Strona główna Grupy pl.sci.psychologia matematycy do tablicy Re: matematycy do tablicy

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: matematycy do tablicy

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Redart" <r...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: matematycy do tablicy
Date: Thu, 16 Oct 2008 09:58:18 +0200
Organization: Onet.pl
Lines: 150
Message-ID: <gd6s6s$dv7$1@news.onet.pl>
References: <gd29h2$1mv$1@news.onet.pl> <gd2a1q$9nf$1@news.dialog.net.pl>
<gd2bjs$85p$2@news.onet.pl> <gd2d7c$bve$1@news.dialog.net.pl>
<gd2gnc$5hb$2@atlantis.news.neostrada.pl> <gd2kde$3mk$1@news.onet.pl>
<gd2l8e$mib$2@nemesis.news.neostrada.pl> <gd2rj4$sbf$1@news.onet.pl>
<gd2t52$15u$1@news.onet.pl> <gd2v52$8sd$1@news.onet.pl>
<gd307g$c92$1@news.onet.pl> <gd311a$eub$1@news.onet.pl>
<gd31s1$gn7$1@news.onet.pl> <gd4rm3$po1$1@news2.ipartners.pl>
<gd4s24$gt0$1@news.onet.pl> <gd4tgb$qot$1@news2.ipartners.pl>
<gd4ude$oue$1@news.onet.pl> <gd4vc4$rr8$1@news2.ipartners.pl>
<gd506u$v04$1@news.onet.pl> <gd50h6$sif$1@news2.ipartners.pl>
<gd5emp$k7g$2@news.onet.pl> <gd5iot$hh6$2@node1.news.atman.pl>
<gd5p72$ue0$6@news.onet.pl> <gd5rb6$6as$1@news.onet.pl>
<gd5tg5$cl$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
X-Trace: news.onet.pl 1224143900 14311 83.14.249.194 (16 Oct 2008 07:58:20 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...onet.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 16 Oct 2008 07:58:20 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3350
X-Sender: E4PdyKj4DxSl8fw6iu8B/Q==
X-RFC2646: Format=Flowed; Response
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:424367
Ukryj nagłówki


Użytkownik "vonBraun" <i...@g...pl> napisał w wiadomości
news:gd5tg5$cl$1@inews.gazeta.pl...
> Redart wrote:

> Mnie się pierwsza faza zadania "imaginowała" jako połówkowanie,
> połówkowanie połówek, połówkowanie połówek połowek itd. a potem
> jako objęcie maksymalnie zróżnicowanym wzorcem zapytań pozostałych
> jak np tu:
> 7 11 13 14 15
> x x x o o
> o x o x o
> x x o o o
>
>
> (co daje jeszcze jedna działającą końcówkę: hehe ale fajnie
> 5. Is the number in: 7, 11, 13?
> No
> 6. Is the number in: 11, 14?
> No
> 7. Is the number in: 7, 11?
> No
> Your guess was 15.
> )
> Ale na "bitach" o tym nie myślę :-(
> vB

;)))
Wczoraj już w łóżeczku, znalazłem algorytm, dzięki któremu działa metoda
Farta-Trenera ;)))
I w dodatku jest to metoda bardzo prosta, nie musimy sobie przygotowywać
zbiorów o
złożonych cechach i a bardzo kombinować. A z pewnością jest PEWNA ;)

Metoda opiera się na metodzie połówkowej eliminacji, ale wprowadzamy
dodatkowy zbiór pomocniczy
aby pracować z niepewnością.
A metoda wyglada tak:
Trzymamy liczby w trzech zbiorach:
C - zbiór 'czysty'
K - zbiór podejrzany, 'kwarantanna'
S - zbiór spalony, te liczby na pewno nie są rozwiązaniem.

0. Na początku wszystkie nasze liczby wrzucamy do C (nie mamy co do nich
żadnych wątpliwości).
I wykonujemy iterację:
1. Bierz połowę(dowolną ;) liczb ze zbioru czystego C oraz połowę z
kwarantanny K i wrzucaj do pytania.
Dodatkowe założenie, ważne w końcówce: jeśli zbiory nie dają się dzielić
dokładnie na pół, np. w C masz tylko
jeden element, to jeśli bierzesz z C ten element, to z K bierzesz o jeden
mniej. Jeśli np. w obu zbiorach masz
po jednej liczbie, to wybierasz tylko jedną z nich. Chodzi o to, by na końcu
nie utknąć na takich samych pytaniach
o dwie pozostałe liczby w C i K, jeśli nie ma już ich jak podzielić.

