Re: jakie wino do piwnicy ?

From: Marek Drabik <m...@e...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: jakie wino do piwnicy ?
Date: Fri, 30 Mar 2001 17:19:03 +0200

Czesc,

Grzegorz wrote:

> Czy ktoś się może orientuje jakie wina, z dostępnych na sklepowych półkach,
> nadają się do odłożenia do leżakowania (np. na parę lat). Jak poznać takie
> wino ?

Teoretycznie kazde wino mozna lezakowac. Oczywiscie nie stanie sie tylko
przez to Gran Reserve, bo do tego trzeba beczki i to najlepiej z
francuskiego debu. Ale lezakowanie pomaga. Wiem, bo doswiadczylem. Nawet
zwykle domowe wino trzymane przez 15 lat w chlodnym zacienionym miejscu
nabiera zaskakujacych walorow.
Wracajac do pytania - IMHO najbardziej do lezakowania nadaje sie porto.
Trudno je spaprac samym przechowywaniem, byle recz jasna zaciemnione,
suche i chlodne miejsce. Z porto jest tak, ze inwestujesz w butelke na
jaka cie stac, a potem w miare fanaberii albo ja wypijasz, alob
odsprzedajesz z zyskiem. Moj znajomy ma juz 5 letnia butelke, ktora lezy
12 lat. A jaka jest cena 17 letniego porto sprawdz sobie sam w
specjalistycznym sklepie winiarskim. Poniewaz roczna produkcja porto
jest limitowana, jego wartosc rosnie w miare ubywania zapasow.
Pozdr, MDR