Strona główna Grupy pl.soc.edukacja kierownik wyciecxzek szkolnych Re: kierownik wyciecxzek szkolnych

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: kierownik wyciecxzek szkolnych

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!
nemesis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Ja" <j...@n...tpi.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja,pl.soc.edukacja.szkola
Subject: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Date: Wed, 20 Apr 2005 11:13:19 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 563
Message-ID: <d456pl$fn$1@nemesis.news.tpi.pl>
References: <d3u0lt$pvi$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: bnl244.neoplus.adsl.tpnet.pl
X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1113988725 503 83.29.1.244 (20 Apr 2005 09:18:45 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 20 Apr 2005 09:18:45 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1478
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1478
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja:22383 pl.soc.edukacja.szkola:40904
Ukryj nagłówki

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach.
Na podstawie art. 95a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz.
153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z
2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.
1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122 poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr
144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362 i Nr 141, poz. 1185) zarządza
się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o "dyrektorze" rozumie się
przez to dyrektora szkoły lub placówki.

§ 2.

Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub
placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach
organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych
jednostek.

§ 3.

1. Jeżeli przerwa w działalności oświatowej szkoły lub placówki trwa co
najmniej 2 tygodnie dyrektor dokonuje kontroli obiektów należących do szkoły
lub placówki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków
korzystania z tych obiektów.

2. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące
w niej udział. Kopię protokołu dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu.

§ 4.

Jeżeli specyfika programu nauczania się temu nie sprzeciwia w planie zajęć
dydaktyczno - wychowawczych uwzględnia się:

1) potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach
tygodnia;

2) potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu;

3) zasadę nie łączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.

§ 5.

1. Plan ewakuacji szkoły lub placówki umieszcza się w widocznym miejscu, w
sposób zapewniający łatwy do niego dostęp.

2. Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.

§ 6.

1. Prace remontowe, naprawcze i instalacyjne w pomieszczeniach szkoły lub
placówki przeprowadza się pod nieobecność w tych pomieszczeniach osób,
którym szkoła lub placówka zapewniają opiekę.

2. Zajęcia poza pomieszczeniami szkoły lub placówki nie mogą odbywać się w
tych miejscach, w których prowadzone są prace wymienione w ust. 1.

§ 7.

1. Teren szkoły i placówki ogradza się.

2. Na terenie szkoły i placówki zapewnia się:

1) właściwe oświetlenie;

2) równą nawierzchnię dróg, przejść, boisk;

3) instalacje do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.

3. Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie szkoły lub
placówki zakrywa się odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny
sposób.

4. Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren szkoły i placówki zabezpiecza
się w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę
możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym
natężeniu ruchu.

5. W razie opadów śniegu przejścia na terenie szkoły i placówki oczyszcza
się ze śniegu i lodu oraz posypuje piaskiem.

§ 8.

Urządzenia higienicznosanitarne są utrzymywane w czystości i w stanie pełnej
sprawności technicznej.

§ 9.

1. W pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie,
wentylację i ogrzewanie.

2. Sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub
placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii.

3. Szkoły i placówki nabywają wyposażenie posiadające odpowiednie atesty lub
certyfikaty.

§ 10.

1. Kuchnie i jadalnie utrzymuje się w czystości, a ich wyposażenie we
właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie.

2. Gorące posiłki spożywa się wyłącznie w jadalniach lub innych
pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.

§ 11.

W razie braku sieci wodociągowej, w szkole i placówce zapewnia się inne
źródło wody spełniającej wymagania dla wody zdatnej do picia.

§ 12.

Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia wietrzy się w czasie każdej
przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.

§ 13.

Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru
upoważnionej do tego osoby.

§ 14.

1. Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.

2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne umożliwia się uczniom
przebywanie w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu.

§ 15.

Miejsca pracy oraz pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom
nieuprawnionym są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do
nich dostępem.

§ 16.

1. Schody wyposaża się w balustrady z poręczami zabezpieczonymi przed
ewentualnym zsuwaniem się po nich. Stopnie schodów nie mogą być śliskie.

2. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się siatką lub w
inny skuteczny sposób.

§ 17.

1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia zapewnia się
temperaturę co najmniej 18o C.

2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1,
dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ
prowadzący.

§ 18.

Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas
oznaczony:

1) jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych
dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15o C lub jest niższa;

2) jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu
uczniów.

§ 19.

1. Jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone
zajęcia lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla
bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć.

2. Jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć -
niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza się z zagrożonych miejsc osoby
powierzone opiece szkoły lub placówki.

§ 20.

Pomieszczenia szkoły i placówki, w szczególności pokój nauczycielski,
laboratoria, pracownie, warsztaty szkolne, pokój nauczycieli wychowania
fizycznego, kierownika internatu (bursy) oraz kuchnię, wyposaża się w
apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i
instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.

§ 21.

Nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach,
laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego, podlegają
przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

§ 22.

Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po
zaopatrzeniu ich w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i
środki ochrony indywidualnej oraz po zapewnieniu właściwego nadzoru i
bezpiecznych warunków pracy.

Rozdział 2

Warsztaty, laboratoria, pracownie oraz stanowiska praktycznej nauki zawodu

§ 23.

1. Maszyny i inne urządzenia techniczne utrzymuje się w stanie zapewniającym
pełną sprawność działania oraz bezpieczeństwo pracy i nauki.

2. Urządzenia techniczne wyposaża się w zabezpieczenia chroniące przed
urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem
elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem
wibracji lub promieniowaniem.

3. Urządzenia techniczne niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie
oznacza się w sposób wyraźny i zabezpiecza przed ich uruchomieniem.

§ 24.

1. Stanowiska pracy dostosowuje się do warunków antropometrycznych uczniów.

2. Jeżeli ze stanowisk pracy korzystają niepełnosprawni dostosowuje się je
do rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

§ 25.

Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliżu wywiesza
się w widocznym miejscu instrukcję bezpiecznej obsługi.

§ 26.

W warsztacie, laboratorium i pracowni wywiesza się w widocznym i łatwo
dostępnym miejscu regulamin określający zasady bezpieczeństwa i higieny
pracy.

§ 27.

1. Przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach
technicznych w warsztatach, laboratoriach i pracowniach, uczniów zaznajamia
się z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę
pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym.

2. Rozpoczęcie zajęć, o których mowa w ust. 1, może nastąpić po sprawdzeniu
i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan maszyn i innych
urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej i narzędzi pracy, a także
inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa
uczniów.

§ 28.

Uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych, w
celu zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla
zdrowia czynników, a także ze względu na wymagania sanitarno - higieniczne,
zaopatruje się w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie
robocze.

§ 29.

1. Substancje i preparaty chemiczne umieszcza się w odpowiednich pojemnikach
opatrzonych napisami zawierającymi nazwę substancji lub preparatu oraz
informującymi o ich niebezpieczeństwie lub szkodliwości dla zdrowia.

2. Substancje niebezpieczne i preparaty niebezpieczne w rozumieniu przepisów
o substancjach i preparatach chemicznych przechowuje się w zamkniętych
pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu.

3. Dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk niebezpiecznych
substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w szkole osobom
prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i preparatów.

4. Uczniów zaznajamia się z kartami charakterystyk niebezpiecznych
substancji i preparatów, jeżeli są one używane w czasie zajęć.



Rozdział 3

Wychowanie fizyczne, sport i turystyka

§ 30.

W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę lub placówkę
uczniowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.

§ 31.

1. Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do aktualnej
sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących.

2. Uczestnika zajęć uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się
w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego
rodziców (prawnych opiekunów).

3. Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających
pełne bezpieczeństwo ćwiczących.

4. Bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się
może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących są mocowane na stałe.

5. Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego sprawdza się przed każdymi
zajęciami.

6. W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania
ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne
określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.

7. Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami
bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.

§ 32.

1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub
placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się
uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i
ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a
także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one
odbywać.

2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się również przy ustalaniu
programu zajęć, imprez, wycieczek.

§ 33.

1. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed
wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
przybyciu do punktu docelowego.

2. Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i
gołoledzi.

§ 34.

1. Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z
zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.

2. Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać
się tylko w obrębie "kąpielisk" i "pływalni" w rozumieniu przepisów
określających warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.

3. Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu
wyznaczonych i przystosowanych.

4. Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się po stały nadzór ratownika
lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły
bądź placówki.

§ 35.

1. Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek wyposaża się w
sprzęt ratunkowy.

2. Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie
jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym.

§ 36.

Niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.

§ 37.

Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach,
jeziorach i innych zbiornikach wodnych.

§ 38.

Przed przystąpieniem do strzelania z broni sportowej uczniów zaznajamia się
z zasadami korzystania ze strzelnicy i bezpiecznego obchodzenia się z
bronią.

§ 39.

Niedopuszczalne jest wydawanie osobom pozostającym pod opieką szkoły lub
placówki sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub
życia, w tym dysku, kuli, młota, oszczepu, łuku, szpady, sportowej broni
strzeleckiej - jeżeli szkoła nie ma możliwości zapewnienia warunków
bezpiecznego korzystania z tego sprzętu.

Rozdział 4

Wypadki osób pozostających pod opieką szkoły i placówki

§ 40.

Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku
niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając
fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu
pierwszej pomocy.

§ 41.

1. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:

1) rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego;

2) organ prowadzący szkołę lub placówkę;

3) pracownika służby bhp;

4) społecznego inspektora pracy;

5) radę rodziców.

2. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie
prokuratora i kuratora oświaty.

3. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się
niezwłocznie inspektora sanitarnego.

4. Zawiadomień, o których mowa w ust. 1 - 3 dokonuje dyrektor bądź
upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.

§ 42.

1. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej
"zespołem", dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający
dopuszczenie osób niepowołanych.

2. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może
wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły
lub placówki.

§ 43.

1. Członków zespołu powołuje dyrektor.

2. Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowego i sporządza dokumentację
powypadkową, w tym protokół powypadkowy.

3. Wzór protokołu powypadkowego jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.

4. W skład zespołu wchodzą: pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor
pracy.

5. Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu
jednej z osób, o której mowa w ust. 3, dyrektor powołuje w jej miejsce
innego pracownika szkoły lub placówki przeszkolonego w zakresie bhp.

6. Jeżeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp
ani społeczny inspektor pracy w skład zespołu wchodzą: dyrektor oraz
pracownik szkoły lub placówki przeszkolony w zakresie bhp.

7. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego,
kuratora oświaty lub rady rodziców.

8. Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w
składzie zespołu - społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie
uczestniczy ani pracownik służby bhp ani społeczny inspektor pracy
przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły lub placówki wyznacza
dyrektor.

9. W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego
zespołu. Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem
przewodniczącego może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w
protokole powypadkowym.

§ 44.

Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o
przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.

§ 45.

1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania
powypadkowego zaznajamia się:

1) poszkodowanego pełnoletniego,

2) rodziców ( opiekunów) poszkodowanego małoletniego.

2. Jeżeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan
zdrowia z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców
(opiekunów).

§ 46.

1. Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z
materiałami postępowania powypadkowego.

2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole lub placówce.

3. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza
się na ich wniosek.

§ 47.

Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.

§ 48.

1. W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokółu powypadkowego osoby, o których
mowa w § 46 ust. 1 mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu.

2. Zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu bądź na piśmie
przewodniczącemu zespołu.

3. Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący.

4. Zastrzeżenia mogą dotyczyć, w szczególności:

1) niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia
stanu faktycznego;

2) sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.

§49.

Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę lub placówkę może:

1) zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub
przeprowadzenie określonych czynności dowodowych;

2) powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania
powypadkowego.

§ 50.

1. Rejestr wypadków prowadzi dyrektor.

2. Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.

§ 51.

Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny
wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.

§ 52.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.

Rozdział 5

Przepisy końcowe

§ 53.

Szkoły i placówki niepubliczne dostosują swoją działalność do wymogów
określonych w § 7 ust. 1, § 9 ust. 2, § 10 ust. 2, § 20 i § 21 w terminie do
dnia 31 sierpnia 2003 roku.

§ 54.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu: Krystyna Łybacka


----------------------------------------------------
------------------------
----

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji
rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U.
z 2002 r. Nr 97, poz. 866).




 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
20.04 Ja
20.04 marcin
20.04 Ja
20.04 marcin
20.04 Ja
20.04 Roman G.
20.04 Ja
20.04 Roman G.
20.04 Ja
20.04 Roman G.
20.04 Ja
20.04 On
20.04 Roman G.
20.04 LeszekB
20.04 Roman G.
"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Pierwsze sukcesy strajkujących [studentów na UW]
Dalszy ciąg awantury o jedzenie na UW
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
"Szokująca podmiana etniczna populacji Austrii" i moja recepta na imigrację
USA/ Harvard pozwał administrację Trumpa za zakaz przyjmowania zagranicznych studentów
We Wrocławiu ruszyła Odra 5, pierwszy w Polsce komputer kwantowy z nadprzewodzącymi kubitami
Studenci UW strajkują z głodu!!!
Codziennie dwie godziny WF-u w każdej szkole. Na początku i na końcu dnia. Taka propozycja zmian trafiła do MEN
UwB sprzedał dawny Dom Partii, który w 1990 roku "w brawurowej i happeningowej akcji" przejęli studenci filii UW
Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
U nas propagują modę na SI, a w Chinach naukowcy SI po kolei umierają w wieku 40-50lat
Uniwersytet Jagielloński zawiesza protestujących studentów
Testy twardości wody: woda w kranie u kolegi 300ppm, u mnie 110ppm, woda mineralna 850ppm
test
Szef Republiki Czeczeńskiej Ramzan Achmatowicz Kadyrow według tureckiej prasy prawie utonął podczas urlopu wypoczynkowego kurorcie Bodrum
Światło słoneczne poprawia wzrok i działanie mitochondriów
"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Wkłady do zniczy...
Re: Chcą wsadzić ,,Jaszczura" i ,,Ludwiczka" do psychiatryka
Chcą wsadzić ,,Jaszczura" i ,,Ludwiczka" do psychiatryka
,,The Plot to Get RFK" (,,Spisek, by pozbyć się RFK")
Rozkaz 16-2025: 2025-06-19 Apelacja Do Wyroku Sądu Rej. w Sprawie IVRNs 295-23
Problemy lekarzy - medyków.
Re: Arno van Kessel, [...] holenderski prawnik ikrytyk polityki covidowej, został 11 czerwca 2025 roku zatrzymany przez oddział specjalny policji - bez postawionych zarzutów, bez przedstawienia dowodów i bez udziału opinii publicznej.
Re: Dr. Kontek (już od paru lat nie SGH) odkrył odchylenia statystyczne [PO EKSPERCIE?]
izraelscy żołnierze celowo strzelają chłopcom w penisy