łączenie aluminium z miedzą

1. Data: 2009-01-26 18:14:36

Temat: łączenie aluminium z miedzą
Od: "P" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
czy możliwe jest połączenie elektrycznego przewodu aluminiowego z miedzianym
np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie lubią" się za bardzo, ale
może są jakieś rozwiązania?

2. Data: 2009-01-26 18:22:12

Temat: Re: łączenie aluminium z miedzą
Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Sty, 19:14, "P" <p...@g...pl> wrote:
> [...]
> np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie lubią" się za bardzo, ale

przekładki kupalowe lub stosować tulejki zaciskane.

3. Data: 2009-01-26 18:30:30

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

P <p...@g...pl> wrote:
> [...]
> miedzianym np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie
> lubią" się
> za bardzo, ale może są jakieś rozwiązania?

Metale te nie mogą się stykać w połączeniu bezpośrednio. Więc
każdy sposób, w którym takiego bezpośredniego styku Al-Cu nie
będzie powinien być dobry.

J.

4. Data: 2009-01-26 18:51:23

Od: "P" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

dodam, że chodzi o przewody do włącznika światła - te aluminiowe są krótkie
i sztywne i manipulowanie nimi spowoduje, że sie ukruszą, dlatego chciałbym
je przedłużyć.

pozdr.
P.

5. Data: 2009-01-26 19:54:27

Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

P wrote:
> dodam, że chodzi o przewody do włącznika światła - te aluminiowe są
> krótkie i sztywne i manipulowanie nimi spowoduje, że sie ukruszą,
> [...]

no ale kostka lączeniowa jest cynowana lub cynkowana, a to nie szkodzi

jeffrey

6. Data: 2009-01-26 20:00:42

Temat: Re: ł?czenie aluminium z miedz?
Od: agent73 <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 26 Jan 2009 19:51:23 +0100, "P" <p...@g...pl> wrote:

>dodam, że chodzi o przewody do włącznika światła - te aluminiowe są krótkie
>i sztywne i manipulowanie nimi spowoduje, że sie ukruszą, dlatego chciałbym
>je przedłużyć.

W zasadzie nie powinno się łączyć bezpośrednio miedzi z aluminium.
Podobno są w handlu specjalne przejściówki (zawierające kawałek
"zobojętniającego" metalu który się wkłada między Cu i Al). Jednak jak
robiłem remont to nigdzie ich nie potrafiłem znaleźć (no, poza jedną -
przemysłową ze śrubą fi 8 albo 10 ;-)
Chcąc nie chcąc, poskręcałem zwykłymi kostkami (na szczęście to tylko
2 sztuki w dodatku oświetlenie) i od 6 lat jest OK. A jak zacznie
szwankować to się wymieni i już... Ważne jest żeby mocno skręcić takie
złącze - Al musi być sprasowane pod wkrętem - można wtedy uniknąć tzw.
"płynięcia" - zacisk z przewodem Al niestety wraz z upływem czasu
ulega rozluźnieniu...
--
A.

7. Data: 2009-01-26 21:03:49

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Sty, 19:14, "P" <p...@g...pl> wrote:
> [...]
> np w kostce? Z tego co wiem, te materiały "nie lubią" się za bardzo, ale

Kupal lub cupal (Al + Cu) wyroby są tylko sobie trzeba poszukać.
Jeżeli jest miejsce na podkładkę sprężynującą stosować na drut Al.
Jeżeli nie ma - zastosować tulejki zaciskane izolowane lub
nieizolowane. Czasem przy łączówce śrubowej (tzw. kostka) trzeba
zastosować dodatkowe zaciski i po drugiej stronie zrobić mostki.
Ci, którzy mają zaciskarki podsztukowanie przewodu instalacyjnego z AL
mogą wykonać tulejką (łuską) przelotową z kołnierzem lub bez wkładając
przewody do niej i zaciskając - wystarczy na parę - paręnaście lat.
Link do podobnej dyskusji:
http://ise.pl/forum/viewtopic.php?t=6969&start=10&po
stdays=0&postorder=asc&highlight=

8. Data: 2009-01-27 09:25:24

Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Skoro to tylko oświetlnienie, to bym się nie przejmował. Dać zwykłą kostkę i
dobrze skręcić. Osobiscie dałbym oba przewody (Al i Cu) głęboko do kostki,
tak aby złapać każdy w dwóch punktach. Kostki są mosiężne i nikt się
specjalnie stykiem mosiądz/Al nie martwi. Widziałem podkładki Al/Cu ale
używane były do przewodu antenowego a tam sa mikrowolty a nie 230 V.
Główną wadę Al widzę taką, że po latach styki się luzują i mogą się grzać -
w garażu kilkakrotnie wymieniałem gniazdo, ale do niego miałem podłączona
spawarkę ;-)
Jacek

9. Data: 2009-01-27 11:07:09

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Sty, 10:25, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
> [...]
> w garażu kilkakrotnie wymieniałem gniazdo, ale do niego miałem podłączona

Dokładnie, ale ktoś myślący, ale bez doświadczenia mając przewody
w tynku, a nie w rurkach (czasem zastana instalacja) myśli o tym, co
będzie,. gdy się ułamią np. przy wymianie. Wtedy trzeba odkopać
przewód w tynku i podłączyć przedłużki - ja stosuję tulejki z
kołnierzem lub bez - zaciskam je na obu przewodach - miedziany to
linka, więc bardziej podatna na gięcie.
Przydatny link:
http://www.conrad.pl/ tam pod hasłem: "Tulejki żyłowe bez kołnierzy"
można znaleźć róźne średnice tulejek oraz szypce do ich zasiskania.
Tutaj jest zaciskarka profesjonalna czterostronna:
http://sklep.avt.pl/go/_info/?id=43000&sess_id=72f07
47f727b4a74fc7e050a1b323ad3

Kuchnia IKEA wraz z usługą wymiarowania i montażu [W-wa]
Kabina prysznicowa z elektrycznym ogrzewaniem wody
Lampy na skosach
Dzbanek do kawy herbaty
Tapety - co z nimi zrobic?