oczy,okulary, monitor - doradźcie

11. Data: 2002-12-01 19:07:47

Temat: Re: oczy,okulary, monitor - doradźcie
Od: "Tusia" <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sluchaj, napisales mi po raz trzeci o ile sie nie myle, to samo! Nie musisz
mi pisac definicji, bo tak sie sklada, ze dokladnie poznalam te zagadnienia
kiedys na zajeciach, napewno bardziej wnikliwie niz Ty. Wada refrakcji jest
wada wrodzona, ktora ujawnia sie wraz ze zmniejszeniem plastycznosci -
akomodacji. Nie wmowisz mi czegos innego, gdyz osoby uczace mnie sa
autorytetami w dziedzinie okulistyki nie tylko dla mnie. Mysle, ze nie ma
sensu dalej ciagnac tej dyskusji, bo napiszesz (skopiujesz) mi po raz
kolejny twoje wywody z ktorymi po prostu sie nie zgadzam i nigdy nie zgodze
(i ktorych nie mam ochoty juz czytac)

> jestes okulista ?

Nie odpowiada sie pytaniem na pytanie

12. Data: 2002-12-01 20:59:40

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tusia wrote:

> Sluchaj, napisales mi po raz trzeci o ile sie nie myle, to samo!
Nieprawda.
> Nie musisz mi pisac definicji, bo tak sie sklada, ze dokladnie poznalam te
zagadnienia
> kiedys na zajeciach, napewno bardziej wnikliwie niz Ty.

Definicje musialem podac, poniewaz sie na nia powolujesz, a ona nic nie
wnosi do tematu szkodliwego wplywu na wzrok przesiadywania godzinami
przed wadliwym monitorem, ktory wykazuje brak zbieznosci.

Wada refrakcji jest
> wada wrodzona, ktora ujawnia sie wraz ze zmniejszeniem plastycznosci -
> akomodacji.
Utrata plastycznosci rogowki nastepuje niezaleznie od wystapienia wady
refrakcji, ktora chcesz uznac za genetyczna.

> Nie wmowisz mi czegos innego, gdyz osoby uczace mnie sa
> autorytetami w dziedzinie okulistyki nie tylko dla mnie.

czy chcesz zatem powiedziec, ze osoba bez wady genetycznej refrakcji,
latami, codziennie przesiadujac godzinami przed wadliwym monitorem,
wyswietlajacym nieostry obraz, o niewlasciwej jasnosci, kontrascie i
braku zbieznosci,
nie pogorszy sobie wzroku ?

Jezeli tak twierdzisz, to podaj linki do publikacji naukowych,
materialow konferencyjnych na ten temat.
Ja o tym nigdy nie slyszalem, ani nikt nigdy tu nie wypowiadal,
ze osoby bez wady wrodzonej (genetycznej) refrakcji,
zachowaja zawsze sprawnosc wzroku.

Ile procentowo osob w populacji ma wade wrodzona refrakcji ?

> Mysle, ze nie ma
> sensu dalej ciagnac tej dyskusji, bo napiszesz (skopiujesz) mi po raz
> kolejny twoje wywody z ktorymi po prostu sie nie zgadzam

Alez nigdy nie napisalas z czym sie nie zgadzasz.
Monitor z uszkodzona zbieznoscia moge bezplatnie udostepnic do testow.
Ja nie chce zwroku stracic i w tescie nie bede bral udzialu.
Efekt jest taki, ze po 2-3 godzinach korzystania z niego, oczy staja sie
czerwone i zaczynaja bolec od przekrwienia.

Korzystanie z innego monitora, kreslacego ostry obraz, nie wywoluje
przekrwienia galek ocznych, nie wywoluje bolu oczu, nie wywoluje bolu
glowy, nie meczy.

Drugi monitor tez moge udostepnic do testow.

> i nigdy nie zgodze
> (i ktorych nie mam ochoty juz czytac)

Nie wiem z czym sie chcesz nie zgadzac, poniewaz nic na ten temat nie
napisales.
Jezeli z tym, ze intensywne uzywanie wadliwego monitora, ktory utracil
zbieznosc, prowadzi do uszkodzenia wzroku.
To niestety musisz to udowodnic, albo przedstawic publikacje naukowe,
wyniki badan, ze rzeczywiscie nie prowadzi do uszkodzenia wzroku.

> Nie odpowiada sie pytaniem na pytanie

Jezeli nie ma wiecej pytan to zamykam dyskusje.

Podstawa dyskusji na temat szkodliwosci jest udokumetowana wiedza.
Aby twierdzic, ze wadliwy monitor nie szkodzi, trzeba to udowodnic,
albo przedstawic wyniki badan, ze istotnie, wieloletnia praca przy
wadliwych monitorach nie szkodzi na wzrok.

Tutaj , przy monitorach, ktore sa wadliwe, z uwagi na brak zbieznosci (
obraz nie jest ostry).

Beda zrodla referencyjne, wyniki badan i dowod nieszkodliwosci,
wtedy powroce do tematu.
Na dzien dzisiejszy ma ona charakter niemerytoryczny.

Na podobnej zasadzie pijak twierdzi, ze alkohol nie szkodzi, bo jeszcze
zyje, a palacy dziadek, ze palenie papierosow nie szkodzi, bo dozyl
sedziwego wieku.

Nie mozna w dniu dzisiejszym finansowac ze srodkow publicznych badan,
ani publikowac ich wynikow, ze dlugotrwale uzywanie wadliwych monitorow
prowadzi do uszkodzenia wzroku.
Kraje bogate, bogate firmy, niezwlocznie wyeliminowaly monitory szklane
CRT i zastapily je monitorami LCD, m.in. po to aby uniknac w przyszlosci
spraw odszkodowawczych z tytulu roszczen za utrate zdrowia w wyniku
wielogodzinnej pracy przy komputerze.

Nie ma juz promieniowania, nie ma zadnych odblaskow, nie ma nieostrego
obrazu, obraz jest zbiezny w kazdym punkcie.

Kto natomiast juz stracil wzrok od patrzenia godzinami w maly monitorek,
przy wadliwym oswietleniu, zle dobranym kontrascie, jasnosci, temu sie
samoistnie juz nie naprawi.

Sprawa mrugajacych monitorow z przeplotem, o niskiej czestotliwosci
zostala zalatwiona radykalnie.
Wszystkie zostaly wycofane z instytucji publicznych i wyzlomowane.

Podobna procedura czeka monitory CRT.
Te niskiej jakosci, nie spelniajace kolejnej, zaostrzonej normy
bezpieczenstwa i ochrony zdrowia, zostana usuniete z instytucj
publicznych, z firm i utylizowane.

Co do noszenia okularow, to pokutuje nieuzasadnione mniemanie,
ze intelektualistow poznaje sie po okularach i kto duzo czyta, ten musi
nosic okulary, bo musi sobie uszkodzic wzrok.

Ale niestety wiele osob niszczy sobie sama, na wlasne zyczenie.
Moj znajomy adwokat kupil sobie monitor chyba 15" i od razu ustawil
rozdzielczosc na 1024 x
i mnie oczy od razu zaczely bolec, a on biedak tygodniami, miesiacami
siedzial przy tym monitorze i pisal pisma procesowe, korzystal z
internetu i potem zobaczylem efekt w postaci okularow.

Zatem to jest elementarz, ze przyjmujac rozdzielczosc katowa wzroku za
stala, zwiekszajac rozdzielczosc monitora, a nie zmieniajac jego
rozmiaru, musimy sie bardziej zblizyc, aby rozpoznac te same szczegoly,
albo oddalone od siebie linie.

Kazdy moze sam sobie teraz zrobic test i napisac na ekranie
tekst standardowa czcionka i zmierzyc, z jakiej jeszcze odleglosci,
przy jakiej rozdzielczosci monitora, bedzie rozroznial te czcionki.
Czyli standardowy test badania wzroku z tablica znakow.

I niech kazdy wysle na grupe wynik testu.

Standardowa czcionka, wielkosc czcionki, rozdzielczosc monitora,
wielkosc monitora, odleglosc od monitora , przy ktorej mozna te czcionki
jeszcze rozroznic.

Nastepnym testem wlasnego wzroku jest narysowanie gesto cienkich
pionowych i poziomych lini , np. w Paincie.
I zmierzenie , z jakiej odleglosci od monitora, potrafimy jeszcze te
linie policzyc (czyli ze nie zlewaja sie juz w szara plame).

To sa standardowe testy , dostepne w internecie, aby raz na tydzien,
miesiac sprawdzic stan swojego wzroku.

Jezeli odleglosc bedzie sie szybko zmieniala w czasie, to warto te
wyniki rejestrowac i przedstawic swojemu lekarzowi.

Jacek

--
World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
fit to solve NP problems (knapsack algorithm).

13. Data: 2002-12-01 21:15:29

Od: "Tusia" <f...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie bede nic cytowac, bo widze ze nie masz bladego pojecia o temacie ;)
P.S. Jezeli pisze ze twoje slowa to bzdury, to chyba logiczne ze sie z nimi
nie zgadzam ;P
Szczerze ubawiona ;)))))))))))))))))
Bez odbioru

14. Data: 2002-12-01 22:51:26

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

To juz rozumiem, ze chodzi ci tylko o ten handelek okularkami
a monitorka pewnie jeszcze nie widzialas.
To jest ta swiecaca sie skrzynka na ktorej czytasz teraz moj post.
Mowisz o jakims bladym pojeciu
i masz racje.
O monitorach wiesz zero.

Jezeli monitor jest wadliwy to rozowe okularki mu nie pomoga, tylko
trzeba zrobic testy i pomiary zbieznosci, geometrii, jasnosci , stanu
luminoforu i jezeli sa ok, a oczy dalej bola, to
albo unikac monitora, albo zmniejszyc rozdzielczosc i sprawdzic.
Jezeli nadal bola, to zwiekszyc czestotliwosc, isc do znajomych, do
innego sklepu i przetestowac 10-20 roznych monitorow.

Znalezc taki , ktory spelnia norme, kresli ostry obraz,
dobrac odpowiednia jasnosc, kontrakt, oswietlenie pomieszczenia i
rozdzielczosc obrazu.
teraz malo kto pracuje w trybie VGA, ale jest to najzdrowszy tryb dla
pisania tekstow, potem 800x600, a przy 1024 trzeba juz miec minimum 17"
lub 19".

Twoje unikanie problemu wadliwego monitora jest przerazajace i
szkodliwe, gdyz moze narazic osobe korzystajaca z wadliwego monitora
przez dlugi czas, na powazne dolegliwosci zdrowotne i doprowadzic do
powaznej choroby.

To nie moze byc tak, ze chcesz sprzedac okulary, zrobic kase, a istotna
przyczyne masz w ......

Swoimi dzialaniami i blednymi opiniami mozesz doprowadzic wiele osob do
utraty zdrowia.

Marketing i dorazna kasa, nie moga zastapic obowiazujacych norm
bezpieczenstwa i standardow przemyslowch, dotyczacych parametrow
monitorow, jakie musza spelniac, aby zostaly dopuszczone do obrotu
handlowego.

W UE, po kilku latach uzywania monitorow w instytucjach publicznych,
administracji, monitory sa albo wycofywane i zastepowane nowymi,
albo podlegaja ustawowej kontroli , badania zgodnosci parametrow z
fabrycznymi i obowiazujacymi normami bezpieczenstwa i uzyskuja
certyfikat dopuszczajacy i kolejna nalepke na obudowie, dokladnie tak
samo jak samochody, podlegajace przegladom technicznym.

Jezeli w testach monitor nie spelnia norm, to jest wyofywany, gdyz moze
zagrazac zdrowiu i pracodawca nie podejmie ryzyka sprawy odszkodowawczej
za utrate zdrowia przez pracownika, w wyniku uzywania sprzetu
niezgodnego z obowiazujacymi normami.

Twoje trollowanie i nieznajomosc tematu jest przerazajaca , a upor i
usilowanie ukrycia wlasciwego problemu, sa szkodliwe.

To nie moze byc tak, ze komus choremu na raka skory mowisz, zeby nosil
nosil koszule, bo wtedy raka nie widac i problem znika.
I jak jest ktos chory, boli go, i usmierzysz mu bol, to jutro bedzie
zdrowy.

Przyczyna, podstawowa przyczyna, zrodlo problemu, sa najwazniejsze.

I jezeli gdzies smierdzi w pomieszczeniu to nie nalezy sobie zatkac nosa
i twierdzic, ze juz nie smierdzi, ale usunac zrodlo smrodu i
zanieczyszczenia.

Na temat okularow nikt sie tutaj nie wypowiada, bo nie wskazalas jakie
maja parametry.
Ale twierdzenie , ze okulary czynia z uszkodzonego monitora sprawny, to
jedynie tani chwyt reklamowy.
Jeszcze gdyby byly czarne, to "nie widac problemu to go zapewne nie ma"
.

Ale idz w tych okulatach do serwisu RTV, czy monitorow komputerowych
i patrzac na uszkodzone, nie sprawisz, ze ktorykolwiek sie sam nie
naprawi.

Zatem nie trolluj wiecej i nie powoluj sie na autorytety, ktore nie
istnieja.
Obowiazuja normy bezpieczenstwa dotyczace monitorow, i albo monitor je
spelnia, albo nie.
Jezeli nie spelnia, to nie nalezy z niego korzystac.

Ten uszkodzony monitor z brakiem zbieznosci nadal czeka na smialka,
ktory chce zobacz, co to znacza bolace czerwone oczy po 2-3 godzinach
pracy na nim.
Poza brakiem zbieznosci ma jeszcze mala jasnosc i zmniejszony kontrast.

15. Data: 2002-12-01 23:02:23

Od: Michał Cieślicki <y...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

begin http://www.oe.it-faq.pl
Jacek <g...@p...onet.pl> quotation:

> Twoje trollowanie i nieznajomosc tematu jest przerazajaca , a upor i
> usilowanie ukrycia wlasciwego problemu, sa szkodliwe.

Chłopie daj sobie spokój, przeszkadzasz ludziom, dla których jest
przeznaczona ta grupa w wymianie poglądów i wprowadzasz niepotrzebny
szum informacyjny. Naprawdę chcesz, żeby serwer news.tpi.pl przestał z
Tobą któregoś dnia rozmawiać?

--
Michał Cieślicki | BOFH# 264799 | GG: 3429916 | OS: w3.pld.org.pl
Bóg stworzył apcoh, aby ćwiczyć lamerów. I tak się tam właśnie dzieje.

16. Data: 2002-12-01 23:45:49

Od: "grzegorz" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
> Czy ma sens kupowanie okularów antyrefleksyjnych (czy jakoś tak...) przy
> zdrowych (?) oczach ze względu na kilkunastogodzinne siedzenie przed
> monitorem?
> Oczy mi łzawią i w ogóle reagują zmęczeniem, o higienie pracy wiem, ale
> realia są jakie są...
> Więc czy warto jakieś ochronne:) "gogle" kupić?
> Poradźcie, proszę...

ja mialem ten sam problem
dopoki sobie nie kupilem przyzwoitego filtru na monitor

grzegorz

17. Data: 2002-12-02 00:43:17

Temat: Re:
Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michał Cieślicki
From:
Michał Cieślicki <y...@a...pl>
wrote:

> [...]
>
> Chłopie daj sobie spokój, przeszkadzasz ludziom, dla których jest
> przeznaczona ta grupa w wymianie poglądów i wprowadzasz niepotrzebny

Przeciez to ty trollu przeszkadzasz w dyskusji, zasmiecasz ciagle watek
offtopickiem, naruszajac netykiete zakazanymi watkami osobistymi.

Czynisz to rozmyslnie z i premedytacja, pomimo zwracanej uwagi, szkodzac
wszystkim i zajmujac mi czas i narazajac na straty materialne przez
koniecznosc sciagania smieciowych postow, nie zwiazanych z tematem w
naglowku.

> Naprawdę chcesz, żeby serwer news.tpi.pl przestał z
> Tobą któregoś dnia rozmawiać?

Michalku,

uprawiasz zakazany mobbing internetowy
nie potrafisz nic napisac na temat, smrodzisz na grupie
i przeszkadzasz.

Przestrzegam, netykiety, pisze merytorycznie, zgodnie z tematyka
grupy, tematyka watku
i jezeli mi grozisz w imieniu spolki TPI Sp. z o.o.
i masz jakies uprawnienia , aby sie wypowiadac publicznie
za zarzad TPI Sp. z o.o.
to w przypadku utrudnien w korzystaniu z serwera, z twojej winy,
zwroce sie do zarzadu o pisemne uzasadnienie decyzji
i od niej odwolam, poniewaz dzialam zgodnie z obowiazujaca netykieta i
regulaminem internetu, oraz Europejska Konwencja Ochrony Praw Czlowieka.

Gdy decyzja bedzie i jest bezzasadna i poniose z tego tytulu
jakiekolwiek straty, to adwokat wystapi w moim imieniu do sadu o
odszkodowanie za bezprawna dyskryminacje na podstawie Europejskiej
Konwencji o Ochronie Praw Czlowieka.

Zatem skoncz z publicznymi grozbami, bo spolka TPI Sp. z o.o. jest
podmiotem zaleznym TP SA, a ta kapitalowo zalezna od France Telecom.

A nie zauwazylem aby www.aip.pl to byl France Telecom.

Zreszta jutro sie zapytam w TPI jak to wlasciwie z toba jest,
ze sie powolujesz na TPI, na jakies tam znajomosci w TPI, grozisz
ze TPI utrudni korzystanie z internetu,

a jednoczesnie sam nagminnie naruszasz netykiete,
piszesz lamerskie teksty niezgodne z tematyka grupy,
prowadzisz zakazane watki osobiste i jawnie i publicznie prowadzisz
zakazany mobbing internetowy.

Zatem ostatni raz cie upominam i przywracam do porzadku.

Przestrzegaj netykiety i natychmiast skoncz zakazany watek osobisty.
Nigdy mi nie przeszkadzaj, ani nie zasmiecaj watku.
Odpowiadaj jedynie merytorycznie na temat dyskusji.
I nigdy wiecej nie osmielaj sie odpowiadac na moje posty, gdyz uznam to
na celowe i z pelna premedytacja dzialanie naruszajace moj mir
i moje dobra osobiste.

Wszystko co napisalem na temat monitorow jest zgodne z prawda,
obowiazujacym stanem wiedzy i nauki i potrafie to udowodnic.
Uszkodzony, niesprawny monitor moze stac sie zrodlem i przyczyna
powaznych dolegliwosci i problemow zdrowotnych.

I wprowadzanie w blad, ze wadliwy, nie spelniajacy norm monitor, ktory
utracil zbieznosc nie szkodzi,
moze wielu osobom naprawde przyniesc powazne straty na zdrowiu.

Takie jest stanowisko europejskich urzedow badajacych warunki i
bezpieczenstwo pracy i certyfikujacych sprzet uzywany na stanowisku
pracy.

W Polsce jest to m.in. Sanepid i zainteresowani moga sie zwrocic o
wydanie opinii.

Jezeli ktokolwiek posiada urzedowa opinie, ze uszkodzony monitor CRT,
nie spelniajacy norm bezpieczenstwa, ktory utracil zbieznosc,
ma obnizona jasnosc, kontrast, wadliwa geometrie,
nie stanowi zagrozenia dla zdrowia przy intensywnej eksploatacji,
niech taka opinie natychmiast ujawni, albo zamilknie.

Jacek

18. Data: 2002-12-02 10:37:04

Od: b...@g...pl (Brach Bronisław) szukaj wiadomości tego autora

Według zebranych danych doświadczalnych i teroretycznych jest kilka
czynników, które wpływają na zmęczenie wzroku przy pracy z komputerem.
Jednym z nich jest właściwy monitor -czego doswiadczyłem osobiście!!!.Z
pewnością zużyty monitor stanowi przeciwskazanie, ale jest to oczywiste i
prawie banalne..... Obecnie dla osób z wadami wzroku i skłonnościami do
stanów zapalnych spojówek i powiek zalecane są monitory ciekłokrystaliczne
LCD, przy czym ważne jest ich ustawienie w czasie pracy ,tj dobór
odpowiedniego konrastu rozdzielczości i jasności. Zalecane jest praca przy
większej rozdzielczości i powiększeniu np liter. Niestety monitory LCD mają
też taką niedogodność,że w wypadku pracy przy większym powiększeniu
konieczne jest zmniejszenie rozdzielczości i wówczas następuje spadek
ostrości. Można to w pewien sposób korygowac przez użycie odpowiednich
sterowników. Kontrast jest sprawą subiektyweną, zależną od
pacjenta.Niektórzy zalecają duży kontrast ale np dla mnie mniejszy kontrast
jest mniej męczący( przy monitorach LCD). Innym bardzo ważną grupą czynników
jest tzw. higiena przy pracy z komputerem. Temat bardzo obszerny i wart
dyskusji.Np dobór odpowiedniego oświetlenia, robienie przerw wraz z
gimnastyką oczu itp.

19. Data: 2002-12-02 11:09:14

Od: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Rozdzielczosc katowa oczu jest okreslona i stala.
> I zwiekszajac rozdzielczosc na malym monitorze, latwo osiagamy wartosc
> graniczna, dla ktorej dwa sasiadujace piksle zlewaja sie w jeden lub nie
> sa rozrozniane.

A musza byc? Przeciez przy ogladaniu telewizji rowniez nie jestes w stanie
rozroznic pojedynczych pikseli. Poza tym nie sama rozdzielczosc obrazu ma
wlyw na jego odbierana ostrosc, a raczej sposob jej prezentacji. Spojrz na
15" panel tft - natywna rozdzielczoscia jest najczesciej 1024x768 i
_idealnie_ widac kazdy pojedynczy pikselek z odleglosci normalnej dla pracy
z komputerem. IMHO problemem moze byc faktycznie kiepsko zogniskowany obraz
na monitorze crt, kiedy oko zaczyna niejako na sile probowac lapac ostrosc
na nieostrym obrazie, jednak glowna przyczyna jest po prostu wielogodzinna
praca, podczas ktorej oko jest zakomodowane wciaz na stalej, niewielkiej
odleglosci. Prawdopodobnie zmniejsza to zdolnosc do akomodacji na
nieskonczonosc - wystarczy dostatecznie dlugo popracowac z monitorem, a
pozniej zmierzyc czas lapania ostrego obrazu np. dalekich obiektow za oknem.

Pozdro,
Cooler

20. Data: 2002-12-02 17:52:50

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marcin 'Cooler' Kuliński" wrote:

> Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> A musza byc? Przeciez przy ogladaniu telewizji rowniez nie jestes w stanie
> rozroznic pojedynczych pikseli.
Dokladnie.
Ale ogladanie telewizji polega na rozroznianiu ksztaltow.
Podobne zjawisko wystepuje w telewizji, gdybys czytal pisana malymi
czcionkami telegazete.

