Strona główna Grupy pl.sci.psychologia jeszcze a propos edukacji - do Pyzolka Re: jeszcze a propos edukacji - do Pyzolka

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: jeszcze a propos edukacji - do Pyzolka

« poprzedni post
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net.usun>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: jeszcze a propos edukacji - do Pyzolka
Date: Fri, 24 Oct 2003 00:24:08 -0700
Organization: ja prywatnie
Lines: 152
Sender: n...@o...pl@pierdol.ninka.net
Message-ID: <2...@p...ninka.net.usun>
References: <bn39ps$jt7$1@nemesis.news.tpi.pl>
<4...@n...onet.pl>
<bn3rr8$a0e$1@nemesis.news.tpi.pl>
<bn40o6$shito$1@ID-192479.news.uni-berlin.de>
<2...@p...ninka.net.usun>
<bn6adg$s2m1r$1@ID-192479.news.uni-berlin.de>
<2...@p...ninka.net.usun>
<bn8hi4$ulg3r$1@ID-192479.news.uni-berlin.de>
NNTP-Posting-Host: pierdol.ninka.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-Transfer-Encoding: 7bit
X-Trace: news.onet.pl 1066980247 20996 216.101.162.243 (24 Oct 2003 07:24:07 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 24 Oct 2003 07:24:07 GMT
X-Newsreader: Sylpheed version 0.9.7 (GTK+ 1.2.10; i686-pc-linux-gnu)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:235546
Ukryj nagłówki

On Thu, 23 Oct 2003 07:10:37 -0500
"Pyzol" <n...@s...ca> wrote:

>
> "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net.usun> wrote in message
> > a jak sobie to wyobrazasz jako NIE osobny przedmiot? ze troche
> > bedzie go pani od polskiego uczyla a troche historyk?
>
> Tak przeciez jest

w teorii chyba :)
tzn. tak mialo byc w zalozeniu, tylko kurde praktyka kuleje.

> > to sie nie sprawdza, bo ci nauczyciele, przynajmniej jak na dzisiaj,
> > nigdy w swoich studiach nie mieli do czynienia z filozofia.
> > NIEKTORZY mieli jeden semestr filozofii - a to ograniczalo sie do
> > skrotowego przelotu z historii filozofii i wyrecytowania jakichs tam
> > nazwisk, pradow i dat na egzaminie. NIC z tego nie wiedza.
>
> Ja mialam rok filozofii ( poza, oczywiscie osobna, q$%#stowska!)
> zakonczony
> egzaminem.
>
> Ale mnie nie tyle chodzi o nazwiska szkoly i daty, ile na rozwijanie
> umiejetnosci dostrzegania problemow filozoficznych, stricte
> filozoficznych.

wlasnie! a tego na studiach obecnych nauczycieli nie ucza - chyba, ze
maja wyjatkowe szczescie miec naprawde dobrego kogos od tej filozofii.
ale to rzadkosc. do uczenia filozofii na inne kierunki wysyla sie
najmlodszych i najgorszych pracownikow, ktorzy nie byli w stanie sie
zalapac na robote stricte naukowa i zajecia ze studentami filozofii.

tego typu zajecia sa przez asystentow traktowane jako "panszczyzna" i
odwalane na byle jak.
swego czasu jako student bylam mocno zanurzona w to srodowisko (mialam
zostac na uczelni),znalam nizsza kadre filozofow z wiekszosci uniwerkow
w Polsce... wszedzie takie same praktyki uprawiali ;(

> Nazwiska moga tam padac, ale tylko kilka najbardziej podstawowych i
> bez rozwodzenia sie nad calosci dorobku.
> Wiesz, ja sprawdzalam takze zeszyty od matematyki, biologii etc, aby
> pokazywac waznosc ortografi i stylistyki - ze nie sa one li tylko na
> uzytek lekcji jezyka polskiego.

No ale Pyzol, Ty raczej nie bylas typowym nauczycielem, poza tym za
dlugo to Ci zdaje sie nie pozwolono w ten sposob pracowac, prawda?

> > Facet narzekal z punktu widzenia nauczyciela akademickiego na poziom
> > mlodziezy po liceum.
> > no i chyba bardziej narzekal na to, ze ma do czynienia ze
> > studentami, ktorzy nie sa w stanie nawet wlasnej pracy samodzielnie
> > napisac.
> To znaczy,z e w sumei narzekal na...uczelnie. Ze orzyjmuja takich
> absolwentow. Na uniwersytet powinni isc najlepsi, ktoryz podobnych
> problemow nie maja. Po to sa, jak sadze, egzaminy wstepne.

Tak, ale w praktyce wyglada to w ten sposob: jesli nie przyjmie sie
odpowiedniej liczby studentow, to nauczyciele akademiccy nie wyrobia
swojego pensum. czyli, albo beda musieli zaczac zwalniac, albo obnizac
place.
Tego oczywiscie nikt nie chce, wiec obniza sie poziom tak, zeby przyjac
odpowiednia liczbe studentow.

poza tym na niektorych egzaminach - jak np. na medycyne, gdzie sa TESTY
nie da sie wylapac osob, co nie znaja ortografii albo nie s w stanie
skladnie paru zdan napisac.
Testy na medycyne sa z biologii, chemii i fizyki, a nie jezyka
polskiego.

podobnie jest zz wieloma egzaminami na uczelnie techniczne. ludzie
rozwiazuja zadania z matmy, fizyki, zdaja testy i dowidzenia.

