kuchnia wloska

1. Data: 2000-05-08 19:18:51

Temat: kuchnia wloska
Od: Magdalena J. Wołoszyk <m...@t...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie
Jestem wielbicielką kuchni włoskiej, a w szczególności makaronów i
wszystkich jego wariacji.
Poszukuję osob z podobnym niedietetycznym hobby.

Służe sprawdzonymi przepisami i sama chętnie sprawdzę nowe.

Właśnie usiłuje zdobyć przepisa na sos arrabbiatta i babkę panettone
(mam nadzieje ze pisownia jest właściwa). Ten ostatni przepis mam w
nieco spolszczonej chyba wersji bo produkt finalny niczym sie nie różni
od starej dobrej polskiej drożdżówki, a to jednak nie to samo..

Gdyby ktoś znalazł w swoich archiwach takie przepisy, bedę wdzięczna po
grób... no.. może do następnego ważenia (się) :-)))

Pozdrawiam
Maddy

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
m...@t...pdi.net

1. Data: 2000-05-08 20:30:38

Temat: Re: kuchnia wloska
Od: Slavek <s...@u...net> szukaj wiadomości tego autora

http://www.wchstv.com/gmarecipes/panettone.html
http://christmasrecipe.com/AZ/PanettoneLoaves.asp
http://breadrecipe.com/az/Pannetone.asp
http://countrylife.net/bread/forum/34488.html
http://ottawa.cbc.ca/onttoday/recipes/archives/panet
tone.htm

smacznego PANETTONE
Slav

1. Data: 2000-05-09 06:05:12

Temat: Odp: kuchnia wloska
Od: <b...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Magdalena J. Wołoszyk <m...@t...pdi.net> w
wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@t...pdi.net...

> Witajcie
> Jestem wielbicielką kuchni włoskiej, a w szczególności
makaronów i

Nareszcie ktos kochajacy makaron...

> Właśnie usiłuje zdobyć przepisa na sos arrabbiatta i
babkę panettone

Jest coś takiego sympatycznego w kuchni włoskiej jak "penne
all'arrabbiata" czyli makaron rurki z sosem pomidorowo
pikantnym, bardzo pikantnym, zresztą słowo "arrabbiata"
zawsze tłumaczyłem w luźnym brzmieniu "wkur....ny makaron";
- pomidory - peperoncino (paryczka pikantna mielona lub
taka malutka suszona pikantna 3-4 sztuki do rozgniecienia
palcami nad sosem) - widziałem często kapary w srodku -
pieprz - 1-2 łyzki oliwy
Poszukam jakiegoś oryginału i jak będzie gotowy to Ci
podeślę link.
W między czasie proponuje inny makaronik pikanty:
http://www.makaron.pl/przepis/archiwum/2000029.htm

Ryszard Balawajder
www.makaron.pl

1. Data: 2000-05-09 13:22:17

Od: "Aleksandra Stachurska" <S...@s...iis.pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena J. Wołoszyk <m...@t...pdi.net> napisał(a) w artykule
<3...@t...pdi.net>...
> [...]
> Gdyby ktoś znalazł w swoich archiwach takie przepisy, bedę wdzięczna po
> grób... no.. może do następnego ważenia (się) :-)))

Ostatnio zrobilam penne w sosie warzywno-drobiowym wymieszanym z sosem
arrabbiatta i wyszlo pyszne.

dla 3-4 osob:
- 1 sredni baklazan
- 4 marchewki
- 1 taka ciemnozielona, chuda cukinka z miekka skorka, ktorej nie trzeba
obierac (nie wiem czy to sie nazywa cukinia, ale z tej rodziny warzyw)
- 1/4 malego selera
- moze tez byc pien brokulow (jak np. do innego dania uzywa sie samych
kwiatow)
- bazylia, czosnek
- 100-150 g drobno pokrojonego kurczaka/indyka
- 1 lyzka oliwy i 1 lyzka sosu sojowego (do marynaty mieska)
- no i sos arrabbiatta (ja mialam gotowy) - jakies 2 szklanki albo inny
pomidorowy
- tarty parmezan do posypania przed podaniem
- 2 szkl. makaronu penne

1. baklazana pokroic w kosteczke (1na 1 cm), osolic i zostawic, zeby
wyszla z niego goryczka
2. pokrojonego w drobne kawaleczki kurczaczka wymieszac z oliwa i sosem
sojowym i odstawic do lodowki
3. Wrzucic na mala ilosc wrzatku pokrojona w drobna kostke marchewke i
seler, dotowac jakies 10 min.
4. usmazyc miesko (nie dodajac juz tluszczu) z utartym czosnkiem na w
miare silnym ogniu, a krotko - bedzie mieciutkie, ostawic
5. do marchewki i selera dodac oplukanego z goryczki baklazana i znow 10
min., a potem cukinie, ewent. pien brokula i jeszcze 5 min.
6. Warzywka wymieszac z kurczaczkiem i sosem pomid., doprawic. Dodac
ugotowane al dente penne, dobrze wymieszac.
7. podawac posypane tartym parmezanem.

Alex

PS Wyprobowalam z powodzeniem przepis na duze muszelki makaronowe (tzw.
conchiglie) z pasta ricottowo-brokulowa a calosc polana sosem serowym,
jakby ktos chcial to moge sie podzielic nastepnym razem.

1. Data: 2000-05-09 13:52:16

Od: Marcin S <m...@e...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

b...@t...pl wrote:
> [...]
> pikantnym, bardzo pikantnym, zresztą słowo "arrabbiata"
> zawsze tłumaczyłem w luźnym brzmieniu "wkur....ny makaron";

Hm... Jadlem cos, odpowiadajacego twojemu opisowi: penne, sos pomidorowy,
kaparki itd., ale nazywalo sie to 'penne alla putanesca'. Gdzie tkwi
roznica? Putanesca nie byly bardzo ostre, czy to o to chodzi?

Marcin

1. Data: 2000-05-09 21:49:29

Od: "Szymko" <A...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena J. Wołoszyk <m...@t...pdi.net> rzecze:
| Witajcie
| Jestem wielbicielką kuchni włoskiej, a w szczególności makaronów i
| wszystkich jego wariacji.
| Poszukuję osob z podobnym niedietetycznym hobby.

Witaj
Pewnie zaraz zostane "powieszony" przez grupowiczow, ale jezeli
mozesz to ja poprosze o jakis pyszny przepis na spaghetii. Kazdy ma
jakies swoje kruczki zeby by byl jak najlepszy, chetnie bym cos
uslyszal nowego w tej kwestii, bo z kuchnia wloska jestem troche na
bakier.

Pozdrawiam
Szymko

1. Data: 2000-05-09 22:21:06

Od: <b...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marcin S <m...@e...pw.edu.pl> w
wiadomooci do grup dyskusyjnych
napisał:8f956g$btp$...@s...icm.edu.pl...

> [...]
Gdzie tkwi
> roznica? Putanesca nie byly bardzo ostre, czy to o to

Same sosy alla "putanesca" to ogólnie rzecz biorac sosy
lagodniejsze które maja w sobie mniej "mocy" w pikatnosci
ird. Nie mniej jednak sam sos to ciekawe okreslenie....
"Putana" to osoba najstarszego zawodu swiata a wiec w
czystej przenosni przygotowuje Ona ten sos z tego co ma pod
reka i najogólniej bez ladu jak to bywalo w "bordello" (bum
bum...).
Sos wiec przygotowywany przez "putane" mial w sobie cos z
szybkosci (czas to pieniadz...) oraz z odpowiedniego
ladunku emocji który mial dostarczyc...
Nie otrzymalem jeszcze autoryzacji od kilku wydawców na
przetlumaczenie sosu ale lada moment znajdzie sie on w
archiwum bo to standard (obowiazkowo anchois + czosnek +
olej + pomidory).

Ryszard Balawajder
www.makaron.pl

1. Data: 2000-05-10 02:17:29

Od: "Feliks" <f...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

Szymko <A...@f...onet.pl> wrote in message

> [...]
> jakies swoje kruczki zeby by byl jak najlepszy, chetnie bym cos
> uslyszal nowego w tej kwestii, bo z kuchnia wloska jestem troche na

Gotuj makaron na spaghetti az bedzie nie za mieki. Ma byc al dente, czyli
musisz czuc go w zebach. Najlepsza jest proba sciany. Wyjmij jedej makaron i
walnij go o sciane ( najlepiej kafelkowa ). Jak sie odklei trzeba jeszcze
podgotowac. Jak nie odpadnie to znaczy, ze dobry. Sos to male piwo. Dusisz
jakie tam masz warzywa pokrojone w kostke. Cebula, papryka, cukinia,
pieczarki, dodajesz duzo czosnku i przypraw, najwiecej oregano. Jak chcesz z
miesem smazysz zmielona wolowine, lub indyka lub kure. Dodajesz do warzyw,
dusisz razem . Potem sos pomidorowy( z braku takowego moze byc sok
pomidorowy ), troche przecieru i voila, masz sos. Pamietaj, ze sos ma byc
gesty. U mnie goscie sie zajadaja tym, a za kazdym razem sos jest troche
inny bo robie bez przepisu "na oko "
F.
PS.

1. Data: 2000-05-10 19:04:28

Temat: Re: kuchnia wloska - putanesca
Od: Magdalena J. Wołoszyk <m...@t...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie

Dzięki za linki do przepisów na panettone. Wkótce wypróbuję i dam znać
jakie były rezultaty.

A ponadto:

Marcin S napisał(a):

> Hm... Jadlem cos, odpowiadajacego twojemu opisowi: penne, sos pomidorowy,
> kaparki itd., ale nazywalo sie to 'penne alla putanesca'. Gdzie tkwi
> roznica? Putanesca nie byly bardzo ostre, czy to o to chodzi?

Sos all putanesca, dosłownie "kurewka" (wybaczcie, licentia poetica)
jest trochę podobny do arrabbiata (który jadlam pare razy ale ciagle nie
wiem jak sie go przyrzšdza!!!), ale jest mniej ostry, za to
"rozgrzewajšcy". Słyszałam że miał służyć dla rozgrzewki neapolitańskim
wesołym dziewczynkom w chłodne i wilgotne zimowe poranki.
A oto przepis (sprawdzony i pyszny!)
puszka pomidorów (ok 800g)
4 zšbki czosnku
4 suszone pepperoncini (ostre włoskie papryczki)
8 filetów anchovies
12 czarnych oliwek
6 łyżeczek kaparów
4 łyżki białego wytrawnego wina
oliwa z oliwek
pietruszka
500g makaronu (penne lub inne krotkie formy)

Pomidory przetrzeć przez sito, anchowies, oliwki, kapary i pietruszkę
posiekać.
Na oliwie (ok.4-5 łyżki) podsmażyć czosnek i papryczki aż czosnek
zbršzowieje. Wyjšc i wyrzucić. Wrzucić anchovies (uwaga, bardzo pryska
jezeli oliwa jest zbyt goršca) chwilę przesmażyć rozdrabniajšc i zalać
pomidorami. Zagotować, dodać wino i gotować aż zacznie zęstnieć. Dodać
oliwki i kapary i gotować aż sos będzie gęsty. Odstawić z ognia,
wmieszać pietruszkę. Do sostu wrzucić ugotowany al dente makaron i
dobrze wymieszac, podawać natychmiast. Można posypac tartym parmezanem,
ale bez jest równie pyszny.

Tradycyjnie smacznego!!

Muszę przyznać że jest to mój ulubiony sos.

Drugim ulubionym makaronem sa kokardki (farfarelle) z młodš cukiniš.
Trudno to nazwać sosem, a pochodzi z Toskanii ( w każdym razie sprzedał
mi przepis rodowity toskańczyk)Jest prosty, ostry i oczywiście pyszny.

Bierze się 3-4 młode cukienie (nie te polskie którymi można zabic
kucharza, ale takie wielkości ogórka, całkiem zielone)poszatkowane.
Na oliwie podsmażamy posiekany czosnek (2-3 zšbki) i pepperoncini (2-3
papryczek). Dodajemy cykienie i smażymy na duzym ogniu żeby sie
przyrumieniła zanim puści sok. Potem zmienjszamy ogień i smażymy aż
cukinia będzie całkiem miękka, solimy do smaku i mieszamy z makaronem
(ugotowanym al dente, ale to chyba juz oczywiste). Posypujemy parmezanem
i wcinamy.
Do tego dobre Chianti... mmmm.... zrobiłam sie glodna więc tymczasem
żegnam.

Maddy

ps. Tym przepisem uwiodłam chyba mojego obecnego męża... a może to była
ryba alla milanese??? w każdym razie "coś jest na rzeczy" :-)))

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
m...@t...pdi.net

1. Data: 2000-05-11 08:18:38

Od: Robert 'Shadow' Pająk <s...@h...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 10 May 2000 19:04:28 GMT, Magdalena J. Wołoszyk
<m...@t...pdi.net> wrote:

>Do tego dobre Chianti... mmmm.... zrobiłam sie glodna więc tymczasem
>żegnam.
kto sie nie zrobil :) czy zechcialabys podac w takim razie przepis na
jakas uwodzicielska rybe ? :) czy ktos moze podac przepis ktorym
mozna przekonac anty rybnego ludka do rybek (od razu mowie ze to nie
ja :) ja ryby uwielbiam)

Re: szparagi z grzybami w kremie estragonowym
Dieta
co to jest sambal oelek
witam :)
cd gofry