konflikt serologiczny

1. Data: 2005-01-18 21:55:25

Temat: konflikt serologiczny
Od: "Hansu" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

wyobrazmy sobie taka sytuacje: matka (0,rh-) nosi płód (B lub A rh+).
pierwsza ciaza, jej organizm nie wytwarza przeciwciał anty-D.

Pytanie: czy konieczne jest podanie IgG anty-D w okresie okołoporodowym w
celu zapobiegniecia uczulenia matki na krwinki plodu rh+, a moze naturalne
przeciwciała IgM układu AB0 sa w stanie zniszczyc krwinki zanim u matki
wytworzy sie odpornosc na antygenD.

Teoretycznie IgM działaja bardzo szybko, ze wzgledu na zewnatrzbłonowe
wystepowanie antygenów układu AB0 i duza odległość "ramion" IgM, jednak nie
udało mi sie znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.

powodzenia w rozwiazywaniu zagadki :), ŁukaszW

2. Data: 2005-01-18 22:43:03

Temat: Re: konflikt serologiczny
Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przeciwciała ''naturalne'' układu ABO należą najczęściej do klasy IgM ale
nie przechodzą przez łożysko.

pzdr,

esculape

3. Data: 2005-01-19 13:09:41

Od: "Hansu" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Esculape" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> Przeciwciała ''naturalne'' układu ABO należą najczęściej do klasy IgM ale
> nie przechodzą przez łożysko.
wiem, ale nie chodzi mi o konflikt serologiczny w obrebie ukladu AB0 (a do
takiej sytuacji by doszło gdyby sie przedostały przez łozysko). tylko
niszczenie krwinek płodu w organizmie matki, ktore dostaja sie tam w czasie
krwawego jakby nie patrzec porodu)

4. Data: 2005-01-19 16:03:01

Od: "news.man.szczecin.pl" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wyobrazmy sobie taka sytuacje: matka (0,rh-) nosi płód (B lub A rh+).
> pierwsza ciaza, jej organizm nie wytwarza przeciwciał anty-D.

Skąd wiadomo że nie wytwarza??? jak sie nie poda a one powstaną? To wtedy
masz juz duży problem i nie do odwrócenia ( immunoglobulinę należy podać do
72 godzin a przeciwciała IgM które powstaną najszybciej potrzebują ok 5dni
do tygodnia ... )
wniosek: Błędne założenie że nie powstaną

> [...]
> przeciwciała IgM układu AB0 sa w stanie zniszczyc krwinki zanim u matki

Błędne rozumowanie: Skoro matka ma już przeciwciała w klasie IgM antyD to za
chwilę bedzie miała IgG - bo nie ma atygenów które pobudzałyby powstawanie
tylko przeciwciał IgM. A skoro tak to masz już konflikt serologiczny
wniosek: Stan uznawany przez ciebie za "naturalny" jest już patologią

aspekt drugi: Mechanizm
Przeciwciała IgM, IgG i wszystkie inne nie biorą się z nikąd. Wytwarzane są
przez komórki układu odpornościowego po złożonej ścieżce opracowywania,
udostępniania antygenu aktywacji i modulacji procesów produkcji i uwalniania
przeciwciał. Komórki te to Limfocyty B i Plazmocyty. A wcześniej komórki
układu APC i Limfocyty Th Tc Ts. Jak widzisz przeciwciało to już jest
produkt końcowy złożonej drogi i do momentu jego wytworzenia wiele komórek
miało kontakt z feralnymi antygenami. Równolegle z doraźnym efektem jakim
jest produkcja przeciwciał powstają też komórki pamięci immunologicznej
które będą już kobiecie towarzyszyły do końca jej dni ( no chyba że ma
AIDS ) i TO JEST PODSTAWA PROBLEMU.
wniosek: Błędne rozumowanie wynikające z nieznajomości patomechanizmu. Nie
chodzi o usunięcie tych paru kkrwinek bo one nikomu krzywdy nie zrobią i
oczywiście może to zrobić własny układ odpornościowy. IMMUNOGLOBULINE podaje
się poto by nie dopuścić do powstania pamięci immunologicznej w tym
zakresie!!!! a nie poto by usunąć krwinki.

> [...]
nie
> udało mi sie znaleźć jednoznacznej odpowiedzi.

szybkośc działania, ilość ramion na tym etapie nie ma znaczenia - patrz
wyżej.

> powodzenia w rozwiazywaniu zagadki :), ŁukaszW

rozwiązana, dobrze że nie in vivo

5. Data: 2005-01-19 20:14:48

Od: "Hansu" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tylko przeciwciał IgM. A skoro tak to masz już konflikt serologiczny
> wniosek: Stan uznawany przez ciebie za "naturalny" jest już patologią

o ile mi wiadomo to nie ma czegos takiego jak IgM antyD. Ig ukl. Rh
mają charakter tylko G.

>IMMUNOGLOBULINE podaje
> się poto by nie dopuścić do powstania pamięci immunologicznej w tym
> zakresie!!!! a nie poto by usunąć krwinki.

własciwie to moje pytanie sprowadza sie do tego czy w podanej sytuacji IgM
ukł. AB0 mogą zadziałać analogicznie do sztucznie podawanej immunoglobuliny
gamma po porodzie. no i oczywiście dlaczego.

EUREKA!!!
a moze chodzi o to, że ze znajdujących sie na krwinkach plodu antygenów
zostają związane tylko te z ukł. AB0, natomiast antygenyD są cały czas
"wolne" i wystawione na działanie limfocytów.CZyli mimo zniszczenia krwinki
jako takiej zostaja niezwiazane antygenyD mogace uczulic matke.

6. Data: 2005-01-19 23:52:51

Od: "Emi" <e...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hansu wrote:

> [...]
> są cały czas "wolne" i wystawione na działanie limfocytów.CZyli mimo
> zniszczenia krwinki jako takiej zostaja niezwiazane antygenyD mogace

nie chodzi o matke... jej tam nie zaszkodzi...

tylko w przypadku, gdyby zaszła po raz kolejny w ciążę - mogłoby to
zagrażać dziecku.....

--
e_m_i_

"Ci,co poznali mrok, światło kochają;
Oczekują świtu, nocy się lękając." Dean R. Koontz

7. Data: 2005-01-20 19:09:04

Od: "Hansu" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie chodzi o matke... jej tam nie zaszkodzi...
>
> tylko w przypadku, gdyby zaszła po raz kolejny w ciążę - mogłoby to
> zagrażać dziecku.....

no w koncu na tym polega caly ten koflikt. a czy napisalem ze cos sie jej
stanie?? chyba nie.

chodzi mi o to, ze te niezwiazane anygeny spowoduja wytworzenie opornosci a
nie jakas chorobe.

LukaszW

co może byc przyczyną
Czukam pomacy
Ide z talerzem kanapek w ciemnosci patrze a tu mi szynka fosforyzuje...
Badanie fizykalne trzustki
kryształy szczawianu wapnia...