Strona główna Grupy pl.soc.edukacja kierownik wyciecxzek szkolnych

Grupy

Szukaj w grupach

 

kierownik wyciecxzek szkolnych

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 72


« poprzedni wątek następny wątek »

31. Data: 2005-04-18 18:23:39

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:14:38 +0200, Ja napisał(a):

> w każdym przepisie ogólnym jest podobna klauzula

Tak? :-)

> Art. 5. Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują
> przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nie
> uregulowanym tymi przepisami.

Człowieku, Kodeks pracy to jest _ustawa_, a te "przepisy szczególne" to też
musi być _ustawa_, np. Karta nauczyciela. Nie występuje więc pionowa
hierarchia źródeł prawa, jak w przypadku zarządzeń dyrektora i przepisów
rozporządzenia.

RG

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


32. Data: 2005-04-18 18:27:35

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:20:13 +0200, Ja napisał(a):

>> Po pierwsze wyjaśnienia MENiS nie są źródłami prawa, po drugie ministerstwo
>> potwierdza moje zdanie, nie twoje.
> Czyli jakie?
> Ja twierdzę, że nauczyciele prowadzący wycieczki powinni
> być przeszkoleni (innych to nie dotyczy)

A ja i ministerstwo twierdzimy, że nauczyciel nie musi mieć kursu
kierowników wycieczek, aby być kierownikiem wycieczki szkolnej.

RG

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


33. Data: 2005-04-18 18:34:38

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Roman Stachowiak" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:fkw3yogmh4fu$.1plkq3zutd2iq.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 17 Apr 2005 17:49:58 +0200, m.bulik napisał(a):
>
>> czy kierownik wycieczki szkolnej musio miec jakies specjalne uprawnienia?
>
> Jeśli jest nauczycielem, to kursów dodatkowych kończyć nie musi.
>


Roman, czy ten gość, który próbuje z nami hmmm... dyskutować...
(przepraszam, że użyłem takiego określenia), to dalszy ciąg desantu z
pl.soc.prawo? Daj sobie z nimi spokój.
Wszystkich zainteresowanych proszę o nie zwracanie uwagi na wypowiedzi
niejakiego _Ja_, który wprowadza wszystkich zainteresowanych w błąd.
Grupy dyskusyjne wielu już widziały trolli. Ten, niestety, poza zwykłym
trollowaniem, wpuszcza ludzi w prawnicze maliny.

--
RomanS
______________________________
Ja zawsze mam rację.
Raz mi się wydawało, że nie mam racji, ale okazało się, że byłem w błędzie.
/G.J. Gigol/

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


34. Data: 2005-04-18 19:14:55

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Ja" <j...@n...tpi.pl> szukaj wiadomości tego autora


Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:aqx0adgydxk5$.5j6qcwnvcklk$.dlg@40tude.net...
> Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:11:36 +0200, Ja napisał(a):
>
>> On tylko zażąda zaświadczenia odbycia szkolenia PRZED zatwierdzeniem
>> wycieczki, Jeśli go nie będzie - wycieczki tez nie.
>
> I musi podać podstawę prawną.
>
> RG

Cytowałeś stosowny przepis

Poza tym - wystarczy, że poleci kierownikowi in spe pzygotowanie
dokumentacji wycieczki z powołaniem się na stosowne podstawy prawne
Nie znając ich - nie przygotujesz dokumentacji
(nauczyciel ma - tak jak i dyrektor - obowiązek znać prawo szkolne...)