Poza tym,
> nauczyciel zawsze moze zmusic do uzupelnienia niewiedzy, poprzez
> zagrozenie niezaliczenia go. No, ale wowczas musi tez materialu n a u
> c z yc. A "miec za zle" latwiej, prawda?

oczywiscie ze latwiej. latwiej tez puscic za bezdurno niz egzaminowac.
co jest praktyka powszechna. na jednego pracowniak naukowego zwykle
przypada zbyt wielka liczba studentow, zeby w ogole mozna bylo myslec o
egzaminie ustnym na przyklad.
(od liczby studentow przyjetych zalezy tez dofinansowanie uczelni).
a jak sa egzaminy pisemne, to wiadomo, ze sie na sciagach jedzie....

nie oplaca sie tez zbyt wielu studentow uwalic, bo potem przyjda tlumy
na poprawki.... ktos te tlumy musi przeegzaminowac, a to dodatkowy
czas...

chory niestety jest caly system, poczynajac od szkolnictwa wyzszego, a
na podstawowym konczac.

> > Tu sie z nim calkowicie zgadzam: w Polsce to plaga.
> > juz od podstawowki srednio inteligentne dzieci wiedza, ze zeby zdac
> > do nastepnej klasy przy takim nawale materialu i wymagan trzeba albo
> > od switu do nocy KUC jak dzikie zwierze (chyba, ze ktos m pamiec
> > fotograficzna), albo sciagac.
> > No to sciagaja.
> > Potem ktos za nich pisze prace: wypracowania i na zaliczenie.
>
> Tu to i ja sie zgazam. Dlatego sadze, ze opracowanie nowego modelu
> nauczania, z kreatywnymi propozycjami i ogolnoakademicka dyskusja ( w
> "akademickosc" wliczam tu szkoly!) bylyby bardziej na miejscu, niz
> narzekanie.

oczywiscie. tylko, ze bardzo wielu nauczycieli, ktorzy maja dobre
pomysly BOI SIE w ogole zabierac glos i cos w ta strone robic. Boi sie,
ze zostana zagryzieni we wlasnym srodowisku i wykopsani z roboty.

prawda jest niestety, ze mierne stado jest w stanie udupic osoby
wybitne, jesli za wysoko sie wybija.

bardzo podobny mechanizm mozna zaobserwowac wsrod lekarzy i w sluzbie
zdrowia.
na krytyke i sugerowanie zmian to moze sobie pozwolic taki Religa i inni
profesorzy, o podobnie mocnej pozycji, co on. Cala reszta nie otworzy
geby ani nie zaprotestuje przeciwko panujacemu feudalizmowi w
szpitalach, gdzie ordynatorowie sa udzielnymi ksiazetami - bo boja sie,
ze srodowisko ich zniszczy i zakoncza kariere w tym zawodzie.

od pewnej liczby miernot w kazdym systemie zaczyna sie taka inercja, ze
zmiany w zasadzie sa niemozliwe do przeprowadzenia juz inaczej, jak po
prostu brutalnym przymusem z zewnatrz.

obawiam sie, ze polska oswiata osiagnela wlasnie taki poziom.

> > To jest ten mechanizm, co mnie w Polsce denerwuje, a ktory wystepuje
> > i w innych dziedzinach, nie tylko szkole. Jak cos jest zle, to
> > zamiast ludzie sie zastanawiac, jak to poprawic i poprawiac, to
> > zastanawiaja sie, jak to OMINAC.
>
> No widzisz - i tutaj juz mamy problem filozoficzny:) Sciaganie jest
> okazja do poruszenia go - na kazdym przedmiocie:)

tak. tylko ilu nauczycieli nie bedzie sie BALO wskazac paluchem, co
nalezy poprawic i zrobic?
Ilu z nich bedzie stac na to, zeby pojsc do dyrekcji i WYMOC na niej,
zeby owa WYMOGLA na nauczycielach ostre karanie za sciaganie - z
relegowaniem ze szkoly wlacznie?
Kto zajmie sie EGZEKWOWANIEM takiego postepowania wobec samych
nauczycieli?

przeciez przy takiej karcie nauczyciela jaka jest, wywalenie kiepskiego
nauczyciela jest prawie niemozliwe.
a juz zupelnie niemozliwe jest zatrudnienie na jego miejsce kogos
mlodego po studiach, ktory jest bardzo dobry, ale co z tego, jak nie ma
stazu, tego tamtego i siamtego i formalnie nie mozna go zatrudnic?

--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net.usun
http://pierdol.ninka.net/~ninka/

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
24.10 Nina M. Miller
24.10 enni
24.10 Nina M. Miller
25.10 enni
25.10 Pyzol
26.10 Nina M. Miller
02.11 Marek Krużel
02.11 Pyzol
02.11 Marek Krużel
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem