« poprzedni wątek | następny wątek » |
31. Data: 2005-04-18 18:23:39
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnychDnia Mon, 18 Apr 2005 20:14:38 +0200, Ja napisał(a):
> w każdym przepisie ogólnym jest podobna klauzula
Tak? :-)
> Art. 5. Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują
> przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nie
> uregulowanym tymi przepisami.
Człowieku, Kodeks pracy to jest _ustawa_, a te "przepisy szczególne" to też
musi być _ustawa_, np. Karta nauczyciela. Nie występuje więc pionowa
hierarchia źródeł prawa, jak w przypadku zarządzeń dyrektora i przepisów
rozporządzenia.
RG
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
32. Data: 2005-04-18 18:27:35
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnychDnia Mon, 18 Apr 2005 20:20:13 +0200, Ja napisał(a):
>> Po pierwsze wyjaśnienia MENiS nie są źródłami prawa, po drugie ministerstwo
>> potwierdza moje zdanie, nie twoje.
> Czyli jakie?
> Ja twierdzę, że nauczyciele prowadzący wycieczki powinni
> być przeszkoleni (innych to nie dotyczy)
A ja i ministerstwo twierdzimy, że nauczyciel nie musi mieć kursu
kierowników wycieczek, aby być kierownikiem wycieczki szkolnej.
RG
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
33. Data: 2005-04-18 18:34:38
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnychUżytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:fkw3yogmh4fu$.1plkq3zutd2iq.dlg@40tude.net...
> Dnia Sun, 17 Apr 2005 17:49:58 +0200, m.bulik napisał(a):
>
>> czy kierownik wycieczki szkolnej musio miec jakies specjalne uprawnienia?
>
> Jeśli jest nauczycielem, to kursów dodatkowych kończyć nie musi.
>
Roman, czy ten gość, który próbuje z nami hmmm... dyskutować...
(przepraszam, że użyłem takiego określenia), to dalszy ciąg desantu z
pl.soc.prawo? Daj sobie z nimi spokój.
Wszystkich zainteresowanych proszę o nie zwracanie uwagi na wypowiedzi
niejakiego _Ja_, który wprowadza wszystkich zainteresowanych w błąd.
Grupy dyskusyjne wielu już widziały trolli. Ten, niestety, poza zwykłym
trollowaniem, wpuszcza ludzi w prawnicze maliny.
--
RomanS
______________________________
Ja zawsze mam rację.
Raz mi się wydawało, że nie mam racji, ale okazało się, że byłem w błędzie.
/G.J. Gigol/
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
34. Data: 2005-04-18 19:14:55
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:aqx0adgydxk5$.5j6qcwnvcklk$.dlg@40tude.net...
> Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:11:36 +0200, Ja napisał(a):
>
>> On tylko zażąda zaświadczenia odbycia szkolenia PRZED zatwierdzeniem
>> wycieczki, Jeśli go nie będzie - wycieczki tez nie.
>
> I musi podać podstawę prawną.
>
> RG
Cytowałeś stosowny przepis
Poza tym - wystarczy, że poleci kierownikowi in spe pzygotowanie
dokumentacji wycieczki z powołaniem się na stosowne podstawy prawne
Nie znając ich - nie przygotujesz dokumentacji
(nauczyciel ma - tak jak i dyrektor - obowiązek znać prawo szkolne...)
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
35. Data: 2005-04-18 19:15:55
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:1oln96b5n876s.1n8fibajr5616.dlg@40tude.net...
> Dnia Mon, 18 Apr 2005 20:20:13 +0200, Ja napisał(a):
>
>>> Po pierwsze wyjaśnienia MENiS nie są źródłami prawa, po drugie
>>> ministerstwo
>>> potwierdza moje zdanie, nie twoje.
>> Czyli jakie?
>> Ja twierdzę, że nauczyciele prowadzący wycieczki powinni
>> być przeszkoleni (innych to nie dotyczy)
>
> A ja i ministerstwo twierdzimy, że nauczyciel nie musi mieć kursu
> kierowników wycieczek, aby być kierownikiem wycieczki szkolnej.
>
Nie musi również uzyskać zgody dyrektora na wycieczkę jeśli nie przedstawi
dowodu
przeszkolenia
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
36. Data: 2005-04-18 19:23:39
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnychDnia Mon, 18 Apr 2005 21:15:55 +0200, Ja napisał(a):
>> A ja i ministerstwo twierdzimy, że nauczyciel nie musi mieć kursu
>> kierowników wycieczek, aby być kierownikiem wycieczki szkolnej.
> Nie musi również uzyskać zgody dyrektora na wycieczkę jeśli nie przedstawi
> dowodu przeszkolenia
Moje talenty pedagogiczne są bardzo malutkie przy twojej odporności na
wiedzę:-)
Tak że ja wysiadam. Każdy ma prawo trwać w swojej niewiedzy:-)
RG
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
37. Data: 2005-04-18 19:25:06
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnychDnia Mon, 18 Apr 2005 20:34:38 +0200, Roman Stachowiak napisał(a):
> Wszystkich zainteresowanych proszę o nie zwracanie uwagi na wypowiedzi
> niejakiego _Ja_, który wprowadza wszystkich zainteresowanych w błąd.
> Grupy dyskusyjne wielu już widziały trolli. Ten, niestety, poza zwykłym
> trollowaniem, wpuszcza ludzi w prawnicze maliny.
Dziwne, bo na innym wątku, wypowiedział się dość sensownie.
RG
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
38. Data: 2005-04-20 09:13:19
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnychRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach.
Na podstawie art. 95a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz.
153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z
2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.
1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122 poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr
144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362 i Nr 141, poz. 1185) zarządza
się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o "dyrektorze" rozumie się
przez to dyrektora szkoły lub placówki.
§ 2.
Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub
placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach
organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych
jednostek.
§ 3.
1. Jeżeli przerwa w działalności oświatowej szkoły lub placówki trwa co
najmniej 2 tygodnie dyrektor dokonuje kontroli obiektów należących do szkoły
lub placówki pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków
korzystania z tych obiektów.
2. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące
w niej udział. Kopię protokołu dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu.
§ 4.
Jeżeli specyfika programu nauczania się temu nie sprzeciwia w planie zajęć
dydaktyczno - wychowawczych uwzględnia się:
1) potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach
tygodnia;
2) potrzebę różnicowania zajęć w każdym dniu;
3) zasadę nie łączenia w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu.
§ 5.
1. Plan ewakuacji szkoły lub placówki umieszcza się w widocznym miejscu, w
sposób zapewniający łatwy do niego dostęp.
2. Drogi ewakuacyjne oznacza się w sposób wyraźny i trwały.
§ 6.
1. Prace remontowe, naprawcze i instalacyjne w pomieszczeniach szkoły lub
placówki przeprowadza się pod nieobecność w tych pomieszczeniach osób,
którym szkoła lub placówka zapewniają opiekę.
2. Zajęcia poza pomieszczeniami szkoły lub placówki nie mogą odbywać się w
tych miejscach, w których prowadzone są prace wymienione w ust. 1.
§ 7.
1. Teren szkoły i placówki ogradza się.
2. Na terenie szkoły i placówki zapewnia się:
1) właściwe oświetlenie;
2) równą nawierzchnię dróg, przejść, boisk;
3) instalacje do odprowadzania ścieków i wody deszczowej.
3. Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie szkoły lub
placówki zakrywa się odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpiecza w inny
sposób.
4. Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren szkoły i placówki zabezpiecza
się w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię. W miarę
możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym
natężeniu ruchu.
5. W razie opadów śniegu przejścia na terenie szkoły i placówki oczyszcza
się ze śniegu i lodu oraz posypuje piaskiem.
§ 8.
Urządzenia higienicznosanitarne są utrzymywane w czystości i w stanie pełnej
sprawności technicznej.
§ 9.
1. W pomieszczeniach szkoły i placówki zapewnia się właściwe oświetlenie,
wentylację i ogrzewanie.
2. Sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub
placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii.
3. Szkoły i placówki nabywają wyposażenie posiadające odpowiednie atesty lub
certyfikaty.
§ 10.
1. Kuchnie i jadalnie utrzymuje się w czystości, a ich wyposażenie we
właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie.
2. Gorące posiłki spożywa się wyłącznie w jadalniach lub innych
pomieszczeniach wydzielonych w tym celu.
§ 11.
W razie braku sieci wodociągowej, w szkole i placówce zapewnia się inne
źródło wody spełniającej wymagania dla wody zdatnej do picia.
§ 12.
Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia wietrzy się w czasie każdej
przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
§ 13.
Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru
upoważnionej do tego osoby.
§ 14.
1. Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.
2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne umożliwia się uczniom
przebywanie w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu.
§ 15.
Miejsca pracy oraz pomieszczenia, do których jest wzbroniony dostęp osobom
nieuprawnionym są odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym do
nich dostępem.
§ 16.
1. Schody wyposaża się w balustrady z poręczami zabezpieczonymi przed
ewentualnym zsuwaniem się po nich. Stopnie schodów nie mogą być śliskie.
2. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami schodów zabezpiecza się siatką lub w
inny skuteczny sposób.
§ 17.
1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia zapewnia się
temperaturę co najmniej 18o C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1,
dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ
prowadzący.
§ 18.
Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas
oznaczony:
1) jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych
dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi - 15o C lub jest niższa;
2) jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu
uczniów.
§ 19.
1. Jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone
zajęcia lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla
bezpieczeństwa, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć.
2. Jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć -
niezwłocznie się je przerywa i wyprowadza się z zagrożonych miejsc osoby
powierzone opiece szkoły lub placówki.
§ 20.
Pomieszczenia szkoły i placówki, w szczególności pokój nauczycielski,
laboratoria, pracownie, warsztaty szkolne, pokój nauczycieli wychowania
fizycznego, kierownika internatu (bursy) oraz kuchnię, wyposaża się w
apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i
instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.
§ 21.
Nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach,
laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego, podlegają
przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
§ 22.
Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po
zaopatrzeniu ich w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i
środki ochrony indywidualnej oraz po zapewnieniu właściwego nadzoru i
bezpiecznych warunków pracy.
Rozdział 2
Warsztaty, laboratoria, pracownie oraz stanowiska praktycznej nauki zawodu
§ 23.
1. Maszyny i inne urządzenia techniczne utrzymuje się w stanie zapewniającym
pełną sprawność działania oraz bezpieczeństwo pracy i nauki.
2. Urządzenia techniczne wyposaża się w zabezpieczenia chroniące przed
urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem
elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem
wibracji lub promieniowaniem.
3. Urządzenia techniczne niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie
oznacza się w sposób wyraźny i zabezpiecza przed ich uruchomieniem.
§ 24.
1. Stanowiska pracy dostosowuje się do warunków antropometrycznych uczniów.
2. Jeżeli ze stanowisk pracy korzystają niepełnosprawni dostosowuje się je
do rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
§ 25.
Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliżu wywiesza
się w widocznym miejscu instrukcję bezpiecznej obsługi.
§ 26.
W warsztacie, laboratorium i pracowni wywiesza się w widocznym i łatwo
dostępnym miejscu regulamin określający zasady bezpieczeństwa i higieny
pracy.
§ 27.
1. Przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach
technicznych w warsztatach, laboratoriach i pracowniach, uczniów zaznajamia
się z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę
pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym.
2. Rozpoczęcie zajęć, o których mowa w ust. 1, może nastąpić po sprawdzeniu
i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan maszyn i innych
urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej i narzędzi pracy, a także
inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa
uczniów.
§ 28.
Uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych, w
celu zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla
zdrowia czynników, a także ze względu na wymagania sanitarno - higieniczne,
zaopatruje się w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie
robocze.
§ 29.
1. Substancje i preparaty chemiczne umieszcza się w odpowiednich pojemnikach
opatrzonych napisami zawierającymi nazwę substancji lub preparatu oraz
informującymi o ich niebezpieczeństwie lub szkodliwości dla zdrowia.
2. Substancje niebezpieczne i preparaty niebezpieczne w rozumieniu przepisów
o substancjach i preparatach chemicznych przechowuje się w zamkniętych
pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu.
3. Dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk niebezpiecznych
substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w szkole osobom
prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i preparatów.
4. Uczniów zaznajamia się z kartami charakterystyk niebezpiecznych
substancji i preparatów, jeżeli są one używane w czasie zajęć.
Rozdział 3
Wychowanie fizyczne, sport i turystyka
§ 30.
W czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę lub placówkę
uczniowie nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.
§ 31.
1. Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do aktualnej
sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących.
2. Uczestnika zajęć uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się
w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego
rodziców (prawnych opiekunów).
3. Ćwiczenia prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających
pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
4. Bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się
może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących są mocowane na stałe.
5. Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego sprawdza się przed każdymi
zajęciami.
6. W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania
ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne
określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.
7. Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami
bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.
§ 32.
1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub
placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się
uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i
ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a
także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one
odbywać.
2. Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się również przy ustalaniu
programu zajęć, imprez, wycieczek.
§ 33.
1. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed
wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po
przybyciu do punktu docelowego.
2. Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i
gołoledzi.
§ 34.
1. Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z
zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.
2. Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać
się tylko w obrębie "kąpielisk" i "pływalni" w rozumieniu przepisów
określających warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach,
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
3. Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu
wyznaczonych i przystosowanych.
4. Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się po stały nadzór ratownika
lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły
bądź placówki.
§ 35.
1. Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek wyposaża się w
sprzęt ratunkowy.
2. Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie
jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym.
§ 36.
Niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.
§ 37.
Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach,
jeziorach i innych zbiornikach wodnych.
§ 38.
Przed przystąpieniem do strzelania z broni sportowej uczniów zaznajamia się
z zasadami korzystania ze strzelnicy i bezpiecznego obchodzenia się z
bronią.
§ 39.
Niedopuszczalne jest wydawanie osobom pozostającym pod opieką szkoły lub
placówki sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub
życia, w tym dysku, kuli, młota, oszczepu, łuku, szpady, sportowej broni
strzeleckiej - jeżeli szkoła nie ma możliwości zapewnienia warunków
bezpiecznego korzystania z tego sprzętu.
Rozdział 4
Wypadki osób pozostających pod opieką szkoły i placówki
§ 40.
Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku
niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając
fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu
pierwszej pomocy.
§ 41.
1. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1) rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego;
2) organ prowadzący szkołę lub placówkę;
3) pracownika służby bhp;
4) społecznego inspektora pracy;
5) radę rodziców.
2. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie
prokuratora i kuratora oświaty.
3. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się
niezwłocznie inspektora sanitarnego.
4. Zawiadomień, o których mowa w ust. 1 - 3 dokonuje dyrektor bądź
upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
§ 42.
1. Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy, zwany dalej
"zespołem", dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający
dopuszczenie osób niepowołanych.
2. Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może
wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły
lub placówki.
§ 43.
1. Członków zespołu powołuje dyrektor.
2. Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowego i sporządza dokumentację
powypadkową, w tym protokół powypadkowy.
3. Wzór protokołu powypadkowego jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
4. W skład zespołu wchodzą: pracownik służby bhp oraz społeczny inspektor
pracy.
5. Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu
jednej z osób, o której mowa w ust. 3, dyrektor powołuje w jej miejsce
innego pracownika szkoły lub placówki przeszkolonego w zakresie bhp.
6. Jeżeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp
ani społeczny inspektor pracy w skład zespołu wchodzą: dyrektor oraz
pracownik szkoły lub placówki przeszkolony w zakresie bhp.
7. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego,
kuratora oświaty lub rady rodziców.
8. Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w
składzie zespołu - społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie
uczestniczy ani pracownik służby bhp ani społeczny inspektor pracy
przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły lub placówki wyznacza
dyrektor.
9. W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego
zespołu. Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem
przewodniczącego może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w
protokole powypadkowym.
§ 44.
Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o
przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
§ 45.
1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania
powypadkowego zaznajamia się:
1) poszkodowanego pełnoletniego,
2) rodziców ( opiekunów) poszkodowanego małoletniego.
2. Jeżeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan
zdrowia z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców
(opiekunów).
§ 46.
1. Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z
materiałami postępowania powypadkowego.
2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole lub placówce.
3. Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza
się na ich wniosek.
§ 47.
Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor.
§ 48.
1. W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokółu powypadkowego osoby, o których
mowa w § 46 ust. 1 mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu.
2. Zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu bądź na piśmie
przewodniczącemu zespołu.
3. Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący.
4. Zastrzeżenia mogą dotyczyć, w szczególności:
1) niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia
stanu faktycznego;
2) sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
§49.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę lub placówkę może:
1) zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub
przeprowadzenie określonych czynności dowodowych;
2) powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania
powypadkowego.
§ 50.
1. Rejestr wypadków prowadzi dyrektor.
2. Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
§ 51.
Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny
wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.
§ 52.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio
przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 53.
Szkoły i placówki niepubliczne dostosują swoją działalność do wymogów
określonych w § 7 ust. 1, § 9 ust. 2, § 10 ust. 2, § 20 i § 21 w terminie do
dnia 31 sierpnia 2003 roku.
§ 54.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: Krystyna Łybacka
----------------------------------------------------
------------------------
----
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji
rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U.
z 2002 r. Nr 97, poz. 866).
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
39. Data: 2005-04-20 09:13:45
Temat: Re: kierownik wyciecxzek szkolnych
Warszawa, dnia 26 listopada 2001 r. Nr 135 Poz. 1516
Publikacje na ten temat (2)
pod red. A.Barański
Prawo nauki i szkolnictwa wyższego [aktualizowany]
A.Barański
Prawo oświatowe [aktualizowany]
Publikacje o pokrewnej tematyce (1)
A.Barański, J.Rozwadowska-Skrzeczyńska, M.Szymańska
Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz
Zbiory przepisów zawierające tekst tego aktu (3)
pod red. A.Barański
Prawo oświatowe [aktualizowany]
Serwis Prawo i Zdrowie [aktualizowany]
Prawo Oświatowe [aktualizowany]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 8 listopada 2001 r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola,
szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
(Dz. U. Nr 135, poz. 1516)
Na postawie art. 22 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z
1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr
162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550,
Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr
111, poz. 1194) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Przedszkola, szkoły i placówki, zwane dalej "szkołami", mogą
organizować dla wychowanków i uczniów, zwanych dalej "uczniami", różnorodne
formy krajoznawstwa i turystyki.
2. W organizowaniu form działalności, o której mowa w ust. 1, szkoły mogą
współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem
działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
§ 2. Organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w
szczególności:
1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków
kultury i historii,
2) poznawanie kultury i języka innych państw,
3) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i
kulturalnego,
4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
5) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska
naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
6) podnoszenie sprawności fizycznej,
7) poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów
zagrożonych ekologicznie,
8) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
9) przeciwdziałanie patologii społecznej,
10) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
§ 3. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć
lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
§ 4. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących
formach:
1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w
celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego
przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od
uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych
- zwane dalej "wycieczkami",
3) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,
4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział
wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności
specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem,
5) imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak:
zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne
- zwane dalej "imprezami".
§ 5. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku,
zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej,
stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
§ 6. 1. Obozy wędrowne, o których mowa w § 4 pkt 4, organizuje się po
trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki
kwalifikowanej.
2. Przy ustalaniu bazy noclegowej dla uczestników wycieczek i imprez
uwzględnia się istniejącą bazę szkolnych schronisk młodzieżowych.
§ 7. 1. Szkoły mogą organizować wycieczki i imprezy zagraniczne w formach, o
których mowa w § 4 pkt 1-4.
2. Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez, o których mowa w ust. 1,
wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu
sprawującego nadzór pedagogiczny.
3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:
1) nazwę kraju,
2) czas pobytu,
3) program pobytu,
4) imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
5) listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
§ 8. Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach, z wyjątkiem
przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, i imprezach
wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych.
§ 9. 1. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i
organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych
ustaleniach, a w szczególności o: celu, trasie, harmonogramie i regulaminie.
2. Zapewnienie opieki i bezpieczeństwa przez szkołę uczniom podczas
wycieczek i imprez odbywa się w sposób określony w przepisach wydanych na
podstawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z
2001 r. Nr 81, poz. 889 i Nr 102, poz. 1115) i ustawy o systemie oświaty.
§ 10. 1. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę
uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta
wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
2. Wzór karty wycieczki lub imprezy stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 11. 1. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród
pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do
realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
2. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez
dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:
1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
2) jest instruktorem harcerskim,
3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub
instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
3. Kierownikiem obozu wędrownego, o którym mowa w § 4 pkt 4, może być osoba
po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych lub posiadająca
uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt 3.
4. Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej, o której mowa w § 4 pkt 4,
może być osoba posiadająca uprawnienia wymienione w ust. 2 pkt 3 bądź
stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu.
§ 12. Kierownik wycieczki lub imprezy w szczególności:
1) opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy,
2) opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
3) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub
imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
4) zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do
ich przestrzegania,
5) określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia
opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
6) nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz
apteczkę pierwszej pomocy,
7) organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
8) dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
9) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
lub imprezy,
10) dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub
imprezy po jej zakończeniu.
§ 13. 1. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po
uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
2. Opiekun w szczególności:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
2) współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu
wycieczki lub imprezy,
3) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze
szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
4) nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
5) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
§ 14. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub
imprezie zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu
umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach
znajdujących się na trasie planowanej wycieczki lub imprezy.
§ 15. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw
nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej -
ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
§ 16. Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty
przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub
imprez, może być finansowana ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:
1) z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,
2) ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i
organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
3) ze środków wypracowanych przez uczniów,
4) ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także
osoby fizyczne i prawne.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8
listopada 2001 r. (poz. 1516)
Opublikowane w internecie przez Polskie Wydawnictwa Profesjonalne Sp. z o.o.
Oddział Dom Wydawniczy ABC http://www.abc.com.pl/
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
40. Data: 2005-04-20 09:50:57
Temat: daremny jestesales ty daremny - przeciez Yorick i Romek G. Ci odpowiedzieli, ze nie trzeba
miec kursu...
tylko w wykwalifikowanej turystyce (powyzej 1000 - albo przewodnik, jaskinie
i inne kaluze) i obozach wedrownych
daruj juz sobie zasmiecanie grupy i umow sie z jakas kobieta...na pewno ci
sie polepszy
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
« poprzedni wątek | następny wątek » |