cellaring.html

1. Data: 2001-04-12 14:17:28

Temat: Odp: jakie wino do piwnicy ? [link]
Od: "Grzegorz" <g...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Superadres.
Dzięki za wszystkie posty.
W świetle tego wszystkiego chyba jednak najlepiej pójść do specjalistycznego
sklepu i poradzić się sprzedawcy :)

GM

Użytkownik Marek Drabik <m...@e...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@e...pl...
> obiecuje, ze juz nic nie dodam :)
> Pozdr, MDR
>
> http://www.winespectator.com/Wine/Spectator/Feature/
cellaring.html

kuchnia bawarska na moich urodzinach byla super..............!!!!
gravlax
Parmezan
"salatka pieknosci"
ktoś ma sposób na ...