Na wypadek gdybys chcial(a) zatrudnic ON...

1. Data: 2002-01-16 20:18:34

Temat: Na wypadek gdybys chcial(a) zatrudnic ON...
Od: "Tomasz Gumny" <t...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

...lub potrzebujesz _dodatkowego_ argumentu przy rozmowie kwalifikacyjnej, to
stronie:
http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=05&P180=i01.2
002.004.000002200&krok=A
mozna znalezc, nieco przydatnych informacji.
TG

2. Data: 2002-01-17 09:00:28

Temat: Re: Na wypadek gdybys chcial(a) zatrudnic ON...
Od: "darwaw" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Gumny" <t...@i...org.pl> napisał w wiadomości
> [...]
http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=05&P180=i01.2
002.004.000002200&krok=A
> mozna znalezc, nieco przydatnych informacji.

Link nie dziala. Komunikat :

"Wprowadzono błędny identyfikator lub hasło
lub system został wyłączony do celów konserwacyjnych.

Zapraszamy później."

Czy mozna podeslac tekst tego artykulu na priv ?

--
Jak ktos chce do mnie napisac na priv, niech usunie w adresie e-mailowym
wpis ".spamerom_dziekuje"

3. Data: 2002-01-17 14:09:44

Od: "Scalamanca" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

darwaw <d...@w...pl> w artykule
news:a263rh$b7q$1@news.tpi.pl pisze...

> Link nie dziala. Komunikat :
>
> "Wprowadzono błędny identyfikator lub hasło
> lub system został wyłączony do celów konserwacyjnych.
>
> Zapraszamy później."
>
> Czy mozna podeslac tekst tego artykulu na priv ?

U mnie działa, ale jeśli komuś jeszcze wczytać się nie chce, to na
wszelki wypadek skopiowałam treść:

Ulgi dla pracodawców
Warto zatrudniać osoby niepełnosprawne
Jakub Zamiejski
Osoby niepełnosprawne mają ograniczoną możliwość podjęcia zatrudnienia.
Aby umożliwić im wykonywanie pracy, ustawodawca stworzył preferencje
dla pracodawców w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia
społeczne.
Podmiot zatrudniający osoby niepełnosprawne może uzyskać status zakładu
pracy chronionej. Musi jednak spełnić kilka warunków. Pracodawca
prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy,
zatrudniający nie mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy i osiągający wskaźniki zatrudnienia osób
niepełnosprawnych (niżej wymienione), przez okres co najmniej 6
miesięcy, uzyskuje status zakładu pracy chronionej, jeżeli:
. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 40
proc., w tym co najmniej 10 proc. ogółu zatrudnionych stanowią osoby
zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
albo co najmniej 30 proc. niewidomych lub psychicznie chorych, albo
upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego
stopnia niepełnosprawności,
. obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają
przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy, uwzględniają
potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk
pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych
oraz spełniają wymagania dostępności do nich,
. jest zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka lekarska,
poradnictwo i usługi rehabilitacyjne,
. wystąpi z wnioskiem o przyznanie statusu pracodawcy prowadzącego
zakład pracy chronionej.
O status zakładu pracy chronionej może się również ubiegać wyodrębniona
organizacyjnie i finansowo jednostka powiatu, gminy oraz fundacja,
stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym
zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób
niepełnosprawnych, jeśli spełni następujące warunki:
. posiada wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do
znacznego stopnia niepełnosprawności,
[...]
. przeznacza uzyskane dochody na cele określone przez ministra
właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w drodze rozporządzenia,
. uzyska pozytywną opinię marszałka województwa.
Decyzję w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub
zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda.
Ulgi dla zatrudniających osoby niepełnosprawne
Podmiot zatrudniający osoby niepełnosprawne
Preferencje dla pracodawcy

1
2

Zakłady pracy zatrudniające mniej niż 25 osób, w stosunku do
zatrudnionych osób niepełnosprawnych, zaliczonych do znacznego lub do
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności
W stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych zaliczonych do
znacznego lub do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności część
wynagrodzenia odpowiadającą składce należnej od zatrudnionego na
ubezpieczenie emerytalne finansuje PFRON, a część kosztów osobowych
pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie, budżet
państwa.

Zakłady pracy chronionej i zakłady aktywizacji zawodowej
W stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych część
wynagrodzenia, odpowiadającą należnej składce pracownika na
ubezpieczenia emerytalne i chorobowe, finansuje PFRON, a część kosztów
osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe pracodawcy, finansuje budżet państwa, a w części
odpowiadającej należnej składce na ubezpieczenie wypadkowe finansuje
PFRON. Zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej nie
opłacają składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych pracowników o
znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (art. 54 ustawy z
14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu -
Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 z późn.zm.). Zakłady pracy chronionej i
aktywności zawodowej zwolnione są z opłacania składek za zatrudnionych
pracowników na FGŚP (art. 17 ust. 3 ustawy z 29 grudnia 1993 r. o
ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy -
Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 1 z późn.zm.). Zwolnienie to dotyczy
wszystkich zatrudnionych pracowników. Prowadzący zakład pracy
chronionej lub zakład aktywności zawodowej jest zwolniony w stosunku do
tego zakładu:

=> z podatków,

=> z wpłat do urzędu skarbowego należności z tytułu podatku od towarów
i usług, z uwzględnieniem zasad określonych w odrębnych przepisach,

=> z niepodatkowych należności budżetowych. Zwolnienie nie dotyczy
podatku od gier, podatku akcyzowego, cła, podatków dochodowych.
Ustawodawca określa, na co prowadzący zakład pracy chronionej
przekazuje środki uzyskane z tytułu zwolnień z podatków i wpłat do
urzędu skarbowego należności z tytułu VAT. Prowadzący zakład pracy
chronionej może uzyskać, dla tego zakładu, ze środków PFRON w
szczególności:

=> dofinansowanie w wysokości do 50 proc. oprocentowania zaciągniętych
kredytów bankowych,

=> pożyczkę na cele inwestycyjne, modernizację lub na restrukturyzację
zakładu - z możliwością jej umorzenia, w wysokości do 50 proc.,

=> dofinansowanie lub refundację wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, u
których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub
epilepsję, w wysokości 75 proc. najniższego wynagrodzenia,

=> zwrot kosztów za szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych w
związku z koniecznością zmiany profilu produkcji,

=> dofinansowanie w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy,

=> subwencje w związku z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.

Pracodawca, który zatrudni przez okres co najmniej 54 miesięcy osoby
niepełnosprawne bezrobotne lub poszukujące pracy i nie pozostające w
zatrudnieniu, skierowane do pracy przez powiatowy urząd pracy
Może otrzymać po uzyskaniu pozytywnej opinii PIP o utworzonym
stanowisku pracy, wydanej na wniosek starosty, ze środków PFRON zwrot
kosztów:

=> do wysokości dwudziestopięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za
każde stanowisko pracy, poniesionych w związku z:

- organizacją nowych stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych
zdolnych do pracy lub

- przystosowaniem istniejących stanowisk pracy do potrzeb osób
niepełnosprawnych,

=> ponad wysokość dwudziestopięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia,
jednak nie więcej niż czterdziestokrotne wynagrodzenie za każde
stanowisko pracy, w przypadku zatrudnienia osób, które zaliczono do
znacznego stopnia niepełnosprawności,

=> wynagrodzenia osób niepełnosprawnych za okres 18 miesięcy, składek
należnych od pracodawcy na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia,
wymienionego w poprzednim punkcie (art. 26 ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

Pracodawca zatrudniający do 24 pracowników w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy
Może otrzymać ze środków PFRON zwrot kosztów:

=> wynagrodzenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych w wysokości 50
proc. najniższego wynagrodzenia - przez okres 24 miesięcy płatnych za
co drugi miesiąc,

=> składek należnych od pracodawcy na ubezpieczenia społeczne od
wymienionego wyżej wynagrodzenia za każdą zatrudnioną osobę
niepełnosprawną zaliczoną do znacznego albo umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności, skierowaną przez powiatowy urząd pracy (art. 27 o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych).

Warunki korzystania z preferencji
Z preferencyjnych zasad dotyczących finansowania składek na
ubezpieczenia społeczne mogą skorzystać tylko pracodawcy zatrudniający
do 25 osób, którzy zawarli umowy o pracę i umowy o pracę nakładczą z
osobami niepełnosprawnymi w stopniu znacznym lub umiarkowanym, a także
zatrudniające niepełnosprawnych zakłady pracy chronionej i aktywizacji
zawodowej.
Wymienione zasady nie dotyczą zatem innych podmiotów zatrudniających
osoby niepełnosprawne, a także wyżej wymienionych pracodawców
zatrudniających osoby niepełnosprawne na innej podstawie niż umowa o
pracę lub pracę nakładczą, np. na podstawie umowy zlecenia.
Przykład
Od niedawna zatrudniam jako zakład pracy chronionej osoby
niepełnosprawne. Mam problemy z wypełnieniem formularza ZUS RCA.
Pracodawca zatrudniający mniej niż 25 osób, zakład pracy chronionej czy
też aktywizacji zawodowej, który zatrudnia osobę niepełnosprawną w
bloku III imiennego raportu miesięcznego ZUS RCA, nalicza składki na
ubezpieczenia społeczne w rozbiciu na składki finansowane przez
ubezpieczonego (składki emerytalnej i rentowej, składka chorobowa) i
płatnika składek (składki emerytalnej i rentowej, składka wypadkowa).
Składki na ubezpieczenia społeczne za osoby niepełnosprawne,
finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych oraz budżet państwa, pracodawca wykazuje w deklaracji
rozliczeniowej w bloku IV "Zestawienie należnych składek na
ubezpieczenia społeczne i źródeł finansowania". Różnica miedzy składką
na ubezpieczenia społeczne, potrącaną osobom niepełnosprawnym, a
częścią składek na ubezpieczenia społeczne odprowadzaną do ZUS
pozostaje w tych zakładach.
Podstawa prawna:
. ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z
późn.zm),
. ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn.zm.),
. ustawa z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym
(Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn.zm).
Trzeba wiedzieć
. Stopy procentowe składek na ubezpieczenia społeczne dla osób
niepełnosprawnych są takie same jak dla innych grup zawodowych i
wynoszą: 19,52 proc. podstawy wymiaru na ubezpieczenie emerytalne, 13
proc. podstawy wymiaru na ubezpieczenia rentowe, 2,45 proc. podstawy
wymiaru na ubezpieczenie chorobowe, 1,62 proc. podstawy wymiaru na
ubezpieczenie wypadkowe.
. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób
niepełnosprawnych jest ustalana na zasadach ogólnych.
Prawo Przedsiębiorcy Nr 4/02 z dnia 23.01.2002

Źródło: INFORBANK

Pozdrowienia,
S.

4. Data: 2002-01-23 08:01:32

Temat: moze maly przejaw protestu ?
Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

Dzisiaj byla u mnie moja pracowniczka socjalna i niedlugo dostane nowa
decyzje zmniejszajaca moja rente socjalna do kwoty 50 zl. Pomyslalem sobie
ze zrobie ksero nowej decyzji i przesle je do biura poselskiego SLD :-), to
bedzie moja mala forma protestu przeciwko nowelizacji ustawy - moze ktos
komu tak samo zabrano kase sie przylaczy i zrobi dokladnie tak samo jak ja ?

pozdrawiam
Arek

5. Data: 2002-01-23 21:27:56

Temat: Re: moze maly przejaw protestu ?
Od: "Katarzyna G." <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ale nie napisałeś dlaczego Ci zmniejszyli ...., a to dlatego, że masz rentę
rodzinną. Może byś tak pisał dokładniej, co? Skąd inni mają wiedzieć, jaka
była nowelizacja ustawy o pomocy społecznej?

Art. 27 a ust. 4. "Osobie, o której mowa w ust. 1 i 2, uprawnionej do renty
lub emerytury, z wyłączeniem renty rodzinnej, renta socjalna nie
przysługuje".
No, proszę a taka osoba, która ma najniższą rentę ZUS-owską nie jest tak
uprzywilejowana jak Ci co mają rentę rodzinną.

A tutaj ta nowelizacja, która według Ciebie ograbiła Cię z pieniążków:
Art. 27a ust 4a. "W przypadku zbiegu uprawnień do renty rodzinnej i renty
socjalnej kwota renty socjalnej ulega takiemu obniżeniu, aby łączna kwota
świadczeń do wypłaty nie przekraczała 200% renty socjalnej. Kwota obniżonej
renty socjalnej nie może być niższa niż 50 zł miesięcznie. Jeżeli kwota
renty rodzinnej przekracza 200% renty socjalnej, renta socjalna nie
przysługuje".

Oznacza to, że Twoja renta rodzinna przekracza dosyć sporo... A co mają
zrobić Ci, którzy mają mniejsze renty z ZUS-u i nie mają uprawnień do renty
socjalnej, tak Ty (patrz art. 27a ust 4)? Może oni też chcieliby mieć
obydwie renty? Nie będę już porównywać, ile wynosi taka zwykła renta, a
renta rodzinna.

Inną sprawą jest fakt, że nowelizacja jest po myśli szukania oszczędności,
ale to już zupełnie inny temat.

Pozdrawiam
Katarzyna Gorzawska

6. Data: 2002-01-24 12:10:09

Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

Kasia G. napisala:

>Ale nie napisałeś dlaczego Ci zmniejszyli ...., a to dlatego, że masz rentę
>rodzinną. Może byś tak pisał dokładniej, co? Skąd inni mają wiedzieć,
>jaka była nowelizacja ustawy o pomocy społecznej?

- pisalem, jak tylko projekt trafil do komisji, tylko widocznie nie czytalas
- tym ktorych to nie dotyczy temat malo interesuje, wiec apel
byl kierowany do tych ktorym wlasnie obcieto renty.

>Art. 27 a ust. 4. "Osobie, o której mowa w ust. 1 i 2, uprawnionej do renty
>lub emerytury, z wyłączeniem renty rodzinnej, renta socjalna nie
>przysługuje".

- dziekuje, za cytat

>No, proszę a taka osoba, która ma najniższą rentę ZUS-owską nie jest tak
>uprzywilejowana jak Ci co mają rentę rodzinną.

- no i co z tego wynika ?

>A tutaj ta nowelizacja, która według Ciebie ograbiła Cię z pieniążków:
>Art. 27a ust 4a. [...]

- tak zgadza sie! kolejny raz masz racyjke.

>Oznacza to, że Twoja renta rodzinna przekracza dosyć sporo... A co mają
>zrobić Ci, którzy mają mniejsze renty z ZUS-u i nie mają uprawnień do renty
>socjalnej, tak Ty (patrz art. 27a ust 4)?

- moze tez protestowac!

>Może oni też chcieliby mieć obydwie renty?

- jest prosty sposob! rozpisze Ci to na punkty:

1). wezwac do swojego rodzica (np.opiekuna) karetke pogotowia [jesli
mieszkasz w Lodzi]
2). po pogrzebie rodzica (tzn jak karetka zrobi swoje) zglaszasz sie do ZUS
z prosba o zawieszenie renty inwalidzkiej i przejscie na rente rodzinna po
zmarlym
3). zglosic sie do MOPS z prosba o przyznanie renty socjalnej

- i juz masz tak jak ja, skomplikowane ? - chyba nie.

>Inną sprawą jest fakt, że nowelizacja jest po myśli szukania oszczędności,
>ale to już zupełnie inny temat.

- punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia :-)

Pozdrawiam
Arek

7. Data: 2002-01-24 12:35:03

Od: "Katarzyna G." <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> - moze tez protestowac!
I tu się mylisz, nie ma po co prostestować, bo mu nic nie zabrali.

> [...]
ZUS
> z prosba o zawieszenie renty inwalidzkiej i przejscie na rente rodzinna po
Tu czepiasz się pomówień na sprawę z Łodzi. Nie czytasz wiadomości i
czepiasz się tego, co nie jest udowodnione.
Poza tym to nie takie proste, żeby przejść z renty inwalidzkiej na rentę
rodzinną, też trzeba spełniać pewne kryteria, czyż nie? Na przykład być
uczniem, studentem i być w odpowiednim wieku...

> - i juz masz tak jak ja, skomplikowane ? - chyba nie.
Owszem, skomplikowane

> - punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia :-)

To zależy gdzie siedzisz. Ty piszesz, że Cię okradli. No cóż, zastanów się,
z jakiego powodu masz rentę rodzinną. A są osoby, które są niepełnosprawne,
wychowywane przez jednego z rodziców, lub nawet opiekunów, bez prawa do
renty rodzinnej, a jedynie do socjalnej. Ja uważam po prostu, że
niesprawiedliwe było traktowanie inaczej osób z rentami rodzinnymi.
A wcale nie chcę mieć tak jak Ty, tłumaczę tylko innym, żeby wszystko było
jasne, i nie masz racji, że mało kogo to interesuje.

Osobiście jeśli chodzi o te szukanie oszczędności to to co Tobie się
przytrafiło to naprawdę niewiele. Jest o wiele gorszych zmian, na niekorzyść
i nie tylko w tej ustawie.

Jeszcze jedno projekt to nie znaczy, że już dany akt wszedł w życie i to co
było wcześniej pisane jest nieaktualne.

Pozdrawiam

Katarzyna G.

Odpowiedz p. posel Anny Bankowskiej ws pomocy ON w dostepie do Internetu
news (alt)
Dofinansowanie Internetu - uchwala PFRON
Strona SamiSobie - list na grupe
Akcja Banner Trwa