› Pokaż wiadomość z nagłówkami


35. Data: 2005-04-18 19:15:55

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Ja" <j...@n...tpi.pl> szukaj wiadomości tego autora


Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:1oln96b5n876s.1n8fibajr5616.dlg@40tude.net...
> Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:20:13 +0200, Ja napisał(a):
>
>>> Po pierwsze wyjaśnienia MENiS nie są źródłami prawa, po drugie
>>> ministerstwo
>>> potwierdza moje zdanie, nie twoje.
>> Czyli jakie?
>> Ja twierdzę, że nauczyciele prowadzący wycieczki powinni
>> być przeszkoleni (innych to nie dotyczy)
>
> A ja i ministerstwo twierdzimy, że nauczyciel nie musi mieć kursu
> kierowników wycieczek, aby być kierownikiem wycieczki szkolnej.
>

Nie musi również uzyskać zgody dyrektora na wycieczkę jeśli nie przedstawi
dowodu
przeszkolenia


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


36. Data: 2005-04-18 19:23:39

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 18 Apr 2005 21:15:55 +0200, Ja napisał(a):

>> A ja i ministerstwo twierdzimy, że nauczyciel nie musi mieć kursu
>> kierowników wycieczek, aby być kierownikiem wycieczki szkolnej.
> Nie musi również uzyskać zgody dyrektora na wycieczkę jeśli nie przedstawi
> dowodu przeszkolenia

Moje talenty pedagogiczne są bardzo malutkie przy twojej odporności na
wiedzę:-)
Tak że ja wysiadam. Każdy ma prawo trwać w swojej niewiedzy:-)

RG

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


37. Data: 2005-04-18 19:25:06

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:34:38 +0200, Roman Stachowiak napisał(a):

> Wszystkich zainteresowanych proszę o nie zwracanie uwagi na wypowiedzi
> niejakiego _Ja_, który wprowadza wszystkich zainteresowanych w błąd.
> Grupy dyskusyjne wielu już widziały trolli. Ten, niestety, poza zwykłym
> trollowaniem, wpuszcza ludzi w prawnicze maliny.

Dziwne, bo na innym wątku, wypowiedział się dość sensownie.

RG

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


38. Data: 2005-04-20 09:13:19

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Ja" <j...@n...tpi.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach.
Na podstawie art. 95a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz.
153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z
2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.
1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122 poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr
144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362 i Nr 141, poz. 1185) zarządza
się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o "dyrektorze" rozumie się
przez to dyrektora szkoły lub placówki.

§ 2.

Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub
placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach
organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych
jednostek.

§ 3.

1. Jeżeli przerwa w działalności oświatowej szkoły lub placówki trwa co
najmniej 2 tygodnie dyrektor dokonuje kontroli obiektów należących do szkoły
lub placówki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków
korzystania z tych obiektów.

2. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące
w niej udział. Kopię protokołu dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu.

§ 4.

Jeżeli specyfika programu nauczania się temu nie sprzeciwia w planie zajęć
dydaktyczno - wychowawczych uwzględnia się:

1) potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach
tygodnia;

2) potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu;

3) zasadę nie łączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.

§ 5.

1. Plan ewakuacji szkoły lub placówki umieszcza się w widocznym miejscu, w
sposób zapewniający łatwy do niego dostęp.

2. Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.

§ 6.

1. Prace remontowe, naprawcze i instalacyjne w pomieszczeniach szkoły lub
placówki przeprowadza się pod nieobecność w tych pomieszczeniach osób,
którym szkoła lub placówka zapewniają opiekę.

2. Zajęcia poza pomieszczeniami szkoły lub placówki nie mogą odbywać się w
tych miejscach, w których prowadzone są prace wymienione w ust. 1.

§ 7.

1. Teren szkoły i placówki ogradza się.

2. Na terenie szkoły i placówki zapewnia się:

1) właściwe oświetlenie;

2) równą nawierzchnię dróg, przejść, boisk;

3) instalacje do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.

3. Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie szkoły lub
placówki zakrywa się odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny
sposób.

4. Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren szkoły i placówki zabezpiecza
się w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę
możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym
natężeniu ruchu.

5. W razie opadów śniegu przejścia na terenie szkoły i placówki oczyszcza
się ze śniegu i lodu oraz posypuje piaskiem.

§ 8.

Urządzenia higienicznosanitarne są utrzymywane w czystości i w stanie pełnej
sprawności technicznej.

§ 9.

1. W pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie,
wentylację i ogrzewanie.

2. Sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub
placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii.

3. Szkoły i placówki nabywają wyposażenie posiadające odpowiednie atesty lub
certyfikaty.

§ 10.

1. Kuchnie i jadalnie utrzymuje się w czystości, a ich wyposażenie we
właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie.

2. Gorące posiłki spożywa się wyłącznie w jadalniach lub innych
pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.

§ 11.

W razie braku sieci wodociągowej, w szkole i placówce zapewnia się inne
źródło wody spełniającej wymagania dla wody zdatnej do picia.

§ 12.

Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia wietrzy się w czasie każdej
przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.

§ 13.

Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru
upoważnionej do tego osoby.

§ 14.

1. Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.

2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne umożliwia się uczniom
przebywanie w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu.

§ 15.

Miejsca pracy oraz pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom
nieuprawnionym są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do
nich dostępem.

§ 16.

1. Schody wyposaża się w balustrady z poręczami zabezpieczonymi przed
ewentualnym zsuwaniem się po nich. Stopnie schodów nie mogą być śliskie.

2. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się siatką lub w
inny skuteczny sposób.

§ 17.

1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia zapewnia się
temperaturę co najmniej 18o C.

2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1,
dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ
prowadzący.

§ 18.

Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas
oznaczony:

1) jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych
dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15o C lub jest niższa;

2) jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu
uczniów.

§ 19.

1. Jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone
zajęcia lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla
bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć.

2. Jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć -
niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza się z zagrożonych miejsc osoby
powierzone opiece szkoły lub placówki.

§ 20.

Pomieszczenia szkoły i placówki, w szczególności pokój nauczycielski,
laboratoria, pracownie, warsztaty szkolne, pokój nauczycieli wychowania
fizycznego, kierownika internatu (bursy) oraz kuchnię, wyposaża się w
apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i
instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.

§ 21.

Nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach,
laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego, podlegają
przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

§ 22.

Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po
zaopatrzeniu ich w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i
środki ochrony indywidualnej oraz po zapewnieniu właściwego nadzoru i
bezpiecznych warunków pracy.

Rozdział 2

Warsztaty, laboratoria, pracownie oraz stanowiska praktycznej nauki zawodu

§ 23.

1. Maszyny i inne urządzenia techniczne utrzymuje się w stanie zapewniającym
pełną sprawność działania oraz bezpieczeństwo pracy i nauki.

2. Urządzenia techniczne wyposaża się w zabezpieczenia chroniące przed
urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem
elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem
wibracji lub promieniowaniem.

3. Urządzenia techniczne niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie
oznacza się w sposób wyraźny i zabezpiecza przed ich uruchomieniem.

§ 24.

1. Stanowiska pracy dostosowuje się do warunków antropometrycznych uczniów.

2. Jeżeli ze stanowisk pracy korzystają niepełnosprawni dostosowuje się je
do rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

§ 25.

Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliżu wywiesza
się w widocznym miejscu instrukcję bezpiecznej obsługi.

§ 26.

W warsztacie, laboratorium i pracowni wywiesza się w widocznym i łatwo
dostępnym miejscu regulamin określający zasady bezpieczeństwa i higieny
pracy.

§ 27.

1. Przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach
technicznych w warsztatach, laboratoriach i pracowniach, uczniów zaznajamia
się z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę
pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym.

2. Rozpoczęcie zajęć, o których mowa w ust. 1, może nastąpić po sprawdzeniu
i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan maszyn i innych
urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej i narzędzi pracy, a także
inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa
uczniów.

§ 28.

Uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych, w
celu zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla
zdrowia czynników, a także ze względu na wymagania sanitarno - higieniczne,
zaopatruje się w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie
robocze.

§ 29.

1. Substancje i preparaty chemiczne umieszcza się w odpowiednich pojemnikach
opatrzonych napisami zawierającymi nazwę substancji lub preparatu oraz
informującymi o ich niebezpieczeństwie lub szkodliwości dla zdrowia.

2. Substancje niebezpieczne i preparaty niebezpieczne w rozumieniu przepisów
o substancjach i preparatach chemicznych przechowuje się w zamkniętych
pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu.

3. Dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk niebezpiecznych
substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w szkole osobom
prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i preparatów.

4. Uczniów zaznajamia się z kartami charakterystyk niebezpiecznych
substancji i preparatów, jeżeli są one używane w czasie zajęć.



Rozdział 3

Wychowanie fizyczne, sport i turystyka

§ 30.

W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę lub placówkę
uczniowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.

§ 31.

1. Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do aktualnej
sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących.

2. Uczestnika zajęć uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się
w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego
rodziców (prawnych opiekunów).

3. Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających
pełne bezpieczeństwo ćwiczących.

4. Bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się
może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących są mocowane na stałe.

5. Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego sprawdza się przed każdymi
zajęciami.

6. W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania
ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne
określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.

7. Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami
bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.

§ 32.

1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub
placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się
uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i
ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a
także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one
odbywać.

2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się również przy ustalaniu
programu zajęć, imprez, wycieczek.

§ 33.

1. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed
wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
przybyciu do punktu docelowego.

2. Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i
gołoledzi.

§ 34.

1. Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z
zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.

2. Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać
się tylko w obrębie "kąpielisk" i "pływalni" w rozumieniu przepisów
określających warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.

3. Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu
wyznaczonych i przystosowanych.

4. Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się po stały nadzór ratownika
lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły
bądź placówki.

§ 35.

1. Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek wyposaża się w
sprzęt ratunkowy.

2. Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie
jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym.

§ 36.

Niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.

§ 37.

Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach,
jeziorach i innych zbiornikach wodnych.

§ 38.

Przed przystąpieniem do strzelania z broni sportowej uczniów zaznajamia się
z zasadami korzystania ze strzelnicy i bezpiecznego obchodzenia się z
bronią.

§ 39.

Niedopuszczalne jest wydawanie osobom pozostającym pod opieką szkoły lub
placówki sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub
życia, w tym dysku, kuli, młota, oszczepu, łuku, szpady, sportowej broni
strzeleckiej - jeżeli szkoła nie ma możliwości zapewnienia warunków
bezpiecznego korzystania z tego sprzętu.

Rozdział 4

Wypadki osób pozostających pod opieką szkoły i placówki

§ 40.

Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku
niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając
fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu
pierwszej pomocy.

§ 41.

1. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:

1) rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego;

2) organ prowadzący szkołę lub placówkę;

3) pracownika służby bhp;

4) społecznego inspektora pracy;

5) radę rodziców.

2. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie
prokuratora i kuratora oświaty.

3. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się
niezwłocznie inspektora sanitarnego.

4. Zawiadomień, o których mowa w ust. 1 - 3 dokonuje dyrektor bądź
upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.

§ 42.

1. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej
"zespołem", dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający
dopuszczenie osób niepowołanych.

2. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może
wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły
lub placówki.

§ 43.

1. Członków zespołu powołuje dyrektor.

2. Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowego i sporządza dokumentację
powypadkową, w tym protokół powypadkowy.

3. Wzór protokołu powypadkowego jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.

4. W skład zespołu wchodzą: pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor
pracy.

5. Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu
jednej z osób, o której mowa w ust. 3, dyrektor powołuje w jej miejsce
innego pracownika szkoły lub placówki przeszkolonego w zakresie bhp.

6. Jeżeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp
ani społeczny inspektor pracy w skład zespołu wchodzą: dyrektor oraz
pracownik szkoły lub placówki przeszkolony w zakresie bhp.

7. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego,
kuratora oświaty lub rady rodziców.

8. Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w
składzie zespołu - społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie
uczestniczy ani pracownik służby bhp ani społeczny inspektor pracy
przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły lub placówki wyznacza
dyrektor.

9. W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego
zespołu. Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem
przewodniczącego może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w
protokole powypadkowym.

§ 44.

Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o
przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.

§ 45.

1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania
powypadkowego zaznajamia się:

1) poszkodowanego pełnoletniego,

2) rodziców ( opiekunów) poszkodowanego małoletniego.

2. Jeżeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan
zdrowia z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców
(opiekunów).

§ 46.

1. Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z
materiałami postępowania powypadkowego.

2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole lub placówce.

3. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza
się na ich wniosek.

§ 47.

Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.

§ 48.

1. W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokółu powypadkowego osoby, o których
mowa w § 46 ust. 1 mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu.

2. Zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu bądź na piśmie
przewodniczącemu zespołu.

3. Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący.

4. Zastrzeżenia mogą dotyczyć, w szczególności:

1) niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia
stanu faktycznego;

2) sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.

§49.

Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę lub placówkę może:

1) zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub
przeprowadzenie określonych czynności dowodowych;

2) powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania
powypadkowego.

§ 50.

1. Rejestr wypadków prowadzi dyrektor.

2. Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.

§ 51.

Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny
wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.

§ 52.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.

Rozdział 5

Przepisy końcowe

§ 53.

Szkoły i placówki niepubliczne dostosują swoją działalność do wymogów
określonych w § 7 ust. 1, § 9 ust. 2, § 10 ust. 2, § 20 i § 21 w terminie do
dnia 31 sierpnia 2003 roku.

§ 54.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu: Krystyna Łybacka


----------------------------------------------------
------------------------
----

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji
rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U.
z 2002 r. Nr 97, poz. 866).




› Pokaż wiadomość z nagłówkami


39. Data: 2005-04-20 09:13:45

Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Od: "Ja" <j...@n...tpi.pl> szukaj wiadomości tego autora


Warszawa, dnia 26 listopada 2001 r. Nr 135 Poz. 1516


Publikacje na ten temat (2)
pod red. A.Barański
Prawo nauki i szkolnictwa wyższego [aktualizowany]
A.Barański
Prawo oświatowe [aktualizowany]

Publikacje o pokrewnej tematyce (1)
A.Barański, J.Rozwadowska-Skrzeczyńska, M.Szymańska
Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz

Zbiory przepisów zawierające tekst tego aktu (3)
pod red. A.Barański
Prawo oświatowe [aktualizowany]

Serwis Prawo i Zdrowie [aktualizowany]


Prawo Oświatowe [aktualizowany]




ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 8 listopada 2001 r.

w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola,
szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.

(Dz. U. Nr 135, poz. 1516)


Na postawie art. 22 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z
1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr
162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550,
Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr
111, poz. 1194) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Przedszkola, szkoły i placówki, zwane dalej "szkołami", mogą
organizować dla wychowanków i uczniów, zwanych dalej "uczniami", różnorodne
formy krajoznawstwa i turystyki.

2. W organizowaniu form działalności, o której mowa w ust. 1, szkoły mogą
współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem
działalności jest krajoznawstwo i turystyka.

§ 2. Organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w
szczególności:

1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków
kultury i historii,

2) poznawanie kultury i języka innych państw,

3) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i
kulturalnego,

4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,

5) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska
naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,

6) podnoszenie sprawności fizycznej,

7) poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów
zagrożonych ekologicznie,

8) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,

9) przeciwdziałanie patologii społecznej,

10) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

§ 3. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć
lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.

§ 4. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących
formach:

1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w
celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego
przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,

2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od
uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych

- zwane dalej "wycieczkami",

3) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,

4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział
wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności
specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem,

5) imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak:
zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne

- zwane dalej "imprezami".

§ 5. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku,
zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej,
stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.

§ 6. 1. Obozy wędrowne, o których mowa w § 4 pkt 4, organizuje się po
trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki
kwalifikowanej.

2. Przy ustalaniu bazy noclegowej dla uczestników wycieczek i imprez
uwzględnia się istniejącą bazę szkolnych schronisk młodzieżowych.

§ 7. 1. Szkoły mogą organizować wycieczki i imprezy zagraniczne w formach, o
których mowa w § 4 pkt 1-4.

2. Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez, o których mowa w ust. 1,
wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu
sprawującego nadzór pedagogiczny.

3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:

1) nazwę kraju,

2) czas pobytu,

3) program pobytu,

4) imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,

5) listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.

§ 8. Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach, z wyjątkiem
przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, i imprezach
wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych.

§ 9. 1. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i
organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych
ustaleniach, a w szczególności o: celu, trasie, harmonogramie i regulaminie.

2. Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa przez szkołę uczniom podczas
wycieczek i imprez odbywa się w sposób określony w przepisach wydanych na
podstawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z
2001 r. Nr 81, poz. 889 i Nr 102, poz. 1115) i ustawy o systemie oświaty.

§ 10. 1. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę
uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta
wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.

2. Wzór karty wycieczki lub imprezy stanowi załącznik do rozporządzenia.

§ 11. 1. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród
pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do
realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.

2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez
dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:

1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,

2) jest instruktorem harcerskim,

3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub
instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.

3. Kierownikiem obozu wędrownego, o którym mowa w § 4 pkt 4, może być osoba
po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych lub posiadająca
uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt 3.

4. Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej, o której mowa w § 4 pkt 4,
może być osoba posiadająca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt 3 bądź
stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.

§ 12. Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:

1) opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy,

2) opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,

3) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub
imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,

4) zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do
ich przestrzegania,

5) określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia
opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,

6) nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz
apteczkę pierwszej pomocy,

7) organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,

8) dokonuje podziału zadań wśród uczestników,

9) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
lub imprezy,

10) dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub
imprezy po jej zakończeniu.

§ 13. 1. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po
uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.

2. Opiekun w szczególności:

1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,

2) współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu
wycieczki lub imprezy,

3) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze
szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,

4) nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,

5) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.

§ 14. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub
imprezie zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu
umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach
znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.

§ 15. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw
nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej -
ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

§ 16. Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty
przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub
imprez, może być finansowana ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:

1) z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,

2) ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i
organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,

3) ze środków wypracowanych przez uczniów,

4) ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także
osoby fizyczne i prawne.

§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8
listopada 2001 r. (poz. 1516)

Opublikowane w internecie przez Polskie Wydawnictwa Profesjonalne Sp. z o.o.
Oddział Dom Wydawniczy ABC http://www.abc.com.pl/




› Pokaż wiadomość z nagłówkami


40. Data: 2005-04-20 09:50:57

Temat: daremny jestes
Od: "marcin" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

ales ty daremny - przeciez Yorick i Romek G. Ci odpowiedzieli, ze nie trzeba
miec kursu...
tylko w wykwalifikowanej turystyce (powyzej 1000 - albo przewodnik, jaskinie
i inne kaluze) i obozach wedrownych
daruj juz sobie zasmiecanie grupy i umow sie z jakas kobieta...na pewno ci
sie polepszy


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 8


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

Doświadczanie ojcostwa
oceny...
Konkurs fotograficzny "Warszawa w fotografii młodych" - wiecej informacji serwis informacyjny FOTOrama
ksiazka za 5 zl - Cialdini
Angielski w Londynie

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

UwB sprzedał dawny Dom Partii, który w 1990 roku "w brawurowej i happeningowej akcji" przejęli studenci filii UW
Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
U nas propagują modę na SI, a w Chinach naukowcy SI po kolei umierają w wieku 40-50lat
Uniwersytet Jagielloński zawiesza protestujących studentów

zobacz wszyskie »