lavender

11. Data: 2012-12-09 19:44:57

Temat: Re: lavender
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 9 Dec 2012 08:06:36 -0800 (PST), czeremcha napisał(a):

> A chochoły? Przecież czemuś służyły...

Chochoły służyły jako osłona pnia przed styczniowym/lutowym słońcem od
południowej strony - ze względu na powierzchniowe nagrzewanie tej strony
pnia (ciemny kolor kory temu sprzyjał) w ciągu dnia i nocą jej ponowne
zamarzanie, których to efektem były później tzw spękania mrozowe, bardzo
groźne dla drzewek owocowych bo sięgały do głębokich warstw pnia i biegły
przez niemal całą jego wysokość tworząc rany najczęściej nie do zaleczenia.
Dziś maluje się pnie w ww celu wapnem i stosuje inne sposoby.

> I skoro pod śniegiem roślinkom też jest cieplej, niż bez niego...

Pod śniegiem jest gleba i jej głębiej położone podłoże, które razem mają
bardzo dużą cieplną bezwładność i chłonność, dając KORZENIOM i przyziemnej
częsci rośliny względną stabilność termiczną podczas mrozów.
(by XL)

12. Data: 2012-12-09 19:45:50

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 09 Dec 2012 17:49:44 +0100, Tadeusz Smal napisał(a):

> :)
> Napewno zaciszniej a przez to cieplej .
> Co zime mam do okrycia sporo doniczek min z lawendami
> i robi różnice czy je się okryje i czym się je okryje.
> z pozdrowieniami i uśmiechami
> smal
> www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
> sklep: http://trawki.pl/
> http://facebook.com/trawki

A stopją na balkonie czy na ziemi? - to robi różnicę. //vide mój post
sprzed chwili
333-)
(by XL)

13. Data: 2012-12-09 19:46:15

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 09 Dec 2012 16:52:59 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
> W pogodny dzień, gdy słońce świeci i ogrzewa badyla.

> ...to oznacza, że grzeje je ciepło z głębi ziemi, gdzie wciąż jest stała
> temperartra około 10°C.
>
> Nałożenie roślince ubranka, to jeszcze co innego -- ma na celu zwiększenie
> stałej czasowej układu. Tak samo jak zadołowanie. Ale tutaj zamiast
> zwiększać pojemność cieplną, powiększamy rezystancję. Efekt jest podobny
> -- amplituda wahań dobowych spada, utrzymuje się temperatura bliska średniej
> wielogodzinnej.
>
> Tak, sztuka gacenia ma złożoną podbudowę teoretyczną. Nie w każdym przypadku

O, widzisz, ubiegłeś mnie w tłumaczeniu laikom :-)
(by XL)

14. Data: 2012-12-09 19:46:19

Temat: Odp: lavender
Od: "Johnny" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hejka. Jak roślinka w zimie jest otulona to oddaje ciepło a jak nie
> jest otulona i wieje to wiatr odrywa ciepło. ;-) Takie odrywanie ciepła
> zazwyczaj żle się kończy. :-(
> Pozdrawiam paranaukowo Ja...cki

Z tym okrywaniem roślin to jakoś mam wątpliwości. Zauważ, że sadownicy nie
okrywają nowych nasadzeń, a koszt drzewek idzie w grube tysiące. Jak
przyjdzie minus trzydzieści to żaden chochoł nie pomoże ;-( A z tym
oddawaniem ciepła to tez końca nie jestem przekonany. Ilość ciepła jaką
wydziela roślinka, która jest przecież w stanie zimowej hibernacji to pikuś
wobec trzaskających mrozów. Bardziej skłaniałbym sie ku temu, że chochoły
skuteczniej chronią przed mroźnymi, wysuszającymi wiatrami.

zdroofka Johnny

15. Data: 2012-12-09 19:46:47

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 9 Dec 2012 20:11:15 +0100, Dirko napisał(a):

> Hejka. Jak roślinka w zimie jest otulona to oddaje ciepło a jak nie jest
> otulona i wieje to wiatr odrywa ciepło. ;-)

Ale bzdety :-)
(by XL)

16. Data: 2012-12-10 09:25:53

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Ale wciąż zaleca się okrywanie co wrażliwszych roślin - nie tylko drzew. I to na
początku zimy. Bo z tego, co pamiętam, drzew przed zimą się nie bieliło...

Po co tyle zachodu z tym:

http://www.e-ogrody.pl/Ogrody/1,113393,10646091,Okry
wanie_roslin_na_zime.html

Ania

17. Data: 2012-12-10 13:56:57

Od: HGW <h...@h...abuse> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-12-09 16:37, yapann pisze:
> "Tadeusz Smal" <s...@s...pl> wrote in message
>
> a co się stanie różą (raczej wątłą), którą potrzymam do kwietnia w 18oC
> i wystawię na balkon?

Jak nie zgnije albo nie wyschnie to na 99% będzie fajnie rosła :)

18. Data: 2012-12-10 15:25:19

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 10 Dec 2012 01:25:53 -0800 (PST), czeremcha napisał(a):

> Ale wciąż zaleca się okrywanie co wrażliwszych roślin - nie tylko drzew. I to na
początku zimy.

Okrywa się roślinkom pnie/karpy oraz usypuje kopczyki z kory/ziemi, żeby
zabezpieczyć przed wychładzaniem przez mroźny wiatr (nagrzewane w słoneczny
dzień) części nadziemne i żeby odizolować od mrozu części podziemne. Chyba
dlatego na początku zimy, że potem, kiedy wszystko obmarznie i zamarznie,
śnieg przysypie itd, no to wtedy już trudno będzie. A przede wszystkim
dlatego na początku zimy (dokładnie: po zmarznięciu powierzchniowej warstwy
gleby), że pod koniec jesieni jeszcze bywa za wczesnie np na kopczykowanie,
ponieważ mogą się w niezmarzniętej ziemi pod kopczykami zbierać nornice i
wiadomo, czym to grozi.
(by XL)

19. Data: 2012-12-10 16:32:42

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Z linku, który wkleiłam:

"Ocieplenia wymagają całe pędy, np. hortensji ogrodowej i różaneczników, by dobrze
przezimowały pąki kwiatowe, lub tylko ich dolna część, z której np. róże i budleje
szybko odbiją wiosną."

I chochoły kojarzą mi się właśnie z różami, a nie drzewkami owocowymi.

Ania

20. Data: 2012-12-10 16:37:20

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Monday, December 10, 2012 5:32:42 PM UTC+1, czeremcha wrote:

> I chochoły kojarzą mi się właśnie z różami, a nie drzewkami owocowymi.

Tak, jak te tutaj:

http://www.oczarjk.pl/index.php?act=264

O pewnie tak, jak z różami doniczkowymi, można próbować z lawendą. ;-)

Ania

Polowanie na dudki :-)
Zwalczanie nornic
No i zima :-(
Jakiś krzaczek na słabą kamienistą ziemię?
Żywy płot