migrena, a uszkodzenie nerwu wzrokowego

1. Data: 2005-02-14 09:02:53

Temat: migrena, a uszkodzenie nerwu wzrokowego
Od: "Barbara \(Basiek\)" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Od kilku lat jestem na obserwacji w poradni jaskrowej. Na jaskrę chorowała
moja Babcia, Mama nie choruje, a u mnie stwierdzono uszkodzenie nerwu
wzrokowego, co widać na wydruku pola widzenia i HRT (w ciągu 3 lat głębokość
uszkodzenia zmieniła się o
Niestety moja lekarka nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić jaskry,
gdyż jak mówi, ciśnienie mam bardzo dobre (około 13 mmHG).
Zastanawia mnie, czy istnieje związek pomiędzy migreną, a uszkodzeniem
nerwu. Cierpię na migreny z aurą oczną od dziecka, a wiem, że aura jest
spowodowana niedotlenieniem oka. Czy może to być przyczyną szukodzeń?

Dzisiaj i jutro mam mieć robiony tzw profil, więc będzie wiadomo coś więcej
na temat mojego ciśnienia, ale wydaje mi się, że to wiele nie zmieni.
Czy macie jakieś pomysły?

Pozdrawiam.
Barbara.

2. Data: 2005-02-14 09:03:58

Temat: Re: migrena, a uszkodzenie nerwu wzrokowego
Od: "Barbara \(Basiek\)" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

chyba za szybko wysłałam:
głębokość uszkodzenia zmieniła się o 0,2 mm.

Barbara.

3. Data: 2005-02-14 15:47:55

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 14 Feb 2005 10:02:53 +0100, Barbara (Basiek) wrote:

> [...]
> wzrokowego, co widać na wydruku pola widzenia i HRT (w ciągu 3 lat głębokość

Czyli mamy dane na to, że coś się dzieje.

> Niestety moja lekarka nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić jaskry,
> gdyż jak mówi, ciśnienie mam bardzo dobre (około 13 mmHG).

O ile wiem można rozpoznać jaskrę z normalnym ciśnieniem śródgałkowym.
Niech się okuliści wypowiedzą.

> Zastanawia mnie, czy istnieje związek pomiędzy migreną, a uszkodzeniem
> nerwu. Cierpię na migreny z aurą oczną od dziecka, a wiem, że aura jest
> spowodowana niedotlenieniem oka. Czy może to być przyczyną szukodzeń?

O ile mi wiadomo zmiany w nerwie wzrokowym nie są typowe dla migreny.
Poza tym mechanizm występowania aury jest daleko bardziej złożony, niż
niedotlenienie (aczkolwiek obniżenie przepływu w czasie aury występuje)
i o ile mi wiadomo raczej nie dotyczy gałki ocznej.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

4. Data: 2005-02-14 16:33:51

Od: "Barbara \(Basiek\)" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> niedotlenienie (aczkolwiek obniżenie przepływu w czasie aury występuje)
> i o ile mi wiadomo raczej nie dotyczy gałki ocznej.

Znaczy, że znowu mnie lekarze źle poinformowali :-(.
Skoro nie z niedotlenienia, to z czego bierze się tzw. aura oczna? Skąd
biorą się te błyski lub zanik kawałka pola widzenia?
Czy to znaczy, że migrena nie ma wpływu na nerw wzrokowy i te uszkodzenia
muszą być spowodowane czymś innym np. jaskrą?

Dziękuję.
Pozdrawiam.
Barbara.

5. Data: 2005-02-14 17:14:58

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 14 Feb 2005 17:33:51 +0100, Barbara (Basiek) wrote:

> Znaczy, że znowu mnie lekarze źle poinformowali :-(.

Niekoniecznie. Po prostu nie wgłębiali się w szczegóły.
Aury wzrokowej też jest wiele rodzajów - np. mikropsje, makropsje,
widzenie fasetkowe - takich objawów niedotlenieniem gałki ocznej
wytłumaczyć nie sposób.

> Skoro nie z niedotlenienia, to z czego bierze się tzw. aura oczna? Skąd
> biorą się te błyski lub zanik kawałka pola widzenia?

Na przykład ze zmian ukrwienia okolic gdzie mieszczą się ośrodki wzroku,
czyli płatów potylicznych mózgu.

> Czy to znaczy, że migrena nie ma wpływu na nerw wzrokowy i te uszkodzenia
> muszą być spowodowane czymś innym np. jaskrą?

Są opisy przypadków neuropatii niedokrwiennej nerwu wzrokowego u chorych
z migreną z aurą, zatem nie można powiedzieć, że migrena nie wpływa na
nerw wzrokowy, ale obraz kliniczny takiej neuropatii to po prostu ostra
utrata wzroku.

