Re: oczy,okulary, monitor - doradźcie

From: Jacek <g...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: oczy,okulary, monitor - doradźcie
Date: Sun, 01 Dec 2002 21:59:40 +0100

Tusia wrote:

> Sluchaj, napisales mi po raz trzeci o ile sie nie myle, to samo!
Nieprawda.
> Nie musisz mi pisac definicji, bo tak sie sklada, ze dokladnie poznalam te
zagadnienia
> kiedys na zajeciach, napewno bardziej wnikliwie niz Ty.

Definicje musialem podac, poniewaz sie na nia powolujesz, a ona nic nie
wnosi do tematu szkodliwego wplywu na wzrok przesiadywania godzinami
przed wadliwym monitorem, ktory wykazuje brak zbieznosci.

Wada refrakcji jest
> wada wrodzona, ktora ujawnia sie wraz ze zmniejszeniem plastycznosci -
> akomodacji.
Utrata plastycznosci rogowki nastepuje niezaleznie od wystapienia wady
refrakcji, ktora chcesz uznac za genetyczna.

> Nie wmowisz mi czegos innego, gdyz osoby uczace mnie sa
> autorytetami w dziedzinie okulistyki nie tylko dla mnie.

czy chcesz zatem powiedziec, ze osoba bez wady genetycznej refrakcji,
latami, codziennie przesiadujac godzinami przed wadliwym monitorem,
wyswietlajacym nieostry obraz, o niewlasciwej jasnosci, kontrascie i
braku zbieznosci,
nie pogorszy sobie wzroku ?

Jezeli tak twierdzisz, to podaj linki do publikacji naukowych,
materialow konferencyjnych na ten temat.
Ja o tym nigdy nie slyszalem, ani nikt nigdy tu nie wypowiadal,
ze osoby bez wady wrodzonej (genetycznej) refrakcji,
zachowaja zawsze sprawnosc wzroku.

Ile procentowo osob w populacji ma wade wrodzona refrakcji ?

> Mysle, ze nie ma
> sensu dalej ciagnac tej dyskusji, bo napiszesz (skopiujesz) mi po raz
> kolejny twoje wywody z ktorymi po prostu sie nie zgadzam

Alez nigdy nie napisalas z czym sie nie zgadzasz.
Monitor z uszkodzona zbieznoscia moge bezplatnie udostepnic do testow.
Ja nie chce zwroku stracic i w tescie nie bede bral udzialu.
Efekt jest taki, ze po 2-3 godzinach korzystania z niego, oczy staja sie
czerwone i zaczynaja bolec od przekrwienia.

Korzystanie z innego monitora, kreslacego ostry obraz, nie wywoluje
przekrwienia galek ocznych, nie wywoluje bolu oczu, nie wywoluje bolu
glowy, nie meczy.

Drugi monitor tez moge udostepnic do testow.

> i nigdy nie zgodze
> (i ktorych nie mam ochoty juz czytac)

Nie wiem z czym sie chcesz nie zgadzac, poniewaz nic na ten temat nie
napisales.
Jezeli z tym, ze intensywne uzywanie wadliwego monitora, ktory utracil
zbieznosc, prowadzi do uszkodzenia wzroku.
To niestety musisz to udowodnic, albo przedstawic publikacje naukowe,
wyniki badan, ze rzeczywiscie nie prowadzi do uszkodzenia wzroku.

> Nie odpowiada sie pytaniem na pytanie

Jezeli nie ma wiecej pytan to zamykam dyskusje.

Podstawa dyskusji na temat szkodliwosci jest udokumetowana wiedza.
Aby twierdzic, ze wadliwy monitor nie szkodzi, trzeba to udowodnic,
albo przedstawic wyniki badan, ze istotnie, wieloletnia praca przy
wadliwych monitorach nie szkodzi na wzrok.

Tutaj , przy monitorach, ktore sa wadliwe, z uwagi na brak zbieznosci (
obraz nie jest ostry).

Beda zrodla referencyjne, wyniki badan i dowod nieszkodliwosci,
wtedy powroce do tematu.
Na dzien dzisiejszy ma ona charakter niemerytoryczny.

Na podobnej zasadzie pijak twierdzi, ze alkohol nie szkodzi, bo jeszcze
zyje, a palacy dziadek, ze palenie papierosow nie szkodzi, bo dozyl
sedziwego wieku.

Nie mozna w dniu dzisiejszym finansowac ze srodkow publicznych badan,
ani publikowac ich wynikow, ze dlugotrwale uzywanie wadliwych monitorow
prowadzi do uszkodzenia wzroku.
Kraje bogate, bogate firmy, niezwlocznie wyeliminowaly monitory szklane
CRT i zastapily je monitorami LCD, m.in. po to aby uniknac w przyszlosci
spraw odszkodowawczych z tytulu roszczen za utrate zdrowia w wyniku
wielogodzinnej pracy przy komputerze.

Nie ma juz promieniowania, nie ma zadnych odblaskow, nie ma nieostrego
obrazu, obraz jest zbiezny w kazdym punkcie.

Kto natomiast juz stracil wzrok od patrzenia godzinami w maly monitorek,
przy wadliwym oswietleniu, zle dobranym kontrascie, jasnosci, temu sie
samoistnie juz nie naprawi.

Sprawa mrugajacych monitorow z przeplotem, o niskiej czestotliwosci
zostala zalatwiona radykalnie.
Wszystkie zostaly wycofane z instytucji publicznych i wyzlomowane.

Podobna procedura czeka monitory CRT.
Te niskiej jakosci, nie spelniajace kolejnej, zaostrzonej normy
bezpieczenstwa i ochrony zdrowia, zostana usuniete z instytucj
publicznych, z firm i utylizowane.

Co do noszenia okularow, to pokutuje nieuzasadnione mniemanie,
ze intelektualistow poznaje sie po okularach i kto duzo czyta, ten musi
nosic okulary, bo musi sobie uszkodzic wzrok.

Ale niestety wiele osob niszczy sobie sama, na wlasne zyczenie.
Moj znajomy adwokat kupil sobie monitor chyba 15" i od razu ustawil
rozdzielczosc na 1024 x
i mnie oczy od razu zaczely bolec, a on biedak tygodniami, miesiacami
siedzial przy tym monitorze i pisal pisma procesowe, korzystal z
internetu i potem zobaczylem efekt w postaci okularow.

Zatem to jest elementarz, ze przyjmujac rozdzielczosc katowa wzroku za
stala, zwiekszajac rozdzielczosc monitora, a nie zmieniajac jego
rozmiaru, musimy sie bardziej zblizyc, aby rozpoznac te same szczegoly,
albo oddalone od siebie linie.

Kazdy moze sam sobie teraz zrobic test i napisac na ekranie
tekst standardowa czcionka i zmierzyc, z jakiej jeszcze odleglosci,
przy jakiej rozdzielczosci monitora, bedzie rozroznial te czcionki.
Czyli standardowy test badania wzroku z tablica znakow.

I niech kazdy wysle na grupe wynik testu.

Standardowa czcionka, wielkosc czcionki, rozdzielczosc monitora,
wielkosc monitora, odleglosc od monitora , przy ktorej mozna te czcionki
jeszcze rozroznic.

Nastepnym testem wlasnego wzroku jest narysowanie gesto cienkich
pionowych i poziomych lini , np. w Paincie.
I zmierzenie , z jakiej odleglosci od monitora, potrafimy jeszcze te
linie policzyc (czyli ze nie zlewaja sie juz w szara plame).

To sa standardowe testy , dostepne w internecie, aby raz na tydzien,
miesiac sprawdzic stan swojego wzroku.

Jezeli odleglosc bedzie sie szybko zmieniala w czasie, to warto te
wyniki rejestrowac i przedstawic swojemu lekarzowi.

Jacek

--
World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
fit to solve NP problems (knapsack algorithm).