> [...]
> na monitorze crt, kiedy oko zaczyna niejako na sile probowac lapac ostrosc
Dokladnie

jednak glowna przyczyna jest po prostu wielogodzinna
> praca, podczas ktorej oko jest zakomodowane wciaz na stalej, niewielkiej
> odleglosci.
Dokladnie

> [...]
> pozniej zmierzyc czas lapania ostrego obrazu np. dalekich obiektow za oknem.

I niestety zjawisko sie nasila z wiekiem.
Ale niestety juz u malych dzieci, po czestym kontakcie z komputerami,
grami i nosem przylepionym do ekranu,
nastepuje radykalne pogorszenie wzroku i koniecznosc noszenie okularow.

Komputer jest wynalazkiem nadal nowym i niestety badania szkodliwosci
jego wplywu, opieraja sie na danych z okresu 10-15 lat.
Dynamiczny rozwoj internetu, stale lacza, to zjawisko znane od 10 lat.
Osob uzaleznionych od internetu, przesiadujacych przed komputerem
kilka godzin dziennie , jest coraz wiecej
i to stan techniki decyduje o tym,
ze nowe miejsca pracy w administracji, bankowosci, handlu,
coraz czesciej sa zwiazane z koniecznosci ciaglej pracy przy i z
komputerem.

Wplyw takiej dlugotrwalowej, wieloletniej pracy z komputerem,
nie zostal jeszcze wlasciwie rozeznany, poza zwiekszona liczba osob
skarzacych sie na wady wzroku, bole kregoslupa, problemy krazeniowe,
bole nadgarstkow, bole glowy, migreny, zmeczenia i syndrom totalnego
wyczerpania.

Dodatkowym czynnikiem szkodliwym, jest halas wywolywany przez ciagla
prace wentylatorow, dysku i rytmicznego stukania palcami w klawiature.

Podobnie jak z nalogiem tytoniowym, kazdy sam musi sobie szukac metod i
sposobow ochrony wlasnego zdrowia, zanim nadejdzie ten moment, gdy
zostana opublikowane raporty o szkodliwym wplywie dlugotrwalej pracy
przy komputerze i zagregowane wyniki.

Zatem nalzy unikac emocji i zapoznac sie z najnowszymi raportami
z zakresu medycyny pracy, z krajow , gdzie to zjawisko jest powszechne i
gestosc ukomputerowienia stanowisk pracy jest nawet dziesieciokrotnie
wieksza.

Takim miejscem jest gielda na Wall Street w Nowym Jorku i biura
maklerskie i biura dilerow walutowych.
Osoby tam pracujace, sledza wyniki, dane, jednoczesnie z kilku,
kilkunastu monitorow.
I sprawdzie, bez przerwy wykonuja ruchy galkami oczu, ale
sa narazeni w najwiekszym stopniu na stres i szkodliwosc pracy z
komputerem.
Osoby te, po 5-10 latach intensywnej pracy, osiagaja stan skrajnego
wyczerpania , zwany syndromem skrajnego wyczerpania.

Pisal o tym na grupie gielda dr Robak z Londynu.

Dlatego do sprawy nalezy podchodzic bez emocji, ale pamietajac,
ze palenie tytoniu, przez wiele lat nie bylo zakazywane w urzedach ,
instytucjach, zanim nie udowodniono wplywu na choroby serca i rozwoj
raka.

Podobnie bylo z tematem dziury ozonowej i efektu cieplarnianego.

Ale niezaleznie od nadchodzacych wiesci z kregow nauki,
kazdy sam musi podjac takie dzialania,aby sie chronic przed czynnikami,
ktore podejrzewa ze sa lub moga byc szkodliwe.

Jacek
--

Meridia
bóle brzucha