Sprawa nie jest łatwa i po prostu wymaga współpracy miedzy neurologiem a
okulistą. A odezwałem się dlatego, że wydaje mi się, że do rozpoznania
jaskry nie trzeba wysokiego ciśnienia śródgałkowego i może nie trzeba
jej pochopnie wykluczać. I niech się wypowie okulista.

Najlepszego,

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

6. Data: 2005-02-14 18:26:50

Od: "maranta1" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara (Basiek)" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> napisał w
wiadomości news:cuppfp$uui$1@opal.icpnet.pl...
> Witam,

Witam również,

> Zastanawia mnie, czy istnieje związek pomiędzy migreną, a uszkodzeniem
> nerwu. Cierpię na migreny z aurą oczną od dziecka, a wiem, że aura jest
> spowodowana niedotlenieniem oka. Czy może to być przyczyną szukodzeń?

Wiesz, że ja się również nad tym od dawna zastanawiam. Od 14 roku życia
cierpię na migreny z aurą. Konkretnie- zawężenie pola widzenia, ubytki
pierścieniowate, ubytki centralne lub wręcz całkowite zaślepnięcie
poprzedzają b. silny ból głowy (choć niekiedy ból głowy po tym nie
występuje). Po 5- 6 latach od wystąpienia pierwszej migreny, wzrok się
pogorszył- i ostrość i wystąpiły stałe już ubytki w polu widzenia.
Rozpoznanie- zanik obustronny nerwu wzrokowego, częściowy, ale postępujący.
Jaskry nie mam.
Każda następna migrena w jakimś stopniu pogarsza mi trwale wzrok (chodzi o
pole widzenia).
Aha, co do niedotleniena oka jako przyczynę migren, to bym się wahała,
raczej jakieś zakurczenie naczyń w łepetynie, gdzieś tam w tyle łepetyny
chyba...

--
Pozdrawiam, Ania
http://www.maranta.neostrada.pl/

7. Data: 2005-02-15 06:22:59

Od: "Barbara \(Basiek\)" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jaskry nie trzeba wysokiego ciśnienia śródgałkowego i może nie trzeba
> jej pochopnie wykluczać. I niech się wypowie okulista.

Dzięki serdeczne. Mam nadzieję, że dzisiaj choć część wątpliwości się
wyjaśni. Zostały mi jeszcze dwa badania ciśnienia.

Pozdrawiam.
Barbara.

8. Data: 2005-02-15 06:26:08

Od: "Barbara \(Basiek\)" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Aha, co do niedotleniena oka jako przyczynę migren, to bym się wahała,
> raczej jakieś zakurczenie naczyń w łepetynie, gdzieś tam w tyle łepetyny
> chyba...

Nie myślałam o niedotlenieniu jako przyczynie migren. Kiedyś jakiś lekarz
powiedział mi tak w skrócie, że najpierw naczynia krwionośne mocno się
zwężają i wtedy następuje niedotlenienie, a potem bardzo mocno rozszerzają,
co powoduje ból głowy.
Ale, jak już Marek wyjaśnił jest to nieco bardziej skomplikowany mechanizm.
Odezwę się, jak tylko dowiem się dzisiaj czegoś więcej.

Pozdrawiam
Barbara.

9. Data: 2005-02-15 15:01:17

Od: "Barbara" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzięki serdeczne. Mam nadzieję, że dzisiaj choć część wątpliwości się
> wyjaśni. Zostały mi jeszcze dwa badania ciśnienia.

Chyba już się wyjaśniło. Pani okulistka stwierdziła jaskrę. Zostało mi
jeszcze jedno badanie i dostanę leki.
Ale wciąż niepokoi mnie ta nieszczęsna migrena.
Właściwie jaki ma ona wpływ na organizm poza ewentualnym uszkodzeniem nerwu
wzrokowego i bólem głowy. Bo tak "na oko" wydaje się, że migrena to "tylko"
ból głowy, ewentualnie aura i koniec - mija ból, mija problem. Ale jakoś nie
wierzę, żeby obywało się bez jakichkolwiek konsekwencji dla organizmu.
Przecież każda choroba coś uszkadza. Prosze mnie poprawić, jeśli się mylę.
Co może być następstwem migreny? Jakie znaczenie dla organizmu ma częstość
ataków?

Bardzo dziękuję.
Pozdrawiam.
Barbara.

ciaza pozamaciczna, usuniety jajnik - co z okresem?
Gwałtownie pogarszający się wzrok
Antybiotyk a siłownia
Korona czy most
czy nie za duzo ?