2. Jeśli odpowiedź jest NIE, to:
- wszystkie liczby z K o które pytaliśmy stają się spalone (przerzucamy do
S - wyczerpały limit zaufania :)
- wszystkie liczby z C o które pytaliśmy stają się podejrzane (przerzucamy
do kwarantanny K - utraciły pełne zaufanie)
Jeśli odpowiedź jest TAK, to działamy identycznie, ale nasze zaufanie spada
co do liczb, których nie było w zapytaniu:
- wszystkie liczby z K o które _nie_ pytaliśmy stają się spalone
(przerzucamy do S - wyczerpały limit zaufania :)
- wszystkie liczby z C o które _nie_ pytaliśmy stają się podejrzane
(przerzucamy do kwarantanny K - utraciły pełne zaufanie)
3. Jeśli masz jeszcze co dzielić - wracaj do 1.

Algorytm prowadzi nas jak po sznurku do sytuacji, w której w najgorszym
wypadku w kwarantannie zostaje tylko jedna
'niepewna' liczba i z braku alternatyw stanowi ona rozwiązanie.

Nie ma drogi 'wstecz', czyli metody 'przywracania zaufania' - dlatego
zbiorem spalonych możemy się
w ogóle nie zajmować. Interesują nas tylko C i K. Bierzemy na stół
rozwiązanie wskazane przez trenera:

C={0123456789ABCDEF} K={}
Wybieramy z C 0-7, z K nie mamy nic do wybrania:
1. Is the number in: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7?
Yes
Przerzucamy do K i mamy:
C={01234567} K={89ABCDEF}
Wybieramy z C 4567, z K wybieramy 89AB:
2. Is the number in: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11?
Yes
Z K wypadają CDEF, z C przerzucamy 0123 i mamy:
C={4567} K={012389AB}
Wybieramy z C 45, z K wybieramy 0123
3. Is the number in: 0, 1, 2, 3, 4, 5?
Yes
Z K wypadają 89AB, z C przerzucamy 67:
C={45} K={012367}
Z C wybieramy czwórkę, z K wybieramy 123:
4. Is the number in: 1, 2, 3, 4?
Yes
Piątka przelatuje do K, 067 idzie w zapomnienie. Pozostaje:
C={4} K={1235}
C już nie daje siędzielić. Bierzemy więc ten element z C a z K bierzemy 'o
jeden mniej', czyli 1 zamiast dwóch
(choć imho tu jeszcze nie jest to konieczne, moglibyśmy wziąć dwie).
5. Is the number in: 4, 5?
Yes
Ta odpowiedź powoduje, że w C nic się nie zmienia, ale z kwarantanny
wylatują 123. Pozostaje:
C={4} K={5}
Znowu decydujemy, by wziąć 4 a z K 'o jeden mniej' - czyli nic.
6. Is the number in: 4?
Yes
Piątka wypada, zostaje:
C={4} K={}

Ciekawe, że już w tym momencie, po 6-ciu pytaniach, mamy rozwiązanie ;) Nie
jest możliwe, by było nim 5,
bo już w dwóch pytaniach (4. i 6.) została ta możliwosć wyeliminowana. Na
pewno jest to 4. Można
sprawdzić - możemy tu zadać dowolne pytanie i nic ono już nie zmieni. ta
komfortowa
sytuacja wynika prawdopodobnie stąd, że jak sądzę algorytm stara się tak
odpowiadać, by
utrzymywać jak najliczniejszy zbiór liczb czystych, nawet kosztem
silniejszego ubytku w kwarantannie
- co zrobił w odpowiedzi 5 poświęcając 123 dla zachowania 4 w C.
Ale tak, czy owak, leży na łopatkach :) Gdyby w 5. odpowiedział N to
mielibyśmy w kwarantannie
{1234} i po kolejnych dwóch zapytaniach dzielących na pół zostałaby tylko
jedna z nich.
Wracając do przykładu:

Dla formalności zadajemy pytanie:
7. Is the number in: 4?
No
na samym końcu próbował jeszcze nas oszukać :) Przerzucamy więc czwórkę do
K.
C={} K={4} i nie ma alternatywy dla 4.
Your guess was 4.
Correctamundo!


Na koniec powstaje pytanie: czy wszystkie pokazane przez nas metody
sprowadzają się
do jakiejś jednej ? Na pierwszy rzut oka nie - np. w metodzie Farta-Trenera
budujemy kolejne zapytania w zależności od poprzednich wyników, w
poprzednich
metodach pierwsze zapytania (4 lub wszystkie 7 w hammingu) były 'sztywne'.
jednak wcale nie jestem pewien, że to 'dowód', raczej wręcz odwrotnie ;)
tylko trzeba by to elegancko ująć.


 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
16.10 Redart
16.10 Redart
16.10 Redart
16.10 cbnet
16.10 cbnet
16.10 Redart
16.10 cbnet
16.10 Redart
16.10 cbnet
16.10 cbnet
16.10 Redart
16.10 cbnet
16.10 cbnet
16.10 tren R
16.10 bazyli4
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem